اخراج، احضار، بازگرداندن به زندان و سرکوب معلمان در ایران ادامه دارد

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۷

در ادامه موج سرکوب فعالان صنفی معلمان، سکینه ملکی، فعال صنفی ساکن بندرانزلی از کار اخراج شد. پیروز نامی، سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی به دادگاه انقلاب اهواز احضار شدند. عزیز قاسم‌زاده، خواننده و فعال صنفی معلمان، با وجود پایان یافتن مدت حبس، به زندان لاکان رشت بازگردانده شد.

سکینه ملکی که با رای هیات رسیدگی به تخلفات اداری به بازنشستگی پیش از موعد و دو گروه تقلیل شغلی محکوم شده بود، با رای تجدیدنظر هیات تخلفات، پس از ۲۸ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش از کار اخراج شد.

این فعال صنفی معلمان در آبان ۱۴۰۱، هم‌زمان با خیزش «زن، زندگی، آزادی» به دست نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین با اعلام حمایت از این فعال صنفی، خطاب به آمران و عاملان سرکوب معلمان نوشت اخراج، زندان، احضار و صدور احکام ناعادلانه، مانع مطالبه‌گری معلمان نخواهد شد و خشم نهفته آنان را بیش از پیش شعله‌ور خواهد کرد.

از پاییز ۱۴۰۱ تا کنون ده‌ها معلم به دلیل فعالیت‌های صنفی و همراهی با خیزش انقلابی، با حکم هیات رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش از کار تعلیق یا به صورت دائمی اخراج شده‌اند.

در خبری دیگر، پیروز نامی، سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی، سه معلم خوزستانی، با دریافت ابلاغیه‌ای برای روز ۲۶ فروردین به شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز احضار شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر نوشت این فعالان صنفی از سال ۱۴۰۰ تا امروز در چند نوبت از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و هر بار با پرونده جدید قضایی مواجه شده‌اند.

بنا بر این گزارش، تلفن‌های همراه این افراد که در زمان بازداشت توقیف شده بود، با وجود صدور دستور قضایی همچنان به آن‌ها بازگردانده نشده است.

تشکل‌های عضو شورای هماهنگی ضمن اعلام حمایت از اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان، تاکید کرده‌اند نهادهای امنیتی نمی‌توانند با پرونده‌سازی مانع تشکل‌یابی و اعتراضات مردم و معلمان شوند.

آن‌ها تاکید کرده‌اند اعتراضات مردم به تنگ آمده از فساد و ناکارآمدی مقامات، «قائم به اشخاص نیست» و تا زمانی که مطالبات انسانی معترضان تامین نشود، اعتراضات گسترده‌تری در پیش خواهد بود.

هم‌زمان، کانال تلگرامی عزیز قاسم‌زاده، خواننده و معلم، با انتشار گزارشی از بازگشت این فعال صنفی معلمان به زندان لاکان رشت در روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین خبر داد و نوشت بازگرداندن او به زندان با وجود پایان یافتن مدت حبس صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، حکم یک سال زندان قاسم‌زاده با اتهام تبلیغ علیه نظام در تاریخ هفتم فروردین ۱۴۰۳ به پایان رسیده و باید در روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ از زندان آزاد می‌شده اما «به دلیل اعمال نشدن قانون تجمیع احکام»، او به زندان بازگردانده شده است.

در این گزارش با اشاره به محتمل بودن وجود ضایعات بدخیم در پروستات قاسم‌زاده، آمده است که این معلم زندانی باید در ادامه درمان، ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن و نمونه‌برداری از پروستات انجام می‌داده اما دادستانی و دادیار ناظر بر زندان با مرخصی درمانی‌اش مخالفت کرده‌اند.

اعمال فشار و تلاش حکومت برای سرکوب معلمان و فعالان صنفی در دو دهه گذشته سابقه داشته اما در سال‌های گذشته شمار زیادی از معلمان بازداشت و با احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند.

این فشارها از زمان آغاز خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ شدت یافته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها