گمانه‌زنی‌ها درباره دستگیری صدها زاهدانی و احراز هویت ۱۲ کودک بازداشت‌ شده

شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۹

روز جمعه ۲۸ مهر ماموران امنیتی به مسجد مکی زاهدان و تجمع نمازگزاران حمله و شماری از آنان را دستگیر کردند. از میان بازداشت‌شدگان هویت حدود ۴۷ نفر مشخص شده که دست‌کم ۱۲ تن آنان کودک و نوجوان هستند.

«محمدامین محمدزهی» ۱۴ ساله، «بلال رخشانی» ۱۵ ساله، «طلحه شهنوازی» ۱۵ ساله، «محمد اویس نارویی» ۱۶ ساله، «پوریا شح‌بخش» ۱۶ ساله، «امین‌الله نارویی» ۱۶ ساله، «رامین براهویی» ۱۷ ساله، «یاسر عالی زهی» ۱۷ ساله، «عامر شه‌بخش» ۱۷ ساله، «فرزاد شاهوزهی» ۱۷ ساله، «مبین نارویی» ۱۷ ساله و «یاسین عیسی‌زهی‌ ریگی» ۱۷ ساله، بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سالی هستند که تاکنون هویتشان مشخص شده است.

سایت حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، به نقل از منابع خود تعداد بازداشت‌شدگان را «بیش از ۵۰۰ نفر» تخمین زد و کمپین «فعالین بلوچ» نوشت «صدها نفر» با خشونت دستگیر شده‌اند.

پس از نماز جمعه ۲۸ مهر زاهدان و خطبه‌های انتقادی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر، شهروندان مانند جمعه‌های گذشته قصد برگزار کردن راهپیمایی اعتراضی مسالمت‌آمیز داشتند که از سوی نیروهای نظامی و امنیتی محاصره شدند.

ماموران به سوی تجمع‌کنندگان شلیک و گاز اشک‌آور و گلوله‌های رنگی پرتاب کردند.

نیروهای امنیتی با یورش به شهروندان در خیابان‌های منتهی به مسجد مکی، آنان را سوار اتوبوس‌ها و خودروهای نظامی و شخصی کردند و به مکان یا مکان‌های نامعلوم بردند.

سازمان‌های حقوق بشری یادآور شدند شماری از شهروندان بازداشت‌شده بر اثر حمله نیروهای امنیتی مجروح شده بودند.

بسیاری دیگر از آنان هم هنگام بازگشت به خانه و به دلیل «رنگی شدن لباسشان» از سوی ماموران شناسایی و در منزل بازداشت شدند.

در واکنش به این حملات، جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان روز شنبه ۲۹ مهر بیانیه‌ای منتشر و هجوم ماموران به مسجد، مجروح کردن نمازگزاران و «بازداشت خشونت‌بار و فله‌ای جوانان و طلاب» را به دست ماموران نظامی و امنیتی محکوم کردند.

امضاکنندگان بیانیه نسبت به تبعات «اقدامات تحریک‌آمیز ماموران خودسر» هشدار دادند و از مسوولان خواستند با خاطیان به شدت برخورد کنند.

علاوه بر بازداشت گسترده شهروندان در روز جمعه، گزارش‌ها حاکی از جو به شدت امنیتی شهر زاهدان و کنترل مسیرهای منتهی به مسجد مکی از سوی نیروهای نظامی و امنیتی بود.

شهروندان در زاهدان از هشتم مهر سال گذشته تاکنون هر جمعه برای بر‌پایی راهپیمایی اعتراضی به خیابان آمده‌اند.

در اغلب جمعه‌های اعتراضی یک سال گذشته، جوی امنیتی و نظامی بر زاهدان حاکم بوده است.

اعتراضات این شهر پس از جمعه خونین زاهدان آغاز شد که در آن با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی به سوی مردم، دست‌کم ۱۰۰ شهروند کشته و ده‌ها تن دیگر نابینا، قطع نخاع و دچار نقص عضو شدند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها