گزارش اطلاعاتی آمریکا: روسیه برای تضعیف اعتماد به انتخابات در جهان تلاش می‌کند

شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۹

بر اساس یک گزارش اطلاعاتی آمریکا که با حدود ۱۰۰ کشور به اشتراک گذاشته شده، روسیه با استفاده از شبکه جاسوسی، رسانه‌های دولتی و شبکه‌های اجتماعی خود برای تضعیف اعتبار انتخابات و اعتماد به آن در سراسر جهان تلاش می‌کند.

این گزارش که روز جمعه ۲۸ مهر منتشر شد، با اشاره به اینکه عوامل روسیه تلاش کرده‌اند اعتبار انتخابات ریاست جمهوری پیشین آمریکا را تضعیف کنند، تاکید کرد: «روسیه در حال انجام اقداماتی با هدف کاهش اعتماد عمومی به انتخابات است.»

بر اساس این گزارش، این یک پدیده جهان‌شمول است: «اطلاعات ما نشان می‌دهد مقامات ارشد دولت روسیه، از جمله کرملین، این نوع عملیات نفوذ را ارزشمند و موثر می‌دانند.»

این سند که از طریق تلگراف دیپلماتیک به سفارت‌های حدود ۱۰۰ کشور در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مخابره شده، در زمانی ارائه شده است که تنش‌ها بین مسکو و واشینگتن در پس‌زمینه تهاجم روسیه به اوکراین بالا گرفت.

بر اساس اطلاعات آمریکا، روسیه بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ «تلاش‌های هماهنگی» را برای تضعیف اعتماد عمومی به حداقل ۱۱ انتخابات در ۹ کشور دموکراتیک از جمله آمریکا رهبری کرده است.

گزارش آمریکا تاکید کرده است حدود ۱۷ دموکراسی دیگر از طریق روش‌های «کمتر مشخص» شامل فعالیت‌های روسیه در رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل، هدف قرار گرفتند.

آمریکا نام کشورهای مورد هدف روسیه را ذکر نکرده است.

در این گزارش با اشاره به یک مداخله مخفیانه اف‌اس‌بی، سرویس‌ اطلاعاتی روسیه، با هدف ارعاب کارکنان انتخاباتی در طول مبارزات انتخاباتی در یک کشور اروپایی در سال ۲۰۲۰، آمده که این عملیات روسیه از طریق مکانیسم‌های «مخفی یا علنی» انجام شده است.

نام این کشور اروپایی نیز ذکر نشده است.

بر اساس این گزارش رسانه‌های دولتی روسیه «ادعاهای دروغین تقلب در انتخابات» را در بسیاری از انتخابات آسیا، اروپا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تقویت کردند.

این گزارش باز هم بدون ذکر نام کشور مشخص اضافه کرده است که مسکو از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی و «وب‌سایت‌های واسطه» برای ایجاد شک و تردید در جریان انتخابات سال گذشته در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی استفاده کرده است.

اطلاعات آمریکا «آسیب‌پذیری» این کشور را در مواجهه با این «تهدیدها» به رسمیت شناخته است.

بر اساس این گزارش، برای روسیه مزایای این عملیات دوگانه است: گسترش بی‌ثباتی در جوامع دموکراتیک و معرفی کردن انتخابات دموکراتیک به‌عنوان ابزاری ناکارآمد؛ تا حدی که منجر به تشکیل دولت‌های غیرقانونی می‌شود.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها در واشینگتن گفت مسکو به این نتیجه رسیده است که عملیات انتشار «اطلاعات نادرست» در طول انتخابات ریاست جمهوری پیشین آمریکا موفق بوده و پس از آن، به این «عملیات نفوذ» رونق بخشیده است.

این مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «روسیه بر آنچه در سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده به عنوان موفقیت ارزان قیمت در نظر گرفته است سرمایه‌گذاری می‌کند و از آن زمان سعی کرده این تجربه را در مقیاس جهانی تکرار کند.»

بیش از دو سال پیش، کاخ سفید در بیانیه‌ای از اعمال تحریم آمریکا علیه ۳۲ نهاد و فرد روس به‌دلیل مداخله‌های دولت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده خبر داد.

آمریکا در آن زمان گفت ۱۰ دیپلمات روسیه از جمله مقام‌های اطلاعاتی را اخراج می‌کند.

کمتر از یک سال پیش، واشینگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد مرکز فرماندهی سایبری ایالات متحده برای جلوگیری از اقدامات هکرهای وابسته به ایران و روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، در اقدامی پیشگیرانه این هکرها را هدف حمله‌های سایبری قرار داده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها