زلنسکی: روسیه به‌زودی نیروهای کره شمالی را به میدان نبرد اعزام می‌کند

جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز جمعه چهارم آبان اعلام کرد که روسیه قصد دارد از تاریخ ۲۷ یا ۲۸ اکتبر نیروهای کره شمالی را به میدان‌های نبرد اعزام کند. پوتین این مساله را امری داخلی خوانده و کره‌شمالی نیز گفته است هرگونه اعزام نیرویی در چارچوب قوانین بین‌المللی خواهد بود.

به گزارش رویترز، زلنسکی با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «براساس اطلاعات دریافتی، اولین نیروهای کره شمالی به‌زودی از سوی روسیه به مناطق درگیری اعزام خواهند شد. این اقدام، تشدیدی آشکار از سوی روسیه است».

او جزئیاتی درباره جبهه‌ای که قرار است این نیروها به آن اعزام شوند ارائه نکرد.

مشاهدات کره جنوبی

قانونگذاران کره جنوبی هم‌زمان از ارسال سه هزار سرباز کره شمالی برای حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین خبر داده و گفته بودند که انتظار می‌رود هزاران سرباز دیگر نیز به روسیه اعزام شوند.

ارتش کره شمالی قول داده در مجموع حدود ده هزار سرباز به روسیه بفرستد که انتظار می‌رود استقرار آنها تا دسامبر تکمیل شود.

پاسخ کره شمالی به گزارش‌ها درباره اعزام نیرو به روسیه

کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که هرگونه اقدام برای اعزام نیروهایش به کمک روسیه در جنگ اوکراین در چارچوب قوانین بین‌المللی خواهد بود، اگرچه از تایید صریح چنین اقدامی خودداری کرد.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کره شمالی، منتشر کرد، کیم جونگ گیو، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی، اظهار داشت که وزارت امور خارجه در امور مربوط به وزارت دفاع دخالت مستقیم ندارد و درباره هرگونه اعزام نیرو اظهار نظر نمی‌کند.

واکنش پوتین

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، حضور نیروهای کره شمالی در روسیه را رد نکرد و گفت که نحوه اجرای توافق شراکت مسکو با پیونگ‌یانگ یک موضوع داخلی است.

او همچنین گفت اگر اوکراین به دنبال پیوستن به ناتو باشد، مسکو می‌تواند هر اقدامی که برای امنیت خود لازم می‌داند، انجام دهد.

حضور نیروهای کره شمالی در نزدیکی مرز اوکراین

اطلاعات نظامی اوکراین روز پنج‌شنبه سوم آبان گزارش داد که اولین واحدهای نظامی کره شمالی در منطقه مرزی کورسک روسیه، جایی که نیروهای اوکراینی از اوت امسال عملیات خود را آغاز کرده‌اند، حضور پیدا کرده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد حدود ۱۲ هزار سرباز کره شمالی، از جمله ۵۰۰ افسر و سه ژنرال، هم‌اکنون در روسیه به سر می‌برند و در پنج پایگاه نظامی آموزش می‌بینند.

واکنش‌های بین‌المللی

ایالات متحده اعلام کرده که شواهدی از حضور نیروهای کره شمالی در روسیه دیده و گفت استفاده از این سربازان در جنگ علیه اوکراین نشان دهنده ناامیدی روسیه است و خیلی زود است که درباره تاثیر این سربازان در جنگ صحبت کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه در یک سخنرانی در رم، گفت اگر همان‌طور که اوکراین اعلام کرده است کره شمالی برای جنگ در کنار روسیه در اوکراین آماده می‌شود، مساله بسیار بسیار جدی خواهد شد.

زلنسکی با اشاره به نیاز به واکنش جدی‌تر، گفت نباید حضور واقعی کره شمالی در میدان نبرد با بی‌تفاوتی مواجه شود، بلکه باید با فشار ملموس بر مسکو و پیونگ‌یانگ همراه باشد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
خبرها
گفت‌وگوی ویژه

شنیداری

پادکست‌ها