رییس جمهوری اوکراین: جمهوری اسلامی و روسیه پشت حمله حماس به اسرائیل بودند

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌ جمهوری اوکراین، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز آمریکا، جمهوری اسلامی و روسیه را به دست داشتن در حملات مرگبار حماس به اسرائیل متهم کرد.

زلنسکی روز یکشنبه ۱۴ آبان گفت مسکو و تهران باعث شعله‌ورتر شدن آتش‌ درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شده‌اند.

او با اشاره به کشف سلاح‌های ساخت کره شمالی در نوار غزه، حمایت پیونگ یانگ از حماس را «یک واقعیت مطلق» دانست.

مقام‌های جمهوری اسلامی مکررا نقش احتمالی تهران را در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات شبه‌نظامیان حماس علیه اسرائیل تکذیب کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۸مهر گفت کسانی که معتقدند حملات حماس «کار غیر‌فلسطینی‌هاست، دچار محاسبه غلط شده‌اند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم تاکید کرد تهران هیچ گروه یا جنگ نیابتی‌ای در منطقه ندارد.

امیرعبداللهیان افزود: «عملیاتی که حماس انجام داد تصمیمی کاملا فلسطینی بود. خودشان مسوولیت پذیرفتند، تصمیم گرفتند و اقدام کردند.»

زلنسکی در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز افزود جامعه بین‌المللی برای توقف جنگ در خاورمیانه «باید هر آن‌چه ممکن است، انجام دهد».

رییس جمهوری اوکراین ضمن ابراز آمادگی برای سفر به اسرائیل گفت انجام این سفر به رخدادهای میدان نبرد در اوکراین و همچنین امکان بازگرداندن اوکراینی‌های «گرفتار» در اسرائیل بستگی دارد.

زلنسکی با اشاره به مناقشه روسیه و اوکراین تاکید کرد هرچند هیچ کسی به دنبال یک نبرد بی‌پایان نیست، اما کی‌یف قصدی برای تسلیم شدن ندارد.

او برخی گزارش‌ها در زمینه به بن‌بست رسیدن جنگ میان اوکراین و روسیه را رد کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس و از متحدان اصلی روسیه روز هفتم آبان اذعان کرد که مناقشه مسکو و کی‌یف به بن‌بست رسیده است و دو طرف باید بدون هیچ پیش‌شرطی به میز مذاکره بازگردند.

یک فرمانده ارشد اوکراینی هم به اکونومیست گفت که دو ارتش روسیه و اوکراین در یک جنگ فرسایشی گرفتار شده‌اند.

زلنسکی روز شنبه ۱۳ آبان در جریان یک نشست خبری با اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، در کی‌یف بار دیگر پیشنهاد مذاکره با روسیه برای رسیدن به صلح در جنگ اوکراین را رد کرد و گفت که جنگ حماس و اسرائیل توجه‌ها را از تهاجم روسیه به اوکراین «منحرف» کرده است.

جنگ روسیه علیه اوکراین از فوریه سال گذشته میلادی آغاز شد. از اوایل تابستان امسال، اوکراین ضدحملاتی را برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف‌شده آغاز کرد، اما تاکنون پیشرفت‌هایش محدود بوده است.

کرملین هم روز ۱۱ آبان ایده به بن‌بست رسیدن جنگ خود علیه اوکراین را رد کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

هراس از پیکرها
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها