سی‌ان‌ان: آمریکا به دنبال منصرف کردن اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی نیست

خلاصه

  • جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که از حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای ایران در پی حملات سپاه پاسداران به اسرائیل حمایت نمی‌کند
  • یک منبع اسرائیلی به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که پاسخ اسرائیل به حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه سپاه پاسداران، ایجاد «خسارات مالی قابل توجه» است
  • وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه به شهروندان خود توصیه کرد که به دلیل افزایش تنش‌ها در منطقه، فورا ایران را ترک کنند
  • ارتش اسرائیل برای اولین بار اعتراف کرد از حمله موشکی روز سه‌شنبه ایران چندین ضربه به پایگاه‌های نیروی هوایی وارد شده است اما هواپیماها، تجهیزات ارتش یا زیرساخت‌های عملیاتی هیچ آسیبی ندیده‌اند
  • قیمت دلار پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل به ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت
  • طی ساعات گذشته شماری از کشورها مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان استرالیا و نیوزیلند، حمله موشکی جمهوری اسلامی را به اسرائیل محکوم کردند و از عزم خود در دفاع از اسرائیل گفتند
  • سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۱ مهر با انتشار اطلاعیه‌ای، شهروندان را در مورد واکنش‌هایشان نسبت به حمله موشکی به اسرائیل تهدید کرد
  • ارتش اسرائیل صبح روز چهارشنبه از ساکنان دو روستای جنوب لبنان خواست تا خانه‌های خود را تخلیه کنند و هشدار داد هر خانه‌ای که حزب‌الله برای اهداف نظامی استفاده کند، هدف قرار خواهد گرفت
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۲.۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    حمله شبانه اسرائیل به یک انبار تسلیحات در نزدیکی شهر بندری لاذقیه سوریه

    رسانه‌های سوری خبر دادند که ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه به یک انبار تسلیحات در نزدیکی بندر لاذقیه در سوریه حمله کرده است.

    رادیو حامی دولت بشار اسد گزارش داد که پدافند هوایی سوریه برای مقابله با «اهداف» بر فراز دریا در منطقه لاذقیه فعال شده است و آتش‌نشانان در حال خاموش کردن حریقی در شهر ساحلی جبله، واقع در جنوب لاذقیه هستند.

    ارتش اسرائیل اخیرا وعده داده بود که انتقال تمامی محموله‌های تسلیحاتی ایران به حزب‌الله لبنان را که اغلب از طریق سوریه انجام می‌شوند، متوقف کند.

    برخی رسانه‌های مخالف سوریه ادعا کرده‌اند که انبار هدف‌گیری‌شده، در داخل پایگاه هوایی حمیمیم روسیه قرار داشته است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۲.۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۰

    اسرائیل یک پرتابه ناشناس را بر فراز سواحل غربی خود رهگیری کرد

    ارتش اسرائیل پنج‌شنبه اعلام کرد نیروی هوایی این کشور یک پرتابه مشکوک را بر فراز سواحل غوش‌دان در غرب این کشور رهگیری کرده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۲.۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۸

    واشینگتن فری بیکن: آمریکا نمی‌تواند اسرائیل را از حمله تلافی‌جویانه به ایران منصرف کند

    واشینگتن فری بیکن به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد بر خلاف حمله فرودین ماه جمهوری اسلامی به اسرائیل که دولت بایدن اسرائیل را از واکنش تلافی‌جویانه گسترده منصرف کرده بود، اسرائیل این بار از واکنش تلافی‌جویانه متناسب منصرف نخواهد شد.

    واشینگتن فری بیکن به نقل از مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد کاخ سفید این بار نمی‌تواند اسرائیل را از حمله به سایت‌های نظامی، زیرساخت‌های نفتی، پایانه‌های موشکی، سیستم‌های پدافند هوایی و احتمالا سایت‌های هسته‌ای ایران منصرف کند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۰

    انتشار ویدیویی از شلیک موشک‌ هدایت‌شونده آمریکا به سمت موشک جمهوری اسلامی

    ویدیویی که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، منتشر کرده موشک‌ هدایت‌شونده ناوگان ششم ایالات متحده را نشان می‌دهد که در دفاع از اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر، به سوی موشک بالستیک جمهوری اسلامی از دریای مدیترانه شلیک می‌شود.

    به گفته سنتکام، چندین موشک جمهوری اسلامی با موشک‌‌های ناوشکن‌های آمریکا مورد هدف قرار گرفتند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۲

    خبر فوری
    شبکه الحدث از دیدار مسعود پزشکیان و وزیر امور خارجه عربستان در دوحه خبر داد

    شبکه الحدث گزارش داد که مسعود پزشکیان،‌ رییس دولت در جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دوحه دیدار کرده‌اند.

    به گزارش شبکه العربیه، پزشکیان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار خود در دوحه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند

    هنوز جزییات بیشتری از این دیدار و محور گفت‌وگوی دو طرف منتشر نشده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۵

    خبر فوری
    در حمله اسرائیل به مرکز بیروت ۵ نفر کشته و ۸ نفر دیگر مجروح شدند

    اسرائیل بامداد پنج‌شنبه یکی از محله‌های مرکزی بیروت را هدف حمله هوایی قرار داد.

    وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در حمله هوایی اسرائیل به محله باشوره در مرکز بیروت دست‌کم پنج نفر کشته و هشت نفر دیگر مجروح شدند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۹

    نفتالی بنت: با فلج شدن موقتی حماس و حزب‌الله، اسرائیل باید برنامه اتمی تهران را منهدم کند

    نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، گفت: «طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی از طریق حماس و حزب‌الله خود را در برابر حمله اسرائیل بیمه کرده است.»

    او به سی‌ان‌ان گفت:«اکنون که این دو بازوی تهران موقتا فلج شده‌اند، جمهوری اسلامی آسیب‌پذیر شده و اسرائیل فرصتی تاریخی دارد تا برنامه هسته‌ای تهران را منهدم کند و این امکان را برای مردم ایران به وجود آورد تا علیه این حکومت به پاخیزند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۱

    خبر فوری
    سی‌ان‌ان: آمریکا به دنبال منصرف کردن اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی نیست

    سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی گزارش داد ایالات متحده به دنبال منصرف کردن اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی نیست.

    پیش از این جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا صرفا گفته بود که واشینگتن از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند.
    ایالات متحده در روزهای اخیر بر شمار نیروهای خود در منطقه افزوده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۰

    شبکه‌ انقلاب زن زندگی آزادی تلاش تهران برای جنگ را تقابل با خیزش مردم ایران خواند

    شبکه‌ سراسری انقلاب زن زندگی آزادی، شامل تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و گروه‌های مبارزاتی شهری و محلی زنان و جوانان، در بیانیه‌ای در ارتباط با تحولات جدید منطقه و احتمال تشدید درگیری‌های جمهوری اسلامی و اسرائیل، هر گونه اقدام حکومت ایران برای ورود به درگیری‌های نظامی را تلاشی برای تقابل با خیزش «زن، زندگی، آزادی» دانست.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۷

    تحلیل

    جمشید برزگر: هدف آمریکا مهار واکنش جمهوری اسلامی است نه جلوگیری از حمله اسرائیل

    جمشید برزگر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسیُ به ایران‌اینترنشنال گفت: «اگر آمریکا در درگیری میان جمهوری اسلامی و اسرائیل مداخله کند، هدف آن مهار جمهوری اسلامی در واکنش به اسرائیل خواهد بود، نه جلوگیری از پاسخ اسرائیل.»

    دامون گل‌ریز، تحلیلگر امور بین‌الملل و مدرس دانشگاهُ‌نیز به ایران‌اینترنشنال گفت: «چین و آمریکا تمایلی به جنگ در منطقه ندارند و به‌ نظر می‌رسد تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع آن انجام دهند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۷

    سخنگوی سازمان ملل ممنوعیت ورود آنتونیو گوترش به اسرائیل را محکوم کرد

    استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، تصمیم اسرائیل برای ممنوعیت ورود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به این کشور را محکوم کرد.

    دوجاریک با اشاره به این‌که گوترش بارها حملات حماس و خشونت‌های جنسی را محکوم کرده است، تاکید کرد که سازمان ملل همچنان در سطوح عملیاتی و دیگر سطوح با اسرائیل همکاری می‌کند.

    گاردین نوشته است ناظران ممنوعیت ورود دبیرکل سازمان ملل به اسرائیل را به عنوان «یک بیانیه سیاسی» و نمونه‌ای از یک حمله دیگر اسرائیل به کارکنان سازمان ملل تلقی کرده‌اند.

    پیشتر، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که آنتونیوگوترش «به دلیل حمایت از تروریست‌ها و داشتن مواضع ضداسرائیلی، عنصر نامطلوب» شناخته شده و ممنوع‌الورود شده است.



  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۰

    سفیر لبنان در سازمان ملل: لبنان بین ماشین تخریب اسرائیل و جاه‌طلبی‌ دیگران گیر افتاده است

    هادی هاشم، سفیر لبنان در سازمان ملل، در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد دولت لبنان خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، که قرار بود به جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ پایان دهد.

    این قطعنامه خواستار خلع سلاح تمامی گروه‌های مسلح، از جمله حزب‌الله، و استقرار نیروهای لبنانی در مرز جنوبی با اسرائیل بود. اقداماتی که بر اساس گزارش ای‌پی، تاکنون اجرا نشده است.

    سفیر لبنان تاکید کرد که اجرای کامل این قطعنامه تنها راه‌حل برای پایان دادن به جنگ کنونی و «تجاوزگری وحشیانه» اسرائیل است. او همچنین اعلام کرد که لبنان برنامه‌ای برای جذب ۱۵۰۰ سرباز جدید برای تقویت حضور ارتش ملی در جنوب کشور دارد.

    هاشم در اشاره به حمایت ایران از حزب‌الله، گفت: «لبنان امروز بین ماشین تخریب اسرائیل و جاه‌طلبی‌های دیگران در منطقه گیر افتاده است.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۹

    نوید طوبیان، پژوهشگر ارشد ایران: اسرائیل قطعا به ایران حمله خواهد کرد

    نوید طوبیان، پژوهشگر ارشد ایران: اسرائیل قطعا به ایران حمله خواهد کرد.

    فرشته پزشک، کارشناس روابط بین‌الملل: خامنه‌ای می‌داند که توانایی بازدارندگی ندارد و حزب‌الله، یکی از مهم‌ترین بازو‌های مقاومتی خود را از دست داده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۲

    حسن جعفر قصیر، داماد حسن نصرالله، در حمله‌ اسرائیل به دمشق کشته شد

    به گزارش شبکه العربیه، حسن جعفر قصیر، داماد حسن نصرالله، در حمله‌ هوایی صبح چهارشنبه اسرائیل به ساختمانی در منطقه مزه در دمشق کشته شد.

    حسن جعفر قصیر، برادر محمد جعفر قصیر، فرمانده واحد ۴۴۰۰ حزب‌الله است که وظیفه انتقال سلاح از ایران و نیروهای نیابتی آن به لبنان را بر عهده داشت و روز سه‌شنبه در حمله‌ای در بیروت کشته شد.

    پیشتر دیدبان حقوق‌بشر سوریه مستقر در بریتانیا اعلام کرده بود دست‌کم سه نفر در یک حمله هوایی اسرائیل به محله‌ای در غرب دمشق در روز چهارشنبه ۱۱ مهر کشته شدند که دو نفر از آن‌ها خارجی بودند.

    بنا بر همین گزارش، آپارتمانی که هدف اسرائیل قرار گرفت، محل رفت‌وآمد رهبران حزب‌الله و سپاه پاسداران بود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۳

    اردن: اجازه نمی‌دهیم اردن به میدان جنگ اسرائیل و ایران تبدیل شود

    ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در تماس تلفنی با دیوید لمی، همتای بریتانیایی خود گفت «اردن میدان جنگ هیچ‌کس نخواهد بود» و به اسرائیل و ایران هشدار داده که کشورش «با تمام توانایی‌هایش از خود در برابر هرگونه تهدید دفاع خواهد کرد.»

    الصفدی در این تماس به لمی گفته کشورش «با تمام توان از امنیت، ثبات و ایمنی شهروندانش دفاع خواهد کرد» و تاکید کرده اردن این موضع را به‌روشنی به ایران و اسرائیل اطلاع داده است.

    این اظهارات پس از آن مطرح شد که ایران در واکنش به کشتار رهبران حزب‌الله و حماس، حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و شماری از آن‌ها وارد حریم هوایی اردن شدند.

    وزارت کشور اردن نیز اعلام کرد که چند نفر بر اثر سقوط تکه‌های موشک دچار جراحات جزيی شده‌اند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۸

    فرزین ندیمی: به نظر می‌رسد آمریکا از اسرائیل خواسته پاسخ به حمله ایران را محدود نگه دارد

    فرزین ندیمی، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی: به نظر می‌رسد آمریکا از اسرائیل خواسته است تا پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را محدود نگه دارد و ممکن است اسرائیل این توصیه را بپذیرد؛ زیرا در صورت ادامه چرخه حملات، این کشور نیاز به حمایت آمریکا برای مقابله و مدیریت اوضاع خواهد داشت.

    مهرداد فرهمند، تحلیلگر مسائل خاورمیانه: اگر اسرائیل بخواهد مردم ایران تحت تاثیر حمله قرار نگیرند، مناسب‌ترین گزینه برای آنها حمله به تاسیسات هسته‌ای است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۴

    رویترز: بی‌نظمی و بحران بی‌اعتمادی، انتخاب رهبر جدید را برای حزب‌الله سخت کرده است

    رویترز در گزارشی اختصاصی تاکید کرده که در گفتگو با ۱۰ منبع آگاه، آن‌ها نگرانی جمهوری اسلامی از امنیت خامنه‌ای و از دست دادن اعتماد، هم در درون حزب‌الله و هم در نظام ایران و هم بین حزب‌الله و جمهوری‌اسلامی، را تایید کرده‌اند.

    این خبرگزاری نوشت که چنین وضعیتی می‌تواند عملکرد موثر گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه موسوم به «محور مقاومت» را پیچیده کند.

    چهار منبع لبنانی به رویترز گفته‌اند، بی‌نظمی موجود و بحران بی‌اعتمادی همچنین انتخاب رهبر جدید را برای حزب‌الله سخت کرده است، زیرا بیم آن می‌رود که تداوم نفوذ جانشین نصرالله را بر تشکیلات و پیروان حزب‌الله در معرض خطر قرار دهد.

    مگنوس رانستورپ، کارشناس حزب‌الله در دانشگاه دفاع سوئد، درباره آسیب عمیقی که به حزب‌الله وارد شده، با اشاره به این‌که تضعیف حزب‌الله، ظرفیت ایران برای حمله به مرزهای اسرائیل را کاهش داده، گفت: «اصولا ایران بزرگترین سرمایه‌گذاری خود را در دهه‌های گذشته از دست داد.»

    این کارشناس نظامی تاکید کرد که حمله اسرائیل به مقر حزب‌الله، «جمهوری اسلامی را به شدت تکان داد. این نشان می‌دهد که چگونه جمهوری اسلامی عمیقا مورد نفوذ قرار گرفته: آن‌ها نه تنها نصرالله را کشتند، بلکه نیلفروشان را نیز کشتند که مشاور نظامی مورد اعتماد خامنه‌ای بود.»

    رانستورپ معتقد است که ظرفیت نظامی و کادر رهبری از دست رفته حزب‌الله ممکن است جمهوری اسلامی را به سمت نوع حملاتی علیه سفارتخانه‌ها و پرسنل اسرائیل در خارج از کشور سوق دهد که قبل از ظهور نیروهای نیابتی خود بیشتر به آن می‌پرداخت.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۶

    خبر فوری
    رویترز: علی خامنه‌ای به حسن نصرالله درباره طرح اسرائیل برای ترور او هشدار داده بود

    خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع ایرانی خبر داده علی خامنه‌ای به حسن نصرالله چند روز قبل از کشته‌شدنش هشدار داده بود که اسرائیل در تلاش است او را ترور کند و از او خواسته بود از لبنان فرار کند.

    بنا بر این گزارش، در پی انفجار پیجرهای حزب‌الله، خامنه‌ای پیامی از طریق یک فرستاده به دبیرکل حزب‌الله فرستاد و از او خواست تا به ایران برود.

    این پیام به این دلیل ارسال شده بود که برخی گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌داد اسرائیل در عواملی در حزب‌الله دارد و بر اساس اطلاعات این عوامل، قصد دارد نصرالله را بکشد.

    یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به رویترز گفته این پیام را عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه و مسئول سپاه لبنان برای نصرالله برد.

    مشخص نیست نیلفروشان چه زمانی این پیام را به دبیرکل حزب‌الله داده و واکنش او چه بوده است، چون او هم که در زمان بمباران پناهگاه نصرالله در کنار او بود، در این حمله کشته شد.

    به گزارش رویترز، خامنه‌ای پس از رویداهای اخیر، به شدت نگران نفوذ اسرائیل در رده‌های بالای حکومت ایران است.

    رویترز به نقل از منابعش نوشته، کشته‌شدن حسن نصرالله هم مقام‌های جمهوری اسلامی را بر آن داشته تا به طور جدی به بررسی احتمال نفوذ در حکومت، از جمله سپاه پاسداران و مقام‌های ارشد امنیتی، بپردازند.

    مقام جمهوی اسلامی که با رویترز صحبت کرده نیز به رویترز گفت در بررسی‌های امنیتی جمهوری‌اسلامی به ویژه به کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند یا خانواده‌ای در خارج از ایران دارند، برای موضوع نفوذ مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.

    تهران در عین حال نسبت به برخی اعضای سپاه که به لبنان سفر کرده بودند، مشکوک شده است. به گفته یکی از منابع رویترز، یکی از این افراد درباره محل اقامت نصرالله سوالاتی پرسیده بود، از جمله این‌که او تا چه مدت در مکان‌های خاصی باقی خواهد ماند.

    به گفته منابع رویترز، این فرد همراه با چند نفر دیگر دستگیر شده است، اما خانواده این فرد پیش از این به خارج از ایران منتقل شده بودند. رویترز در گزارش خود اشاره‌ای به نام این فرد یا موقعیت نظامی او نکرده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۵

    وزارت خارجه آمریکا: ما به گفتگو با اسرائیل درباره شکل پاسخ آن‌ها ادامه خواهیم داد

    متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در نشست خبری روزانه درباره همکاری احتمالی آمریکا با اسرائیل برای واکنش به ایران گفت «جو بایدن، به وضوح اعلام کرد آمریکا در پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله موشکی ایران از چه چیزی حمایت نمی‌کند. اما همچنان به گفتگو با اسرائیل درباره شکل پاسخ آن‌ها ادامه خواهیم داد... ما به روشنی بیان کرده‌ایم که این حمله ایران موجب تشدید بی‌سابقه تنش شد و اسرائیل حق دارد به آن پاسخ دهد.»

    میلر درباره تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای گفت «در ۱۲ ماه گذشته ما بارها در وضعیت‌های مشابهی بوده‌ایم که به نظر می‌رسید ممکن است وارد یک جنگ تمام‌عیار شویم. ما با ترکیبی از بازدارندگی و دیپلماسی، همراه با تلاش‌های متحدان و شرکای ما در منطقه موفق شدیم از وقوع چنین شرایطی جلوگیری کنیم.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۷

    برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بحث درباره تحولات منطقه

    شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بحث درباره تحولات منطقه در دوحه در حال برگزاری است.

    در این جلسه، وزرای امور خارجه به ریاست شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، آخرین تحولات منطقه‌ای را مورد بحث قرار می‌دهند.

    این نشست با توجه به ادامه حملات اسرائيل به لبنان و حمله موشکی روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل، اهمیت مضاعفی یافته است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۲

    کانال ۱۲ اسرائیل: کابینه امنیتی اسرائیل با هماهنگی آمریکا پاسخی قاطعانه به ایران می‌دهد

    به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، کابینه امنیتی اسرائیل در نشست شب گذشته تصمیم گرفت به حمله موشکی بالستیک ایران، پاسخی قاطعانه بدهد، اما ابتدا تلاش خواهد کرد تا این اقدام را با ایالات متحده هماهنگ کند.

    بنا بر این گزارش، اسرائیل به دنبال هدف قرار دادن سایت‌های استراتژیک در ایران است و به همین دلیل پیش از اجرای عملیات خود، با ایالات متحده هماهنگی لازم را انجام خواهد داد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۸

    حماس مسئولیت حملات ترکیبی چاقوکشی و تیراندازی سه‌شنبه در تل‌آویو را بر عهده گرفت

    گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حملات ترکیبی چاقوکشی و تیراندازی سه‌شنبه در تل‌آویو را که ۷ کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند، بر عهده گرفت.

    این حمله درست قبل از شلیک موشک‌های ایران به سمت اسرائیل صورت گرفت، هرچند گردان‌های قسام اعلام کردند که این حمله همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل انجام شده است.

    بر اساس اعلام پلیس اسرائیل، دو مهاجم وارد یکی از واگن‌های قطار سبک ریلی شدند که در ایستگاه توقف کرده بود و به سمت مسافران آتش گشودند. سپس به حمله به عابران پیاده ادامه دادند تا زمانی که یکی از آن‌ها به دست نیروهای امنیتی کشته و نفر دوم به شدت زخمی شد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۰

    سه نفر در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شدند

    دیدبان حقوق‌بشر سوریه مستقر در بریتانیا اعلام کرد دست‌کم سه نفر در یک حمله هوایی اسرائیل به محله‌ای در غرب دمشق در روز چهارشنبه ۱۱ مهر کشته شدند که دو نفر از آن‌ها خارجی بودند.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه این دومین حمله در دو روز گذشته به محله مزه در غرب پایتخت سوریه بود و حدود ۵۰۰ متر از محل حمله سه‌شنبه ۱۰ مهر فاصله داشت.

    به گزارش دیدبان، آپارتمانی که هدف اسرائیل قرار گرفت، محل رفت‌وآمد رهبران حزب‌الله و سپاه پاسداران بود.

    خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) پیشتر به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرده بود در حمله روز چهارشنبه سه غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

    در حمله هوایی اسرائیل در روز سه‌شنبه هم، شش نفر کشته شدند که سه نفر از آن‌ها غیرنظامی و سه نفر از شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی بودند که یکی از آن‌ها از اعضای حزب‌الله بود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۳

    رهبران گروه ۷ درباره تحریم‌های جدید علیه ایران گفت‌وگو کردند

    جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه ۷ درباره تحریم‌های جدید علیه ایران پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل گفت‌وگو کردند.

    کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در روز چهارشنبه طی تماس تلفنی با رهبران گروه ۷، اجرای چندجانبه تحریم‌های جدید علیه ایران را پس از حمله موشکی این کشور به اسرائیل هماهنگ کرد.

    بایدن و گروه ۷ به صراحت حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند.

    در بیانیه کاخ سفید آمده که رییس‌جمهور آمریکا همچنین همبستگی و حمایت کامل ایالات متحده را از اسرائیل و مردم آن ابراز کرد و بر تعهد آهنین ایالات متحده به امنیت اسرائیل تاکید کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۷

    بایدن: آمریکا از حمله به مراکز هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند

    جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که از حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای ایران در پی حملات سپاه پاسداران به اسرائیل حمایت نمی‌کند.

    بایدن پیش از سوار شدن بایدن به هواپیما با اشاره به این‌که به زودی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل صحبت خواهد کرد، به خبرنگاران گفت: «ما با اسرائیلی‌ها در مورد اقداماتی که می‌خواهند انجام دهند، صحبت خواهیم کرد، اما همه هفت کشور گروه جی‌۷ موافق‌اند که اسرائیل حق دارد پاسخ دهد، اما باید به صورت متناسب پاسخ دهد.»

    بایدن همچنین به خبرنگاران گفت که تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد شد.

    جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه تهدید کرد اگر اسرائیل به این عملیات و موشک‌پرانی‌ها پاسخ دهد، دوباره حمله خواهد کرد.

    مقام‌های اسرائیلی بر قطعی بودن پاسخ خود تاکید می‌کنند و می‌گویند همه گزینه‌ها از جمله «حملاتی به تاسیسات هسته‌ای ایران» روی میز است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۰

    حمله منتسب به اسرائیل به یک ساختمان در دمشق

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد ساختمانی در دمشق هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.

    بر اساس این گزارش، این ساختمان غالبا از سوی اعضای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان استفاده می‌شده است.

    رسانه‌های دولتی سوریه از کشته شدن «سه غیرنظامی و زخمی شدن سه غیرنظامی دیگر» در حمله هوایی اسرائیل به دمشق خبر دادند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۴

    نماینده اسرائیل: عواقبی که ایران با آن مواجه خواهد شد بسیار فراتر از تصور آنهاست

    دنی دانون نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در واکنش به حمله موشکی جمهوری اسلامی گفت «عواقبی که ایران به دلیل اقدامات خود با آن مواجه خواهد شد، بسیار فراتر از آن چیزی است که آن‌ها تصور می‌کنند.»

    او افزود: «جهان باید وارد عمل شود، ایران باید بهای سنگینی برای حمله موشکی بپردازد و هر چیزی کمتر از این به معنای هم‌دستی است.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۴

    جمهوری اسلامی: به ایالات متحده گفتیم پاسخ بعدی ما در صورت حمله به ایران شدیدتر خواهد بود

    سفارت جمهوری اسلامی در بیروت اعلام کرد: «ما پس از عملیات موشکی پیامی را از طریق سوئیس به ایالات متحده ارسال کردیم و آنها را از مداخله هر طرف سومی هشدار دادیم».

    سفارت جمهوری اسلامی در بیروت افزود: «به ایالات متحده گفتیم که پاسخ بعدی ما در صورت حمله به ایران شدیدتر خواهد بود.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۸

    سوئد حمله موشکی ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کرد

    وزیر خارجه سوئد ضمن ابراز نگرانی عمیق از این حملات، آن را گامی نگران‌کننده در جهت افزایش خشونت‌ها در منطقه دانست که موجب نگرانی‌های بین‌المللی شده است.

    او تاکید کرد که این نوع اقدامات به هیچ وجه قابل قبول نیست و تمامی طرف‌های درگیر باید از افزایش خشونت‌ها و درگیری‌ها خودداری کنند.

    دنی دنون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در واکنش به حمله موشکی جمهوری اسلامی گفت عواقبی که ایران به دلیل اقدامات خود با آن مواجه خواهد شد، بسیار فراتر از آن چیزی است که آن‌ها تصور می‌کنند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۸

    توصیه آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا برای اجتناب از حریم هوایی ایران

    آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به همه خطوط هوایی اروپایی توصیه کرد از حریم هوایی ایران اجتناب کنند.

    این تصمیم به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل اتخاذ شد.

    همچنین این توصیه تا پایان ماه جاری میلادی معتبر است و می‌تواند مورد بازبینی قرار گیرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۳

    حزب‌الله: سه تانک اسرائیلی با موشک منهدم شدند

    حزب‌الله لبنان اعلام کرد سه تانک اسرائیلی را در نزدیکی روستای مارون الرأس با موشک منهدم کرده است.

    ارتش اسرائیل صبح روز چهارشنبه از ساکنان دو روستای جنوب لبنان خواست تا خانه‌های خود را تخلیه کنند و هشدار داد هر خانه‌ای که حزب‌الله برای اهداف نظامی استفاده کند، هدف قرار خواهد گرفت.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۴

    فرانسه از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند

    سفارت فرانسه در ایران از اتباع خود که ساکن ایران هستند یا به این کشور سفر کرده‌اند خواست به محض بازگشایی فضای هوایی و از سرگیری پروازهای بین‌المللی، ایران را ترک کنند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۰

    نتانیاهو: در میانه جنگ سختی با محور شرارت ایران هستیم

    بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه کشته شدن هشت سرباز ارتش اسرائیل در جنگ زمینی در جنوب لبنان را تسلیت گفت.

    او گفت: «ما در میانه جنگ سختی با محور شرارت ایران هستیم که به دنبال نابودی ماست، این اتفاق نمی‌افتد زیرا ما در کنار هم خواهیم ایستاد و به یاری خدا با هم پیروز خواهیم شد».


  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۷

    فرمانده ارتش اسرائیل: توانایی حمله به هر نقطه‌ای از خاورمیانه را داریم

    هرتزی هالوی رییس ستاد ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت: «ایران دیروز حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. ایران به مناطق غیرنظامی حمله کرد و جان بسیاری از غیرنظامیان را به خطر انداخت.»

    او با تاکید بر این که «ما می‌دانیم که چگونه دقیق و قدرتمندانه ضربه بزنیم»، افزود: «قبل از شروع تعطیلات به پایگاه نیروی هوایی تل نوف رسیدم. این پایگاه کاملاً عملیاتی است، یک لحظه از کار خود دست نمی کشد و به حملات خود در هر کجا که نیاز باشد ادامه می‌دهد.»

    فرمانده ارتش اسرائیل در واکنش به حمله موشکی جمهوری اسلامی گفت: «ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه‌ای از خاورمیانه را داریم. و آن دسته از دشمنان ما که تا کنون این را نفهمیده‌اند، به زودی آن را خواهند فهمید.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۱

    وزیر دفاع آمریکا: چندین موشک شلیک‌شده از سوی ایران به سوی اسرائیل را رهگیری کردیم

    لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در حساب ایکس خود نوشت که نیروهای این کشور در خاورمیانه چندین موشک شلیک‌شده از سوی ایران به سوی اسرائیل را رهگیری کردند.

    آستین از جمهوری اسلامی خواست که «هرگونه حمله دیگر از جمله حملات گروه‌های نیابتی خود را متوقف کند».

    او افزود که «ما هرگز در دفاع از نیروها و منافع خود در خاورمیانه و اسرائیل و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد».

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۶

    گوترش در نشست شورای امنیت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کرد

    دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کرد و افزود که «چرخه مرگبار خشونت باید متوقف شود».

    نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که جمهوری اسلامی در حمله موشکی به اسرائیل شکست خورد.

    او خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سپاه پاسداران به دلیل زیر پاگذاشتن قطعنامه‌های شورای امنیت و حمایت از تروریسم شد.

    نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز خواستار اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان شد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۴

    نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد

    نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، درباره وضعیت در خاورمیانه و حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل آغاز شد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲

    حزب‌الله از درگیری زمینی نیروهایش با نظامیان اسرائیلی در لبنان خبر داد

    حزب‌الله گفت که نیروهایش روز چهارشنبه در حال درگیری با نیروهای اسرائیلی در داخل لبنان هستند.

    از زمان آغاز درگیری‌های روزانه میان اسرائیل و حزب‌الله پس از حمله هفتم اکتبر، این برای اولین بار است که چنین درگیری در خاک لبنان گزارش می‌شود.

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که یگان‌های پیاده نظام و زرهی خود را به عملیات زمینی در لبنان ارسال می‌کند.

    لشکر ۳۶ ارتش اسرائیل اکنون به لشکر ۹۸ پیوسته است که دوشنبه شب وارد لبنان شده بود.

    ارتش این عملیات زمینی در جنوب لبنان را به عنوان «حملات محدود، محلی و هدفمند» توصیف کرده که هدف آن تخریب زیرساخت‌های حزب‌الله در مناطق مرزی است.

    ارتش اسرائیل همچنین خبر داد یک فرمانده‌اش در حمله زمینی به لبنان کشته شد.

    این افسر ۲۲ ساله در جریان نبرد با عوامل حزب‌الله در روستایی در جنوب لبنان جان باخته است.

    ارتش لبنان نیز اعلام کرد یک سربازش بر اثر حمله پهپاد اسرائیلی در جنوب لبنان زخمی شده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴

    توضیحات بریتانیا درباره نقش جنگنده‌های این کشور در دفاع از اسرائیل

    وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که دو فروند جنگنده و یک تانکر سوخت‌رسان هوا به هوا سه‌شنبه در تلاش برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌ها در خاورمیانه نقش داشتند، اما این جت‌ها با هیچ هدفی درگیر نشدند.

    وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای که در شبکه اعلام کرد که دو فروند جنگنده تایفون نیروی هوایی سلطنتی و یک تانکر سوخت‌رسان هوا به هوای وویجر نقش خود را در تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید بیشتر در خاورمیانه ایفا کردند و نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر بریتانیا به امنیت اسرائیل است.

    این بیانیه افزوده است: «به دلیل ماهیت این حمله، آنها با هیچ هدفی درگیر نشدند، اما نقش مهمی در بازدارندگی گسترده‌تر و تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید بیشتر داشتند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱

    آماده‌باش در قبرس برای تخلیه غیرنظامیان از خاورمیانه

    مقامات دولتی قبرس روز چهارشنبه گفتند که این کشور به طور کامل مکانیسمی را فعال کرده که به اتباع کشورهای ثالث اجازه می‌دهد تا از طریق این جزیره به طور امن خاورمیانه را تخلیه کنند.

    کنستانتینوس کومبوس، وزیر خارجه قبرس، گفت که یک کشور از قبرس برای تخلیه غیرنظامیان درخواست کمک کرده و مقامات قبرس به ۹ کشور دیگر تسهیلاتی برای کمک به گروه‌های کوچک‌تری از مردم برای خروج از منطقه ارائه کرده‌اند.

    او نام این کشورها را اعلام نکرد.

    کومبوس گفت که در حالی که فرودگاه‌های منطقه هنوز فعال هستند، استفاده از تسهیلات قبرس ممکن است غیرضروری باشد.

    در سال ۲۰۰۶ و در جریان آخرین درگیری گسترده بین اسرائیل و حزب‌الله، نزدیک به ۶۰ هزار نفر از لبنان از طریق قبرس تخلیه شدند.

    روز چهارشنبه نشریه آلمانی دی‌ولت خبر داد شهروندان لبنانی و اتباع سایر کشورها برای فرار از لبنان راه دریایی را به سمت جزیره مدیترانه‌ای قبرس انتخاب کرده‌اند.

    به گزارش رسانه‌های قبرس، در روزهای اخیر قایق‌های تفریحی لوکس از لبنان به بنادر آگیاناپا و لارناکا در قبرس رسیده‌اند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۲

    ترامپ در مراسمی به مناسبت یکمین سالگرد حمله هفتم اکتبر شرکت خواهد کرد

    ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اعلام کرد که این نامزد انتخابات ریاست‌جمهور پیش‌رو در آمریکا در مراسم یادبود قربانیان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل در میامی شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

    بر اساس این گزارش، در این مراسم یاد قربانیان این حمله و همچنین قربانیان خشونت‌های یهودستیزانه که از هفتم اکتبر در سطح جهانی افزایش یافته ، گرامی داشته می‌شود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۸

    پاسخ اسرائیل به جمهوری اسلامی «خسارات مالی قابل توجه» خواهد داشت

    یک منبع اسرائیلی به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که پاسخ اسرائیل به حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه سپاه پاسداران، ایجاد «خسارات مالی قابل توجه» است.

    او افزود که ارزیابی‌ها بر آن است که این پاسخ «باید قابل توجه باشد، و باید به زودی انجام شود.»

    ان‌بی‌سی نیز به نقل از یک منبع اسرائیلی گزارش داد که اسرائیل «به سرعت» انتقام حمله موشکی بالستیک را از ایران خواهد گرفت.

    این منبع افزود: «زمان دقیق زمان حمله به دلیل روش هشانه کمی پیچیده است، اما اسرائیل مصمم است به سرعت حمله کند».

    مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، روز چهارشنبه ۱۱ مهر در جلسه هیات دولت گفت: «ما ثابت کرده‌ایم بر سر عزت و غرور ملتمان با کسی شوخی نداریم و اگر اسرائیل بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۶

    واکنش ایرانیان به حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

    حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل با واکنش‌های گسترده از سوی مخاطبان ایران اینترنشنال روبرو بوده است.

    شهروندان ایران می‌‌گویند، علی خامنه‌ای مال و جان مردم ایران را فدای حزب‌الله و نیروهای نیابتی‌اش می‌کند.

    مریم مقدم، ایران اینترنشنال از این واکنش‌ها می‌گوید:

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰

    چهار پسر علی خامنه‌ای از جمله مجتبی، در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران حاضر شدند

    چهار فرزند پسر علی خامنه‌ای از جمله مجتبی، با حضور در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران با عبدالله صفی‌الدین، نماینده این گروه دیدار کردند.

    آن‌ها پیام تسلیت رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت کشته شدن حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل به بیروت را به او ابلاغ کردند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰

    پلیس دانمارک: انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل احتمالا با نارنجک دستی بود

    پلیس دانمارک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ احتمالا با نارنجک دستی بوده است.

    این اطلاعیه افزود: «نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا سفارت اسرائیل هدف انفجارها بوده است یا خیر.»

    دقایقی پیش از این اطلاعیه، پلیس از بازداشت سه نفر پس از انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ خبر داده بود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳

    لغو پروازهای شماری از شرکت‌های هواپیمایی در آسمان ایران و لبنان

    سخنگوی شرکت هواپیمایی لهستان لوت خبر داد تمام پروازهای این شرکت تا اطلاع بعدی از حریم هوایی ایران عبور نمی‌کنند.

    بر اساس داده‌های سایت فلایت رادار ۲۴، خطوط هوایی جهانی، پروازهای خود را در خاومیانه طی روز چهارشنبه لغو کرده یا تغییر داده‌اند.

    پروازها در فرودگاه‌های منطقه از جمله لبنان، اسرائیل و کویت تاخیرهایی طولانی نشان می‌دهند.

    ۸۵ درصد پروازهای فرودگاه بین‌المللی دوبی و ۶۷ درصد پروازهای فرودگاه بین‌المللی کویت با تاخیر انجام شده است.

    ۶۰ درصد پروازها در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت نیز لغو شدند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۵

    خبر فوری
    آلمان سفیر جمهوری اسلامی را به‌‌دلیل حمله موشکی به اسرائیل احضار کرد

    سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان خبر داد که این کشور سفیر جمهوری اسلامی را در اعتراض به حمله به اسرائیل احضار کرد اما سفیر در برلین حضور نداشت و به جای او کاردار در وزارت امور خارجه حاضر شد.

    ساعتی پیش وزارت امور خارجه آلمان به شهروندان خود توصیه کرد به دلیل افزایش تنش‌ها در منطقه، فورا ایران را ترک کنند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰

    نشست اضطراری کابینه ایتالیا با افزایش ناآرامی‌ها در خاورمیانه

    جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، با توجه به ناآرامی‌ها در منطقه، نشستی اضطراری با حضور اعضای کابینه دولت این کشور برگزار کرد.

    دولت ایتالیا همچنین در بیانیه‌ای، جمهوری‌اسلامی و اسرائیل را دعوت به خویشتن‌داری کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۵

    یک فرمانده تیم ارتش اسرائیل در حمله زمینی به لبنان کشته شد

    ارتش اسرائیل خبر داد یک فرمانده‌اش در حمله زمینی به لبنان کشته شده است.

    این افسر ۲۲ ساله در جریان نبرد با عوامل حزب‌الله در روستایی در جنوب لبنان جان باخته است.

    ارتش لبنان نیز اعلام کرد یک سربازش بر اثر حمله پهپاد اسرائیلی در جنوب لبنان زخمی شده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    هزینه موشک‌های «وعده صادق ۱ و ۲» چه‌قدر بود؟

    عملیات «وعده صادق-۲» تمام شد. ارزش موشک‌هایی که تا ۹۰ درصد به هدف اصابت نکردند، ۷۹ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

    این رقم به‌علاوه قیمت موشک‌های «وعده صادق-۱» به حدود ۱۳۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

    یعنی به ازای هر ایرانی، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرج این موشک‌ها شده است.

    مشروح گزارش ایران‌اینترنشنال را در همین زمینه، در این‌جا بخوانید.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰

    شلیک ۴۰ راکت از لبنان به منطقه صفد اسرائیل

    ارتش اسرائیل خبر داد ظهر روز چهارشنبه حدود ۴۰ راکت از لبنان به سوی منطقه صفد شلیک شد.

    بر اساس این گزارش، چندین پهپاد نیز به منطقه جليل غربی شلیک شدند که تعدادی از آن‌ها رهگیری و سرنگون شدند.

    یک پهپاد دیگر نیز به منطقه‌ای باز در جلیل علیا برخورد کرده است.

    ارتش اسرائیل تاکید کرد هم‌زمان و در جریان عملیات‌های زمینی خود، ده‌ها حمله دیگر به اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان انجام داده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰

    خبر فوری
    آلمان از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند

    وزارت امور خارجه آلمان به شهروندان خود توصیه کرد که به دلیل افزایش تنش‌ها در منطقه، فورا ایران را ترک کنند.

    این هشدار به دنبال حملات موشکی روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی به اسرائیل و پیش‌بینی اقدامات تلافی‌جویانه نظامی اسرائیل صادر شد.

    دولت آلمان بر افزایش خطر درگیری و بی‌ثباتی در منطقه تاکید کرد و از شهروندانش خواست از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند زیرا وضعیت «به‌طور فزاینده‌ای ناپایدار شده» است.

    سفارت آلمان در ایران اعلام کرد به‌علت خطر حمله تلافی‌جویانه اسرائیل، مدرسه سفارت و خود ساختمان سفارت‌خانه در روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر تعطیل خواهند بود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰

    بازداشت ۳ نفر پس از انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در دانمارک

    پلیس دانمارک از بازداشت سه نفر به دنبال انفجارها در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ خبر داد.

    صبح روز چهارشنبه، پلیس دانمارک از وقوع دو انفجار خبر داده و گفته بود هیچ کس در جریان این رویدادها آسیب ندیده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵

    خبر فوری
    ارتش اسرائیل: حمله موشکی ایران چندین ضربه به پایگاه‌های نیروی هوایی وارد کرد

    ارتش اسرائیل برای اولین بار اعتراف کرد از حمله روز سه‌شنبه ایران، چندین ضربه به پایگاه‌های نیروی هوایی وارد شده است اما پهپادها، هواپیماها، مهمات یا زیرساخت‌های عملیاتی هیچ آسیبی ندیده‌اند.

    به گفته ارتش، همه آسیب‌های وارد شده مربوط به ساختمان‌های اداری و سلول‌های نگهداری است که بخشی از هسته عملیاتی محسوب نمی‌شوند.

    ارتش اسرائیل در گزارش خود تصریح کرد برخلاف ادعای جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه هیچ موشک مافوق صوتی از ایران شلیک نشده است.

    این گزارش تاکید کرد: «تا آنجا که مشخص است، دشمن موشک‌های مافوق صوت ندارد.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

    ثبت شکایت‌های کیفری در برلین علیه حامیان حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

    پلیس آلمان اعلام کرد هفت پرونده کیفری علیه افرادی که هنگام حملات موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل در برلین شادی کرده بودند تشکیل شده است.

    بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان، در دو تجمع طرفداران فلسطین در برلین، هفت مورد شکایت کیفری ثبت شده است.

    پلیس در حال تحقیق درباره اتهاماتی چون «تحریک به نفرت‌پراکنی، توهین و مقاومت در برابر ماموران اجرایی» است.

    در یکی از تجمعات شامگاه سه‌شنبه برلین، یک شیء به سوی یک مامور پلیس زن پرتاب شد که به سرش برخورد کرد اما این پلیس، همچنان به ماموریت خود ادامه داد.

    پلیس می‌گوید به تظاهرات‌کنندگان در خصوص نقض مقررات تذکر داده شده اما آن‌ها رعایت نکرده‌اند و در نهایت پلیس مجبور شده مجوز این تجمع را لغو کند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵

    عربستان سعودی اظهار امیدواری کرد تنش‌ها در منطقه کاهش یابد

    فصل بن ابراهیم، وزیر اقتصاد عربستان سعودی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خاورمیانه پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت ریاض امیدوار به کاهش تنش و بازگشت به گفت‌وگو است.

    او در جریان کنفرانسی در برلین، تشدید تنش‌ها را «ناخوشایند» خواند اما اظهار کرد که نمی‌توان از بحث درباره آن اجتناب کرد.

    ابراهیم افزود: «امیدواریم عقلانیت حاکم شود، تنش‌ها کاهش یابد، گفت‌وگو صورت گیرد و همکاری‌های بیشتری نه تنها در سطح جهانی بلکه در سطح منطقه‌ای برای مقابله با این چالش‌ها انجام شود.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۵

    چین خواستار نقش سازنده قدرت‌های جهانی برای پایان تنش‌های خاورمیانه شد

    وزیر امور خارجه چین از تشدید تنش در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

    این وزارت‌خانه از قدرت‌های جهانی خواست برای جلوگیری از تشدید تنش، نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰

    حزب‌الله از درگیری با نیروهای اسرائیلی در شهر مرزی مارون الراس خبر داد

    حزب‌الله لبنان اعلام کرد اعضایش در شهر مرزی مارون الراس با نیروهای اسرائیلی درگیر شده‌اند.

    در همین حال آژیرهای موشکی در صفد و سایر مناطق شمال اسرائیل به صدا درآمدند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵

    اسرائیل، ورود دبیرکل سازمان ملل را به این کشور ممنوع می‌کند

    یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل خبر داد که این کشور تصمیم گرفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را به دلیل محکوم نکردن حمله موشکی جمهوری اسلامی به این کشور، «شخصیتی نامطلوب» معرفی و ورود او را به این کشور ممنوع کند.

    کاتز روز چهارشنبه گفت: «کسی که نمی‌تواند حمله جنایتکارانه ایران به اسرائیل را به صراحت محکوم کند، لیاقت این را ندارد که پا در خاک اسرائیل بگذارد. او یک دبیرکل متنفر از اسرائیل است که از تروریست‌ها، متجاوزان و قاتلان حمایت می‌کند.»

    وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که از گوترش، به‌عنوان «لکه ننگی در تاریخ سازمان ملل» یاد خواهد شد.

    او گفت که اسرائیل با یا بدون گوترش، به «حمایت از شهروندان، حفظ جایگاه و افتخار ملی خود» ادامه خواهد داد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵

    خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران: شلوغی پمپ بنزین‌ها در شب حمله از سر تفریح بود نه نگرانی

    خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، شلوغ شدن پمپ بنزین‌های شماری از شهرهای ایران را پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل، نه از سر نگرانی شهروندان به دلیل احتمال بروز جنگی همه‌جانبه که «تفریح گروهی و کل‌کل» توصیف کرد.

    این رسانه، شکل‌گیری صف‌های طولانی را در جایگاه‌های سوخت در شامگاه سه‌شنبه، «اقدام غیرمنطقی و خنده‌دار» خواند.

    تسنیم نوشت حتی اگر این صف‌ها حاصل «دلواپسی ناشی از آینده‌نگری این عده خاص باشد»، باز هم «توجیه منطقی» ندارد: «هیچ‌گاه با یک رویداد نظامی یا رخداد طبیعی، اختلالی در روند عرضه سوخت کشور ایجاد نشده است.»

    در سال‌های گذشته بارها گزارش‌هایی رسمی از کمبود سوخت در ایران منتشر شده است.

    مهر سال گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت وقت، اعتراف کرد که ایران با کمبود بنزین سوپر روبه‌روست.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۵

    روسیه پس از حمله ایران به اسرائیل، خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد

    سخنگوی کرملین از همه طرف‌ها در خاورمیانه خواست تا خویشتن‌داری کنند.

    او افزود: «روسیه با همه طرف‌ها در تماس است و هر اقدامی را که منجر به مرگ غیرنظامیان شود، محکوم می‌کند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

    تلاش اسپانیا برای خارج کردن ۳۵۰ شهروند این کشور از لبنان

    مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این کشور می‌خواهد حدود ۳۵۰ شهروند خود را از لبنان خارج کند.

    به گفته روبلز، این شهروندان از دولت اسپانیا خواسته‌اند تا آنان را از لبنان بیرون ببرد.

    خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه این کشور پیش‌تر گفته بود حدود هزار اسپانیایی در لبنان حضور دارند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۵

    پزشکیان: اگر اسرائیل خطایی مرتکب شود، پاسخی کوبنده‌تر دریافت می‌کند

    مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، روز چهارشنبه ۱۱ مهر در جلسه هیات دولت گفت: «ما ثابت کرده‌ایم بر سر عزت و غرور ملتمان با کسی شوخی نداریم و اگر اسرائیل بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.»

    او افزود: «عملیات نیروهای مسلح بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی از شیشه شکننده‌تر است.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۰

    نشریه دی‌ولت: دیپلمات‌ها با قایق‌های تفریحی از لبنان فرار می‌کنند

    نشریه آلمانی دی‌ولت خبر داد شهروندان لبنانی و اتباع سایر کشورها برای فرار از لبنان راه دریایی را به سمت جزیره مدیترانه‌ای قبرس انتخاب کرده‌اند.

    به گزارش خبرگزاری دولتی قبرس CNA و رادیوی قبرس RIK، در روزهای اخیر قایق‌های تفریحی لوکس از لبنان به بنادر آگیاناپا و لارناکا در قبرس رسیده‌اند.

    بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دیپلمات‌ها و دیگر کارکنان سفارت‌خانه‌های خارجی در لبنان در این قایق‌ها حضور دارند.

    بسیاری از پروازها از پایتخت لبنان، لغو یا کاملا رزرو شده‌اند.

    طبق این گزارش‌ها، سفر از بیروت به آگیاناپا که حدود ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارند، حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ یورو به ازای هر نفر هزینه دارد.

    تاکنون حدود ۳۰ قایق از لبنان به این بندر رسیده‌اند.

    نمایی از حمله توپخانه‌ای اسرائیل به لبنان
  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۵

    رییس کمیسیون اروپا، ایران را به «تشدید خطرناک بحران در خاورمیانه» متهم کرد

    اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، جمهوری اسلامی را به «تشدید خطرناک بحران» در خاورمیانه متهم کرد.

    فون در لاین حملات موشکی ایران به اسرائیل را «به شدت» محکوم کرد و هشدار داد که این وضعیت می‌تواند «تنش‌ها را در شرایطی که از قبل بسیار ناپایدار است، تشدید کند».

    از شامگاه سه‌شنبه تاکنون شماری از کشورها از جمله آلمان، آمریکا، استرالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و نیوزیلند، حمله موشکی جمهوری اسلامی را به اسرائیل محکوم کرده‌اند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۰

    هند خواستار خویشتن‌داری و حفاظت از غیرنظامیان در تنش‌های منطقه شد

    هند روز چهارشنبه اعلام کرد از تشدید درگیری‌ها در غرب آسیا «عمیقا نگران» است.

    این کشور در حالی‌ که اسرائیل برای پاسخ به حملات گسترده موشکی جمهوری اسلامی آماده می‌شود، خواستار خویشتن‌داری و حفاظت از غیرنظامیان شد.

    وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد: «مهم است که این درگیری ابعاد گسترده‌تری در منطقه پیدا نکند و ما تاکید می‌کنیم که همه مسائل باید از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل‌وفصل شوند.»

    دهلی‌نو هم‌زمان به شهروندان هند توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۵

    اکسیوس: انتقام بزرگ اسرائیل، زدن تاسیسات نفتی و دیگر اهداف استراتژیک ایران خواهد بود

    مقام‌های اسرائیل که با احتمال شکل گرفتن یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار مواجه هستند، به اکسیوس گفته‌اند اسرائیل «طی چند روز آینده» در پاسخ به حمله گسترده موشکی روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی، «انتقامی بزرگ» خواهد گرفت و ممکن است تاسیسات نفتی و دیگر مواضع استراتژیک ایران را هدف قرار دهد.

    باراک راوید، روزنامه‌نگار در اکسیوس نوشت که اسرائیل و ایران هرگز به این اندازه به گشودن جبهه‌ای جدید و به مراتب خطرناک‌تر در جنگی که خاورمیانه را فرا گرفته است، نزدیک نبوده‌اند.

    جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه تهدید کرد اگر اسرائیل به این عملیات و موشک‌پرانی‌ها پاسخ دهد، دوباره حمله خواهد کرد.

    مقام‌های اسرائیلی می‌گویند اگر چنین اتفاقی بیفتد، همه گزینه‌ها از جمله «حملاتی به تاسیسات هسته‌ای ایران» روی میز است.

    یک مقام اسرائیلی به اکسیوس گفت: «ما دقیقا نمی‌دانیم ایران به حمله [ما] چگونه پاسخ خواهد داد اما این احتمال را در نظر می‌گیریم که ممکن است با تمام قوا واکنش نشان دهد. در این صورت، شرایط کاملا متفاوتی پیش خواهد آمد.»

    راوید یادآور شد بسیاری از مقام‌های اسرائیلی به تاسیسات نفتی ایران به عنوان یک هدف احتمالی اشاره می‌کنند اما برخی می‌گویند ترورهای هدفمند و نابودی سیستم‌های دفاع هوایی جمهوری اسلامی نیز از دیگر احتمالات است.

    مشروح این گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۵

    تلاش چین و کره جنوبی برای خارج کردن شهروندانشان از لبنان

    رسانه‌های چین روز چهارشنبه از تخلیه بیش از ۲۰۰ شهروند این کشور از لبنان خبر دادند.

    رییس‌جمهوری کره جنوبی نیز دستور استقرار هواپیماهای نظامی در منطقه برای تخلیه شهروندان این کشور از اسرائیل و لبنان را صادر کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    عباس عراقچی: پیش از حمله به آمریکایی‌ها اطلاع نداده بودیم

    عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۱ مهر در مصاحبه‌ای تلویزیونی، ارسال پیام و هماهنگی با آمریکا «پیش از حمله موشکی» به اسرائیل را رد کرد.

    شماری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مطرح جهان مانند رویترز، سی‌بی‌اس، اکسیوس و فرانسه، چند ساعت پیش از این حمله به نقل از مقام‌های ارشد کاخ سفید خبر دادند جمهوری اسلامی به زودی با موشک بالستیک به اسرائیل حمله می‌کند.

    عراقچی گفت تبادل پیام نه به معنای هماهنگی بلکه هشدار است و افزود جمهوری اسلامی «بعد از حمله»، از طریق سفارت سوئیس به آمریکا اطلاع داد «خودشان را داخل این ماجرا نکنند».

    او گفت که به آمریکایی‌ها اطلاع داده‌ شده عملیات به انجام رسیده است: «قصد ادامه نداریم مگر این‌که طرف‌های مقابل پاسخ بدهند.»

    وزیر امور خارجه دولت مسعود پزشکیان همچنین تهدید کرد: «به هر طرف ثالثی که در حمایت از اسرائیل وارد عملیات علیه ما شود پاسخ سختی خواهیم داد.»

    عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «موشک‌های ایران به وسیله اردن رهگیری شده‌اند»، گفت: «بالای ۹۰ درصد موشک‌هایمان به هدف خوردند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵

    بیانیه کاخ الیزه پس از جلسه شورای دفاعی و امنیتی فرانسه برای بررسی وضعیت لبنان

    امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، حملات موشکی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و بر تعهد کشورش نسبت به صلح و امنیت برای همه در منطقه تاکید کرد.

    او از بسیج منابع نظامی کشورش در خاورمیانه طی روز چهارشنبه ۱۱ مهر برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی علیه اسرائیل خبر داد.

    مکرون همچنین درخواست فرانسه را برای توقف «اقدامات تروریستی حزب‌الله علیه اسرائیل و مردم این کشور» تکرار کرد.

    رییس‌جمهوری فرانسه هم‌زمان از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد و از اسرائیل خواست هر چه سریع‌تر به عملیات نظامی خود در این کشور پایان دهد.

    مکرون با تاکید بر قربانی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان، ابراز امیدواری کرد حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان با رعایت قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد احیا شود.

    او گفت این بر عهده لبنانی‌هاست که در این لحظه حساس گرد هم آیند: «فرانسه در کنار همه کسانی که در این راستا اقدام می‌کنند خواهد ایستاد و به زودی کنفرانسی را در حمایت از مردم لبنان و نهادهای این کشور ترتیب خواهد داد.»

    رییس‌جمهوری فرانسه عزم خود را برای دست‌یابی به یک توافق بلندمدت که امنیت مردم دو طرف خط آبی را تضمین می‌کند، تکرار کرد و گفت آوارگان چه در اسرائیل و چه در لبنان، باید بتوانند در امنیت کامل به خانه‌های خود بازگردند.

    به گفته او، شورای امنیت سازمان ملل باید در این زمینه تشکیل جلسه دهد و در مورد وضعیت فعلی اظهار نظر کند.

    مکرون خواستار رعایت بیشترین هوشیاری و اتخاذ تدابیر کافی برای جلوگیری از پیامدهای احتمالی تحولات اخیر در خاورمیانه در خاک فرانسه و تامین امنیت همگان شد.

    او از همه بازیگران درگیر در بحران خاورمیانه خواست بیشترین خویشتنداری را به خرج دهند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۵

    تیراندازی به سوی سفارت اسرائیل در سوئد

    پلیس استکهلم اعلام کرد سفارت اسرائیل در سوئد، شامگاه سه‌شنبه مورد اصابت گلوله قرار گرفته اما هیچ فردی آسیب ندیده است.

    بر اساس این گزارش، یک اسلحه در نزدیکی سفارت اسرائیل در استکهلم پیدا شده است.

    ساعاتی پیش نیز پلیس دانمارک اعلام کرد در حال بررسی دو انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در شهر کپنهاگ است که هیچ تلفاتی در پی نداشته‌اند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۵

    شلیک ۱۰۰ راکت از لبنان به سمت شمال اسرائیل در صبح چهارشنبه

    ارتش اسرائیل گفت از صبح روز چهارشنبه ۱۱ مهر حدود ۱۰۰ راکت از لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شده است.

    در آخرین حمله، حدود ۱۰ راکت به سمت منطقه جلیل غربی و خلیج حیفا شلیک شد.

    گزارشی از آسیب‌دیدگان احتمالی در حمله اخیر منتشر نشده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۵

    رییس ستاد کل نیروهای مسلح: امیدواریم آمریکا، اسرائیل را متوقف کند

    محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «اگر اسرائیل علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ما وارد عمل شود، عملیات با چند برابر بزرگی تکرار می‌شود و تمام زیرساخت‌های آن‌ها مورد اصابت قرار خواهد گرفت.»

    او افزود: «امیدواریم آمریکا، اسرائیل را متوقف کند تا منطقه به سمت آرامش پیش برود.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۵

    قیمت دلار پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل افزایش یافت

    قیمت دلار پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل به ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

    پیش‌تر عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته بود: «نوسانات زودگذر است و بدون شک با اقدامات بازارساز، مثل دفعات قبلی به اعداد قبل برمی‌گردیم.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۳

    تحلیل

    یک تحلیل‌گر سیاسی: مساله جمهوری اسلامی، حزب‌الله و حماس است نه ایران

    مدیر مرکز بین‌المللی حقوق‌بشر در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال تاکید کرد که مردم ایران هیچ دشمنی‌ای با اسرائیل ندارند و مساله جمهوری اسلامی، حزب‌الله و حماس است نه ایران.

    اردشیر زارع‌زاده گفت که ایرانیان با حمله به اسرائیل از سوی جمهوری‌اسلامی مخالف هستند: «جمهوری‌اسلامی در راستای راضی نگه داشتن حامیانش این حمله را انجام داده تا آن‌ها را توجیه کند.»

    به گفته زارع‌زاده، اسرائیل به طور مستقیم به خاک ایران تجاوز نکرده که جمهوری اسلامی حمله مسلحانه را شروع کرده است: «مساله جمهوری اسلامی، حزب‌الله و حماس است نه ایران اما مساله مردم ایران، فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی است.»

    این تحلیل‌گر سیاسی تاکید کرد: «حزب‌الله لبنان و حماس دولت نیستند و سازمان تروریستی هستند. اکنون این حق برای اسرائیل وجود دارد که به مواضع جمهوری اسلامی حمله کند. حتی برخورد با سفارت جمهوری اسلامی هم قابل توجیه است.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰

    تهدید شهروندان از سوی اطلاعات سپاه: هر گونه فعالیت در حمایت از اسرائیل جرم است

    سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۱ مهر با انتشار اطلاعیه‌ای، شهروندان را درباره واکنش‌هایشان نسبت به حمله موشکی به اسرائیل تهدید کرد.

    این اطلاعیه خواستار گزارش‌دهی شهروندان علیه هم شد و نوشت: «در صورت مشاهده هرگونه فعالیت در حمایت از دولت جعلی اسرائیل در فضای مجازی، در اسرع وقت اطلاعات و مشخصات صفحات مذکور و گردانندگان آن‌ها را به بخش گزارش‌های مردمی سایت گرداب ارسال کنید.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۵

    اعزام لشکر جدید ارتش اسرائیل به جنوب لبنان برای عملیات زمینی علیه حزب‌الله

    ارتش اسرائیل اعلام کرد یک لشکر دیگر برای عملیات زمینی علیه حزب‌الله به جنوب لبنان اعزام کرده است.

    لشکر ۳۶ اکنون به لشکر ۹۸ پیوسته است که دوشنبه شب وارد لبنان شده بود.

    ارتش این عملیات زمینی در جنوب لبنان را به عنوان «حملات محدود، محلی و هدفمند» توصیف کرده که هدف آن تخریب زیرساخت‌های حزب‌الله در مناطق مرزی است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰

    اسرائیل خواستار تخلیه دو روستای جنوب لبنان از سوی غیرنظامیان شد

    ارتش اسرائیل از غیرنظامیان لبنانی در دو روستا در جنوب لبنان خواست تا فورا منطقه را تخلیه کنند.

    افیخای ادرعی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای در ایکس نوشت: «فعالیت‌های حزب‌الله، ارتش اسرائیل را وادار به اقدام علیه آن می‌کند. ارتش اسرائیل تمایلی به آسیب زدن به شما ندارد.»

    او افزود: «برای حفظ امنیت خود، باید فورا خانه‌هایتان را ترک کنید. هر کسی که در نزدیکی نیروهای حزب‌الله، تاسیسات یا سلاح‌های آن‌ها باشد، خود را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

    ادرعی تصریح کرد هر خانه‌ای که حزب‌الله برای اهداف نظامی استفاده کند، هدف قرار خواهد گرفت.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۰

    دانمارک از وقوع دو انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ خبر داد

    پلیس دانمارک روز چهارشنبه ۱۱ مهر اعلام کرد در حال بررسی دو انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در شهر کپنهاگ است.

    در بیانیه‌ پلیس آمده است که این انفجارها هیچ تلفاتی نداشته‌اند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

    شماری از کشورها و مقام‌های سیاسی جهان حمله سپاه پاسداران به اسرائیل را محکوم کردند

    طی ساعات گذشته شماری از کشورها، حمله موشکی جمهوری اسلامی را به اسرائیل محکوم کردند.

    وینستون پیترز، وزیر امور خارجه نیوزیلند، روز چهارشنبه ۱۱ مهر با انتشار پستی در حساب ایکس خود در واکنش به حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل نوشت که این کشور حمله شبانه به اسرائیل را «به صراحت» محکوم می‌کند.

    پیترز تاکید کرد: «این نوعی تشدید تنش است که نیوزلند و شرکایش نسبت به آن هشدار داده‌اند.»

    او از شهروندان نیوزیلندی خواست تا به ایران، اسرائیل یا لبنان سفر نکنند.

    آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا با انتشار پستی در حساب ایکس خود نوشت که کشورش حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم می‌کند.

    آلبانیزی تاکید کرد: «این یک تشدید تنش بسیار خطرناک است. استرالیا و جامعه جهانی در فراخوان‌ها برای کاهش تنش صریح بوده‌اند. خصومت‌های بیشتر، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد. ما وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم و استرالیایی‌های ساکن اسرائیل را تشویق می‌کنیم تا توصیه‌های مقامات محلی را دنبال کنند.»

    ساعتی پیش از آن، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا که در زمان شروع حملات موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل در حال گفت‌‎وگو با بنیامین نتانیاهو بود، در بیانیه‌ای تلویزیونی با اشاره به این حملات گفت: «این وضعیت غیرقابل تحمل است. ما در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم و حق این کشور برای دفاع از خود را در برابر این تجاوز به رسمیت می‌شناسیم.»

    او افزود: «جمهوری اسلامی که برای مدت طولانی خاورمیانه را تهدید کرده است باید این حملات را به همراه نیروهای نیابتی خود مانند حزب‌الله متوقف کند.»

    دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز بدون اشاره به جزییات، گفت کشورش در دفاع از اسرائیل در مقابل حملات جمهوری اسلامی نقش خود را ایفا کرده است.

    مقام‌های آمریکایی نیز در سخنانی جداگانه بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل در برابر هر گونه تهدیدی از سوی جمهوری اسلامی تاکید کردند.

    لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا یادآور شد نیروهای آمریکایی چند موشک شلیک‌ شده از سوی جمهوری اسلامی را رهگیری کردند.

    او افزود: «ما این اقدام تجاوزکارانه و ظالمانه جمهوری اسلامی را محکوم می کنیم و از تهران می‌خواهیم هر گونه حمله بیشتر، از جمله از سوی گروه‌های تروریستی نیابتی خود را متوقف کند.»

    امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز حملات جدید جمهوری اسلامی را به اسرائیل به شدت محکوم کرد.

    وزیر امور خارجه آلمان یکی دیگر از مقام‌های غربی بود که حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را با «شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرد.

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در حساب ایکس خود نوشت: «اتحادیه اروپا حمله ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۵

    فرمانده حزب‌الله که مسئول انتقال پول و سلاح از ایران به لبنان بود، کشته شد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد در حملات روز سه‌شنبه ۱۰ مهر به لبنان، محمد جعفر قصیر، از فرماندهان حزب‌الله را که مسئول انتقال پول و سلاح از ایران به لبنان بود، کشته است.

    وزارت دادگستری آمریکا برای اطلاعات منجر به بازداشت قصیر، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود.

    قصیر، مشهور به «حاج فادی» که با قاچاق فرش، سیگار، آهن و نیترات آمونیوم به بیروت، به یک میلیاردر تبدیل شد، در سال ۹۷ در سفری همراه با بشار اسد به ایران، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده بود.

    او که از اعضای قدیمی حزب‌الله لبنان بود، در روند فروش نفت قاچاق ایران با سپاه پاسداران همکاری می‌کرد و پول حاصل از آن را به لبنان می‌برد.

    محمد جعفر قصیر به همراه سپاه پاسداران در تولید و توزیع مواد مخدر در کشورهای عربی نیز نقش داشت.

    نزدیکی قصیر به فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، به او امکان دسترسی به فرودگاه دمشق، مرزهای ایران، عراق و سوریه را داده بود.

    او در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی خود، از فرمانده یک واحد نظامی به سرکرده یک امپراتوری مالی تبدیل شد.

    خرید هزاران هکتار ملک و سرقت تعداد زیادی اسب از یک مزرعه در جریان جنگ سوریه، تنها بخشی از فعالیت‌های امپراتوری اوست.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱.۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    مروری بر درگیری‌ها میان جمهوری اسلامی، حزب‌الله و اسرائیل در روز سه‌شنبه

    با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، عصر سه‌شنبه دهم مهر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد که به گفته مقام‌های اسرائیلی، بیشتر موشک‌ها رهگیری شدند.

    سپاه پاسداران اعلام کرد این حمله انتقام کشته شدن اسماعیل هنیه، حسن نصرالله و عباس نیلفروشان بود.

    خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی گزارش داد علی خامنه‌ای پس از حمله موشکی به اسرائیل، همچنان در مکانی امن به سر می‌برد.

    کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن به ارتش آمریکا دستور داده برای دفاع از اسرائیل در برابر حملات جمهوری اسلامی، موشک‌های هدف‌گیری شده به سوی این کشور را سرنگون کند.

    روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد مقام‌های اسرائیلی به طور خاص اعلام کرده‌اند در صورت وقوع چنین حمله‌ای، تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران را مستقیما هدف قرار خواهند داد.

    در این روز اسرائیل و حزب‌الله نیز حملات متقابل شدیدی داشتند.

    یک منبع امنیتی لبنانی گزارش داد اسرائیل در ساعات اولیه صبح چهارشنبه دست‌کم پنج بار به حومه جنوبی بیروت حمله کرده است.

    ساعاتی پیش از آن و در عصر سه‌شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد در حملات روز سه‌شنبه ۱۰ مهر به لبنان، محمد جعفر قصیر، از فرماندهان حزب‌الله را که مسئول انتقال پول و سلاح از ایران به لبنان بود، کشته است.

    وزارت دادگستری آمریکا برای اطلاعات منجر به بازداشت قصیر، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود.

    مشروح تحولات روز سه‌شنبه دهم مهر را در این‌جا بخوانید.

ویدیوهای مرتبط