حمله ماموران به تجمع مال‌باختگان اختلاس ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودرو در قزوین

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۲

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، ماموران امنیتی ظهر روز پنج‌شنبه دوم آذر به تجمع مال‌باختگان شرکت «رضایت خودرو طراوت نوین»، مقابل استانداری قزوین حمله کردند.

صدها تن از مال‌باختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین چند ماه است تجمعاتی اعتراضی در تهران، قزوین و شهرستان تاکستان برگزار می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی، اعتراض آنان به اختلاس ۳۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت پیش‌فروش خودرو از دست‌کم ۳۸ هزار مال‌باخته در سراسر ایران است.

در پی بلاتکلیفی مال‌باختگان، آنان به اعتراض خود ادامه دادند و روز پنج‌شنبه دوم آذر در جمعیتی چند صد نفره، مقابل استانداری قزوین تجمع و در خیابان‌های این شهر راهپیمایی کردند.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند نیروهای سرکوب با شلیک گاز اشک‌آور و پاشیدن آب، به معترضان حمله‌ور شدند.

تجمع‌کنندگان در واکنش شعار «‌بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.

برخی تجمع‌های پیشین این مال‌باختگان نیز با حمله نیروهای حکومتی مواجه شده بود؛ از جمله تجمع صدها نفره آنان در روز هفتم شهریور، مقابل دفتر رییس قوه قضاییه در تهران.

در سه ماه اخیر دادگستری استان قزوین با صدور اطلاعیه‌هایی از بازداشت مدیران شرکت رضایت خودرو طراوت نوین و «عزم جزم قوه قضاییه برای تملک همه اموال و دارایی‌های مدیرعامل شرکت» خبر داده بود.

در شماری از اطلاعیه‌های صادر شده، دادگستری تجمع مال‌باختگان را «غیر قانونی» و منجر به اخلال در نظم عمومی خواند و اعلام کرد دستور شناسایی و تعقیب کیفری کسانی که برای این تجمعات فراخوان می‌دهند صادر شده است.

روز ۳۰ آبان رسانه‌های داخلی به بازنشر اطلاعیه شماره ۱۷ «کارگروه شرکت‌های خودرویی استان قزوین» پرداخته و نوشتند محمدرضا غفاری، مالک و مدیر شرکت رضایت خودروی طراوت نوین، درباره مبلغ بدهی‌ها و ارزش اموالش اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

این کارگروه اعلام کرد تشخیص تعداد طلبکاران ۲۰ استان و میزان مطالباتشان دست‌کم هفت ماه زمان خواهد برد.

طبق این اطلاعیه، غفاری بخشی از دارایی‌های حاصل از جذب سرمایه شکات (معادل هشت هزار میلیارد تومان) را به خارج از کشور منتقل کرده است.

پیش‌تر مقام‌های قضایی از بازداشت غفاری، همسر و وابستگانش و توقیف ۱۶۵ پلاک ثبتی و ۸۸ دستگاه خودروی سبک و سنگین از جمله آمبولانس و خودروی آتش‌نشانی متعلق به این شرکت و مالکانش خبر داده بودند.

محمدرضا غفاری، شرکت پیش‌‌فروش خودروی خود را در سال ۱۳۹۹ در شهر تاکستان استان قزوین راه‌اندازی کرد.

او پیش‌تر به خبرآنلاین گفته بود راه‌اندازی کارخانه رضایت خودروی طراوت نوین، «لبیک به علی خامنه‌ای» در نام‌گذاری سال «جهش تولید» بوده است.

سپاه پاسداران استان قزوین اسفند ماه سال ۱۴۰۰ حضور سه نیروی خود از جمله دو تن از بازنشستگان سپاه را در این شرکت تایید کرد.

رسانه‌های ایران در گزارش‌هایی تعداد مال‌باختگان اختلاس غفاری و شرکتش را بین ۳۸ هزار تا ۵۰ هزار شهروند عنوان کرده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
سیاست با مراد ویسی
خبرها
تیتر اول با نیوشا صارمی

شنیداری

پادکست‌ها