واکنش‌های بین‌المللی گسترده به حمله حماس به اسرائیل؛ تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو

شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۵

حمله مرگ‌بار حماس به اسرائیل واکنش‌های متفاوتی را در جامعه بین‌المللی به همراه داشته است. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تلفنی درباره این حمله گفت‌وگو و تاکید کرد که واشینگتن در کنار تل‌آویو خواهد ماند.

بایدن در تماس با نتانیاهو بر حق اسرائیل در دفاع از خود نیز تاکید کرد.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، ضمن اعلام همبستگی با قربانیان حمله حماس و خانواده‌ها و نزدیکان آن‌ها، عملیات شبه‌نظامیان فلسطینی علیه اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

او همچنین با رییس‌‌جمهوری و نخست‌وزیر اسرائیل به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در واکنش به حمله گسترده حماس به اسرائیل بر حق تل‌آویو در دفاع از خود تاکید کرد و گفت لندن عملیات امروز حماس را قاطعانه محکوم می‌کند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم حمله حماس را «تروریستی» خواند و ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه، خواستار جلوگیری از هدف قرار گرفتن افراد بی‌گناه در جریان درگیری‌ها شد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان را از سوی حماس محکوم کرد و گفت هیچ توجیهی برای تروریسم وجود ندارد.

دولت ایتالیا با محکوم کردن حمله «بی‌رحمانه» حماس، حمایت خود را از تل‌آویو اعلام کرد.

هم‌زمان جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن اعلام همسبتگی با اسرائیل گفت حملات امروز حماس علاوه بر تحمیل رنج به مردم اسرائیل، به منافع فلسطینی‌ها نیز آسیب خواهد رساند.

بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت تلاش برای استقرار صلح پایدار در منطقه بیش از هر زمان دیگری ضرروی است.

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت این کشور به صراحت حملات حماس به اسرائیل از جمله شلیک موشک به سوی شهرها و غیرنظامیان را محکوم می‌کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف فوری خشونت‌ها شد و از همه طرف‌ها و کشورهای کلیدی در منطقه خواست برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، تنش‌ها را کاهش دهند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین با محکوم کردن حمله حماس گفت تمامی جزییات مربوط به این حمله تروریستی باید به اطلاع جهان برسد.

زلنسکی تاکید کرد کسانی که از این عملیات حمایت کرده‌ و از اجرای آن پشتیبانی کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

وزرات امور خارجه برزیل نیز خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد. برزیل هم‌اکنون ریاست این شورا را بر عهده دارد.

واکنش‌هایی از همسایگان و کشورهای منطقه

وزارت امور خارجه عربستان سعودی وضعیت کنونی بین جناح‌های فلسطینی و اسرائیلی را «بی‌سابقه» خواند و افزود تحولات را دنبال می‌کند.

مصر نیز درباره «عواقب شدید» افزایش تنش‌ها در منطقه هشدار داد و خواستار خویشتن‌داری حداکثری طرف‌های درگیر و حفظ جان غیرنظامیان شد.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه هم خواهان خویشتن‌داری طرف‌های درگیر شد و از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواست از اعمال خصمانه‌ای که منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع شود، اجتناب کنند.

عراق اما عملیات فلسطینی‌ها را «نتیجه طبیعی اشغالگری» دانست.

واکنش‌ها به نقش احتمالی جمهوری اسلامی در حمله حماس: پاسخ اسرائیل چگونه خواهد بود؟

جاناتان کونریکس، سخنگوی پیشین ارتش اسرائیل، حمله امروز حماس را «بی‌سابقه و شدید» دانست و گفت این حمله با حمایت جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

به گفته کونریکس، جمهوری اسلامی تسلیحات، تجهیزات، نیروی انسانی و منابع مالی مورد نیاز حماس برای انجام این حمله را تدارک دیده است.

او حماس را «نیروی نیابتی» جمهوری اسلامی خواند و تاکید کرد با توجه به شدت و گستردگی عملیات امروز، واکنش تل‌آویو نمی‌تواند تنها به هدف قرار دادن مواضع این گروه در نوار غزه محدود شود.

این نظامی ارشد اسرائیلی تلویحا گفت جمهوری اسلامی از واکنش اسرائیل به حمله امروز در امان نخواهد بود.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا هم با انتقاد از دولت بایدن گفت از دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی در جهت تامین مالی حملات امروز حماس استفاده شده است.

اشاره ترامپ ظاهرا به آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی از سوی دولت بایدن و نقش تهران در تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه است.

اعلام موضع حزب‌الله

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد اوضاع در غزه را به دقت دنبال می‌کند و با رهبران «مقاومت فلسطین» در تماس است.

حزب‌الله همچنین افزود این حمله پیامی به کسانی است که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند.

یحیی رحیم‌صفوی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم با اعلام حمایت از عملیات حماس علیه اسرائیل گفت: «ما از عملیات طوفان الاقصی اعلام حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز حملات حماس علیه اسرائیل را «تبریک» گفت و افزود عملیات امروز «یک نقطه عطف در روند استمرار مقاومت مسلحانه» فلسطینی‌ها و نشان‌گر «اعتماد به نفس» آنان است.

هم‌زمان، نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی در حمایت از حملات امروز حماس، در صحن علنی شعار «فلسطین پیروز است/ اسرائیل نابود است» سر دادند.

واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین به حملات حماس

محود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه نشست اضطراری با شماری از مقام‌های ارشد این سازمان گفت که مردم فلسطین حق دارند از خود دفاع کنند.

این در حالی است که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد هم‌اکنون در فلسطین «یک نبرد قهرمانانه» در جریان است.

رسانه‌های حکومتی در ایران ویدیویی از اقامه کردن نماز شکر او و همراهانش منتشر کردند.

واکنش رسانه‌های حکومتی در ایران به حمله حماس

خبر حمله حماس به اسرائیل با استقبال رسانه‌های حکومتی در ایران روبه‌رو شده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، عملیات حماس را «ضربه سنگین به اسرائیل» دانست و گفت شمار کشته‌ها و مجروحان اسرائیلی «بسیار گسترده» است.

فارس، دیگر خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران، گزارش داد «گروه‌های دیگر مقاومت» حمایت خود را از عملیات حماس اعلام کرده‌اند.

ایرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی نیز حمله حماس را «همه جانبه»، «پیچیده» و «غافلگیرکننده» خواند و نوشت حماس در جریان این حمله ازتعدادی پهپاد هم برای هدف قراردادن مواضع اسرائیلی استفاده کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه

شنیداری

پادکست‌ها