تغییر فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان برای دومین بار پس از خیزش انقلابی مردم ایران

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۸

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان برای دومین بار پس از خیزش انقلابی مردم ایران تغییر کرد و دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی شهر‌ری از سوی احمدرضا رادان، به عنوان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان منصوب شد.

جلیلیان تنها چند روز پیش از انتصاب به این سمت به درجه سرتیپ‌ دومی ارتقا پیدا کرده بود.

احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور، در مراسم معارفه جلیلیان گفت: «در بحث امنیت با کسی تعارف نداریم و به کسی اجازه عبور از خط قرمز امنیت را نمی‌دهیم.»

او اضافه کرد:«توصیه اصلی ما به فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان، محبت ویژه به مردم و قاطعیت هرچه تمام در برابر مخلان امنیت است.»

روز ۱۸ آبان و همزمان با فراخوان برای برگزاری مراسم چهلمین روز کشته‌شدگان زاهدان، محمد قنبری به عنوان فرمانده جدید انتظامی استان سیستان و بلوچستان منصوب و احمد طاهری، فرمانده پیشین، برکنار شده بود.

محمد قنبری در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نیز فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان بود.

در جریان کشتار هشتم مهر زاهدان که به جمعه خونین معروف شد، طاهری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان بود.

سه روز پیش از آن نیز شورای تامین استان سیستان و بلوچستان برای آرام کردن اوضاع رییس پلیس و رییس کلانتری ۱۶ زاهدان را برکنار کرده بود.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان اما خواستار برخورد با همه «آمران و عاملان جمعه خونین» زاهدان شده است.

او روز پنجم اسفند در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت: «ما قانع به این نیستیم که این اتفاق را تنها به یک مامور نسبت دهید چون این‌ها عامل و فرمان دارند و انتظار داشتیم مقصران مقابل همین مصلی به دار آویخته شوند. چون عدالت علوی این بود که قصاص شوند. حتی اگر وزیر یا استاندارد باشند.»

او در حالی سخنرانی کرد که مصلای این شهر در محاصره ماموران حکومتی قرار داشت و اینترنت شهروندان برای ساعاتی قطع یا مختل شده بود. به همین دلیل هم بر خلاف دیگر جمعه‌ها، خطبه‌های او به صورت زنده از اینستاگرام پخش نشد.

در دو ماه گذشته فضای امنیتی استان سیستان و بلوچستان و تعداد ایست-بازرسی‌ها به ویژه در زاهدان که محل اصلی تظاهرات مردمی جمعه‌ها است، تشدید شده است.

با وجود اوج گرفتن موج بازداشت‌های شهروندان و فضای امنیتی حاکم بر شهر اما معترضان زاهدانی از زمان جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر، برای ۲۰ جمعه متوالی تجمع کردند و علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها