تصمیم آلمان، فرانسه و بریتانیا برای ادامه تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی

شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۵

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد سه کشور اروپایی عضو برجام قصد دارند تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی را که بر اساس این توافق ۲۶ مهر ماه لغو می‌شوند، حفظ کنند.

بورل روز جمعه ۱۴ مهر در بیانیه‌ای گفت بر اساس اعلام سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا، ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهدات خود در قالب برجام پای‌بند نبوده است.

توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شامل یک سری از لغو محدودیت‌ها موسوم به بندهای غروب است که بر اساس آن، قرار است محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی کاهش یابد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی این توافق را به طور گسترده نقض کرده است.

جمهوری اسلامی میزان مجاز ۳/۶۷ درصدی غنی‌سازی مندرج در برجام را رعایت نکرده و اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد است.

بورل همچنین افزود وزیران امور خارجه این سه کشور تصمیم دولت‌های متبوع خود را برای ادامه تحریم‌‎های تهران در نامه‌ای در روز ۲۳ شهریور سال جاری به او اطلاع داده‌اند.

او بار دیگر همه طرف‌های برجام را به یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی فراخواند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد به تلاش‌های خود برای اجرای دوباره مفاد برجام از سوی همه طرف‌ها ادامه خواهد داد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد که توافق برجام را تایید کرده بود، قرار بود در ۲۶ مهر سال جاری منقضی شود.

این تحریم‌ها برای آن وضع شده که تهران فعالیتی در راستای توسعه موشک‌های بالیستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد.

همچنین این تحریم‌ها جمهوری اسلامی را از خرید و فروش یا انتقال پهپادها و اجزای آن که قادر به پرواز بیش از ۳۰۰ کیلومتر هستند، منع کرده‌اند.

در همین راستا وزارت امور خارجه آلمان روز ۱۲ مهر به اقدام جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره نور-۳ با پرتاب‌گری که از فن‌آوری سیستم‌های موشک بالیستیک دوربرد استفاده می‌کند واکنش نشان داد و اعلام کرد فعالیت‌های موشکی تهران تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است.

برلین تاکید کرد جمهوری اسلامی بدون توجه به محدودیت‌های بین‌المللی این ماهواره را پرتاب کرده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای اقدام جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره نور-۳ را نشانه بی‌احترامی تهران به محدودیت‌های بین‌المللی دانست.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها