آمریکا: انتخابات جمهوری اسلامی بر رویکرد واشینگتن درباره تهران تاثیر ندارد

خلاصه

  • مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای، معادل ۵۳/۶ درصد آرا به‌عنوان رییس دولت معرفی شد و جلیلی با ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار رای در رتبه دوم قرار گرفت
  • وزارت کشور گفت ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند که این آمار نشانگر مشارکت ۴۹/۸ درصدی است
  • علی خامنه‌ای ظهر روز شنبه پیامی برای پایان انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر و به مسعود پزشکیان توصیه کرد راه ابراهیم رئیسی را ادامه دهد
  • نشست خبری پزشکیان پس از دیدار او با خامنه‌ای لغو شد
  • بسیاری از شهروندان ایرانی با انتشار عکس، ویدیو و روایت‌های خود از خلوت بودن حوزه‌های رای‌گیری و عددسازی حکومت برای بالا بردن آمار گفتند
  • ایرانیان ساکن شماری از شهرهای جهان مانند هامبورگ، کپنهاگ، تفلیس، استکهلم، لندن و سیدنی مقابل شعبه‌های اخد رای جمهوری اسلامی تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند
  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷.۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۲

    ناطق نوری درباره تجربیات خود در مجلس با پزشکیان گفت‌وگو کرد

    علی اکبر ناطق‌نوری، رییس پیشین مجلس، در دیدار با پزشکیان درباره تجربیات کاری خود با او گفت‌وگو کرد. پزشکیان به ناطق نوری گفت از این تجربیات در دوران مسئولیت خود استفاده خواهد کرد.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷.۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۵

    پیام یک مخاطب: پزشکیان که ذوب در ولایت است، چطور می‌خواهد مشکل مردم را حل کند؟

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران‌‌اینترنشنال با اشاره به سخنرانی مسعود پزشکیان در محل دفن روح‌الله خمینی، می‌گوید: جالبه، ۲۴ ساعت هم حتی پشت کسانی که به او رای دادند، نماند و اول از آنها تشکر نکرد. همه مردم ایران می‌دانند که همه مشکلات از علی خامنه‌ای و سوء مدیریت اوست. حال مانده‌ام چطور آدمی که ذوب در رهبری است، می‌خواهد مشکلات را حل کند؟ خدا داند.

    پزشکیان، رییس دولت جمهوری اسلامی، گفته بود: «اول باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم. قطعا اگر ایشان نبود تصور نمی‌کنم به این راحتی اسم من از صندوق‌ها در می‌آمد.»

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷.۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۹

    ظریف: جهان حرف ما را گوش دهد و با ما تعامل کند

    جواد ظریف با انتشار پیامی به زبان انگلیسی درباره معرفی مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌جمهوری بعدی نوشت: «جهان باید با احترام متقابل، شرایط برابر و به رسمیت شناختن نقش ایران در جهان، به ما گوش فرا دهد و با ما وارد تعامل شود.»

    ظریف گفت: با آمدن پزشکیان، جمهوری اسلامی برای «برخورد با چالش‌های خود، تقویت روابطش با کشورهای همسایه و تقویت نقش‌اش در نظم جهانی جدید، متحدتر، مصمم‌تر و آماده‌تر است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۰

    آمریکا: انتخابات جمهوری اسلامی بر رویکرد واشینگتن درباره تهران تاثیر ندارد

    یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا درباره معرفی پزشکیان به عنوان رییس‌جمهوری بعدی، به ایران‌اینترنشنال گفت: «همان‌طور که نامزدهای انتخابات گفته‌اند، سیاست جمهوری اسلامی را رهبر آن مشخص می‌کند. انتخابات نیز تاثیر چشمگیری بر رویکرد واشینگتن درباره تهران نخواهد داشت.»

    این سخنگو افزود: «انتخابات در ایران آزاد و منصفانه نبود و بخش چشمگیری از مردم ایران در آن شرکت نکردند. آمریکا انتظار ندارد که این انتخابات در رویکرد جمهوری اسلامی و احترام به حقوق بشر مردم ایران تغییری بنیادین ایجاد کند.»

    او خاطرنشان کرد: «نگرانی‌های آمریکا درباره رفتار جمهوری اسلامی تغییر نکرده است. در عین حال، هر وقت دیپلماسی منافع آمریکا را پیش ببرد، به آن متعهد هستیم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۷

    اتحادیه اروپا برای همکاری با دولت پزشکیان اعلام آمادگی کرد

    نبیله مصرالی، سخنگوی مسئول روابط خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را تبریک گفت.

    او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما آماده‌ایم تا در راستای سیاست اتحادیه اروپا مبنی‌بر تعامل انتقادی، با دولت جدید تعامل داشته باشیم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۹

    وزیر خارجه اسرائیل: مردم ایران پیام روشنی در مخالفت با رژیم آیت‌الله ارسال کردند

    یسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به مشارکت پایین در انتخابات ایران نوشت: «مردم ایران از طریق انتخابات، پیام روشنی را درباره خواسته‌هایشان برای تغییر و مخالفت با رژیم آیت‌الله ارسال کردند.»

    او افزود: «اکنون جهان باید سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند و خواستار لغو برنامه اتمی و قطع حمایت [حکومت] از سازمان‌های تروریستی شود. این تنها فرصت برای تحقق تغییر است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۴

    جلیلی با پزشکیان دیدار کرد

    سعید جلیلی شامگاه شنبه با حضور در دفتر مسعود پزشکیان با او دیدار و گفت‌وگو کرد.

    عصر روز شنبه نیز هر کدام به طور جداگانه با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردند.

    این دیدار پس از آن صورت گرفت که پزشکیان نشست خبری خود را لغو کرد.

    مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزارت کشور، در واکنش به فراخوان‌ها برای برگزاری جشن پیروزی پزشکیان گفت: «در ستاد پزشکیان تاکید کردند که ما معتقدیم باید حرمت ماه محرم حفظ شود و پزشکیان نیز به این موضوع تاکید دارد.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۸

    تحلیل

    لغو نشست خبری مسعود پزشکیان چه معنایی دارد؟

    رضا حاجی‌حسینی، روزنامه‌نگار درباره لغو نشست خبری مسعود پزشکیان به ایران اینترنشنال گفت: «لغو پاسخگویی به نفع ولایت و در مقابل ملت است.»

    حاجی‌حسینی به اظهارات پیشین پزشکیان اشاره کرد که گفته بود مطیع رهبر است.

    سایت خبری امتداد، وابسته به اصلاح‌طلبان نوشت دلیل لغو نشست خبری مسعود پزشکیان، دیدار او با علی خامنه‌ای بوده است.

    این نشست خبری قرار بود ساعت ۱۵ امروز (شنبه ۱۶ تیر) با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شنبه برگزار شود اما ستاد پزشکیان بدون اشاره به دلیل مشخصی اعلام کرد این دیدار لغو شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸

    گزارش: دولت پزشکیان با ضعیف‌ترین پایگاه رای در جمهوری اسلامی شکل می‌‌گیرد

    مجتبی پورمحسن، گزارشگر ایران اینترنشنال توضیح می‌دهد که پزشکیان چگونه در معامله‌ای میان اصلاح‌طلبان و خامنه‌ای پیروز انتخابات معرفی شد.

    بر اساس این معامله، اصلاح‌طلبان تلاش کردند مشارکت را به نفع خامنه‌ای بالا ببرند و خامنه‌ای نیز زمینه را برای پیروزی او فراهم کرد.

    پزشکیان، شنبه، اذعان کرد پیروزی‌اش با نظر خامنه‌ای به دست آمد.

    با این حال، این گزارش تاکید می‌کند که دولت پزشکیان با ضعیف‌ترین پایگاه رای در نظام جمهوری اسلامی شکل می‌‌گیرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰

    تحلیل

    حسین رزاق: پزشکیان حتی حاضر نیست از یک زندانی سیاسی نام بیاورد

    حسین رزاق، فعال سیاسی درباره دلایل تحریم انتخابات از سوی مردم و تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت در جمهوری اسلامی توضیحاتی را ارائه کرد.

    رزاق به ایران اینترنشنال گفت: «اصل بحران در ایران خود حاکمیت جمهوری اسلامی است و چرخش سیاسی اصلاح‌طلبان به سمت رقابت در انتخابات اشتباه بود.»

    او افزود: «مسعود پزشکیان حتی حاضر نیست از یک زندانی سیاسی نام بیاورد.»

    پیشتر این زندانی سیاسی پیشین، مواضع هفته اخیر گروهی از نخبگان در مخالفت با تحریم انتخابات را نادیده گرفتن مقاومت مدنی مردم و «خودزنی» خوانده بود.

    رزاق گفت این گروه از سیاسیون و نخبگان نباید با «امید واهی تغییر معنادار با مصلحی تقلبی، هموارگر بقای ظلم و رفوکار ظالم» شوند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۲

    تحلیل

    شاهد علوی: رشد آرا در دور دوم انتخابات منطقی نبود

    شاهد علوی، تحلیلگر ایران اینترنشنال معتقد است که رشد آرا در دور دوم انتخابات منطقی نبود.

    او گفت: «بعد از اعلام ساعت اولیه رای‌گیری و جمع‌شدن شعبه‌های روستایی اخذ رای، اتفاق عجیبی بین ساعت شش تا هفت عصر در شعبه‌های شهری می‌افتد و حضور متوسط ۳۲ نفر در هر شعبه در ساعت‌های قبل، به یکباره ۹۶ نفر می‌رسد.»


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۲

    قالیباف به وجود نگرانی در جمهوری اسلامی درباره کاهش مشارکت اعتراف کرد

    محمدباقر قالیباف، رییس مجلس اعتراف کرد که در جمهوری اسلامی نگرانی از کاهش مشارکت در انتخابات وجود داشته است.

    قالیباف گفت: «نمایش توان و اقتدار ساختاری نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه به معنای نبود نگرانی از کاهش مشارکت در این انتخابات، مخصوصاً در مرحله اول آن نیست، مدتی است که این نگرانی وجود دارد.»

    نه قالیباف و نه جلیلی حاضر نشدند که در مرحله اول انتخابات به نفع یکدیگر کناره‌گیری کنند.

    روح‌الله رحیم‌پور، تحلیل‌گر سیاسی به ایران اینترنشنال درباره دعواهای سیاسی در اصولگرایان گفت که هواداران قالیباف و جلیلی، هر یک از این دو را به خیانت و خودخواهی متهم کردند.

    برخی کاربران اصول‌گرا پس از شکست در انتخابات معتقدند به واسطه عدم انصراف جلیلی به نفع قالیباف، زمینه این شکست فراهم شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱

    تحلیل

    محسن سازگارا: خامنه‌ای تصمیم می‌گیرد چه کسی از صندوق‌ها بیرون بیاید

    محسن سازگارا، تحلیلگر سیاسی به ایران اینترنشنال گفت که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در نهایت تصمیم می‌گیرد که چه کسی از صندوق‌های رای بیرون بیاد.

    پیشتر مسعود پزشکیان در سخنرانی در محل دفن روح‌الله خمینی گفت: «اول باید از خامنه‌ای تشکر کنم، قطعا اگر او نبود، تصور نمی‌کنم به این راحتی اسم من از صندوق‌ها در می‌آمد.»

    پزشکیان در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته بود که برنامه‌ای ندارد و سیاست‌های خامنه‌ای را اجرا خواهد کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۰

    شاهزاده پهلوی: خامنه‌ای با انتخاب پزشکیان رژیم را از فروپاشی نجات نخواهد داد

    شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نوشت: «انتخاب مسعود پزشکیان به‌دست خامنه‌ای به عنوان رییس‌جمهور رژیم و کارگزار ارشد او، این رژیم را از شکاف‌های رو به افزایش فزاینده، فروپاشی اجتناب‌ناپذیر آن و پیروزی قطعی مردم ایران، نجات نخواهد داد.»

    او افزود: «قدرت‌های غربی باید بدانند که مردم ایران هرگونه تلاشی برای مماشات با این نوکر جدید را به‌عنوان توهینی خائنانه به جنبش در حال آزادی‌بخش خود و شانه خالی کردن شرم‌آور از رهبری اخلاقی تلقی خواهند کرد.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۹

    پزشکیان: اگر خامنه‌ای نبود فکر نکنم اسم من از صندوق‌ها بیرون می‌آمد

    مسعود پزشکیان در سخنرانی در محل دفن روح‌الله خمینی گفت: «اول باید از خامنه‌ای تشکر کنم، قطعا اگر او نبود، تصور نمی‌کنم به این راحتی اسم من از صندوق‌ها در می‌آمد.»

    او افزود: «اینجا با امام شهیدان پیمان می‌بندم که راه او و راه شهیدان را همچنان ادامه دهم و اجازه ندهم مسیر را از راه شهیدان و راه صادقان درستکار منحرف شود.»

    پزشکیان پیشتر در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته بود که برنامه‌ای ندارد و سیاست‌های خامنه‌ای را اجرا خواهد کرد.

    رهبر جمهوری اسلامی، ظهر روز شنبه ۱۶ تیر پیامی برای پایان انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر و به مسعود پزشکیان توصیه کرد راه ابراهیم رئیسی را ادامه دهد.

    دفتر علی خامنه‌ای اعلام کرد مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به طور جداگانه عصر روز شنبه، با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده‌اند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳

    تحلیل

    مراد ویسی: صداقت ایجاب می‌کند پزشکیان لایحه عفاف و حجاب را از مجلس پس‌ بگیرد

    مراد ویسی، تحلیلگر ایران اینترنشنال گفت که چشم‌اندازی برای تحقق وعده‌های مسعود پزشکیان وجود ندارد.

    او گفت: «حتی اگر مجلس و خامنه‌ای با پزشکیان موافق نباشند اما صداقت ایجاب می‌کند که لایحه عفاف و حجاب را از مجلس پس‌بگیرد.»

    این تحلیلگر افزود: «رئیس‌جمهور قبلی این لایحه را داده است و اگر پزشکیان با این لایحه مخالف است صریحا اعلام‌کند که من این لایحه را از مجلس پس‌می‌گیرم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱

    مولوی عبدالحمید: مسئولان نظام پیام روشن مردم را در تحریم انتخابات شنیدند

    مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیام تبریکی به مسعود پزشکیان، مشارکت نکردن بیش از ۶۰ درصد از واجدان شرایط را در دور اول رای‌گیری، «اعتراضی صریح» به وضعیت موجود خواند.

    او گفت این تحریم گسترده، پیام روشنی از «انزجار عمومی و فاصله ملت با اِعمال سیاست‌های غیرمتعادل و ناموزون» بود.

    مولوی عبدالحمید یادآور شد که «قاطبه زمام‌داران و مسئولان نظام» این پیام را به خوبی دریافت کردند.

    امام جمعه اهل سنت زاهدان به پزشکیان هشدار داد که مردم «عهد و میثاق» او را در پیگیری مطالبات مردم و آغاز تغییرات مورد نظر فراموش نمی‌کنند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۵

    ۳ باخت اصلاح‌طلبان با انتخاب پزشکیان

    مسعود پزشکیان با حمایت اصلاح‌طلبان نهمین رییس‌جمهوری ایران شد؛ حالا او مانده و میراث ابراهیم رئیسی: بنزینی که ناچار است گران کند و سایه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید.

    البته این بار دیگر وزیر امور خارجه بعدی جمهوری اسلامی نمی‌تواند با کارت مشارکت بالای ۷۰ درصدی مردم بازی کند.

    این تازه شروع باخت‌های اصلاح‌طلبان است.

    مشروح تحلیل را در این‌جا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰

    فرمانده کل سپاه برای همکاری با پزشکیان اعلام آمادگی کرد

    حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در پیامی ضمن تبریک به پزشکیان اعلام کرد اطمینان دارد او با بسیج ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای پیروزی نظام در «جنگ اقتصادی» و «صیانت از اقتدار نظام در آوردگاه‌های بین‌المللی» اقدام می‌کند.

    او افزود سپاه برای همکاری با پزشکیان در اجرای سیاست‌های خامنه‌ای آماده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵

    تحلیل

    ۷ نکته درباره انتخاباتی بی‌سابقه

    انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی در ریاست‌جمهوری به پایان رسید و اکنون این نکته مهم است که آیا در پیمودن مسیر طولانی و سخت آزادی، همچنان توپ در زمین جامعه مدنی است؟

    نکته دیگر این است که جامعه مدنی چگونه از نارضایتی برای گذار از نظام اقتدارگرا بهره بگیرد.

    این یادداشت هفت نکته مهم را درباره انتخابات دو مرحله‌ای و پیروزی مسعود پزشکیان بررسی می‌کند.

    مشروح تحلیل را در این‌جا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

    ابهام‌ها درباره آمار رسمی دور دوم انتخابات

    نتایج رسمی دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در شرایطی اعلام شد که مثل دور اول، درباره اعداد اعلام شده تردیدهای جدیدی وجود دارد.

    در حالی که آمارهای رسمی از افزایش میزان مشارکت خبر می‌دهند، چرا تعداد آرای باطله نصف شده است؟

    مشروح گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۰

    امتداد: دلیل لغو نشست خبری پزشکیان، دیدارش با خامنه‌ای بود

    سایت خبری امتداد، وابسته به اصلاح‌طلبان نوشت دلیل لغو نشست خبری مسعود پزشکیان، دیدار او با علی خامنه‌ای بوده است.

    این نشست خبری قرار بود ساعت ۱۵ امروز (شنبه ۱۶ تیر) با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شنبه برگزار شود اما ستاد پزشکیان بدون اشاره به دلیل مشخصی اعلام کرد این دیدار لغو شده است.

    پیش از آن هم محل برگزاری نشست از سالن اجلاس سران به محل دفن روح‌الله خمینی تغییر کرده بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰

    پیام تبریک هند، عراق و مالزی با اظهار تمایل برای گسترش همکاری‌های دوجانبه

    رهبران هند، عراق و مالزی در پیام‌های تبریکشان بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

    نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز شنبه پیروزی مسعود پزشکیان را تبریک گفت و در ايكس نوشت: «مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با شما برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه گرم و طولانی مدت خود به نفع مردم و منطقه هستم.»

    انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی نیز در پیام تبریکی گفت: «مشتاقانه منتظر تقویت مکانیسم‌های دوجانبه خود برای تعمیق و گسترش همکاری بین دو کشور هستیم.»

    عبداللطیف جمال رشید، رییس‌جمهوری عراق در پیام تبریک خود به مسعود پزشکیان، از تمایل کشورش برای تقویت روابط دوجانبه خبر داد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۵

    کاربران به جمع زدن آرای دو مرحله از سوی خامنه‌ای واکنش نشان دادند

    علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامش در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری که آن را «صحنه‌ای گرم و پرشور» خواند، تعداد آرای اعلام شده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور در دو مرحله را با یکدیگر جمع بست و به عدد «بیش از ۵۵ میلیون رای» اشاره کرد.

    این در حالی است که بسیاری از رای‌دهندگان در دو مرحله مشترک هستند.

    شماری از کابران رسانه‌های اجتماعی به این بخش از پیام او واکنش نشان دادند.

    به گفته آنان، با این رویکرد، مجموع کسانی که در این دو دوره رای نداده‌اند نیز بالغ بر ۶۸ میلیون نفر می‌شوند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰

    ژاپن و کره جنوبی در تبریک به پزشکیان بر کاهش تنش‌های منطقه تاکید کردند

    ژاپن و کره جنوبی در تبریک‌های جداگانه به مسعود پزشکیان، بر کاهش تنش و تثبیت وضعیت منطقه خاورمیانه تاکید کردند.

    وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش برای ایران در دولت جدید «مسیری پر از شکوفایی و توسعه» و برای ثبات منطقه‌ای «مشارکتی سازنده» آرزو می‌کند.

    وزارت خارجه ژاپن نیز اظهار امیدواری کرد جمهوری اسلامی با حضور پزشکیان، نقش سازنده‌ای برای تنش‌زدایی و تثبیت اوضاع در منطقه خاورمیانه ایفا کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵

    اسماعیل عبدی: مطالبه‌گران ایرانی برای تغییر ساختار تلاش می‌کنند نه اصلاح

    اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی پیشین، با اشاره به پایان انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «آن‌چه در دو مرحله رای‌گیری ریاست جمهوری اسلامی گذشت، نتیجه مبارزه و مقاومت مردم است.»

    او گفت جامعه‌ پویا و مطالبه‌گر ایران نه برای اصلاح بلکه برای «تغییر ساختار» تلاش می‌کند.

    او و عزیز قاسم‌زاده، دیگر فعال صنفی معلمان پیش از دور دوم رای‌گیری گفته بودند انتخابات زمین بازی فعالان صنفی و مدنی نیست.

    آن‌ها تاکید کرده بودند: «می‌بایست با خودانتقادی و در عین حال حفظ امید، برای فرداهای روشن‌ خود را آماده کنیم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵

    دعوت الهام علی‌اف از پزشکیان برای سفر به جمهوری آذربایجان

    الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان در پیامی به مسعود پزشکیان تبریک گفت.

    او از پزشکیان برای سفر به جمهوری آذربایجان دعوت کرد تا به تبادل نظر در مورد «چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه» بپردازند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

    تحلیل

    دولت اقلیت مقابل مطالبات اکثریت

    انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری برای تعیین جانشینی ابراهیم رئیسی به پایان رسید و مسعود پزشکیان، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان، بر کرسی ریاست دولت خواهد نشست.

    مساله اصلی این انتخابات نه پیروزی این یا آن نامزد و جناح، که جنگ مشارکت با تحریم بود.

    بدون در نظر گرفتن این موضوع که آمار‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی را نمی‌توان بدون چون و چرا پذیرفت، حتی بر اساس آمار رسمی نیز تحریم فعالانه انتخابات پیروزی بزرگی به دست آورد.

    میانگین مشارکت دور اول و دوم انتخابات ۱۴۰۳ بر اساس آمار حکومت، حدود ۴۵ درصد است که نشان از تن ندادن اکثریت مردم ایران به انتخابات حکومت دارد.

    حکایت برنده انتخابات اما حدیث دیگری است. پزشکیان رییس دولتی خواهد شد که وارث سیاست‌های اجرایی رئیسی و سیاست‌های کلی نظام و علی خامنه‌ای است.

    او البته بار‌ها در کمپین انتخاباتی‌اش تاکید کرد که مجری سیاست‌های خامنه‌ای خواهد بود.

    این آغاز شرایطی است که طی آن دولت او خیلی زود و پس از طی شدن بار روانی پیروزی «جناح معتدل جمهوری اسلامی»، باید پاسخگوی موج بزرگی از مطالبات مردم باشد؛ مطالباتی که اساسا در چارچوب نظام جمهوری اسلامی قابل تحقق نیستند.

    مشروح تحلیل را در این‌جا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۵

    پیام تبریک رییس‌جمهوری چین به مسعود پزشکیان

    شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین با ارسال پیامی ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان را تبریک گفت.

    محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری در آستانه دور دوم انتخابات با شی جین پینگ دیدار کرده و رابطه جمهوری اسلامی با چین را «راهبردی» و در حال «تعمیق و توسعه» خوانده بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵

    نشست خبری پزشکیان لغو شد

    نشست خبری مسعود پزشکیان که قرار بود ساعت ۱۵ امروز (شنبه ۱۶ تیر) با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شود بدون هیچ توضیحی لغو شد.

    پیش از آن، خبری درباره جابه‌جایی محل برگزاری نشست خبری از اجلاس سران به ساختمان قدس در مقبره روح‌الله خمینی منتشر شده بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

    خامنه‌ای انتخابات را «گرم و پرشور» خواند و گفت پزشکیان باید راه رئیسی را ادامه دهد

    علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ظهر روز شنبه ۱۶ تیر پیامی برای پایان انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر و به مسعود پزشکیان توصیه کرد راه ابراهیم رئیسی را ادامه دهد.

    خامنه‌ای به اینکه طبق آمارهای رسمی، در دور نخست رای‌گیری ۳۷ میلیون و در دور دوم بیش از ۳۱ میلیون نفر مشارکتی نداشتند، اشاره‌ای نکرد.

    او مجموع آرای جمع شده در این دو دوره را مصداق آفرینش «صحنه گرم و پرشور» در انتخاباتی «آزاد و شفاف» خواند.

    خامنه‌ای از «نه» بزرگ مردم در هر دو دور رای‌گیری با عنوان «غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات» یاد کرد و گفت این تحریم‌ها از سوی «دشمنان» برای «القای ناامیدی و بُن‌بست» به راه انداخته شد.

    او افزود نامزدها و حامیان آن‌ها در «ثواب مقابله با تحریم» شریک هستند.

    رهبر جمهوری اسلامی به پزشکیان نیز توصیه کرد «به افق‌های بلند و روشن چشم بدوزد» و در ادامه راه رئیسی از «منابع انسانی انقلابی و مومن» بیشترین بهره را ببرد.

    خامنه‌ای پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری که به اذعان آمارهای رسمی با تحریم ۶۰ درصدی همراه بود، در اقدامی بی‌سابقه تا چهار روز از اظهارنظر درباره آن خودداری کرد.

    او در نهایت روز ۱۳ تیر در سخنان کوتاهی به عدم مشارکت تاریخی شهروندان ایرانی در انتخابات واکنش نشان داد، آن را به دلیل «مشغله و گرفتاری» مردم دانست و گفت تحریم‌کنندگان هم «مخالف جمهوری اسلامی نیستند».

    رهبر جمهوری اسلامی صبح روز ۱۵ تیر و در حالی که در اولین دقایق رای‌گیری در محل اخذ رای تدارک دیده شده برای او حاضر شد و رای داد، گفت که شنیده است دور دوم انتخابات پرشورتر خواهد بود: «شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است؛ خدا کند این‌جور باشد و اگر این‌جور باشد خرسند کننده است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۸

    بشار اسد با تبریک به پزشکیان بر «تقویت روابط راهبری» بین سوریه و ایران تاکید کرد

    بشار اسد، رییس دولت سوریه با انتشار پیامی، انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رییس دولت تبریک گفت.

    او گفت که سوریه و جمهوری اسلامی برای «تقویت روابط رهبردی و گشودن افق‌های امیدوار کننده جدید برای همکاری دوجانبه» تلاش خواهند کرد.

    اسد همچنین «مقاومت» را رویکرد مشترکی خواند که سوریه و جمهوری اسلامی دنبال خواهند کرد.

    رییس دولت سوریه، جمهوری اسلامی را «مانند همیشه نفوذناپذیر» توصیف کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    نشست خبری مسعود پزشکیان روز شنبه برگزار می‌شود

    مسعود پزشکیان ساعت ۱۵ روز شنبه ۱۶ تیر در جایگاه «رییس‌جمهوری منتخب» نشستی خبری برگزار می‌کند.

    این نشست قرار است با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن آمفی‌تئاتر اجلاس سران برگزار شود.

    حساب مسعود پزشکیان در ایکس صبح شنبه و ساعاتی پس از اعلام قطعی نتایج دور دوم انتخاب نوشت: «انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست... دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت. تنهایم نگذارید.»

    طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور، پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای از ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار رای شمرده شده، به ریاست‌جمهوری رسید.

    میزان مشارکت در دور دوم انتخابات از سوی نهادهای رسمی ۴۹/۸ اعلام شد.

    بیش از ۳۱ میلیون نفر از ایرانیان حاضر به مشارکت در این رای‌گیری نشدند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۶

    پوتین بر روابط دوستانه ایران و روسیه در دوره ریاست‌جمهوری پزشکیان تاکید کرد

    کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رییس دولت جدید در جمهوری اسلامی تبریک گفت.

    بر اساس این گزارش، پوتین گفت روابط بین روسیه و ایران «دوستانه و بر پایه حسن همجواری» است.

    محمد مخبر، سرپرسست ریاست‌جمهوری یک روز پیش از دور دوم انتخابات با حضور در اجلاس شانگهای با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد.

    مخبر در این دیدار به پوتین گفت علی خامنه‌ای از او خواسته «به شما بگویم که مسائل بین ایران و روسیه بسیار عمیق‌اند و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهند کرد».

    پوتین هم در مقابل گفت روابط ایران و روسیه دوستانه و سازنده است و ابراز اطمینان کرد این رابطه بدون توجه به نتیجه انتخابات در ایران تقویت خواهد شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵

    رییس‌جمهوری پاکستان به مسعود پزشکیان تبریک گفت

    آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان در پیامی، انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رییس دولت جمهوری اسلامی تبریک گفت.

    زرداری در بیانیه‌ای ابراز اطمینان کرد که «روابط برادرانه پاکستان و ایران» تقویت خواهد شد و بر اشتیاق اسلام‌آباد برای همکاری به منظور صلح و رفاه منطقه تاکید کرد.

    روز ۲۶ دی سال گذشته سپاه پاسداران به ایالت بلوچستان پاکستان حمله کرد.

    در مقابل، ارتش پاکستان بامداد ۲۸ دی مواضعی را در خاک ایران و در نزدیکی مرز دو کشور هدف حملات هوایی قرار داد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۵

    وعده‌های پزشکیان برای ریاست‌جمهوری چه بود؟

    با اعلام نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس دولت جمهوری اسلامی انتخاب شد.

    نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در رقابت‌های انتخاباتی خود مثل سایر نامزدها با دغدغه‌های شهروندان در حوزه‌های اقتصاد، معیشت و مسائل فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو بود.

    پزشکیان در مناظرات و تبلیغات خود، مثل حسن روحانی یا ابراهیم رئیسی، وعده مشخص و خاصی نداد و بیشتر توان تبلیغی‌اش را روی انتقاد از وضعیت فعلی و دولت‌های گذشته متمرکز کرده بود.

    ایران‌اینترنشنال در گزارشی، برخی از مهم‌ترین وعده‌های او را بررسی کرده است. مشروح گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

    وزیر کشور: انتخابات «سلامت» برگزار شد

    احمد وحیدی، وزیر کشور صبح روز شنبه در سخنانی گفت دور دوم انتخابات در «کمال امنیت، سلامت، رقابت جدی و مشارکت ۳۰ میلیونی» برگزار شد.

    در این دوره از انتخابات حدود ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

    وزیر کشور بدون اشاره به تحریم‌های گسترده، گفت: «تحلیل‌های نادرستی انجام شد و عده‌ای تلاش کردند نشان بدهند انتخابات در ایران معنایی ندارد اما مهر باطلی بر پیشانی آنان زده شد.»

    او از سایر نامزدها به این دلیل که «گرمابخش انتخابات شدند» تشکر کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۶

    تحلیل

    اعلام مشارکت ۴۹/۸ درصدی؛ تلاش ناکام جمهوری اسلامی برای جبران شکست در برابر ملت ایران

    جمشید برزگر، تحلیل‌گر سیاسی و روزنامه‌نگار، در مطلبی در ایران‌اینترنشنال با اشاره به اوج گرفتن بحران مشروعیت نظام در انتخابات کنونی و تلاش هسته مرکزی قدرت برای افزایش میزان مشارکت مردم نوشت: «کمک اصلاح‌طلبان برای حفظ وضع موجود کاملا گذراست و بار دیگر دوگانه حقیقی ملت ایران- جمهوری اسلامی مبنا و محور مرزبندی‌ها، تحولات و رخدادهای آینده خواهد بود.»

    در این تحلیل آمده است: «افزایش انسداد سیاسی، تشدید سرکوب گسترده مخالفان و معترضان با افزایش اعدام‌ها و بازداشت‌ها و محدودتر کردن آزادی بیان شهروندان در کنار ناکارآمدی همه‌جانبه و فساد فراگیری که به فروپاشیدن بنیان‌های اقتصادی کشور، تورم و گرانی و بیکاری و در نتیجه روزانه شدن اعتراضات صنفی و معیشتی، بحران مشروعیت نظام را پررنگ‌تر از هر زمان دیگر کرده است.»

    برزگر خاطرنشان کرد: «در چنین شرایطی بود که هسته مرکزی قدرت، با هدف افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات به اصلاح‌طلبان حکومتی، مجوز حضور در انتخابات را داد و نامزد آنها را برخلاف دوره قبل از صافی شورای نگهبان گذراند.»

    جمشید برزگر در این مطلب افزود: «پزشکیان به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان بارها و بارها بر این نکته تاکید کرد که خود سیاستی ندارد و هدفش صرفا اجرای دستورات و سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی علی خامنه‌ای است.»

    برزگر در این تحلیل نوشت: «اصلاح‌‌طلبان با همان اسلحه همیشگی یعنی ترساندن مردم از رقیب به میدان آمدند و به جای آنکه بگویند نامزد مورد حمایت آنها با تعریفی که از خطوط قرمز و وظایف خود کرده، چه چیزی را و چگونه اصلاح خواهد کرد، صرفا مردم را از رقبای اصولگرا ترساندند.»

    برزگر افزود: «اگر گذشته و تاریخ جمهوری اسلامی، مبنایی برای پیش‌بینی آینده آن باشد باید گفت شادمانی شمار وسیعی از کسانی که به پزشکیان رای داده‌اند چندان طول نخواهد کشید و با تداوم رویکردها و سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی، موج اظهار پشیمانی از دادن این رای به‌زودی آغاز خواهد شد.»

    نسخه کامل این تحلیل را این‌جا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۲

    خبر فوری
    ستاد انتخابات پزشکیان را با ۵۳/۶ درصد آرا به‌عنوان رییس دولت معرفی کرد

    طبق آمار نهایی وزارت کشور، از مجموع بیش از ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار رای شمرده شده، پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای (معادل ۵۳/۶ درصد) کسب کرد و جلیلی با ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار رای (معادل ۴۴/۳ درصد) در رتبه دوم قرار گرفت.

    رسانه‌های داخل ایران این آمار را آمار نهایی خواندند.

    به این ترتیب، مسعود پزشکیان، به عنوان جانشین ابراهیم رئیسی معرفی شده است.

    وزارت کشور گفت ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند که این آمار نشانگر مشارکت ۴۹/۸ درصدی است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۰

    رییس ستاد جلیلی خطاب به خامنه‌ای: پرچم به دست توست، جمع است خاطرم

    در پی پیشتازی پزشکیان در انتخابات، محسن منصوری، رییس ستاد انتخابات سعید جلیلی، در ایکس منتشر کرد.

    او نوشت: «پرچم به دست توست، جمع است خاطرم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۶

    ادامه شمارش آرا با پیشتازی پزشکیان

    طبق جدیدترین آمار وزارت کشور، از مجموع بیش از ۲۳ میلیون و ۶۴۶ هزار رای شمرده شده، پزشکیان با ۱۲ میلیون و ۷۰۴ هزار رای (معادل ۵۳.۷ درصد) پیشتاز است و جلیلی با ۱۰ میلیون و ۴۷۴ هزار رای (معادل ۴۴.۲ درصد) در رتبه دوم قرار دارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۵

    پزشکیان حدود ۱۰ درصد از جلیلی جلوتر است

    وزارت کشور اعلام کرد از مجموع بیش از ۲۰ میلیون و ۶۱۱ هزار رای شمرده شده، پزشکیان با ۱۱ میلیون و ۱۲۰ هزار رای (معادل ۵۳/۹ درصد) پیشتاز است و جلیلی با ۹ میلیون و ۶۷ هزار رای (معادل ۴۴/۱ درصد) در رتبه دوم قرار دارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۸

    رویترز: به پزشکیان اعلام شده با ۳ میلیون رای بیشتر از جلیلی، پیروز انتخابات شده است

    رویترز به نقل از یک منبع آگاه در ایران گزارش داد شمارش آرا تمام شده و به پزشکیان اعلام شده که با اختلاف حدود سه میلیون رای بیشتر از جلیلی، پیروز انتخابات شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۴

    پزشکیان با ۵۱/۵ درصد پیشتاز و جلیلی با ۴۵/۵ درصد دوم است

    طبق جدیدترین آمار وزارت کشور، از مجموع بیش از ۱۶ میلیون و ۵۴۶ هزار رای شمرده شده، پزشکیان با هشت میلیون و ۶۹۴ هزار رای (معادل ۵۱/۵ درصد) پیشتاز است و جلیلی با هفت میلیون و ۵۳۵ هزار رای (معادل ۴۵/۵ درصد) در رتبه دوم قرار دارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۵

    فاصله پزشکیان با جلیلی اندکی کاهش یافت

    وزارت کشور اعلام کرد از مجموع بیش از ۱۳ میلیون ۵۵۰ هزار رای شمرده شده، پزشکیان با شش میلیون و ۹۳۹ هزار رای (معادل ۵۱/۲ درصد) پیشتاز است و جلیلی با شش میلیون و ۳۵۹ هزار رای (معادل ۴۶/۹ درصد) در رتبه دوم قرار دارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۸

    نازنین بنیادی: با آمدن پزشکیان، فریب تحلیل‌ها درباره فرصت تعامل غرب با تهران را نخورید

    نازنین بنیادی با اشاره به پیشتازی پزشکیان در شمارش آرای انتخابات گفت: «او مدح خامنه‌ای را می‌گوید و برای حجاب اجباری و «انقلاب فرهنگی» جمهوری اسلامی فخر می‌فروشد. برخی تحلیل‌گران ممکن است طبق معمول، آمدن پزشکیان را به عنوان فرصتی برای تعامل غرب با تهران تعبیر کنند. گول نخورید.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۶.۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۴

    آرای پزشکیان از ۵۰ درصد فراتر رفت

    وزارت کشور اعلام کرد از مجموع بیش از ۹ میلیون ۶۹۹ هزار رای شمرده شده، پزشکیان با چهار میلیون و ۹۹۶ هزار رای (معادل ۵۱.۵ درصد) پیشتاز است و جلیلی با چهار میلیون و ۵۲۶ هزار رای (معادل ۴۶.۶ درصد) در رتبه دوم قرار دارد.

    تعداد آرای باطله ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ رای (معادل ۱.۸ درصد) اعلام شده است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۶

    فاصله پزشکیان از جلیلی افزایش یافت

    وزارت کشور اعلام کرد از مجموع بیش از پنج میلیون ۸۱۹ هزار رای شمرده شده، پزشکیان با دو میلیون و ۹۰۴ هزار رای (معادل ۴۹.۹ درصد) پیشتاز است و جلیلی با دو میلیون و ۸۱۵ هزار رای (معادل ۴۸.۳) در رتبه دوم قرار دارد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۲

    حسین رزاق، فعال سیاسی: مواضع برخی نخبگان در مخالفت با تحریم انتخابات «خودزنی» بود

    حسین رزاق، زندانی سیاسی پیشین، مواضع هفته اخیر گروهی از نخبگان در مخالفت با تحریم انتخابات را نادیده گرفتن مقاومت مدنی مردم و «خودزنی» خواند.

    رزاق گفت این گروه از سیاسیون و نخبگان نباید با «امید واهی تغییر معنادار با مصلحی تقلبی، هموارگر بقای ظلم و رفوکار ظالم» شوند.

    این فعال سیاسی مردم را «میزان حق» دانست و گفت هم تحریمی‌ها و هم رای‌دهندگان معترض، هزینه یا حفظ حق رای خود را به مثابه منبع ذخیره قدرت مقاومت مدنی جامعه و بازگشت امید برای تغییرات بنیادین معنا کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۴

    پزشکیان با ۴۹.۶ درصد آرا پیشتاز و جلیلی با ۴۸.۸ درصد آرا در رتبه دوم است

    وزارت کشور اعلام کرد از مجموع بیش از دو میلیون ۵۴۷ هزار رای شمرده شده، پزشکیان با یک میلیون و ۲۶۳ هزار رای (معادل ۴۹.۶ درصد) پیشرو است و جلیلی با یک میلیون و ۲۴۴ هزار رای (معادل ۴۸.۸) در رتبه دوم قرار دارد. تعداد آرای باطله نیز ۳۸ هزار و ۸۰۰ رای اعلام شده است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۵

    پیشتازی مسعود پزشکیان

    در حالی که آمار رسمی رای‌گیری برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی هنوز اعلام نشده است، شماری از خبرگزاری‌های حکومتی در ایران، با انتشار اخباری غیر رسمی از پیشتازی مسعود پزشکیان در مقابل سعید جلیلی و پیروزی احتمالی او خبر داده‌اند.

    در این خبرها، به میزان مشارکت و رای دو نامزد اشاره‌ای نشده است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۸

    شاهزاده رضا پهلوی: مردم کمپین فریب انتخاباتی حکومت را شکست دادند

    شاهزاده رضا پهلوی با استقبال از اینکه مردم در این دور انتخابات در مقیاسی گسترده‌تر از قبل به جمهوری اسلامی و همه جناح‌هایش «نه» گفتند، خاطرنشان کرد: «ارزش و بزرگی کار شما در آن است که از یک‌سو، کمپین فریب و ترس رژیم برای رونق بخشیدن به صندوق‌های قلابی رایش را به شکست کشاندید، و از سوی دیگر، کارزار عددسازی و جعل آمار آن را نیز بی‌اثر کردید.»

    او افزود: «فارغ از اینکه خامنه‌ای چه نتیجه‌ای را با اعمال چه ضریبی اعلام کند و نام کدام‌یک از دو غلام حلقه‌به‌گوش خود را از زیر عبایش بیرون بیاورد، پیروز این صحنه شمایید که به او و کلیت رژیمش با قاطعیت نه گفتید.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۷

    آغاز شمارش آرا پس از پایان مهلت رای‌گیری

    با پایان یافتن مهلت رای‌گیری دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از آغاز شمارش آرا خبر داد.

    ایرنا به نقل از برخی مقامات محلی نوشته که شمارش آرای شعب سیار روستایی آغاز شده است.

    سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که از ساعت ۲.۳۰ بامداد شنبه نتایج اعلام می‌شود.

    او افزود که قبل از ظهر شنبه آمار نهایی اعلام می‌شود.

    پیشتر ستاد انتخابات کشور پس از چند بار تمدید مهلت رای‌گیری، برای آخرین بار اخذ رای را تا ساعت ۲۴ تمدید کرد.

    سخنگوی این ستاد گفت که پس از ختم رأی‌گیری شمارش آرا انجام می‌شود.

    گزارش‌ها و ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد که تحریم انتخابات در این دور نیز گسترده بوده است.

    علیرضا سلیمی عضو هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری به ایرنا گفت که مشارکت در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «از مرز ۳۰ میلیون نفر عبور کرد».

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۲

    ایرانیان مقابل محل رای‌گیری در لندن تجمع کردند

    ایرانیان مقابل محل رای‌گیری انتخابات جمهوری اسلامی در لندن تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال در این تجمع گروه‌های مختلف حضور داشتند.

    پیشتر ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌داد ایرانیان معترض خطاب به سرپرست سفارت جمهوری اسلامی در لندن فریاد «بی‌شرف» سر دادند.

    روز جمعه و همزمان با برگزاری دور دوم انتخابات، ایرانیان ساکن شماری از شهرهای جهان مانند هامبورگ، کپنهاگ، تفلیس، استکهلم و سیدنی مقابل شعبه‌های اخد رای جمهوری اسلامی تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۳

    تحلیل

    فروغ کنعانی: جمهوری اسلامی در پی دزدیدن شعار «برای ایران» بود

    فروغ کنعانی، پژوهشگر جامعه‌شناسی به ایران اینترنشنال گفت که جمهوری اسلامی در جریان انتخابات در پی دزدیدن شعار «برای ایران» بود.

    او گفت: «نظام با دوگانه‌‌سازی و دزدیدن گفتمان اپوزیسیون و به‌خصوص شعار «برای ایران» تلاش کرد که پزشکیان را اپوزیسیون نشان دهد.»

    کنعانی افزود: «جنبش شرکت نکردن در انتخابات به لحاظ یک کنش فعال و خشونت‌پرهیز به‌خوبی می‌تواند هرکسی را که در مقابل آن قرار می‌گیرد، پاسخگو کند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱

    موسوی و رهنورد در دور دوم انتخابات هم شرکت نکردند

    بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، رهبران محصور جنبش سبز، در دور دوم انتخابات هم شرکت نکردند.

    بر اساس این گزارش، این دو پیشنهاد مشارکت از طریق صندوق رای سیار را رد کردند.

    موسوی و رهنورد در مرحله اول انتخابات نیز شرکت نکرده بودند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۸

    تحلیل

    امید شمس: وضعیت ایران در دوران روحانی نسبت به دوران احمدی‌نژاد بدتر شد

    امید شمس، حقوقدان به ایران اینترنشنال گفت که شاخص‌های دموکراسی و حقوق بشر در دوران روحانی نسبت به دوران احمدی‌نژاد بدتر شد.

    او گفت: «برای نشان دادن تفاوت‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید به فکت‌ها رجوع کنیم. آمارها نشان می‌دهد که در ۲۰۱۸ و در دولت روحانی و پیش از خروج ترامپ از برجام در مقایسه با ۲۰۱۲ و دوره احمدی‌نژاد، وضعیت کشور در تمامی شاخص‌های اقتصادی، دموکراسی و حقوق بشر بدتر شده است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰

    حسین رونقی: «نه» دوم بسیار بلندتر بود

    حسین رونقی فعال سیاسی درباره تحریم مرحله دوم انتخابات گفت: «نه» دوم بسیار بلندتر بود.

    رونقی روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «علی‌رغم نیرنگ‌های مختلف، صدای «نه» ایرانیان بلندتر و رساتر از هفته پیش بود! آگاهی اجتماعی مردم ایران تاریخ‌ساز شده است و راهی نیست زین پس برای شما اقلیت متکبر منفعت‌طلب، که خود را صاحب به حق مال و کشور و تصمیم بقیه مردم می‌دانید، جز تن دادن به خواست اکثریتی که «نه» گفتند.»

    این فعال سیاسی افزود: «مهم نیست کدام‌یک از شما به قدرت می‌رسد! آشکار است که کنشگری فعال، و نه واکنش صرف به خواسته‌های صاحبان قدرت و رسانه، شیوه رفتاری این مردم شده است. آنها که با ترفندهای کودکانه، که در عمل توهین به شعور و میزان درک مردم است و سال‌ها استفاده شده‌اند، مثل پروژه «لولوسازی» از رقیب، بازهم وارد میدان شده و عربده‌کشی آزادی‌خواهی می‌کردند، در میان عموم جامعه کاملا بی‌اعتبار شده‌اند.»

    او ادامه داد: «این کنش‌گری ارزشمند ملت ایران در شکلی گسترده، متحد و قدرتمند، با مسالمت‌آمیزترین شیوه ممکن، نوید روزهای خوب و روشن را به ما می‌دهد.»

    رونقی در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرد: « مردم شجاع و زخم‌خورده ایران، امیدی از زیر خاکستر تمام ناامیدی‌ها به صورت خودجوش ساختند که با هیچ مهندسی رای و هیچ نوع دستکاری، کتمان شدنی نیست. این مردم پیشرو و چراغ راه همه ما هستند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹

    تحلیل

    اکبرین: رای‌دهندگان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند ریشه مشکلات خود جمهوری اسلامی است

    محمدجواد اکبرین، روزنامه‌نگار به ایران اینترنشنال گفت: «کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، همچنان فکر می‌کنند، مقصر اصلی مشکلات آمریکا و اسرائیل است.»

    او افزود: «آنها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که ریشه همه مشکلات خود جمهوری اسلامی است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۷

    تحلیل

    افشین شاهی: انتخابات در ایران یک سراب است

    افشین شاهی، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کیل انگلستان به ایران اینترنشنال گفت که جمهوری اسلامی جزو حکومت‌های اقتدارگرایی است که انتخابات هم برگزار می‌کند.

    او گفت: «مفهومی تحت عنوان"اقتدارگرایی انتخاباتی" وجود دارد. به این معنی که حکومت‌های استبدادی در دنیا وجود دارند که انتخابات را به شکل دائمی برگزار می‌‌کنند و با توجه به داده‌های حکومتی قشر قابل توجهی از مردم هم در آن شرکت می‌کنند.»

    این استاد دانشگاه تاکید کرد که چنین انتخاباتی یک «سراب از دموکراسی» است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۹

    پاسخ عبدالحمید به خامنه‌ای: مردم برای انتخابات جایی مشغول نبودند بلکه ناراضی‌اند

    مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره تحریم گسترده انتخابات از سوی مردم گفت: «مردم جایی مشغول نبودند و کار نداشته‌اند، بلکه این نارضایتی آنها از وضعیت موجود است.»

    عبدالحمید روز جمعه در مراسم نمازجمعه زاهدان افزود: «انتخابات هفته گذشته پیام بزرگی برای مسئولان کشور ما داشت و نشان داد که مسئولان نظام از واقعیت‌های موجود در جامعه و نارضایتی بزرگ جامعه ایران اطلاع نداشته‌اند.»

    این اظهارات در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی گفته بود میزان پایین مشارکت در مرحله اول انتخابات به معنی مخالف اکثریت با نظام نیست.

    امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با اشاره به سخنان خامنه‌ای تاکید کرد که از این سخنان «چنین برمی‌آید که از اوضاع اطلاع نداشته‌اند و به همین دلیل باید بسیاری از کسانی که باید مسائل را به ایشان منتقل می‌کردند زیرسوال بروند که چرا واقعیت‌ها را منعکس نکرده‌اند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۳

    تحلیل

    مرتضی کاظمیان: جنبش مقاومت مدنی مردم مهم‌ترین اتفاق این دوره از انتخابات بود

    مرتضی کاظمیان، تحلیلگر در ایران اینترنشنال گفت: «جنبش مقاومت مدنی مردم مهم‌ترین اتفاق این دوره از انتخابات بود.»

    او افزود: «من به یاد ندارم خامنه‌ای پای صندوق‌های رای این‌چنین ادبیاتی داشته باشد. کاملا مشخص بود فضای غالب بر کشور چطور بر ادبیات شخص اول نظام تاثیر گذاشته است.»

    علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق، گفت: «شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است؛ خدا کند این‌جور باشد و اگر این‌جور باشد خرسند کننده است.»

    او با لحنی کاملا متفاوت با هفته قبل افزود: «در مرحله دوم انتخابات مردم باید همتشان بیشتر باشد تا کار را تمام کنند و فردا رییس‌جمهورمان را داشته باشیم.»

    پیش از دور اول انتخابات در روز هشتم تیر، خامنه‌ای با لحنی شاد، روز انتخابات را روز شادی و نشاط خوانده بود اما پس از «نه» بزرگ و تاریخی مردم ایران به جمهوری اسلامی، تا روز چهارشنبه سیزدهم تیر در این مورد سکوت کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۶

    عبدالله مهتدی: بایکوت گسترده دور دوم، تیر خلاص به اعتبار رژیم بود

    عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله کردستان ایران اعلام کرد: «بایکوت گسترده دور دوم، تیر خلاص به اعتبار رژیم بود»،

    مهتدی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نه التماس‌های مظلوم‌نمایانه، نه بازارگرمی‌های ریاکارانه و نه وحشت‌پراکنی‌های بی‌پایه هیچکدام موثر واقع نشد.»

    او افزود: «بایکوت دور دوم به‌مراتب فراگیرتر و خردکننده‌تر بود و دیگر ذره‌ای اعتبار و اعتماد و مشروعیت برای جمهوری اسلامی باقی نگذاشت. نگرانی‌های بازنده بزرگ بی‌مورد نبود.»

    مهتدی در ادامه نوشت: «تاریخ آینده نشان خواهد داد که این تحریم‌های گسترده چگونه اعتماد به‌نفس مردم و باور آنها به برتری نیروی خودشان را به آسمان برد، اعتبار نظام را جلوی چشم همه خرد کرد و چگونه راه را برای خیزش‌های آینده هموار کرد.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲

    حمله رای‌دهندگان به یک معترض در واشینگتن

    اردوان روزبه، خبرنگار ایران اینترنشنال در واشینگتن از حمله رای‌دهندگان به یک معترض در واشینگتن خبر داد.

    روزبه درباره وضعیت رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن گزارش داد که این دفتر قرارهای کنسولی را در روز انتخابات تعیین کرده بود.

    بر اساس این گزارش، دیگر مراکز رای‌گیری نیز با استقبال رای‌دهندگان مواجه نشد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۳

    ویدیویی دیگری از شعبه‌‌های خلوت رای‌گیری در شیراز

    یکی از شهروندان شیراز با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال، شعبه‌ای خلوت را نشان می‌دهد و می‌گوید: «در دور دوم انتخابات حتی کلاغ هم داخل شعبه پر نمی‌زند.»

    پیشتر نیز یک شهروند دیگر از شیراز از شعبه‌های خلوت این شهر ویدیویی را ارسال کرده بود.

    • شماری از شهروندان با اسال ویدیوهایی از شهرهای مختلف ایران مانند مرند، شیراز، تالش، مراغه، اراک، تهران، رشت، ماهشهر، مشهد و اصفهان از خلوتی حوزه‌های رای‌گیری گفتند.
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۰

    تحلیل

    صبا آلاله، فعال اجتماعی: انتخابات در جمهوری اسلامی سالم نیست

    صبا آلاله، روانشناس بالینی و فعال اجتماعی به ایران اینترنشنال گفت: «این انتخابات را انتخابات سالمی نمی‌دانم، به دلیل اینکه به توسعه فردی و اجتماعی نمی‌انجامد.»

    او با تاکید بر این که جمهوری اسلامی استانداردها را پایین آورده، گفت که مردم باید استانداردهای روانی، فردی و اجتماعی را بالا ببرند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۲

    درگیری حامیان جمهوری اسلامی با یک معترض در پاریس

    چند نفر از هواداران جمهوری اسلامی در پاریس به یکی از معترضان حمله کردند.

    نیلوفر پورابراهیم خبرنگار ایران اینترنشنال گفت که دو نفر در این رابطه از سوی پلیس فرانسه بازداشت شدند و یک نفر دیگر نیز تحت تعقیب قرار دارد.

    بر اساس این گزارش، نیروهای اورژانس با حضور در محل به مداوای فرد مضروب پرداختند.

    مراکز اخذ رای در خارج از کشور از جمله در پاریس در حالی آغاز به کار کردند که فراخوان‌های مخالفان برای تجمع اعتراضی مقابل این مراکز منتشر شده‌اند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۴

    عکس یادگاری صادق زیباکلام در کنار حمید نوری در روز انتخابات

    صادق زیباکلام، استاد دانشگاه که مدتی پیش برای اجرای حکم حبس خود راهی زندان شده بود، در مرحله دوم انتخابات شرکت کرد.

    زیباکلام پس از شرکت در انتخابات و رای دادن در حسینیه ارشاد، به همراه حمید نوری، مقام قضایی دخیل در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، عکس یادگاری گرفت.

    در هفته‌های اخیر آزادی حمید نوری از سوئد و بازگشت به ایران واکنش منفی فعالان و سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشت.

    او در سوئد به دلیل نقش در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۸

    تحریم مجدد انتخابات از سوی زندانیان سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز

    گزارش‌های رسیده به سازمان حقوق بشری کارون، حاکی از آن است زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی اهواز (شیبان) از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خودداری کردند.

    یکی از زندانیان، که نخواست نامش فاش شود، در پیامی اعلام کرد که «به دلیل نقض مداوم حقوق بشر و نبود آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و فقدان شفافیت در روند انتخابات، مجددا تصمیم گرفتیم از شرکت در انتخابات خودداری کنیم.»

    او افزود: «این تصمیم به‌عنوان نشانه‌ای از اعتراض به وضعیت فعلی و برای جلب توجه به حقوق و آزادی‌های اساسی ما است.»

    زندان مرکزی اهواز (شیبان) که به دلیل نگهداری بسیاری از زندانیان سیاسی و مدنی شناخته می‌شود، مدت‌هاست که به خاطر شرایط نامناسب نگهداری و برخوردهای ناعادلانه با زندانیان مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است.

    این زندانیان بارها نسبت به نقض حقوق اساسی‌شان اعتراض کرده و خواستار بهبود شرایط زندان و رسیدگی به مطالبات‌شان شده‌اند.

    زندانیان سیاسی زندان مرکزی اهواز به طور مداوم شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی را تحریم می‌کنند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۲

    مخاطب ایران‌اینترنشنال: خامنه‌ای روی فراموشکاری مردم حساب باز کرده بود

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال بر تحریم انتخابات از سوی اکثریت مردم تاکید کرد.

    او گفت: «حکومت و خامنه‌ای روی فراموشکاری مردم حساب باز کرده بود، اما ما نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

    یک شهروند دیگر نیز با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال گفت که به عنوان برادر دو تن از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق در انتخابات شرکت نمی‌کند.

    او گفت: «فقط گذر از جمهوری اسلامی آرزوی ماست.»


  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۵

    تحلیل

    مهدی عربشاهی: زندانیان سیاسی با تحریم انتخابات، کنار مردم ایستادند

    مهدی عربشاهی، تحلیل‌گر سیاسی به ایران‌اینترنشنال گفت زندانیان سیاسی این هفته هم مانند هفته گذشته از داخل زندان کنار مردم ایستادند؛ کنار مردم معترضی که معتقدند با انتخابات نمایشی جمهوری اسلامی نمی‌توان چیزی را تغییر داد و مسیر تغییر از جای دیگری می‌گذرد.

    به گفته عربشاهی، تحریم و بایکوت انتخابات، از تاکتیک‌های نافرمانی مدنی در جهان محسوب می‌شود.

    او تاکید کرد این تحریم گسترده به مخالفان حکومت اعتماد به نفس داد و از سوی دیگر، در دل مقام‌های جمهوری اسلامی و به ویژه علی خامنه‌ای هراس انداخت.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵

    خلوتی شعبه‌های رای‌گیری در کرج و شهرک امید تهران

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال از شهرهای مختلف حاکی از خلوت بودن شعبه‌های رای‌گیری در سراسر ایران است.

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی از استان البرز، گفت: «مسئولان صندوق در حال غازچرانی هستند.»

    شهروندی دیگر نیز با ارسال‌ ویدیویی از کرج، شعبه رای‌گیری خلوتی را نشان داد و گفت: «بازار جمهوری اسلامی کساد است.»

    ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال از شهرک امید تهران، وضعیت استقبال شهروندان و خلوت بودن حوزه رای‌گیری را در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۰

    برخورد حامیان جمهوری اسلامی با معترضان در هامبورگ

    روز جمعه ۱۵ تیر ایرانیان ساکن آلمان، مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در هامبورگ دست به تجمع اعتراضی زدند.

    ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی است یکی از حامیان جمهوری اسلامی در واکنش به شعارهای اعتراضی، دست به حرکاتی برای تحریک خشم و احساسات معترضان می‌زند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

    نمایش تصاویر کشته‌شدگان اعتراضات مقابل محل اخذ رای در گراتس اتریش

    گروهی از ایرانیان مقیم اتریش مقابل محل اخذ رای در شهر گراتس تجمع کردند.

    بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، تجمع‌کنندگان در اعتراض به انتخابات، تصاویر معترضان کشته‌شده را به نمایش گذاشتند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۵

    شعبه خلوت رای‌گیری در تهران: مسئول صندوق همستر بازی می‌کرد

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال از خلوتی شعبه اخذ رای در منطقه ۲۲ تهران خبر داد.

    او گفت سه نفر داخل شعبه بودند و مسئول صندوق هم همستر بازی می‌کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵

    تحلیل

    آسیه امینی: اپوزیسیون از ائتلاف نانوشته زندانیان سیاسی در تحریم انتخابات درس بگیرد

    آسیه امینی، تحلیل‌گر مسائل اجتماعی از اهمیت تحریم انتخابات از سوی زندانیان سیاسی و فعالان مدنی گفت.

    او به طیف گسترده، متنوع و حتی متفاوت ایدئولوژی‌های سیاسی و وابستگی‌های گروهی و حوزه‌های فعالیت زندانیان سیاسی پرداخت که همگی در یک راستا، بر تحریم انتخابات تاکید دارند.

    به گفته امینی این ائتلاف نانوشته از سوی زندانیان سیاسی باید درسی برای اپوزیسیون خارج از ایران باشد که نتوانستند طیفی متحد را برای مقابله با جمهوری اسلامی تشکیل دهند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰

    خلوتی شعبه رای‌گیری محله منیریه تهران

    از صبح روز جمعه پانزدهم تیر شماری از شهروندان ویدیوهایی از خلوتی شعبه‌های اخذ رای در شهرهای مختلف ایران منتشر کردند.

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال، شعبه خلوت رای‌گیری در محله منیریه تهران را نشان داد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۰

    بی‌اعتنایی زاهدانی‌ها به شعب اخذ رای

    حال‌وش با انتشار گزارش‌ها و ویدیوهایی از بی‌اعتنایی زاهدانی‌ها به دور دوم انتخابات خبر داد.

    این رسانه نوشت جمعی از نمازگزاران مسجد مکی زاهدان هنگام خروج از مصلی، بدون توجه به شعبه اخذ رای، در مسیر خود حرکت می‌کنند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۵

    علی سورنا، رپر: به این انتخابات جعلی و مستهلک «نه» می‌گویم

    علی خدامی، رپر ایرانی با نام هنری سورنا، در ایکس نوشت: «از جایی که خودم را شناختم، تنها یک واژه بود که به‌طور مداوم به انواع سلطه گفتم و توانستم با اعتماد به توانمندی‌ها و قابلیت‌های خودم پیش بروم...»

    او در ادامه نوشت: «من به این انتخابات جعلی و مستهلک شده مانند دیگر سلطه‌ها "نه" می‌گویم.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۵

    روایت شهروندان از خالی بودن شعبه‌های رای‌گیری شهر قدس و پردیس

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیوهایی به ایران‌اینترنشنال شعبه‌ای خالی از جمعیت را در شهر قدس استان تهران نشان داد.

    او با طعنه گفت: «حضور پرشور مردم در انتخابات؛ نه به جمهوری اسلامی.»

    شهروندی نیز با ارسال ویدیویی از حوزه رای‌گیری پردیس گفت: «این‌جا پرنده پر نمی‌زند»

    او در ادامه خطاب به جمهوری اسلامی گفت: «دیکتاتور! به پایان سلام کن.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۵

    مصطفی مهرآیین: «نه» مردم در دور دوم انتخابات بزرگ‌تر از دور اول است

    مصطفی مهرآیین، جامعه‌شناس با اشاره به رای گیری برای انتخاب جانشین رئیسی، در شبکه ایکس نوشت: «با اطمینان می‌گویم نه مردم به وضعیت سیاسی فعلی کشور بزرگ‌تر از نه دور اول انتخابات است.»

    پیش‌تر اعلام شده بود که هیچ‌یک از ده‌ها زندانی سیاسی محبوس در زندان‌های اوین و قزلحصار کرج در دور دوم انتخابات شرکت نخواهند کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

    تجمع اعتراضی ایرانیان ساکن آلمان در شهر بن

    شماری از ایرانیان ساکن آلمان روز جمعه ۱۵ تیرماه مقابل حوزه رای‌گیری شهر بن تجمع کردند.

    بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، تجمع‌کنندگان تصاویری از اعتراضات سال‌های گذشته و نام کشته‌شدگان را نمایش دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵

    تحلیل

    مهدیه گلرو: تحریم انتخابات، اعتماد به نفس جمهوری ‌اسلامی را کاهش داد

    مهدیه گلرو، فعال سیاسی به ایران‌اینترنشنال گفت مردم با تحریم انتخابات، باعث کاهش اعتماد به نفس و احساس قدرت جمهوری ‌اسلامی شدند و از سوی دیگر خودشان احساس قدرت پیدا کردند.

    گلرو، این دو موضوع را برای آینده ایران و جنبش‌های اعتراضی بعدی، دستاوردهایی ارزشمند و مهم توصیف کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۵

    تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم سوئد در گوتنبرگ

    روز جمعه ۱۵ تیر گروهی از ایرانیان برای اعتراض به برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی در شهر گوتنبرگ سوئد تجمع کردند.

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد معترضان شعارهایی چون «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵

    زندانیان سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج رای ندادند

    بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، زندانیان سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج دور دوم انتخابات را تحریم کرده و حاضر به رای دادن نشدند.

    پیش‌تر اعلام شده بود بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین نیز حاضر به مشارکت در دور دوم انتخابات نشدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۰

    خلوتی حوزه‌های رای‌گیری در شهرهای اراک و مرند

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیوهایی از شهر اراک به ایران‌اینترنشنال گفت: «حوزه‌های رای‌گیری کاملا خلوت هستند.»

    شهروندی هم ویدیوهایی از حوزه‌های انتخابیه شهر مرند ارسال کرد و گفت که این حوزه‌ها خالی هستند و رای‌دهندگان در محل به چشم نمی‌خورند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۰

    تحلیل

    هشدار مدیر سازمان حقوق بشر ایران درباره افزایش اعدام‌ها پس از انتخابات

    محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال یادآوری کرد سال‌هاست که حدود دو هفته قبل از انتخابات، آمار اعدام‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

    به گفته او اما بلافاصله بعد از انتخابات، روزانه دو تا سه حکم اعدام اجرا می‌شود.

    امیری‌مقدم تاکید کرد که جمهوری اسلامی از اعدام به‌عنوان ابزاری سیاسی استفاده می‌کند و گفت ۶۰ درصد اعدام‌ها مربوط به متهمانی با جرایم مرتبط با مواد مخدر است.

    مدیر سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرد این متهمان از قشر کم‌درآمدی هستند که در یک دادرسی غیر عادلانه به اعدام محکوم می‌شوند.

    امیری‌مقدم این افراد را «قربانیان کم هزینه سیاست ارعاب» جمهوری اسلامی توصیف کرد.

    سازمان حقوق بشر ایران روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر با انتشار گزارشی جدید از وضعیت حقوق بشر در ایران از ۲۴۹ مورد اعدام طی شش ماه گذشته خبر داد.

    این سازمان در مورد تشدید اجرای احکام اعدام در روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰

    تجمع اعتراضی ایرانیان در شهر منچستر بریتانیا

    گروهی از ایرانیان مقابل صندوق رای جمهوری اسلامی در شهر منچستر بریتانیا در اعتراض به برگزاری انتخابات تجمع کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰

    روایت شهروندان از خلوتی حوزه‌های رای‌گیری در شهرهای شیراز، تالش و مراغه

    از صبح روز جمعه شماری از شهروندان با ارسال ویدیوهایی به ایران‌اینترنشنال از خلوتی حوزه‌های رای‌گیری در شهرهای مختلف ایران گزارش دادند.

    یکی از این ویدیوها مربوط به شهر شیراز است.

    شهروندی نیز ویدیویی از شعبه خلوت رای‌گیری در شهر تالش استان گیلان فرستاد.

    او با طعنه گفت: «وای چقدر شلوغ است. چطور می‌خواهند این شلوغی را جمع کنند؟»

    شهروندی نیز با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال بر خلوت بودن شعبه رای‌گیری در شهر مراغه تاکید کرد.

    او در توصیف این ویدیو گفت: «کسادی بازار انتخابات.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰

    زندانیان سیاسی محبوس در اوین رای ندادند

    مهدی محمودیان، زندانی سابق سیاسی گفت هیچ‌یک از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین حاضر به شرکت در دور دوم انتخابات نشده‌اند.

    او در ایکس نوشت که ظهر روز جمعه صندوق‌های رای به زندان اوین برده شد اما بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی محبوس در آن «حاضر به شرکت در این مناسک غیر آزاد و غیر عادلانه نشدند و بر آرمان‌های آزادی‌خواهانه خود ایستادند».

    نرگس محمدی، فائزه هاشمی، ویدا ربانی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی، مریم یحیوی، مصطفی تاجزاده، عبدالله مومنی، محمد نجفی، علیرضا بهشتی شیرازی، رضا شهابی، رسول بداقی و امیرسالار داوودی، تعدادی از ده‌ها زندانی سیاسی اوین هستند که حاضر به رای دادن نشدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۵

    روایت شهروندی از شعبه‌های خالی شهر رشت

    ویدیوهای ارسال‌ شده از شهروندان در رشت، مرکز استان گیلان، خلوتی حوزه‌های رای‌گیری در این شهر را نشان می‌دهد.

    یکی از شهروندان گفت: «شعبه‌ها خالی‌تر از خالی است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    تجمع ایرانیان مقیم گرجستان مقابل سفارت جمهوری اسلامی در تفلیس

    گروهی از ایرانیان مقیم گرجستان برای اعتراض به برگزاری انتخابات مقابل سفارت جمهوری اسلامی در شهر تفلیس تجمع کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵

    تحلیل

    نسل محافظه‌کاران و لمپن‌ها علیه تغییر و انقلاب

    اینکه چرا رفتار و خوی غالب در فرهنگ سیاسی ایران در سال‌های گذشته و اکنون توانایی تبدیل شدن به امر جمعی در مقیاسی گسترده را ندارد، پرسشی مهم در زمینه جنبش‌های اجتماعی و اعتراضات است.

    ایرانیان در آخرین انتخابات ریاست جمهوری با تحریم ۶۰ درصدی سعی کردند اعتراض خود را به نمایش بگذارند.

    با این حال شرکت نکردن و سکوت به تنهایی بازی را بر هم نمی‌زند؛ طرفه اینکه در دور اول رای‌گیری برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی، عدد قابل توجهی یعنی حدود ۴۰ درصد از واجدین شرایط شرکت کردند.

    رای‌گیری در دور دوم فضا را برای دیو و دلبرسازی آماده کرد. همان گزینه دستمالی شده بد و بدتر باز هم به میان آمد، شبه‌مناظره‌ها در تلویزیون حکومت تندتر و سخن از داغ شدن تنور انتخابات گفته شد.

    اما ترکیب نسل‌هایی که واجدین شرایط شرکت در انتخابات هستند چه خصوصیاتی دارد که با وجود نارضایتی‌ها و همچنان بدون برهم زدن بازی به آن ادامه می‌‌دهد؟

    مشروح این تحلیل را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰

    تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم دانمارک مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کپنهاگ

    روز جمعه ۱۵ تیر گروهی از ایرانیان مقابل سفارت جمهوری اسلامی در شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک، در اعتراض به برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی تجمع کردند.

    تجمع‌کنندگان تصاویر مهسا ژینا امینی و شماری از کشته‌شدگان در اعتراضات سراسری را نمایش دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵

    روایت یک شهروند: در حوزه‌های رای‌گیری مشهد پرنده هم پر نمی‌زند

    شهروندی از مشهد با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال، خلوتی یکی از حوزه‌های رای‌گیری را نشان داد.

    او با تاکید بر «نه گفتن» به انتخابات فرمایشی گفت: «پرنده هم این‌جا پر نمی‌زند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵

    ایرانیان ساکن هامبورگ آلمان با سر دادن شعار علیه خامنه‌ای تجمع کردند

    روز جمعه ۱۵ تیر گروهی از ایرانیان ساکن آلمان در اعتراض به برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی در شهر هامبورگ تجمع کردند.

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند معترضان شعارهایی چون «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

    تجمع اعتراضی ایرانیان ساکن سوئد در استکهلم

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد روز جمعه گروهی از ایرانیان ساکن سوئد در اعتراض به برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی در شهر استکهلم تجمع برگزار کردند.

    تجمع‌کنندگان عکس‌های شماری از معترضانی را که به دست نیروهای جمهوری اسلامی کشته شدند، نمایش دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۵

    خلوتی یک حوزه رای‌گیری در ماهشهر از نگاه شهروندان

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال، خلوتی یک حوزه رای‌گیری در ماهشهر استان خوزستان را نشان داد.

    او گفت: «بازار انتخاباتی خامنه‌ای کساد است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵

    شعارهای اعتراضی ایرانیان مقیم استرالیا مقابل شعبه اخذ رای شهر بریزبن

    روز جمعه ۱۵ تیر گروهی از ایرانیان ساکن استرالیا مقابل یکی از شعبه‌های اخذ رای جمهوری اسلامی در شهر بریزبن تجمع کردند.

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد تجمع‌کنندگان شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

    روایت شهروندان از خالی بودن حوزه‌های رای در اصفهان و برخی نقاط تهران

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیوهایی به ایران‌اینترنشنال، از خلوتی حوزه‌های رای‌گیری در نقاط مختلف شهر اصفهان خبر داد.

    او گفت: «تمام شعبه‌هایی که من به آن‌ها سر زدم خالی بودند و هیچ‌کس در انتخابات حضور پیدا نکرده است.»

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند شعبه‌های رای‌گیری در محله نارمک تهران خالی است.

    یکی از شهروندان با ارسال‌ ویدیوهایی گفت: «از صندوق‌های رای سیرک انتخابات استقبال نشده است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

    تحلیل

    آزاده دواچی: رییس دولت بعدی، نماینده اقلیتی از مردم ایران خواهد بود

    آزاده دواچی، فعال حقوق‌ بشر و زنان در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، تحریم‌ها را عامل زیر سوال رفتن مشروعیت تمام ارکان نظام خواند و یادآور شد مردم از همه طیف‌ها، انتخابات جمهوری اسلامی را بایکوت کردند.

    او تاکید کرد تحریم‌کنندگان که بخش بزرگی از مردم ایران هستند، امیدی به آینده حکومت و اصلاح داخل ساختار نظام ندارند.

    به گفته دواچی، هر کدام از این دو نامزد که در نهایت به‌عنوان رییس دولت انتخاب شود تنها نماینده «اقلیتی از مردم» ایران خواهد بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۰

    تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم استرالیا در سیدنی

    گروهی از ایرانیان ساکن استرالیا روز جمعه ۱۵ تیر مقابل یکی از شعبه‌های اخذ رای جمهوری اسلامی در شهر سیدنی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد تجمع‌کنندگان شعارهایی چون «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۵

    دادخواهان و فعالان مدنی بر تحریم انتخابات تاکید کردند

    شماری از فعالان مدنی و سیاسی و خانواده‌های دادخواه، هم‌زمان با برگزاری دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیر، بر نمایشی بودن انتخابات در جمهوری اسلامی پافشاری و بر تحریم آن تاکید کردند.

    الهام اسعدزاده، خواهر امیرجواد اسعدزاده و میلاد محمدی، برادر شهریار محمدی، دو تن از معترضان کشته شده در جریان خیزش انقلابی از جمله این خانواده‌های دادخواه هستند.

    صدرا عبدالهی، فعال مدنی و نویسنده و زینب رحیمی، خبرنگار نیز در رسانه‌های اجتماعی پست‌هایی در همین زمینه منتشر کردند.

    مشروح گزارشی درباره پیام‌ها به منظور تحریم انتخابات را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰

    فریاد «بی‌شرف» ایرانیان خطاب به سرپرست سفارت جمهوری اسلامی در لندن

    ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد روز جمعه ۱۵ تیر، ایرانیان معترض خطاب به سرپرست سفارت جمهوری اسلامی در لندن فریاد «بی‌شرف» سر دادند.

    گروهی از ایرانیان در این روز و هم‌زمان با رای‌گیری دور دوم انتخابات، مقابل سفارت‌خانه جمهوری اسلامی در لندن تجمع اعتراضی برگزار کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    تحلیل

    یک فعال سیاسی: صدای واقعی مردم ایران با تحریم گسترده انتخابات بلندتر می‌شود

    ایمان آقایاری، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال به زنجیره‌ای از نقض‌های گسترده حقوق بشر در خلال برگزاری پروسه انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد.

    او در این زمینه از اعدام‌ها، نقض حقوق زنان و زندانیان، ‌احضارها، بازداشت‌ها و صدور احکام سنگینی چون اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری نام برد.

    این فعال سیاسی تحریم انتخابات را بسیار معنادار توصیف کرد و گفت: «صدای واقعی مردم ایران در تحریم گسترده انتخابات بلندتر و صدای کارگزاران جمهوری‌اسلامی کم‌رنگ‌تر می‌شود.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۰

    ویدیوهای مردمی از خلوتی شعبه‌های رای‌گیری در تهران و مشهد

    ویدیوی ارسال ‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد شعبه‌های رای‌گیری در منطقه نیروی هوایی تهران کاملا خلوت است.

    یکی دیگر از شهروندان ویدیویی از خلوتی شعبه اخذ رای در خیابان صادقیه مشهد ارسال کرده است.

    او در این ویدیو به طعنه گفت: «جمعیت موج می‌زند و جای سوزن انداختن نیست.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۰

    یک شهروند: هر کدام از نامزدها پیروز شود قرار است جیب مردم را بزند

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال گفت: «باید از خودمان بپرسیم که از این به بعد کدام یک از این دو نامزد قرار است بیشتر فریبمان بدهد.»

    او در ادامه گفت: «هر کدام از نامزدهای ریاست‌جمهوری که پیروز شود، قرار است جیب مردم را بزند؛ چه با نام خدا آمده باشد و چه به نام مردم.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۰

    تحلیل

    روح‌الله رحیم‌پور: تغییر لحن خامنه‌ای در یک هفته نشانه استیصال او از تحریم انتخابات است

    روح‌الله رحیم‌پور، تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال به ارزیابی واکنش علی خامنه‌ای نسبت به تحریم ۶۰ درصدی انتخابات و پیش‌بینی خود از حفظ همین رویکرد در دور دوم انتخابات پرداخت.

    او گفت رهبر جمهوری اسلامی بر خلاف ادوار پیشین در سخنانی دیرهنگام پس از انتخابات، هیچ معنای خاصی به رای مردم نداد؛ چرا که از یک طرف نمی‌خواست واکنشی منفی در جامعه شکل بدهد و از طرف دیگر از مشارکت ناامید است.

    این تحلیل‌گر سیاسی یادآوری کرد که‌ خامنه‌ای پس از دور اول انتخابات گفت «با وجود حدس‌هایی که زده می‌شد، میزان مشارکت کمتر از توقع ما بوده» و حالا گفته است: «شنیده‌ام شوق و علاقه مردم به مشارکت در دور دوم بیشتر است.»

    به گفته رحیم‌پور، این تغییر لحن نشانه‌ «ناامیدی و استیصال» اوست.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰

    قتل‌گاه یکی از کشته‌شدگان خیزش انقلابی در مشهد، شعبه اخذ رای شد

    الهام اسعدزاده، خواهر امیرجواد اسعدزاده، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی در مشهد، عکسی از مسجد «امیرالمومنین» در بلوار پیروزی این شهر در اینستاگرام خود منتشر کرد که در دور دوم انتخابات، شعبه اخذ رای شده است.

    او گفت در زیرزمین همین مسجد، ماموران حکومتی آن‌قدر برادرش را کتک زدند که «استخوان‌های بدنش تکه تکه شد» و بدن بی‌جانش را از آن خارج کردند.

    اسعدزاده نوشت: «این مسجد که قدم به قدمش آلوده به خون است، امروز شعبه اخذ رای شده؛ ننگ بر پایی که قدم به این مسجد بگذارد.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۰

    وزیر ارتباطات از چند خرابکاری و حمله به خطوط فیبر نوری خبر داد

    عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت که از روز پنج‌شنبه تا امروز چند مورد «خرابکاری» رخ داده است اما «به سرعت خرابی‌ها برطرف شدند و شبکه پایدار است».

    او افزود: «۴۰۰ تیم مشغول پایش فیبر نوری و زیرساخت‌های ارتباطی هستند.»

    وزیر ارتباطات پیش‌تر گفته بود در دور نخست رای‌گیری به خطوط فیبر نوری بیش از ۲۰ حمله شد که ۹ مورد آن قطع فیبر را در پی داشت.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۵

    پارچه‌نوشته معترضان در یکی از اتوبان‌های تهران: رای ما سرنگونی

    تصویر رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد شهروندی هم‌زمان با برگزاری دور دوم انتخابات، پارچه‌نوشته‌ای را که بر آن نوشته شده «رای ما سرنگونی»، از روی پلی در یکی از اتوبان‌های تهران آویزان کرده است.

    این شهروند در ویدیویی خطاب به جمهوری اسلامی می‌گوید: «ما از شما بیزاریم.»

    در هفته‌های گذشته ده‌ها شهروند با ارسال پیام‌هایی برای ایران‌اینترنشنال از تحریم انتخابات «نمایشی» گفتند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۹

    تجمع اعتراضی ایرانیان مقابل حوزه رای‌گیری «سوت و کور» در پایتخت استرالیا

    تصاوير ارسال شده به ايران‌اينترنشنال از مقابل سفارت جمهوری اسلامی در شهر کانبرا و یکی از حوزه‌های رای‌گیری استرالیا برای دور دوم انتخابات، حاکی از سوت و کور بودن این حوزه است.

    استرالیا با ایران حدود شش ساعت و نیم اختلاف زمانی دارد و رای‌گیری در آن زودتر آغاز شده است.

    مخاطبان ایران‌اینترنشنال با ارسال تصاویری گفتند از ساعت ۱۱:۱۵ تا ساعت ۱۳:۱۵ به وقت محلی، برابر با (۴:۴۵ تا ۶:۴۵ صبح به وقت ایران)، تنها سه نفر برای رای دادن وارد سفارت جمهوری اسلامی در شهر کانبرا، پایتخت استرالیا شدند.

    معترضان ایرانی که در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایستاده بودند، خواستار پاسخگویی افرادی شدند که برای رای دادن به سفارت جمهوری اسلامی رفتند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۴

    خامنه‌ای: شنیدم شوق مردم به رای دادن بیشتر شده، خدا کند این‌جور باشد

    علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق، گفت: «شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است؛ خدا کند این‌جور باشد و اگر این‌جور باشد خرسند کننده است.»

    او با لحنی کاملا متفاوت با هفته قبل افزود: «در مرحله دوم انتخابات مردم باید همتشان بیشتر باشد تا کار را تمام کنند و فردا رییس‌جمهورمان را داشته باشیم.»

    پیش از دور اول انتخابات در روز هشتم تیر، خامنه‌ای با لحنی شاد، روز انتخابات را روز شادی و نشاط خوانده بود اما پس از «نه» بزرگ و تاریخی مردم ایران به جمهوری اسلامی، تا روز چهارشنبه سیزدهم تیر در این مورد سکوت کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۷

    علی خامنه‌ای رای خود را به صندوق انداخت

    علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ۱۵ تیر ماه، دقایقی پس از شروع رای‌گیری دور دوم انتخابات نظام برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی، رای خود را به صندوق انداخت.

    او روز چهارشنبه، پس از سکوتی طولانی و معنادار در اظهاراتی کوتاه پذیرفت که اکثریت شهروندان در انتخابات شرکت نکرده‌اند و میزان مشارکت پایین‌تر از حد توقعش بوده است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۳

    تاکید مردم ایران بر تحریم دور دوم انتخابات

    دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی در حالی آغاز شده است که بسیاری از خانواده‌های دادخواه، زندانیان سیاسی، فعالان سیاسی و مدنی و شهروندان ایرانی بر تحریم دور دوم و رقم زدن نتیجه‌ای مشابه دور اول انتخابات تاکید کرده‌اند.

    در مقابل، اصلاح‌طلبان به‌طور ویژه در تلاش برای دوگانه‌سازی جعلی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی هستند و کوشیده اند با ترساندن مردم، آنان را به حضور در پای صندوق‌های رای تشویق کنند.

    میزان اندک مشارکت در دور اول انتخابات به‌گونه‌ای بود که علی خامنه‌ای بر خلاف رویه همیشگی خود، تا چهار روز پس از انتخابات سکوت کرد.

    رهبر جمهوری اسلامی سرانجام هنگامی که در این زمینه سخن گفت، این واقعیت را پذیرفت که میزان مشارکت در انتخابات پایین‌تر از حد توقع او بوده است.

    او در اظهارنظری جنجالی که با مخالفت گسترده افکار عمومی مواجه شد، گفت بیش از ۶۰ درصد شهروندانی که انتخابات را تحریم کردند، مخالف جمهوری اسلامی نیستند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵.۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۲

    آغاز دور دوم رای‌گیری نظام برای تعیین جانشین رئیسی

    در پی بزرگ‌ترین تحریم انتخابات در جمهوری اسلامی، دومین دور رای‌گیری برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی از ساعت هشت صبح به وقت تهران در روز جمعه ۱۵ تیر، در سراسر ایران آغاز شد.

    در این رای‌گیری، مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان و سعید جلیلی، نامزد اصول‌گرایان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

    در دور نخست که جمعه گذشته برگزار شد، بیش از ۶۰ درصد واجدان شرایط از حضور در پای صندوق‌های رای خودداری کردند.

    بر اساس آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور هستند.

    پزشکیان تنها با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به دور دوم انتخاباتی راه پیدا کردند که اکثریت شهروندان ایرانی آن را نمایشی خوانده‌اند.