سفیر اسرائیل در سازمان ملل خواستار تهدید نظامی ایران به‌دلیل حمایت از حماس شد

شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۲

با ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی از حماس، گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال با اشاره به حمایت حکومت ایران از گروه‌های تروریستی، از همه کشورهای جهان خواست جمهوری اسلامی را به طور جدی تهدید نظامی کنند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت: «رژیم آیت‌الله‌ها امروز دقیقا مانند رژیم نازی آلمان در جنگ جهانی دوم شده است. جهان باید بفهمد که لازم است به طور جدی آنها را تهدید نظامی کند، زیرا این رژیم تهدیدی فوری علیه همه جهان است.»

او تاکید کرد: «ما صددرصد مطمئنیم ایران در همه حمله‌های تروریستی در اطراف اسرائیل نقش دارد. ایران در خاورمیانه و سایر مناطق جهان از نیروهای نیابتی خود حمایت تسلیحاتی می‌کند.»

اردان گفت: وقتی رهبران حماس از جمهوری اسلامی به دلیل کمک‌هایش قدردانی می‌کنند، برای اینکه ثابت کنیم ایران مشخصا در چه حمله‌ای از حماس حمایت کرده، به مدرک نیاز نداریم.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل خاطرنشان کرد: «حماس تنها یکی از پاهای اختاپوس است. به محض اینکه مشکل‌مان را با آنها تمام کنیم، مهم‌ترین اولویت اسرائیل متحد کردن جهان برای مقابله با تهدید ایران خواهد بود.»

او درباره دستور این کشور برای تخلیه ساکنان شمال غزه گفت اسرائیل تلاش می‌کند آسیب‌ به غیرنظامیان را به حداقل برساند. تخلیه مناطق موقت است، اما از بین رفتن انسان‌ها قابل جبران نیست.

جاش برنز، رئیس کمیته مشترک حقوق بشر پارلمان استرالیا، نیز در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال با اشاره به اینکه مردم ایران قربانیان هر روزه نقض حقوق بشر هستند، حمله‌های حماس را مصداق جنگ‌افروزی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه دانست.

جیمز پترسون، عضو مجلس سنای استرالیا، نیز به ایران‌اینترنشنال گفت: ما در برابر حملاتی که رژیم ایران و سپاه پاسداران از طریق حماس علیه اسرائیل انجام می‌دهند، با مردم اسرائیل ابراز همبستگی می‌کنیم.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، که به کشورهای منطقه سفر کرده، با اشاره به دیدارش با دبیرکل حزب‌الله لبنان و نمایندگان گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی، درباره گسترش حملات علیه اسرائیل گفت: «در جریان رایزنی‌ها متوجه شدیم که جریان مقاومت همه سناریوهای ممکن را در برابر خود قرار داده و از آمادگی و روحیه بالایی برخوردار است.»

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با راه‌اندازی کارزاری آنلاین خواستار اعزام جوانان از ایران به جبهه جنگ میان حماس و اسرائیل در حمایت از حماس و از سوی جمهوری اسلامی شد. در روزهای اخیر مقام‌های ارشد حکومت ایران به صراحت از حمله نظامی حماس حمایت کرده‌اند.

دونالد ترامپ نیز در پستی در شبکه اجتماعی تروث نوشت که اگر در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا «تقلب» نشده بود و او دوباره رییس‌جمهور می‌شد، حمله به اسرائیل هرگز اتفاق نمی‌افتاد. او افزود: «ایران هم ورشکسته و در حال گفت‌وگو بود. اما حالا ثروتمند هستند و منتظرند تا دست به اقدامی بزرگ بزنند.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع امنیتی اسرائیلی نوشت که جمهوری اسلامی سال گذشته کمک‌های مالی به شاخه نظامی حماس را از ۱۰۰ میلیون دلار به حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال افزایش داد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها