نسرین ستوده و برخی دیگر در خاکسپاری آرمیتا بازداشت شدند؛جو امنیتی در تهران و تجمع در لندن

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۷

رضا خندان همسر نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق‌بشر خبر داد که او به همراه افرادی دیگر در مراسم تشییع‌پیکر آرمیتا گراوند در بهشت‌زهرا بازداشت و به بازداشت‌گاهی در شهرری منتقل شده‌ است. در برخی نقاط تهران جو امنیتی برقرار است و در لندن نیز ایرانیان تجمع کردند.

گزارش‌هایی هم از ضرب و شتم ستوده به دست ماموران امنیتی هم منتشر شده است.

تصویری که از ستوده در این مراسم منتشر شده نشان می‌دهد که او بدون حجاب اجباری در خاکسپاری حاضر شده است.

منظر ضرابی مادر سهند صادقی و از خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی هم جزو بازداشت‌شدگان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند است که به بازداشتگاهی در شهر ری منتقل شده است.

همچنین تصاویر و فایل‌های صوتی رسیده به ایران اینترنشنال حاکی از برقراری جو امنیتی مقابل مسجد جابری، واقع در خیابان پیروزی تهران، محل برگزاری مراسم ختم آرمیتا گراوند است.

یک شهروند از تهران با ارسال یک فایل صوتی برای ایران اینترنشنال گفت که این منطقه در ساعات بعدازظهر روز یکشنبه پر از نیروهای لباس شخصی بود.

عصر روز یکشنبه نیز تجمعی در لندن مقابل سفارت جمهوری اسلامی در اعتراض به قتل آرمیتا گراوند برگزار شد.

گزارش یک شاهد عینی از خاکسپاری

در همین حال، پیشتر یک شاهد عینی با ارسال گزارش خود از مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند به ایران اینترنشنال، از حضور پرتعداد و غیرعادی نیروهای امنیتی و لباس شخصی در این مراسم خبر داد و گفت که تعدادی از شعاردهندگان در پایان مراسم بازداشت شدند.

این شاهد عینی در یک فایل صوتی که روز یکشنبه برای ایران اینترنشنال فرستاد، گفت که پیشتر ماموران تعداد زیادی از ون‌ها را به بهشت زهرا آورده بودند و دوربین‌های خود را نیز برای فیلمبرداری از شرکت‌کنندگان آماده کرده بودند.

او افزود که علاوه بر دوربین‌های در دست، ماموران «سه دوربین ۳۶۰» را در جایی که قرار بود پیکر آرمیتا دفن شود نصب کرده بودند و این محوطه را با داربست پوشانده بودند.

بر اساس این گزارش، ماموران اجازه فیلمبرداری از مراسم از سوی مردم را نمی‌دادند و در صورت فیلمبرداری، موبایل‌ها را توقیف می‌کردند.

این شاهد عینی گفت که هنگام قرائت قرآن برای دفن آرمیتا، تعدادی از زن‌های شرکت‌کننده در مراسم فریاد «آرمیتا روحت شاد» سر دادند.

«این گل پرپر شده هدیه به میهن شده» از دیگر شعارهای سرداده شده در این مراسم بود.

این شاهد عینی افزود که هنگام شعاردادن، کسی دستگیر نشد، اما پس از پایان مراسم خاکسپاری، ماموران به سمت افرادی که شعار دادند حمله کردند و آنان را بازداشت کردند.

او تاکید کرد که تعداد ماموران به حدی زیادی بود که مردم قادر به نجات افرادی که قرار بود بازداشت شوند، نبودند. با این حال یکی از این افراد از دست ماموران نجات یافت.

پیشتر گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی بود که گروهی از مردم با وجود جو شدید امنیتی و استقرار ماموران در محوطه بهشت زهرا در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند شرکت‌ کردند و شعار‌هایی از جمله «‌آرمیتا روحت شاد» سر‌دادند. همچنین گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشال حاکی از بازداشت تعدادی از شرکت‌کنندگان بود.

در همین حال وبسایت هه‌نگاو هم خبر داده دو نفر از بستگان آرمیتا و همچنین چند زن که هویتشان تاکنون معلوم نیست، در محوطه بهشت زهرا از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که پیکر آرمیتا در میان فریاد و شیون خانواده و نزدیکانش به خاک سپرده شده است.

هم‌زمان منابع آگاه به ایران‌اینترنشنال گفتند فشار ماموران امنیتی بر خانواده این نوجوان تشدید شده است.

بر اساس اعلامیه‌ای که خانواده آرمیتا گراوند منتشر کرده‌اند. او در قطعه ۹۹ «بهشت زهرا»ی تهران دفن خواهد شد.

در همین حال، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد نهادهای امنیتی با افزایش فشار بر خانواده آرمیتا گراوند، اعلامیه‌های نصب شده در حوالی منزل خانواده‌اش در خیابان پیروزی تهران را از دیوارها برداشته و از نصب بنر در مقابل خانه جلوگیری کردند.

در حالی که واکنش‌ها به جان باختن آرمیتا همچنان ادامه دارد، نسرین ستوده فعال حقوق بشر خواستار محاکمه عاملان «قتل» آرمیتا گراوند شد و نرگس محمدی دیگر فعال حقوق بشر نیز در پیامی از زندان گفت: «آرمیتای پر از شور زندگی ما را به خاطر موهای زیبایش که قصد نداشت با حجاب اجباری پنهانش کند، به گام مرگ فرستادند.»

پس از انتشار خبر جان باختن آرمیتا، شهروندان در شامگاه شنبه ششم آبان‌ماه در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج و شیراز به شعاردهی علیه حکومت پرداختند.

ویدیوهای ارسال شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد شهروندان در تهران در شهرک اکباتان، سعادت‌آباد و چیتگر در اعتراض به قتل حکومتی آرمیتا گراوند، از خانه‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «می‌کشم، می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سر دادند.

ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال همچنین از شعاردهی مردم در شیراز و کرج حکایت دارد.

آبرام پیلی، قائم مقام نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن ابراز همدردی با مرگ آرمیتا گراوند نوشت: «خشونت تحت حمایت دولت ایران علیه زنان و دختران برای بسیاری از خانواده‌ها در ایران و خارج از این کشور ویرانگر بوده است.»

آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، روز ۹ مهر در ایستگاه متروی شهدای تهران بی‌هوش شد و از آن زمان تاکنون زیر نظر نهادهای امنیتی در بیمارستان نظامی فجر بستری و در کما بود.

بر اساس گزارش‌ها او به دلیل حمله یک زن چادری آسیب دید. برخی این زن را «حجاب‌بان» و برخی دیگر «آتش به اختیار هوادار حکومت» معرفی کردند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی درباره علت مرگ آرمیتا نوشت: «پس از به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و ۲۸ روز بستری در بخش مراقب‌های ویژه، به دلیل آسیب‌های مغزی وارده درگذشت.»

باور شهروندان به قتل حکومتی او

رسانه‌های وابسته به حکومت بی‌هوشی و به کما رفتن آرمیتا گراوند را ناشی از «افت ناگهانی فشار خون» اعلام کرده‌اند اما بر اساس گزارش‌های برخی سازمان‌های حقوق بشری و گزارشی که گاردین در گفت‌وگو با دو شاهد عینی منتشر کرد، دلیل بی‌هوش شدن آرمیتا، حمله به او به دلیل بر سر نداشتن حجاب اجباری بوده است.

بنا بر این گزارش‌ها، آرمیتا پس از سقوط دچار «ضربه به مغز و به دنبال آن تشنج مداوم، کاهش اکسیژن‌رسانی مغزی و ادم مغزی» شد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در نخستین ساعت اعلام خبر درگذشت آرمیتا، آن را «یک قتل حکومتی دیگر» دانستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها