دیوان عالی مکزیک از سقط جنین در سراسر این کشور جرم‌زدایی کرد

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۶

دو سال پس از آن که پایان خودخواسته بارداری، سقط جنین، در یکی از ایالت‌های شمالی مکزیک جرم‌زدایی شد و این روند به تدریج در ۱۱ ایالت دیگر نیز به اجرا درآمد، دیوان عالی مکزیک از سقط جنین در سراسر این کشور جرم‌زدایی کرد.

دیوان عالی مکزیک روز چهارشنبه ۱۵ شهریور حکم داد که «سیستم قانونی که سقط جنین را بر اساس قانون مجازات فدرال مجازات می‌کند، خلاف قانون اساسی است».

این دیوان دلیل این تصمیم خود را رعایت «حقوق انسانی زنان و افرادی که قادر به بارداری هستند» اعلام کرد و گفت که جرم‌انگاری سقط جنین این حقوق را نقض می‌کند.

بر همین اساس، دیوان عالی مکزیک یک ماده قانون مجازات حبس زنانی را که داوطلبانه سقط جنین می‌کنند، باطل کرد.

سقط جنین پیشتر در ۱۲ ایالت از ۳۲ ایالت مکزیک جرم‌زدایی شده بود.

۸۰ درصد جمعیت ۱۳۰ میلیون نفری مکزیک مسیحی کاتولیک هستند اما جدایی کلیسا از دولت در این کشور از نیمه قرن نوزدهم به اجرا گذاشته شده است.

این تصمیم دیوان عالی مکزیک در حالی است که دیوان عالی آمریکا، همسایه شمالی مکزیک، سال گذشته تصمیم‌گیری درباره قانونی که حق زنان آمریکایی را برای سقط جنین تضمین کرده بود به هر ایالت واگذار کرد.

از آن زمان، بین ایالات آمریکا که دسترسی به سقط جنین را ممنوع یا به شدت محدود کرده‌اند و ایالاتی که تضمین‌های جدیدی اتخاذ کرده‌اند، اختلاف به وجود آمده است.

طبق نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس در سال گذشته، ۶۳ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات از کاندیداهایی حمایت خواهند کرد که مدافع آزادی سقط جنین هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خلاصه خبرها
برنامه با کامبیز حسینی

شنیداری

پادکست‌ها