احتمال مرگ هزاران نفر در بیمارستان‌های غزه به دلیل کمبود سوخت و دارو

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۳

آسوشیتدپرس به نقل از کادر درمان در نوار غزه گزارش داد بیمارستان‌های این منطقه مملو از مجروحان حملات اسرائیل است و احتمال مرگ هزاران نفر به دلیل کمبود سوخت و دارو وجود دارد.

آسوشیتدپرس روز ۲۳ مهر نوشت بسیاری از فلسطینی‌ها در نوار غزه در تلاش برای پیدا کردن آب و غذا هستند.

سازمان ملل اعلام کرد سوخت ژانراتورهای بیمارستان‌های غزه تنها برای دو روز دیگر کافی خواهد بود و این به معنی به خطر افتادن جان هزاران بیمار بستری شده است.

تنها نیروگاه برق غزه پس از آنکه اسرائیل این منطقه را به محاصره درآورد و مانع از ورود سوخت به آن شد، از کار افتاد.

هم‌زمان با آرایش نظامی نیروهای اسرائیلی در نزدیکی مرز غزه، گمانه‌زنی‌ها درباره حمله زمینی ارتش این کشور به غزه بالا گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۲۳ مهر گفت کشورش برای نابودی گروه حماس در نوار غزه آماده می‌شود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم در نشستی مطبوعاتی در مرز نوار غزه تاکید کرد این جنگ «اوضاع را برای همیشه تغییر خواهد داد».

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است از آغاز درگیری‌ها در روز ۱۵ مهر تاکنون، دو هزار و ۳۲۹ فلسطینی در حملات اسرائیل به نوار غزه جان باختند.

این آمار بیش‌تر از تعداد قربانیان فلسطینی جنگ حماس و اسرائیل در سال ۲۰۱۴ است که بیش از شش هفته به طول انجامید.

بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ناصر، در شهر جنوبی خان یونس، پر از مجروحان حملات اخیر است که اکثریت آن‌ها را کودکان زیر سه سال تشکیل می‌دهند.

محمد قندیل، یکی از پزشکان بیمارستان ناصر گفت ۳۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه به ونتیلاتور نیاز دارند و ۶۰ بیمار دیگر نیز مشغول دیالیز هستند.

او افزود سوخت ژنراتور این مرکز درمانی روز دوشنبه به اتمام می‌رسد و با قطع برق، خطر مرگ همه این بیماران را تهدید می‌کند.

حسام ابوصفیه، رییس بخش اطفال بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه گفت علیرغم هشدارهای اسرائیل مبنی بر ترک این منطقه، آن‌ها نمی‌توانند بیمارستان را تخلیه کنند.

مقام‌های اسرائیلی طی چند روز گذشته بارها به ساکنان نوار غزه هشدار دادند برای در امان ماندن از حملات ارتش اسرائیل، شمال غزه را ترک کنند و در جنوب این منطقه مستقر شوند.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۱ مهر گفت دستور اسرائیل به مردم غزه برای عزیمت به جنوب این منطقه را می‌توان معادل «جابه‌جایی اجباری غیرنظامیان» دانست و تاکید کرد این مساله ناقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

به گفته ابوصفیه، هفت نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه به ونتیلاتور متصل هستند و تخلیه این مرکز به معنی مرگ نوزادان و سایر بیماران بستری شده در این بخش خواهد بود.

بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان نوار غزه هم اعلام کرد پس از تکمیل ظرفیت سردخانه‌اش، ۱۰۰ جسد را در گوری دسته‌جمعی دفن خواهد کرد.

همچنین به دلیل نبود سوخت، بسیاری از نانوایی‌ها در نوار غزه تعطیل شده‌اند و مردم دیگر قادر به تهیه نان نیستند.

با توجه به قطع آب از سوی اسرائیل، مردم از آب چاه برای تامین نیازهای خود استفاده می‌کنند.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در منطقه، نگرانی‌ها در مورد گسترش دامنه جنگ شدت گرفته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها