واکنش آلمان به پرتاب ماهواره نور-۳: فعالیت‌ موشکی تهران تهدید امنیت بین‌المللی است

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۲

وزارت امور خارجه آلمان به اقدام جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره نور-۳ با پرتاب‌گری که از فن‌آوری سیستم‌های موشک بالیستیک دوربرد استفاده می‌کند واکنش نشان داد و اعلام کرد فعالیت‌های موشکی تهران تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است.

وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه ۱۲ مهر اعلام کرد جمهوری اسلامی بدون توجه به محدودیت‌های بین‌المللی این ماهواره را پرتاب کرده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های داخل ایران، ماهواره نور-۳ ، متعلق به سپاه پاسداران، روز پنجم مهر ماه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای اقدام جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره نور-۳ را نشانه بی‌احترامی تهران به محدودیت‌های بین‌المللی دانست.

در این بیانیه آمده است جمهوری اسلامی بدون توجه به درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف برنامه موشک‌های بالیستیک خود، دست به پرتاب این ماهواره زد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز پنجم مهر با اشاره به پرتاب ماهواره نور-۳ گفت: «در آینده نه چندان دور منظومه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار خواهیم داشت.»

او افزود ماهواره نور-۳ هم دوربین دارد و هم به جمع‌آوری سیگنال مشغول خواهد بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هفتم مهر ماه با ابراز نگرانی از اقدام سپاه در پرتاب ماهواره نور-۳ گفت که برنامه پرتاب ماهواره‌ ایران زمینه را برای توسعه سیستم‌های موشکی دوربردتر ایجاد می‌کند.

او گفت برنامه موشکی ایران تهدیدی علیه امنیت جهانی است و آمریکا با ابزارهای مختلف با آن مقابله می‌کند.

دی ماه سال گذشته، روزنامه هاآرتص به نقل از منابع امنیتی اسرائیل از برنامه جمهوری اسلامی برای توسعه فن‌آوری موشک‌های ماهواره‌بر با برد چهار هزار کیلومتر و استفاده از آن‌ها برای حمل کلاهک اتمی خبر داد.

بر اساس این گزارش، منابع امنیتی در اسرائیل تخمین می‌زنند جمهوری اسلامی از برنامه فضایی خود برای توسعه فن‌آوری‌هایی استفاده می‌کند که بعدا امکان تولید موشک‌های بالیستیک با برد چهار هزار کیلومتر و با قابلیت حمل کلاهک اتمی به این کشور بدهد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها