جو بایدن دستور داد دسترسی به خدمات پایان بارداری تسهیل شود

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۷

جو بایدن تصمیم دیوان عالی آمریکا در لغو حق پایان خودخواسته بارداری را ناشی از «قدرت خام سیاسی» خواند و با صدور یک فرمان اجرایی دستور داد دسترسی به خدمات پایان بارداری تسهیل شود.

این فرمان اجرایی وزارت بهداشت آمریکا را موظف می‌کند دسترسی زنان به داروهای پایان بارداری و خدمات درمانی فوری، داروهای جلوگیری از بارداری و تنظیم خانواده را گسترش دهد.

این فرمان اجرایی همچنین خواستار حمایت از زنان و کادر درمانی شده که برای پایان دادن به بارداری ناچارند از ایالتی به ایالت دیگر سفر کنند.

بایدن در جمع خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم به یک دیوان عالی از کنترل خارج شده اجازه دهیم که در همکاری با عوامل افراطی، آزادی‌ها و خودمختاری اشخاص را از آنها بگیرند.»

رییس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد اگر در انتخابات میان‌دوره‌ای دو سناتور و یک عضو مجلس نمایندگان که طرفدار حق پایان بارداری هستند به اعضای کنگره اضافه شوند، می‌توان این حق را در قانون تضمین کرد.

دیوان عالی آمریکا در اوایل تیر ماه حکم تاریخی ۵۰ سال پیش خود موسوم به «رو علیه وید» را در خصوص به رسمیت شناختن حق زنان در قانون اساسی برای پایان خودخواسته بارداری لغو کرد.

با این حکم، اکنون قدرت تصمیم‌گیری درباره حق پایان دادن خودخواسته به بارداری به ایالت‌های آمریکا واگذار می‌شود که این امر می‌تواند به محدودیت شدید یا ممنوعیت این حق منجر شود.

در حال حاضر ۲۶ ایالت آمریکا یا قطعا قصد دارند پایان بارداری خودخواسته را ممنوع کنند یا در حال بررسی این اقدام هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خلاصه خبرها
برنامه با کامبیز حسینی

شنیداری

پادکست‌ها