پنتاگون: روسیه با گذشت چهار هفته در دستیابی به اهدافش در اوکراین شکست خورده است

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۲

درحالی که جو بایدن همین هفته در جریان سفر خود به بروکسل همراه با همتایان اروپایی‌ خود تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام خواهد کرد، سخنگوی پنتاگون گفت که روسیه نزدیک به چهار هفته پس از حمله به اوکراین، در دستیابی به بسیاری از اهداف خود شکست خورده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که جو بایدن در جریان سفر این هفته خود به بروکسل همراه با همتایان اروپایی‌ خود تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام می‌کند.

سالیوان افزود که بایدن همچنین در سفر به بروکسل درباره تحولات طولانی‌مدت وضعیت نیروهای ناتو و موارد احتمالی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای سخن می‌گوید و درباره اقدامات مشترک برای تقویت امنیت انرژی اروپا را نیز اعلام خواهد کرد.

در همین حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه گفت: روسیه تنها در صورتی از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند که موجودیت کشور در معرض خطر باشد.

مواضع کرملین درحالی بیان شد که ولادیمیر پوتین سه هفته قبل و در روزهای اول حمله به اوکراین، دستور آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه را صادر کرده بود.

پنتاگون در واکنش به سخنان مقام‌های روسیه، هشدار داد که سخنان مقام‌های روسیه درباره استفاده از سلاح هسته‌ای بسیار خطرناک است.

با این حال جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت که ما هنوز تغییری در رفتار هسته‌ای روسیه مشاهده نکرده‌ایم که مستلزم فعال‌سازی برنامه‌های بازدارنده ایالات متحده باشد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت: با گذشت ۲۶ روز از حمله روسیه به اوکراین، به وضوح مشخص است که روسیه نتوانسته به بسیاری از اهداف خود از این حمله دست پیدا نکرده است.

او افزود که روسیه می‌خواست با تصرف مراکز جمعیتی، شهرها و بنادر کلیدی و موسسات دولتی اوکراین را به کنترل خود درآورد و دولت مورد نظر خود را در اوکراین جایگزین کند و با گذشت زمان، حاکمیت ملی اوکراین را از بین ببرد.

کربی با تاکید براینکه اوکراینی‌ها دارند می‌جنگند، افزود: همه می‌بینید که اوکراینی‌ها چقدر شجاعانه در دفاع از شهرهای خود می‌جنگند درحالی که نیروهای روسیه سرخورده و ناامید شده‌اند و در دستیابی به بسیاری از اهداف خود در زمین شکست خورده‌اند.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرد که در واکنش به همین شکست‌هاست که نیروهای روسه با آتش تسلیحات دوربرد خود را روی شهرهایی که احتمال می‌دهند در مقابل این حملات تضعیف شوند، افزایش داده‌اند.

کربی گفت که نیروهای روسیه با گذشت ۲۶ روز هنوز در خارج از کی‌یف، خارج از خارکیف، خارج از چرنیهیف و دیگر شهرهای اوکراین دیگر متوقف شده‌اند که با آتش‌ دوربرد شامل موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و توپخانه تلاش دارند این شهرها را وادار به تسلیم کنند.

او افزود که با افزایش این بمباران‌ها در چند روز گذشته، روسیه اقدام به هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین کرده که این حملات، تعداد قربانیان غیرنظامی را افزایش داده و خسارات بیشتری به مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس وارد کرده است.

کربی خاطرنشان کرد یکی از دلایل ناتوانی و شکست ارتش روسیه در دستیابی به اهدافش، مشکلات لجستیک و عملکردهای اساسی نظامی است و نیروهای روسیه هنوز مشکل سوخت دارند، در تامین غذای سربازان خود با مشکل مواجه شده‌اند.

او افزود که نیروهای روسیه با فرماندهی و کنترل روی زمین مشکل دارند و مرتکب اشتباه شده‌اند و در هیچ سطحی، یکپارچگی بین نیروهای هوایی و نیروی زمینی آنها وجود ندارد.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که یکی دیگر از دلایلی که نیروهای روسیه از رسیدن به اهداف خود بازمانده‌اند، مقاومت استثنایی و کم‌نظیر اوکراینی‌هاست.

کربی افزود: اوکراینی‌ها به دلیل چابکی و روش‌های زیرکانه‌ استفاده از دفاع هوایی در ممانعت از دستیابی روسیه به برتری هوایی فوق‌العاده موفق بوده‌اند و این شامل همه چیز است از هواپیما تا سامانه‌های موشکی زمین به هوای برد کوتاه و بلند می‌شود.

سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه آمریکا همچنان به ارائه سیستم‌های دفاع هوایی به اوکراینی‌ها ادامه می دهد، گفت که ایالات متحده با متحدان و شرکای خود نیز برای کمک به اوکراین همکاری می‌کند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، پنج‌شنبه هفته گذشته ۸۰۰ میلیون دلار کمک جدید به اوکراین را تایید کرد. این کمک‌ها شامل ۸۰۰ سامانه ضد هوایی استینگر، ۲ هزار سامانه موشکی ضد زره جاولین، هزار قبضه سلاح ضد زره سبک، ۶ هزار سامانه ضد زره ای‌تی-۴ و صد پهپاد تاکتیکی است.

کربی روز سه‌شنبه گفت که وزارت دفاع آمریکا اکنون در حال کار برای تکمیل ارسال این کمک‌ها به اوکراین است و محموله‌ها بسیار زود به این کشور می‌رسند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

۲۴ با فرداد فرحزاد
خبر
حرف آخر با پوریا زراعتی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها