آمریکا خواستار خروج فوری شهروندان خود از هائیتی شد

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵

با تشدید درگیری‌ها در هائیتی و فرار هزاران نفر، کشورهای همسایه هائیتی روز دوشنبه بر شدت تدابیر دفاعی افزودند و کارکنان سفارتخانه‌های خود را از این کشور حوزه کارائیب فراخواندند. آمریکا نیز خواستار خروج فوری شهروندان خود از این کشور شد.

ایالات متحده از شهروندان خود خواسته است که هائیتی را «در اسرع وقت» ترک کنند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که به نظر می‌رسد که آریل هنری در حال بازگشت به هائیتی است.

دور تازه خشونت‌ها، روز ۱۰ اسفند و زمانی در هائیتی آغاز شد که آریل هنری، نخست‌وزیر هائیتی، در کنیا قراردادی را امضا کرد که به این کشور آفریقایی اجازه اعزام هزار نیروی پلیس برای مبارزه با گروه‌های قدرتمند تبهکار را می‌دهد.

دولت برزیل از جامعه بین‌المللی خواست تا قطعنامه سازمان ملل برای اعزام نیروی چند ملیتی به هائیتی را اجرا کند. مقام‌های برزیل در بیانیه‌ای گفتند که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ یک ماموریت صلح سازمان ملل در هائیتی را رهبری کرده است.

روز یکشنبه، ۱۳ اسفند، پس از آنکه مردان مسلح، هزاران نفر را از زندان بیرون کشیدند و رهبر گروه‌های تبهکار خواستار برکناری آریل هنری، نخست وزیر این کشور شد، دولت هائیتی برای ۷۲ ساعت وضعیت اضطراری اعلام کرد و مقررات منع آمد و شد شبانه را به مرحله اجرا گذاشت.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت که تنها طی سه روز در هفته گذشته حدود ۱۵ هزار نفر از پایتخت فرار کرده‌اند.

سازمان ملل در اوایل سال جاری تخمین زد که حدود ۳۰۰ هزار نفر برای فرار از قتل‌های بی‌رویه، خشونت‌های جنسی معمول، آدم‌ربایی‌ها و غارت‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
خبر

شنیداری

پادکست‌ها