مارک روته، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)

ناتو: حمایت کره شمالی از روسیه نشان می‌دهد پوتین بدون حمایت خارجی قادر به ادامه جنگ نیست

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۷

مارک روته، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تایید کرد سربازان کره شمالی به روسیه اعزام و در منطقه کورسک این کشور مستقر شده‌اند. به گفته او، این تحول حاکی از آن است که روسیه بدون حمایت خارجی نمی‌تواند به نبرد با اوکراین ادامه دهد.

روته، دوشنبه هفتم آبان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «افزایش همکاری‌های نظامی میان روسیه و کره شمالی تهدیدی برای امنیت منطقه هند-آرام و همچنین امنیت اروپا-آتلانتیک است.»

این اظهارات پس از آن مطرح شد که هیاتی از کره جنوبی با مقام‌های ناتو دیدار کردند و آن‌ها را در جریان آخرین تحولات از اعزام سربازان کره شمالی به روسیه قرار دادند.

آمریکا روز دوم آبان با استناد به شواهد به دست آمده تایید کرد سربازان کره شمالی برای جنگیدن در برابر اوکراین به روسیه اعزام شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در همین ارتباط گفت انتقال سربازان کره شمالی به روسیه نشان می‌دهد مسکو برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود در مناقشه اوکراین با مشکل مواجه شده است.

نیل هالند، نماینده بریتانیا در سازمان امنیت و همکاری اروپا هم سوم آبان به انتقاد از همکاری‌های نظامی مسکو و پیونگ‌یانگ پرداخت و با اشاره به برخی گزارش‌ها در خصوص اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه گفت: «ارزیابی ما این است که به احتمال زیاد انتقال این نیروها آغاز شده است.»

دبیرکل ناتو در ادامه اظهارات خود با انتقاد از مشارکت کره شمالی در «جنگ غیرقانونی» روسیه علیه اوکراین گفت این اقدام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود و مناقشه کنونی را به‌طرز خطرناکی گسترش خواهد داد.

روته تاکید کرد استقرار سربازان کره شمالی در روسیه نشان‌دهنده «ناامیدی فزاینده» ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، از شرایط میدان نبرد است.

او افزود: «بیش از ۶۰۰ هزار سرباز روسیه در جنگ پوتین کشته یا مجروح شده‌اند و او بدون حمایت خارجی قادر به ادامه حملات خود به اوکراین نیست.»

روسیه عملیات نظامی خود علیه اوکراین را پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

از زمان آغاز مناقشه کنونی، روسیه حدود یک پنجم از خاک اوکراین را به تصرف خود درآورده است.

پیش‌تر، در سوم آبان، سرویس اطلاعات نظامی اوکراین خبر داده بود گروهی از سربازان کره شمالی در منطقه کورسک روسیه دیده شده‌اند که از ۱۶ مرداد زیر حملات اوکراین قرار دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین ششم شهریور گفت عملیات این کشور در کورسک بخشی از یک طرح بزرگ‌تر برای خاتمه دادن به مناقشه کنونی است.

کرملین در روزهای اخیر گزارش‌ها در خصوص ورود نظامیان کره شمالی به این کشور را «اخبار جعلی» خوانده و آن‌ها را تکذیب کرده است. با این حال، پوتین سوم آبان این گزارش‌ها را رد نکرد و تنها گفت مساله همکاری با پیونگ‌یانگ، به مسکو مربوط است و ارتباطی به طرف‌های دیگر ندارد.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل نیز گزارش‌ها در خصوص استقرار نیروهای این کشور در روسیه را «شایعات بی‌اساس» توصیف کرد.

آندری یِرماک، رییس دفتر رییس‌جمهوری اوکراین، هفتم آبان هشدار داد اعمال تحریم‌های بیشتر در واکنش به مشارکت کره شمالی در جنگ اوکراین نمی‌تواند کافی باشد.

او خواستار افزایش ارسال تسلیحات غربی به اوکراین شد تا این کشور بتواند شرایط را در میدان نبرد به نفع خود تغییر دهد.

در سوی مقابل، پوتین ششم آبان بار دیگر تهدید کرد اگر آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو به اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه با استفاده از موشک‌های دوربرد غربی یاری برسانند، مسکو به این اقدام پاسخ خواهد داد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار
کاملا هریس و ایران
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها