آغاز محاکمه ۴ متهم به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

رسانه‌های داخلی در ایران از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان به قتل مشکوک داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر در دادگاه کیفری استان البرز خبر دادند.

بر اساس این گزارش، از چهار متهم این پرونده، یک نفر به اتهام قتل و سه تن دیگر به اتهام هم‌دستی با او محاکمه می‌شوند.

سایت خبری دیده‌بان ایران نوشت دو تن از متهمان فاقد شناسنامه هستند و بر اساس آزمایش‌های پزشکی انجام شده، هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود این جلسه به صورت علنی برگزار می‌شود اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به خبرنگاران اجازه ورود به صحن دادگاه داده نشده است.

اولیای دم مهرجویی و محمدی‌فر در این جلسه شرکت نکردند و وکیل آن‌ها در دادگاه کیفری استان البرز حاضر شده است.

رسانه‌ها نوشتند جلسه دادگاه با قرائت کیفرخواست ۱۲ صفحه‌ای علیه متهمان این پرونده آغاز شد و سپس نوبت به طرح شکایت اولیای دم و دفاع متهمان می‌رسد.

متهم ردیف اول این پرونده گفته است قتل را قبول ندارد: «من مرتکب قتل نشدم و به زور اعتراف کردم.»

او گفته است مامور پلیس جزییات را به او گفته‌اند و تحت فشار بوده است.

به تازگی اکبر محمدی‌فر، برادر همسر مهرجویی، در گفت‌وگویی اختصاصی با رادیو فردا، ضمن زیر سوال بردن کیفرخواست صادر شده علیه متهمان، جزییات تازه‌ای از این پرونده جنجالی را افشا کرد.

او مقام‌های قضایی ایران را متهم کرد کیفرخواست چهار متهم این پرونده را نه بر مبنای واقعیات که بر اساس خبرهای رسانه‌ها تنظیم کرده‌اند.

برادر وحیده‌ محمدی‌فر معتقد است قتل این دو هنرمند، یک «اقدام ارعابی سازمان‌یافته و پیچیده» بوده و متهمان، به عقیده او، «تحت آمریتِ فرد یا افرادی دیگر» مرتکب قتل شده‌اند.

پیش از این و در روز ۲۰ آذر، مانوش منوچهری، وکیل مونا مهرجویی، دختر مقتولین این پرونده، به کیفرخواست صادر شده علیه متهمان اعتراض کرده بود.

منوچهری گفت: «از طریق رسانه‌ها از صدور کیفرخواست علیه متهمان باخبر شدیم در حالی که تحقیقات در دادسرا همچنان ادامه داشته است.»

او افزود کیفرخواست در حالی صادر شد که آخرین نظریه پزشکی قانونی با ابهاماتی روبه‌رو بود.

منوچهری تاکید کرد: «تا تکمیل تحقیقات و بررسی اعتراض به نظریه پزشکی قانونی، همچنان صدور کیفرخواست غیرممکن به نظر می‌رسید.»

مهرجویی و محمدی‌فر روز ۲۲ مهر در ویلای شخصی خود در کرج به قتل رسیدند.

پزشکی قانونی علت مرگ این دو نفر را «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» اعلام کرد.

رییس دادگستری استان البرز گفت چهار متهم بازداشت شده «با انگیزه ابتدایی و اصلی انتقام به جهت خصومت شخصی و سرقت وارد منزل آقای مهرجویی شده بودند».

اظهارات این مقام قضایی جمهوری اسلامی در حالی مطرح شد که افکار عمومی و فعالان مدنی با تردید در روایت رسمی ارائه شده از سوی حکومت، قتل مهرجویی و محمدی‌فر را با قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ مقایسه کردند.

داریوش مهرجویی که متولد آذر ۱۳۱۸ بود، از برجسته‌ترین فیلم‌سازان و نویسندگان سینمای ایران به شمار می‌رفت.

از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های «گاو»، «آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «سنتوری»،‌ «هامون»، «لیلا» و «پری» اشاره کرد.

وحیده محمدی‌فر، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی از دانشگاه تهران بود.

او فعاليت سينمايی خود را از سال ۱۳۷۵ با بازی در فيلم «ليلا» اثر مهرجویی آغاز کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

گزارش روز با مجتبا پورمحسن
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها