هشدار سازمان نصر به وزیر ارتباطات: بازی‌سازان ۸۰ درصد کاربرانشان را از دست داده‌اند

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با ارسال نامه‌ای به عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به پیامدهای فیلترینگ فروشگاه گوگل پلی هشدار داد. ریزش کاربران، کاهش شدید درآمد بازی‌سازان و بی‌کاری هزاران نیروی متخصص از جمله موضوعات مطرح شده در این نامه است.

فروشگاه گوگل پلی علی‌رغم برخی محدودیت‌ها پتانسیل مناسبی برای فعالیت و درآمدزایی توسعه‌دهندگان داخلی ایجاد کرده بود اما حالا سازمان نصر اعمال فیلترینگ روی این پلتفرم را موجب مرگ احتمالی صنعت بازی‌های موبایلی در کشور می‌داند.

ابوالفضل صادق، ریییس کمیسیون بازی‌سازی و سرگرمی سازمان نصر در گفت‌وگو با هفته‌نامه «کارنگ» می‌گوید ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد بازی‌سازان موبایلی در ایران از گوگل پلی تامین می‌شود.

به گفته او، بازی‌سازان موبایلی وقتی بازی خود را در فروشگاه‌های داخلی عرضه می‌کنند مجبورند بخشی از درآمد خود را با این پلتفرم‌ها سهیم شوند در حالی که گوگل به دلیل تحریم‌ها از ایرانی‌ها سهمی دریافت نمی‌کند. همین موضوع باعث تمایل فعالیت بازی‌سازان در گوگل پلی شده است.

اما برتری اقتصادی تنها مزیت گوگل پلی به حساب نمی‌آید. بر اساس گزارش سازمان نصر، ابزارها و خدمات این فروشگاه در زمینه بهینه‌سازی محصول و بررسی رفتار مخاطب از جمله موضوعاتی است که مشابه آن در نمونه‌های داخلی وجود ندارد. همچنین گوگل پلی به معرفی بازی‌های داخلی به ناشران جهانی کمک می‌کرد اما حالا فیلترینگ مسیر ارتباطی بازی‌سازان ایران با جهان را قطع کرده است.

همزمان با آغاز خیزش مردمی و اعمال محدودیت‌های گسترده بر شبکه‌های اجتماعی، جمهوری اسلامی هر دو فروشگاه گوگل پلی و اپ استور را مسدود کرد. این فروشگاه‌ها مدتی بعد رفع فیلتر شدند. با این وجود پس از حذف برخی برنامه‌های ایرانی از گوگل پلی، این پلتفرم در تاریخ ۸ آبان بار دیگر در فهرست فیلترینگ حکومت قرار گرفت. رییس کمیسیون بازی‌سازی نصر علت فیلتر باقی ماندن گوگل پلی در ایران را حذف روبیکا از این فروشگاه می‌داند.

طی سه ماه گذشته علاوه بر بازی‌سازان، گیمرهای موبایلی نیز به دلیل اختلالات اینترنت، سرعت پایین و قطعی‌های مکرر تجربه ناخوشایندی از بازی‌ها داشته‌اند.

رییس کمیسیون بازی‌سازی سازمان نصر تاکید می‌کند که محدودیت‌های شدید اینترنتی باعث شده تا بسیاری از بازی‌سازان ۴۰ تا ۵۰ درصد از درآمدهای خود را از دست بدهند و هم‌زمان شاهد ریزش ۸۰ درصدی مخاطبان خود باشند.

سازمان نصر در گزارش خود به وزارت ارتباطات هشدار داده است ادامه این محدودیت‌ها، شرکت‌های بازی‌سازی را برای ادامه فعالیت مجبور به مهاجرت می‌کند و این فرایند ممکن است موجب بیکاری هزاران نیروی فعال این حوزه شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
تاریخ شفاهی - فصل چهارم
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها