رییس سازمان انرژی اتمی، آژانس بین‌المللی را به سیاسی‌کاری متهم کرد

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۴

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، در دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر این نهاد را به سیاسی‌کاری در قبال پرونده هسته‌ای تهران متهم کرد.

گروسی و اسلامی روز دوشنبه سوم مهر ماه در حاشیه شصت‌وهفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش، با یکدیگر دیدار کردند.

اسلامی در این دیدار با انتقاد از مواضع کشورهای غربی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: «این کشورها با فشارهای سیاسی و توسل به تحریم‌ها سعی دارند از ظرفیت آژانس برای فشار به ایران استفاده کنند.»

او از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست در ارائه گزارش‌های خود «بی‌طرفی» و «حرفه‌ای‌گری» را رعایت کند و به کشورهای غربی اجازه ندهد «از گزارش‌های آژانس به عنوان بهانه برای فشار بر ایران استفاده کنند».

اسلامی همچنین مدعی شد جمهوری اسلامی هر گونه فشار سیاسی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران، هدف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، «خدمت به مردم ایران» است.

او اضافه کرد که تهران آمادگی دارد تا از ظرفیت‌های هسته‌ای خود برای «خدمت به بشریت در سایر نقاط جهان» نیز استفاده کند.

گروسی اما در این دیدار اعلام کرد برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نیاز است «تضمین‌های معتبر» ارائه شود.

او گفت همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی باید تا رسیدن به «پیشرفت عینی» در چارچوب توافق انجام شده میان دو طرف در اسفند ۱۴۰۱ ادامه یابد.

اشاره مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافقی است که اسفند ماه سال گذشته و در پی سفر او به تهران به دست آمد.

گروسی در بازگشت از تهران، از وعده جمهوری اسلامی برای راه‌اندازی مجدد دوربین‌های نظارتی خبر داده بود.

این اظهارات اما در حالی مطرح شدند که گروسی سوم مهر ماه در سخنرانی خود در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد پیشرفت مورد انتظار او در زمینه اجرای توافق چند ماه گذشته میان آژانس و تهران حاصل نشده است.

او تاکید کرد که پس از سال‌ها همچنان مسایل مهمی در رابطه با تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) حل‌نشده باقی مانده‌اند.

اتحادیه اروپا هم سوم مهر ماه در بیانیه‌ای در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی، هشدار داد افزایش فعالیت‌های هسته‌ای تهران به خطر گسترش سلاح‌های اتمی در منطقه دامن زده است.

جمهوری اسلامی روز ۲۶ شهریور ماه مجوز فعالیت هشت بازرس آژانس را با تابعیت‌های فرانسوی و آلمانی در ایران لغو کرد.

این در حالی است که «امواج مدیا» به تازگی به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اجازه داده است به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها