اسحاق جهانگیری: قاسم سلیمانی در مقطعی برای ما نفت می‌فروخت

یکشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۲۴

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول حسن روحانی، گفت‌ دولت ایران فروش نفت کشور را مدتی به قاسم سلیمانی،‌ فرمانده کشته‌شده سپاه قدس،‌ سپرده بود. او گفت: همه دستشان بالا رفت و هیچ‌کس نتوانست حتی بشکه نفت بفروشد، تنها کسی که توانست در مقطعی به ما کمک کند سردار سلیمانی بود.

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس‌جمهور ایران، اعلام کرد دولت حسن روحانی در راستای دور زدن تحریم‌ها مدتی فروش نفت کشور را به قاسم سلیمانی،‌ فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، سپرده بود.
جهانگیری روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه به اثرات تحریم‌ها اشاره کرد و در زمینه فروش نفت گفت ستادی با مسئولیت او در شورای عالی امنیت ملی شکل گرفته بود که تصمیماتی از جمله نصب پرچم کشورهای دیگر روی نفتکش‌ها از آن طریق تایید ‌می‌شد.
معاون اول روحانی در همین زمینه اشاره کرد افراد بسیاری «مدعی بودند که ما می‌توانیم نفت صادر کنیم»، اما دولت نمی‌خواهد این کار را به دست آن‌ها بدهد.
او افزود: «هر کدام مدعی شدند ما با آقای زنگنه [وزیر نفت] توافق کردیم، تا به آن‌ها مجوز بدهیم. زمانی وزیر نفت محاسبه کرد که اگر قرار بود آن‌ها صادرات داشته باشند، روزی هشت میلیون بشکه مجوز داده شده بود.»
جهانگیری در ادامه اضافه کرد «همه دستشان بالا رفت و هیچ‌کس نتوانست حتی یک بشکه نفت بفروشد، تنها کسی که توانست در مقطعی به ما کمک بکند،‌ سردار سلیمانی بود.»
این مقام ارشد دولت اشاره‌ای نکرد سلیمانی چه میزان از نفت کشور را به چه خریدارانی فروخته و حساب درآمد‌های آن چه‌قدر بوده و کجا ثبت شده است.
نقش سلیمانی در فروش منابع نفتی کشور اکنون در حالی از سوی دولت حسن روحانی علنی می‌شود که پس از مرگ او در عراق، مقام‌هایی از کشورهای دیگر و همچنین ایران نیز نقش او در مبادلات مالی جمهوری اسلامی را تایید کرده بودند.
دی‌ماه امسال محمود الزهار، از اعضای ارشد گروه فلسطینی حماس، به شبکه تلویزیونی العالم گفته بود در سال ۲۰۰۶ میلادی که به تهران سفر کرد، کیف‌هایی حاوی ۲۲ میلیون دلار از سلیمانی به او داده شد.
الزهار درباره جزییات این مساله اشاره کرد: «توافق ما با سلیمانی بیش از این مقدار بود، اما چون ۹ نفر بیشتر نبودیم، نمی‌توانستیم بیش از این مبلغ حمل کنیم. گنجایش هر کیف ۴۰ کیلوگرم بود.»
به تازگی نیز محمد باقر ذوالقدر، جانشین سابق فرمانده کل سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی را از «کشفیات» رهبر جمهوری اسلامی خواند که هنگام فرماندهی سپاه قدس «منبع مالی» تولید می‌کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها