خاموشی سراسری در کوبا؛ کشور در تاریکی فرو رفت

جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۷

وزارت انرژی کوبا روز جمعه ۲۷ مهر، اعلام کرد که با از کار افتادن یکی از نیروگاه‌های اصلی و تعطیلی شبکه برق ملی، سراسر کشور در خاموشی فرو رفته است.

دولت کمونیستی کوبا، پیشتر مدارس و صنایع غیرضروری را تعطیل کرده و اکثر کارگران دولتی را در آخرین تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها در اوج بحران کمبود شدید برق به خانه فرستاد.

اما اندکی قبل از ظهر به وقت محلی، نیروگاه آنتونیو گویتراس، بزرگ‌ترین و کارآمدترین نیروگاه کوبا، خاموش شد. از کار افتادن این نیروگاه منجر به قطع کامل برق شبکه سراسری شد و تقریبا ۱۰ میلیون نفر را بدون برق گذاشت.

مقامات هنوز اعلام نکرده‌اند که چه چیزی باعث از کار افتادن این نیروگاه شده است.

میگل دیاز کانل، رییس‌جمهوری کوبا، در واکنش به قطع برق سراسری در این کشور، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: »تا زمانی که قدرت شبکه برق احیا نشود، استراحتی در کار نخواهد بود.»

به گزارش رویترز، خاموشی به‌طور فزاینده‌ای زندگی را برای مردمی که از کمبود غذا،‌ آب، دارو و سوخت رنج می‌برند غیرقابل تحمل کرده است.

کمبود برق قبلا مقامات را بر آن داشته بود تا ارائه همه خدمات غیر حیاتی دولتی را در روز جمعه لغو کنند. مدارس از جمله دانشگاه‌ها تا روز یکشنبه تعطیل شده‌اند و فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی از جمله در کلاب‌های شبانه نیز به حالت تعطیل درآمده‌اند.

مقامات بعد از ظهر جمعه گفتند که اقداماتی را برای بازگرداندن برق آغاز کرده‌اند اما این روند زمان می‌برد.

در هاوانا،‌ پایتخت کشور، روز جمعه تجارت تقریبا به‌طور کامل جمعه متوقف شد. کارلوس روبرتو خولیو، گردشگر برزیلی که به تازگی وارد هاوانا شده است، گفت: «ما به یک رستوران رفتیم اما آنها غذا نداشتند زیرا برق وجود نداشت، اکنون نیز ما بدون اینترنت هستیم.»

مانوئل مارو، نخست‌وزیر کوبا اواخر روز پنجشنبه کمبود سوخت را بزرگ‌ترین عامل تشدید خاموشی‌ها در چند هفته گذشته دانست.

به گفته مقامات، بادهای شدیدی که هفته گذشته با طوفان میلتون آغاز شد، توانایی کشور برای رساندن سوخت کمیاب از قایق‌ها به نیروگاه‌های برق را از بین برده است.

دولت کوبا همچنین تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، از جمله تحریم‌هایی را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شدند، عامل مشکلات در دستیابی به سوخت و قطعات یدکی برای بهره برداری از نیروگاه‌های نفتی خود می‌داند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این اظهارات گفت: «ایالات متحده مقصر خاموشی امروز یا وضعیت کلی انرژی در کوبا نیست.»

ونزوئلا، روسیه و مکزیک، اصلی‌تریرن تامین‌کنندگان نفت کوبا، صادرات نفت به این کشور را به‌شدت کاهش داده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبر
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر

شنیداری

پادکست‌ها