دبیرکل ناتو از افزایش بودجه دفاعی بسیاری از کشورهای عضو خبر داد

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

چند روز پس از سخنان جنجالی دونالد ترامپ درباره احتمال خودداری آمریکا از حفاظت اعضای ناتو برابر حمله روسیه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتواعلام کرد که اروپایی‌ها و کانادا در حال برآورده کردن هدف هزینه‌های دفاعی این ائتلاف هستند و آمریکا به این متحدان نیاز دارد.

ینس استولتنبرگ روز چهارشنبه ۲۵ بهمن گفت که آخرین برآوردهای ناتو نشان می‌دهد ۱۸ کشور از ۳۱ کشور عضو این ائتلاف تا پایان سال جاری میلادی به هدف پرداخت ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برای هزینه‌های نظامی دست خواهند یافت.

به گفته او، کشورهای اروپایی عضو ناتو در مجموع ۳۸۰ میلیارد دلار در سال جاری در بخش دفاعی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که در مقایسه با سال گذشته، ۱.۸۵ درصد افزایش یافته است.

دبیرکل ناتو در آستانه نشست وزیران دفاع عضو این ائتلاف در بروکسل، به خبرنگاران افزود: «سال گذشته شاهد افزایش بی‌سابقه ۱۱ درصدی در میان متحدان اروپایی و کانادا بودیم. انتظار دارم امسال نیز یک رکورد دیگر و به افزایش شش برابری نسبت به سال ۲۰۱۴ برسیم.»

سخنان روز دونالد ترامپ که در آن روسیه را تشویق کرد با متحدان ناتو که به اندازه کافی هزینه نکرده‌اند، «هر غلطی که می‌خواهد انجام دهد»، اروپایی‌ها را شوکه کرد.

دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالات خبرنگاران در ارتباط با جنجال سخنان ترامپ گفت با توجه به اینکه آمریکا هرگز به تنهایی وارد جنگ نشده به خوبی می‌داند که اتحاد دفاعی چقدر برای امنیت خودش مهم است.

استولتنبرگ با اشاره به ماده پنج معاهده تاسیس این ائتلاف افزود که این سخنان اعتبار تعهد امنیت جمعی ناتو را زیر سوال می‌برد.

او گفت: «کل ایده ناتو این است که حمله به یک متحد پاسخی از سوی کل ائتلاف را در پی خواهد داشت و تا زمانی که پشت این پیام با هم باشیم، از هرگونه حمله نظامی به هر متحدی جلوگیری می‌کنیم. هرگونه پیشنهاد مبنی‌بر اینکه ما از همدیگر دفاع نمی‌کنیم، امنیت همه ما را تضعیف می‌کند.»

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اظهارات ترامپ را درباره ترغیب روسیه به اقدام علیه اعضای ناتو که هزینه‌های خود را نمی‌دهند، «تکان‌دهنده و نامتعادل» خواند و گفت این مواضع امنیت ملی و اقتصاد آمریکا و ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد.

نیکی هیلی، تنها رقیب ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نیز گفت که «کنار روسیه قرار گرفتن» آخرین چیزی است که آمریکا می‌خواهد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
تیتر اول با نیوشا صارمی
خبر
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها