افشای سه خواسته دولت بایدن از جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات غیرمستقیم واشینگتن و تهران

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱

واشینگتن‌پست در گزارشی اختصاصی، سه خواسته دولت جو بایدن از جمهوری اسلامی را که در جریان مذاکرات غیرمستقیم میان واشینگتن و تهران مطرح شده، فاش کرده است.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی اختصاصی نوشت که دولت بایدن در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم دوجانبه با تهران است تا به هدف کلی کاهش تنش‌ها از سوی جمهوری اسلامی برسد.

بر اساس این گزارش، آمریکا امیدوار است در این مذاکرات دست‌کم به سه خواسته خود برسد: برنامه هسته‌ای تهران در زمینه توسعه تسلیحات اتمی را محدود کند، به حملات نیابتی جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه پایان دهد و سه زندانی آمریکایی را که از مدت‌ها پیش در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند، آزاد کند.

واشینگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه‌ای که نامشان فاش نشده، تاکید کرد که مذاکرات کنونی که از چند ماه پیش آغاز شده، دیگر به هدف احیای برجام نیست.

مذاکرات بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی (برجام)، سال گذشته متوقف شد و آمریکا بارها اعلام کرد مذاکرات در این زمینه به دلیل سرکوب خونین خیزش انقلابی و مداخله جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین به نفع روسیه، از اولویت کاخ سفید خارج شده است.

تا زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از این توافق خارج نشده بود، بر اساس برجام، در ازای محدودیت‌های هسته‌ای قابل راستی‌آزمایی در ایران، برخی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی کاهش یافته بود.

تهران اما با وجود تلاش‌های بایدن برای بازگرداندن این توافق، پس از بیش از یک سال مذاکرات پراکنده، پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام را نپذیرفت.

واشینگتن‌پست نوشت که در عوض، مذاکرات کنونی تلاشی برای «ترسیم خطوط قرمز واضح» و «معکوس کردن روند تشدید مداوم تجاوزات و تنش‌های ایران» بوده است.

اقدامات نگران‌کننده جمهوری اسلامی در یک سال اخیر با ارسال تسلیحات به روسیه برای تهاجم علیه اوکراین و همچنین نقض حقوق بشر در ایران از طریق سرکوب خیزش انقلابی تشدید شده است.

واشینگتن‌پست نوشت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی همچنین هشدار داده‌اند حملات بیشتر در سوریه که جدیدترین آنها در ماه مارس رخ داد و ادامه غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا که به طور خطرناکی به سطح درجه تسلیحات نزدیک شده، پاسخی -از جمله اقدام نظامی- در پی خواهد داشت که هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند.

مقامات دولت بایدن از زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق جدید آمریکا و ایران برای اولین بار در رسانه‌های اسرائیل منتشر شد، تلاش کردند تا دامنه تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه را کم‌اهمیت جلوه دهند.

مقامات آمریکایی در حالی که تماس‌های غیرمستقیم با ایران را رد نمی‌کنند، هر گونه «توافق موقت» با جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند.

اما علاوه بر انتقادهای اسرائیل از مذاکرات جاری، برخی چهره‌های آمریکایی نیز در نامه‌ای به بایدن نسبت به چگونگی این مذاکرات ابراز نگرانی کرده‌اند.

هم‌زمان با گزارش واشینگتن‌پست اما استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار مستقل، به نقل از منابع خود نوشت که علی باقری‌کنی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین و انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دوحه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

لیختن‌اشتاین گفت که گفت‌وگوی باقری‌کنی و مورا عمدتا روی موضوع‌هایی از جمله برنامه اتمی جمهوری اسلامی، حمایت نظامی از جنگ روسیه در اوکراین و وضعیت زندانیان خارجی متمرکز است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها