سی‌آی‌ای هوش مصنوعی اختصاصی خود را راه‌اندازی می‌کند

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۵

سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (Central Intelligence Agency) قصد دارد ابزاری شبیه به «چت جی‌پی‌تی» راه‌اندازی کند تا در مراحل تحقیقاتی به کمک افسران این نهاد بیاید.

به گفته مقامات سازمان سی‌آی‌ای (CIA)، ابزار هوش مصنوعی این سازمان ویژگی‌هایی مشابه با چت‌بات شرکت «اوپن ای‌آی» (OpenAI) خواهد داشت و به تحلیلگران کمک خواهد کرد به انبوهی از داده‌های موجود در منابع عمومی دسترسی بهتری پیدا کنند.

این ابزار با هدف رقابت با قابلیت‌های اطلاعاتی رو به رشد چین قرار است در اختیار ۱۸ سازمان اطلاعاتی دیگر در دولت ایالات متحده قرار بگیرد.

رندی نیکسون، مدیر واحد هوش مصنوعی سی‌آی‌ای گفت: «ما از دوره روزنامه و رادیو به دوره روزنامه و تلویزیون، سپس به دوره روزنامه و تلویزیون‌های کابلی، بعد به اینترنت و حالا به دوره کلان داده‌ها رسیده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد.»

نیکسون تاکید کرد تجزیه و تحلیل حجم داده‌های سراسر وب چالش بزرگی است که برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توانند در رفع آن کمک کنند.

او این چالش را به یافتن سوزن در انبار کاه تشبیه کرد.

تلاش برای افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی به دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا در بحبوحه فشار فزاینده رقابتی با پیشرفت‌های چین در عرصه جهانی صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بیم آن می‌رود که چین در زمینه فرماندهی هوش مصنوعی از ایالات متحده جلوتر باشد.

سیاست‌مداران چینی تاکید می‌کنند که قصد دارند این کشور را تا سال ۲۰۳۰ به رهبری جهانی در این حوزه بدل کنند.

این کشور در یک نمونه از تلاش‌های خود در این زمینه، در سال ۲۰۲۱ با استفاده از هوش مصنوعی یک «دادستان» تولید کرد که می‌تواند با دقت ۹۷ درصد در شناسایی و تفهیم اتهامات درست عمل کند.

در مقابل، حوزه قضایی ایالات متحده به دلیل ناتوانی در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در مراحل تحقیقات، مورد انتقادهای مختلف قرار گرفته است.

نیکسون اما باور دارد دستیار هوش مصنوعی سی‌آی‌ای با فشرده‌سازی اطلاعات موجود در وب، خدمات مفیدی در این زمینه ارائه خواهد کرد.

از جمله قابلیت‌های این ابزار اطلاعاتی، امکان نمایش منبع اصلی هر گونه اطلاعات جمع‌آوری شده است. مانند چت جی‌پی‌تی، هوش مصنوعی سی‌آی‌ای نیز قابلیت پرسش و پاسخ از طریق چت را برای افسران و ماموران دولتی فراهم می‌کند.

مدیر واحد هوش مصنوعی سی‌آی‌ای تاکید کرده است به جز هزینه، هیچ محدودیتی در زمینه رشد این دستیار اطلاعاتی وجود ندارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها