ایران، روسیه و چین در خلیج عمان رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

روسیه اعلام کرد گروهی از کشتی‌های جنگی این کشور برای شرکت در رزمایش‌ مشترکی پنج روزه با جمهوری اسلامی و چین، وارد آب‌های ایران شده‌اند. این رزمایش قرار است از روز دوشنبه ۲۱ اسفند‌ماه در خلیج عمان و دریای عرب برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای خبر داد علاوه بر کشتی‌های جنگی، هواگردهای نظامی نیز در این رزمایش که «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴» نام دارد، حضور خواهند داشت.

این وزرات‌خانه هدف از برگزاری این رزمایش را «بررسی امنیت فعالیت‌های اقتصادی دریایی» عنوان کرد و افزود بخش عملی آن در آب‌های خلیج عمان در دریای عرب انجام می‌شود.

رهبری نیروهای روسی شرکت کننده در این رزمایش را رزم‌ناو موشکی «واریاگ» که بخشی از ناوگان اقیانوس آرام این کشور است، بر عهده خواهد داشت.

به گفته وزارت دفاع روسیه، نمایندگانی از نیروی دریایی آذربایجان، قزاقستان، پاکستان، آفریقای جنوبی، عمان و هند به عنوان ناظر در این رزمایش حضور می‌یابند.

این رزمایش در حالی انجام می‌شود که از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل، حوثی‌های یمن، از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، با حمله به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن، امنیت دریانوردی را در منطقه به خطر انداخته‌اند.

همکاری‌های نظامی تهران و مسکو در طول سالیان اخیر، به‌ویژه پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به شدت گسترش یافته و این موضوع نگرانی کشورهای غربی را در پی داشته است.

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در شهریورماه گفت ایران و مسکو قصد دارند همکاری‌های نظامی و فنی خود را در چارچوب معاهده‌ای بلند‌‌مدت تثبیت کنند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا روز ۱۵ اسفند اعلام کرد بر اساس اطلاعات رسیده به لندن، جمهوری اسلامی موشک‌های بالیستیک زمین به زمین در اختیار روسیه قرار داده است.

شاپس با اشاره به اقدام حکومت ایران در تحویل پهپاد و موشک به روسیه گفت: «شاهد بوده‌ایم که هر گاه منازعه‌ای در جهان رخ می‌دهد، ایران اغلب به آن دامن می‌زند.»

رویترز روز دوم اسفند از ارسال حدود ۴۰۰ موشک بالستیک ساخت ایران به روسیه خبر داده بود. بر اساس این گزارش، محموله ارسالی عمدتا شامل موشک‌های کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰ و ذوالفقار بود.

حکومت ایران که یکی از متحدان اصلی مسکو به شمار می‌رود، همچنین متهم است که پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ را به روسیه ارسال کرده تا در جریان عملیات نظامی در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی، روز یکم اسفند در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‌های نظامی تهران و مسکو گفت: «همکاری‌های دفاعی و غیردفاعی ایران و روسیه از گذشته سابقه دارد و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشت و ندارد.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها