کرملین گزارش‌‌ها را درباره تصمیم ارسال سامانه موشکی واگنر برای حزب‌الله رد کرد

جمعه ۱۴۰۲/۰۸/۱۲

وال‌استریت ژورنال گزارش داد واشینگتن اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه مزدور روسی واگنر قصد دارد به گروه حزب‌الله لبنان یک سیستم دفاع هوایی ارائه دهد. کاخ کرملین روز جمعه ۱۲ آبان این گزارش را رد کرد.

وال‌استریت ژورنال پنج‌شنبه ۱۱ آبان به نقل از مقام‌هایی آمریکایی که نامشان فاش نشده، نوشت که گروه واگنر قصد دارد سامانه «پانتسیر-اس یک» را که ناتو آن را با عنوان «سا-۲۲» می‌شناسد، برای گروه حزب‌الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، تامین کند.

این سامانه هوایی از موشک‌های ضدهوایی برای رهگیری هواپیماها استفاده می‌کند.

خبرگزاری رویترز نوشت گروه واگنر هنوز به این گزارش وال‌استریت ژورنال واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که کرملین روز جمعه این ماجرا را تکذیب کرد.

بر اساس اعلام دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، واگنر «عملا» وجود ندارد.

او گفت: «این گونه ادعاها - به طور معمول - بی‌اساس هستند.»

این مقام بلندپایه روس اضافه کرد: «کانال‌های ارتباطی اضطراری بین ارتش‌های روسیه و ایالات متحده وجود دارد و اگر نگرانی‌های واقعی در مورد چیزی وجود داشته باشد، آن‌ها (آمریکایی‌ها) همیشه می‌توانند به ارتش ما منتقل کنند.»

واگنر از سوی دولت روسیه تامین مالی می‌شد و پس از شورش ناکام یوگنی پریگوژین، فرمانده پیشین آن، در ماه ژوئن گذشته، به شدت تحت کنترل کرملین قرار گرفت.

پریگوژین و دیمیتری اوتکین، بنیانگذار گروه واگنر، عصر روز چهارشنبه اول شهریور ۱۴۰۲، به دنبال سقوط جت شخصی حامل آنان در منطقه تور روسیه کشته شدند.

یک مقام ناشناس آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفت که واشینگتن ارسال این سیستم را تایید نکرده است.

این روزنامه نوشت با این حال مقامات ایالات متحده موضوعات مربوط به گروه واگنر و حزب‌الله را زیر نظر دارند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت که سیستم پانتسیر از طریق سوریه در اختیار حزب‌الله قرار خواهد گرفت.

روسیه در سال ۲۰۱۵ با ورود به جنگ داخلی سوریه از نیروهای بشار اسد، رییس‌ دولت سوریه حمایت کرد.

حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ و در میانه جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ لبنان تاسیس شد. تاسیس این گروه بخشی از تلاش جمهوری اسلامی بود در راستای آنچه سیاست «صدور انقلاب اسلامی» به سراسر منطقه خوانده می‌شود.

حزب‌الله لبنان از زمانی که گروه شبه‌نظامی فلسطینی‌ حماس در غزه وارد جنگ با اسرائیل شد، با نیروهای اسرائیلی در سراسر مرز تبادل آتش کرده اما هنوز درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله به جنگی تمام عیار تبدیل نشده است.

حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان روز جمعه ۱۲ آبان سکوتی را که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در پیش گرفته بود، شکست.

او در اولین سخنرانی خود پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس گفت که آمریکا پیغام داد در صورت ادامه عملیات حزب‌الله، ایران را بمباران خواهد کرد.

نصرالله در سخنرانی ویدیویی‌اش خطاب به آمریکا گفت: «چگونه جرات می‌کنید مقاومت ما را تهدید کنید؟ کشتی‌های شما در دریای مدیترانه ما را نمی‌ترسانند و مطمئن باشید می‌توانیم آن‌ها را هدف قرار دهیم.»

انتظار افکار عمومی از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله این بود که نقطه عطفی در این جنگ و تنش‌های منطقه باشد.

نصرالله گفت همه احتمالات در جبهه لبنانی وجود دارد و نیروهایش باید برای هر گزینه‌ای آماده باشند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
خبرها
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها