نگرانی‌ها از وقوع حملات یهودستیزانه در جهان؛ کشته شدن دو گردشگر اسرائیلی در مصر

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۶

با تهاجم حماس علیه اسرائیل، نگرانی‌ها از احتمال وقوع حملات نژادپرستانه علیه یهودیان در بسیاری کشورها افزایش یافته است. پلیس متروپولیتن لندن اعلام کرده حضور نیروهای خود در نقاط مختلف این شهر را افزایش می‌دهد. همزمان، گزارش‌ها از کشته شدن دو گردشگر اسرائیلی در مصر خبر می‌دهند.

نشریه دیلی‌میل روز ۱۵ مهر گزارش داد پلیس متروپولیتن قصد دارد در واکنش به ابراز خوشحالی برخی افراد از حملات مرگبار حماس علیه اسرائیل، تعداد بیشتری از نیروهای خود را برای گشت‌زنی در سطح شهر لندن مستقر کند.

بنا بر این گزارش، تعدادی از این واکنش‌های مثبت به تهاجم حماس، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند.

پلیس متروپولیتن این تصمیم را پس از مشورت با گروه «اعتماد امنیت جامعه» (CST) که در زمینه تضمین امنیت یهودیان فعالیت می‌کند، گرفته است.

با توجه به احتمال برگزاری تجعمات اعتراضی مختلف طی روزهای آینده در لندن در واکنش به درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، پلیس متروپولیتن می‌کوشد با اتخاذ تدابیر لازم امنیت این تجمعات را تضمین کند.

حمله راکتی و زمینی حماس به اسرائیل تاکنون دست‌کم ۳۵۰ کشته بر جای گذاشته است. سفارت اسرائیل در آمریکا اعلام کرده که دستکم ۱۰۰ شهروند نظامی و غیرنظامی اسرائیلی از سوی حماس به گروگان گرفته شده‌اند. ارتش اسرائیل نیز می‌گوید شبه‌نظامیان فلسطینی هنوز داخل مرزهای این کشورند.

از سوی دیگر، طبق یک گزارش غیررسمی، در حال حاضر ۷۵۰ اسرائیلی مفقودالاثر هستند.

همزمان، سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا روز ۱۶ مهر هشدار داد با آن دسته از افرادی که از شبه‌نظامیان حماس حمایت می‌کنند و یا موجب وحشت یهودیان بریتانیا می‌شوند، به شدت برخورد خواهد شد.

او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت کشورش «یهودی‌ستیزی یا تمجید از تروریسم» را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.

او همچنین از پلیس خواست با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی نسبت به تضمین امنیت یهودیان بریتانیا اقدام کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که رهبران بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، بریتانیا و آلمان ضمن محکوم نمودن عملیات حماس، همبستگی خود را با دولت و مردم اسرائیل اعلام کردند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا حمله حماس را بزدلانه و شرورانه خواند و گفت همانطور که وحشی‌گری جنایات حماس آشکارتر می‌شود، ما بی‌تردید در کنار اسرائیل هستیم.

او افزود با شرکای بین‌المللی خود برای هماهنگی پشتیبانی از اسرائیل همکاری خواهیم کرد.

این در حالی است که دو گردشگر اسرائیلی روز یکشنبه ۱۶ مهر در اسکندریه مصر کشته شدند.

بنا بر این گزارش، این دو پس از آنکه که یک افسر پلیس مصری با استفاده از اسلحه شخصی خود به آن‌ها شلیک کرد، جان خود را از دست دادند.

مقام‌های امنیتی مصر گفتند تحقیق درباره این حادثه را آغاز کرده‌اند.

همزمان، پلیس لس‌آنجلس آمریکا نیز تدابیر امنیتی خود را برای حفاظت از جامعه یهودیان در برابر حملات احتمالی افزایش داده است.

طبق گزارش‌ رسانه‌‌های فلسطینی، اسرائیل راه‌ها و نقاط ورود و خروج کرانه باختری و مناطق فلسطینی اورشلیم را بسته است. نیروهای امنیتی اسرائیلی تپه‌های خاکی و بلوک‌های سیمانی در گذرگاه‌های اطراف اورشلیم، بیت‌لحم و الخلیل و همچنین اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی ایجاد کرده‌اند.

مقامات اسرائیلی تاکنون بیانیه‌ای در مورد این بسته شدن‌ها صادر نکرده‌اند اما این اقدامات معمولا در گذشته برای جلوگیری از خشونت‌های بالقوه اتخاذ شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که تدابیر امنیتی در کنیسه‌ها در بعضی کشورهای جهان شدت گرفته است.

در سراسر خاورمیانه تجمعاتی در حمایت از حماس برگزار شده و طی آن پرچم‌های اسرائیل و ایالات متحده به آتش کشیده شدند. ایران و حزب الله، متحد لبنانی جمهوری اسلامی، حمله حماس را ستوده‌اند.


خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه

شنیداری

پادکست‌ها