مایکروسافت از احتمال دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات آمریکا خبر داد

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۸

مرکز تحلیل تهدیدهای شرکت مایکروسافت با انتشار گزارشی از احتمال دخالت دولت‌های ایران، روسیه و چین در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایالات متحده آمریکا خبر داد.

این گزارش تحلیلی تاکید کرد کشورهای یاد شده ممکن است پیش از آغاز انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا نفوذ و تلاش‌های مداخله‌جویانه خود را به اجرا درآورند.

مایکروسافت همچنین دخالت این سه کشور در انتخابات حیاتی سایر نقاط جهان را نامحتمل ندانست.

بر اساس این گزارش، هر یک از کشورهای مورد اشاره در میانه درگیری‌های جاری یا بالقوه منطقه‌ای به دنبال شکل‌دهی نتایج انتخابات سال آتی آمریکا به سود خود هستند. با وجود این، روسیه محتمل‌ترین و در عین حال تواناترین گزینه برای نفوذ در این رویداد به حساب می‌آید.

بیش از دو سال پیش، کاخ سفید در بیانیه‌ای از اعمال تحریم آمریکا علیه ۳۲ نهاد و فرد روس به‌دلیل مداخله‌های دولت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده خبر داد. آمریکا در آن زمان گفت ۱۰ دیپلمات روسیه از جمله مقام‌های اطلاعاتی را اخراج می‌کند.

مایکروسافت در تحلیل تازه خود تاکید کرد انتخابات سال ۲۰۲۴ ایالات متحده، سمت‌وسوی سیاست‌های خارجی ایران، روسیه و چین را تعیین می‌کند و همین مساله احتمال نفوذ این کشورها را در جریان رقابت‌های سال آینده بالاتر می‌برد.

به گفته تحلیل‌گران مایکروسافت، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌تواند به اولین انتخاباتی بدل شود که در آن چند حکومت مستبد به طور هم‌زمان تلاش می‌کنند تا در نتیجه یک انتخابات دخالت کنند و بر آن اثر بگذارند.

نفوذ در انتخابات سال آتی احتمالا در پلتفرم‌های متفاوتی با آنچه در دوره‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ هدف قرار گرفتند روی خواهد داد.

این گزارش تاکید کرد اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی آمریکا نسبت به سال‌های گذشته بسیار بصری‌تر شده است و به همین خاطر، احتمال استفاده از تصاویر، گیف‌های متحرک، کلیپ‌های ویدیویی، پادکست‌ها و اینفلوئنسرها به عنوان ابزارهای اصلی شبکه‌های اجتماعی بیشتر از پست‌های صرفا متنی یا ربات‌ها خواهد بود.

این گزارش بدون نام بردن از شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد فروش «بزرگ‌ترین پلتفرم میکروبلاگینگ جهان» باعث ایجاد چندین پلتفرم مشابه دیگر شد که کاربران و عوامل حکومتی در بین آن‌ها در حال جابه‌جایی‌اند.

با وجود اینکه پراکندگی کاربران در رسانه‌های اجتماعی چالشی برای عوامل خارجی به حساب می‌آید اما بر اساس این تحلیل، هر یک از آن‌ها به ویژه روسیه برای اجرای عملیات نفوذ و تاثیرگذاری خود آماده می‌شوند.

کرملین انتخابات سال آینده آمریکا را نبردی سیاسی برای پیروزی می‌بیند. این نبرد در نتیجه جنگ این کشور علیه اوکراین تعیین‌کننده خواهد بود.

مایکروسافت همین حالا نیز فعالیت‌های روسیه را در این رابطه که بیشتر در حوزه پروپاگاندا و دروغ‌رسانی درباره کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین است، شناسایی کرده است. مسکو با پخش اطلاعات نادرست در این زمینه تلاش دارد نامزدهای حامی این کمک‌ها را تخریب کند.

همچنین عوامل روسیه احتمالا از هوش مصنوعی برای تولید محتوای چند رسانه‌ای به منظور هدف قرار دادن مخاطبان غربی استفاده خواهند کرد.

از طرفی، جمهوری اسلامی احتمالا نقش مختل‌کننده خود را در مراحل پایانی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و به شکلی هدفمندتر پی خواهد گرفت. نویسندگان این گزارش تاکید کردند با وجود اینکه تاکنون شواهد تاثیرگذاری در زمینه علاقه ایران برای دخالت در انتخابات سال آینده وجود نداشته اما پیش‌بینی می‌کنند این امر با توجه به تنش‌های موجود در خاورمیانه تغییر کند.

چین نیز علی‌رغم آن که از نفوذ تاثیرگذار در انتخابات دوره گذشته ایالات متحده خودداری کرد اما از آن زمان تاکنون فعالیت‌هایش را در این رابطه افزایش داده است.

رد پای عملیات مختلف این کشور به‌ویژه در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا به چشم خورده است.

مایکروسافت پیش‌بینی کرده است هر سه کشور ایران، روسیه و چین احتمال دارد عملیات هک و نشت اطلاعات را به عنوان بخشی از کارزار نفوذ خود در انتخابات سال آینده آمریکا در نظر بگیرند.

این شرکت وعده داده گزارش‌های منظمی را در خصوص تلاش‌های خارجی برای تاثیرگذاری و نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده منتشر کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها