عفو بین‌الملل: دستور اسرائیل برای تخلیه شمال غزه هولناک است و باید فورا لغو شود

شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۲

سازمان عفو بین‌الملل دستور اسرائیل را به ساکنان نوار غزه برای ترک شمال این منطقه به منظور در امان ماندن از حملات ارتش اسرائیل «هولناک» خواند و گفت این تصمیم باید فورا لغو شود.

عفو بین‌الملل روز ۲۱ مهر اعلام کرد دستور اسرائیل به مردم غزه برای عزیمت به جنوب این منطقه را می‌توان معادل «جابه‌جایی اجباری غیرنظامیان» دانست و تاکید کرد این مساله ناقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

این سازمان غیردولتی افزود ارتش اسرائیل نمی‌تواند شمال غزه را منطقه آزاد برای عملیات نظامی خود بداند و باید تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان در سراسر نوار غزه به کار گیرد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز شنبه ۲۲ مهر بار دیگر از فلسطینیان در شمال غزه خواست از این منطقه خارج شوند و گفت اسرائیل قصد دارد با نیروی بزرگی به نوار غزه حمله کند: «ما برای مراحل بعدی جنگ به شدت آماده هستیم».

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد از ساعت ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر روز ۲۲ مهر، حملات خود را به نوار غزه متوقف خواهد کرد تا غیرنظامیان بتوانند از طریق دو راه امن به جنوب غزه سفر کنند.

انیس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، اسرائیل را به اتخاذ تدابیر «بی‌رحمانه» برای «مجازات جمعی» فلسطینیان متهم کرد و گفت هزاران فلسطینی از بیم حملات اسرائیل به نوار غزه بدون دسترسی به پناهگاه، شب‌ها در خیابان می‌خوابند.

کالامار همچنین از متحدان اسرائیل خواست در جهت اجرای قوانین بشردوستانه بین‌المللی و محافظت از جان غیرنظامیان اقدام کنند.

او تصریح کرد غیرنظامیان غزه نباید به عنوان «گروگان‌های سیاسی» مورد استفاده قرار گیرند و جان آن‌ها نباید بی‌ارزش قلمداد شود.

در تحولی تازه، قاهره و واشینگتن توافق کردند گذرگاه رفح به صورت موقت و تنها برای عبور افراد دارای تابعیت آمریکایی از ساعت ۱۲ تا ۱۷ به وقت محلی باز شود.

به گزارش هاآرتص، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ فلسطینی با تابعیت آمریکایی در نوار غزه زندگی می‌کنند.

حماس با متهم کردن اسرائیل به ‌دروغ‌گویی و فریب‌کاری، اعلام کرد در حمله ارتش اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی که قصد عزیمت به جنوب غزه را داشتند، ۷۰ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند.

به گفته حماس، زنان و کودکان نیز در بین کشته‌شدگان این حمله دیده می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها، درگیری‌ها میان حماس و ارتش اسرائیل همچنان ادامه دارد.

بیم ‌آن می‌رود پیوستن حزب‌الله لبنان، از متحدان حماس و جمهوری اسلامی به این جنگ به بحران در خاورمیانه دامن بزند و آتش درگیری‌ها در این منطقه بیش از پیش شعله‌ورتر شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز ۲۲ مهر در بیروت با اشاره به ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه تاکید کرد گروه‌های مقاومت همه سناریوها را طراحی کرده‌اند و دست همه برای شلیک، روی ماشه است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
تیتر اول با نیوشا صارمی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها