گزارش مایکروسافت از استفاده هکر‌های ایران، چین و روسیه از ابزارهای هوش مصنوعی

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

مایکروسافت اعلام کرد که هکرهای وابسته به روسیه، چین و ایران از ابزارهای هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» مورد حمایت مایکروسافت، برای تقویت مهارت‌ها و فریب دادن افراد مدنظرشان استفاده می‌کنند.

در گزارش جدید مایکروسافت که روز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه منتشر شده، آمده است که این شرکت گروه‌های هکری وابسته به روسیه، سپاه پاسداران و دولت‌های چین و کره‌‌شمالی را در حالی که تلاش می‌کردند فعالیت‌های خود را با استفاده از «مدل زبانی بزرگ» (Large Language Model) کامل کنند، ردیابی کرده است.

سیستم‌های هوش مصنوعی «مدل زبانی بزرگ»، از مقادیر انبوهی متن استفاده می‌کنند تا پاسخ‌هایی به زبان انسان ایجاد کنند.

مایکروسافت در حالی این یافته‌ها را علنی کرده که ممنوعیتی کلی برای استفاده گروه‌های هکری تحت حمایت دولت‌ها از ابراز‌های هوش مصنوعی‌‌اش در نظر گرفته است.

تام برت، معاون شرکت مایکروسافت در امنیت و حفاظت اطلاعات، در مصاحبه‌ای با رویترز، پیش از انتشار این گزارش گفت: «ما فقط نمی‌خواهیم عواملی که می‌دانیم تهدید محسوب می‌شوند، به این فناوری دسترسی داشته باشند.»

مقام‌های دیپلماتیک روسیه، کره‌شمالی و جمهوری اسلامی به درخواست رویترز مبنی‌بر اظهارنظر درباره گزارش مایکروسافت پاسخ ندادند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا گفت که این کشور «اتهامات بی‌اساس» را رد می‌کند و از استقرار «ایمن، قابل اعتماد و قابل کنترل» فناوری هوش مصنوعی برای «افزایش رفاه عمومی» همه حمایت می‌کند.

گزارش مایکروسافت درباره تقویت قابلیت‌های جاسوسی هکرهای تحت حمایت دولت‌ها با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، احتمالا نگرانی‌ها در مورد گسترش سریع فناوری و پتانسیل سوء استفاده از آن را افزایش خواهد داد.

مقام‌های ارشد امنیت سایبری در غرب از سال گذشته هشدار داده‌اند که بازیگران سرکش از چنین ابزارهایی سوء استفاده می‌کنند، هرچند که تا به حال جزئیات دقیقی وجود نداشت.

باب روتسد، مدیر اطلاعات تهدیدات امنیت سایبری در اوپن‌ای‌آی گفت: «این گزارش یکی از نخستین نمونه‌هایی است که به‌طور عمومی درباره استفاده عوامل تهدید امنیت سایبری از فناوری‌های هوش‌مصنوعی را فاش می‌کند.»

مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی گفتند که استفاده این هکرها از ابزارهای هوش مصنوعی خود در «مراحل اولیه» و «رو به رشد» بوده است.

او افزود: «ما واقعا دیدیم که آن‌ها از این فناوری مانند هر کاربر دیگری استفاده می‌کنند.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها