سازمان حقوق بشر ایران: کامران رضایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۹۸، در زندان شیراز اعدام شد

جمعه ۱۴۰۲/۰۹/۱۰

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد حکم اعدام کامران رضایی، زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، صبح روز پنج‌شنبه ۹ آذر در زندان عادل آباد شیراز به اجرا درآمد. این زندانی ۳۳ ساله، به اتهام «قتل عمد» یک بسیجی به قصاص نفس محکوم شده بود.

طبق این گزارش، کامران رضایی به اتهام «قتل عمد» یک بسیجی به قصاص نفس محکوم شده بود. هنوز مشخص نیست که آیا این زندانی ۳۳ ساله اتهامات دیگری همچون «محاربه» نیز در پرونده خود داشته یا تنها به اتهام «قتل عمد» اعدام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: کامران رضایی مدت هفت ماه را در بازداشت انفرادی سپری کرد و زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شده بود. میزان شکنجه به حدی بود که کامران می‌گفت تا مدت زیادی در ادرارش خون بوده و گوش سمت راستش دچار مشکل شده بود

این منبع آگاه گفت: کامران رضایی همیشه می‌گفت که بی‌گناه است و آزاد می‌شود. کامران زمانی که هشت ساله بود پدرش را از دست داد. او هیچ عضو خانواده یا فرد دلسوزی نداشت تا در این مدت وضعیتش را پیگیری کرده یا اخبارش را رسانه‌ای کند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در واکنش به اعدام این معترض بازداشت شده در آبان ۹۸، گفت: «خطر جدی جان زندانیان سیاسی و معترضان محکوم به اعدام را تهدید می‌کند. سکوت بیشتر جامعه جهانی جایز نیست. رهبران امروز جمهوری‌اسلامی پیشینه کشتار زندانیان سیاسی و جنایت علیه بشریت را دارند. فقط هزینه بالای سیاسی‌ از سوی جامعه جهانی‌ست که آنها را از تکرار این جنایات باز داشته است.»

پیش‌تر نیز در روز پنج‌شنبه دوم آذر، میلاد زهره‌وند، معترض بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی که در زندان ملایر اعدام شد. روح‌الله زهره‌وند، پدر میلاد، شنبه چهارم آذر پس از مراسم خاکسپاری فرزندش در آرامستانی در اطراف همدان بازداشت و به زندان منتقل شد.

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد میلاد زهره‌وند در تمام دوره بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق ابتدایی یک متهم محروم بوده و خانواده‌اش به شدت از سوی سازمان اطلاعات سپاه تحت فشار قرار داشتند تا درباره او اطلاع‌رسانی نکنند.

همچنین، حمیدرضا آذری متولد ۲۰ مرداد ۱۳۸۵، در روز جمعه سوم آذر در سبزوار به اتهام قتل به دار آویخته شد. اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد او در زمان وقوع جرم، بازداشت و اعدام، کمتر از ۱۸ سال داشته و «کودک‌-مجرم» بوده است.

حمیدرضا تنها فرزند خانواده‌اش بود و با وجود سن کمی که داشت از چند سال پیش به عنوان کارگر ضایعاتی مشغول به کار شده بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها