گزارش نیویورک تایمز از سناریوهای ایران برای واکنش به حمله احتمالی اسرائیل

خلاصه

  • آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که این کشور در مورد اقدامات لازم برای جلوگیری از حملات بیشتر جمهوری اسلامی با اسرائیل کاملا هماهنگ است
  • در کنفرانس بین‌المللی کمک به لبنان که روز پنج‌شنبه در پاریس برگزار شد، از سوی کشورهای شرکت‌کننده مبلغ یک میلیارد دلار برای حمایت‌های بشردوستانه و نیز کمک به ارتش لبنان جمع‌آوری شد
  • الشرق الاوسط به نقل از منابع عراقی گزارش داد جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی خود در عراق اطلاع داده‌ اسرائیل احتمالا ظرف یک هفته به حمله موشکی اخیر حکومت ایران پاسخ خواهد داد
  • انجمن خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس با انتشار بیانیه‌ای از آغاز دوباره مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها استقبال کرد
  • محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را متهم کرد که قصد دارد نوار غزه و به ویژه شمال آن را با حملات جدیدش از فلسطینی‌ها خالی کند
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۸

    حمله گروه‌های مسلح عراقی به اسرائیل

    گروه «مقاومت اسلامی عراق»، از گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، اعلام کرد که به بندر ایلات اسرائیل پهپاد پرتاب کرده است.

    پیش‌تر روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع عراقی گزارش داد مقام‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی خود در عراق اطلاع داده‌اند اسرائیل احتمالا ظرف یک هفته به حمله موشکی اخیر حکومت ایران پاسخ خواهد داد.

    مقام‌های جمهوری اسلامی به متحدان خود در عراق هشدار داده‌اند با احتیاط رفتار کنند، به‌ویژه اگر حمله اسرائیل مواضع گروه‌های مورد حمایت حکومت ایران در عراق را هدف قرار دهد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۴

    اف‌بی‌آی تحقیقات خود را بر محل چاپ اسناد محرمانه درز کرده‌ی پنتاگون متمرکز کرده است

    اف‌بی‌آی در تلاش برای یافتن کسی یا کسانی که اسناد اطلاعاتی محرمانه آمریکا درباره آماده‌سازی‌های اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران را درز داده‌اند، تحقیقات خود را بر محل چاپ اسناد محرمانه درز کرده، متمرکز کرده است.

    سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی و یک منبع آشنا با موضوع گزارش داده بازرسان اف‌بی‌آی اکنون در حال تحقیقات درباره کسانی است که در یک دفتر دولتی ایالات متحده کار می‌کنند که محل چاپ این اسناد بوده است.

    پس از درز کردن مواردی از اسناد محرمانه در سال‌های اخیر، دولت فدرال، ردیابی زمان دسترسی کارکنان به اسناد محرمانه و چاپ آن‌ها را افزایش داده است.

    پیشتر گزارش شده بود که هر دو سند وضعیتی داشتند که تعداد زیادی از افراد به آن‌ها دسترسی داشته‌اند و به نظر می‌رسددست‌کم یکی از این دو سند، از یک کتابچه رسمی چاپ شده اسکن شده باشد.

    به گفته منابع سی‌ان‌ان، با مشخص شدن محل چاپ اسناد و افرادی که به آن‌ها دسترسی داشته‌اند، مجموعه افرادی که در مرحله چاپ به این اسناد دسترسی داشته‌اند کوچک‌ خواهد شد و این نقطه شروع کلیدی برای بازرسان اف‌بی‌آی است.

    مقامات آمریکایی پیشتر به سی‌ان‌ان گفته بودند که آن‌چه آن‌ها را نگران کرده است نه محتوای افشا شده‌ی این اسناد، که مساله درز کردن اسناد محرمانه است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۰

    هشدار سازمان جهانی بهداشت: لبنان مجبور شده یک سوم از مراکز درمانی خود را تعطیل کند

    تدروس ادهانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، هشدار داد به دلیل بمباران شدید لبنان از سوی اسرائیل، بیش از ۱۰۰ مرکز درمانی/بهداشتی این کشور، یعنی نزدیک به یک سوم از تمامی مراکز درمانی لبنان، مجبور به تعطیلی شده‌اند.

    ادهانوم در کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم و حاکمیت لبنان که با میزبانی دولت فرانسه در پاریس برگزار می‌شود، صحبت می‌کرد.

    رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت در طول یک سال گذشته، در جریان بمباران‌های اسرائیل، بیش از ۲۵۰۰ نفر در لبنان کشته شده و بیش از ۱۲ هزار نفر زخمی شده‌اند، که اکثریت آن‌ها پس از تشدید حملات در یک ماه اخیر کشته یا زخمی شده‌اند.

    تدروس ادهانوم با اشاره به این‌که کارکنان بهداشت و درمان و بیمارستان‌های لبنان تحت فشار شدید قرار دارند و هدف حملات قرار می‌گیرند، گفت گفت سازمان جهانی بهداشت ۵۳ حمله به بهداشت و درمان لبنان را که منجر به مرگ ۹۹ بیمار و کارکنان درمانی شده است، در سال گذشته مستندسازی کرده است

    این مقام بهداشتی سازمان ملل، همچنین با اشاره به بیش از ۱.۲ میلیون نفر آواره و گزارش یک مورد وبا در شمال لبنان به دلیل وخامت شرایط آب و بهداشت، هشدا داد وضعیت بحرانی است و این بحران خطرات تشدید شیوع بیماری‌ها و عوارض ناشی از شرایط پزشکی درمان‌نشده را ایجاد می‌کند.

    تدروس در ادامه با اشاره به ضرورت اقدام فوری برای حفاظت از سیستم بهداشت و درمان لبنان، گفت: «مراکز درمانی و کارکنان این مراکز باید همیشه و در هر شرایطی محافظت شوند. عدم انجام این کار، نقض قانون بین‌المللی است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۵

    گزارش واشینگتن پست از موقعیت سایت‌هایی که اسرائیل ممکن است به آن‌ها حمله کند

    واشینگتن پست در گزارشی با اشاره به این‌که تحلیلگران معتقدند حمله تلافی‌جویانه‌ی احتمالی اسرائیل به ایران، سایت‌های نظامی را هدف خواهد گرفت، به برخی مکان‌ها نگاهی انداخته که ممکن است اهدافی احتمالی اسرائیل در این حمله باشند.

    در گزارش واشینگتن‌پست گفته شده اگرچه بنیامین نتانیاهو، پس از درخواست جو بایدن از اسرائیل برای عدم حمله به تاسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های نفتی ایران، پذیرفته که به این مراکز حمله نکند، اما مقامات اسرائیلی تاکید کرده‌اند که «منافع ملی» اسرائیل و نه ایالات متحده، اهداف حمله را تعیین خواهد کرد.

    سایت‌های نظامی

    مایکل آلن، مقام سابق شورای امنیت ملی در دولت جرج دبلیو بوش به واشینگتن‌پست گفته اسرائیل ممکن است نه تنها به دلیل درخواست بایدن، بلکه به این دلیل که این کار می‌تواند حملات متقابل آینده ایران به اسرائیل را مختل کند، به جای اهداف نفتی یا هسته‌ای، اهداف نظامی را مورد حمله قرار دهد: «اسرائیل یک گلوله را هم هدر نخواهند داد. من فکر می‌کنم هدف‌گیری آنها بسیار هدفمند خواهد بود.»

    به گفته این کارشناس امنیت ملی، هدف قرار دادن سایت‌های پرتاب‌گر ایران منطقی‌ترین گزینه برای اسرائیل خواهد بود اگر بخواهد توانایی‌های ایران برای تلافی را کاهش دهد.

    واشینگتن‌پست نوشته است ایران چندین سایت پرتاب موشکی دارد، از جمله پایگاه‌های موشکی تبریز و امام علی در شهرکرد که سیلوهای موشکی زیرزمینی هستند و سایت موشکی کرمانشاه که به دلیل واقع‌شدن در غرب ایران برای اسرائیل خطرناک‌تر هستند.

    بر اساس این گزارش پایگاه دریایی موشکی بندرعباس در جنوب ایران هم می‌تواند یکی از اهداف حمله‌های اسرائیل باشد.

    زیرساخت‌های نفتی

    واشینگت‌پست در ادامه به تاسیسات نفتی پرداخته و با اشاره به صحبت‌های جو بایدن که گفت: «اگر من جای اسرائیل بودم، به جای حمله به میادین نفتی به گزینه‌های دیگری فکر می‌کردم»، نوشته ممکن است اسرائیل بخواهد با حمله به این تاسیسات و فشار اقتصادی ناشی از آن، مردم را علیه حکومت بشوراند.

    بر اساس این گزارش، و به استناد تحلیل فرزین ندیمی و سایمون هندرسون، پژوهشگران ارشد در موسسه واشنگتن، زیرساخت‌های نفتی ایران اگرچه پراکنده و پرشمار هستند که می‌تواند تاثیر یک حمله را محدود کند، اما هدف قرار دادن زیرساخت‌های کلیدی مانند اتصالات خط لوله و ایستگاه‌های پمپاژ که به دلیل گستردگی و چندجانبه‌بودن حمله‌ای دشوار خواهد بود، می‌تواند جریان نفت ایران را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها مختل کند.

    تاسیسات هسته‌ای

    واشینگتن‌پست در گزارش خود با اشاره به این‌که اصفهان که یک مرکز پدافندی در آن‌جا، پس از حمله نخست ایران، هدف حمله موشکی اسرائیل قرار گرفت، گفته این استان، میزبان یک پایگاه نظامی و تاسیسات تحقیقاتی هسته‌ای نظنز است.

    در این گزارش همچنین به کارخانه غنی‌سازی فردو در استان قم اشاره شده و گفته‌شده این تاسیسات زیرزمینی است و همین آن را به یک هدف دشوارتر تبدیل می‌کند.

    نسخه کامل این گزارش را این‌جا بخوانید.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۸

    نیویورک تایمز: اگر حمله اسرائیل به پایگاه‌های نظامی محدود شود، شاید ایران ادامه ندهد

    به گزارش نیویورک تایمز، ایران همزمان که برای حمله تلافی‌جویانه اسرائیل آماده می‌شود در حال آماده‌سازی چندین طرح نظامی برای پاسخ به حمله احتمالی اسرائیل است.

    بنا بر این گزارش، مقامات ایران به نیروهای مسلح دستور داده‌اند برای جنگ آماده باشند، اما با توجه به این‌که شاهد نابودی متحدان خود در لبنان و غزه هستند همچنین از آن‌ها خواسته‌اند تلاش کنند از وقوع جنگ جلوگیری کنند.

    بر اساس این گزارش که به نقل از چهار مقام ناشناس ایرانی تهیه شده، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به سپاه و ارتش دستور داده تا چندین برنامه نظامی برای پاسخ به حمله اسرائیل آماده کند.

    مقاماتی که با نیویورک تایمز گفتگو کرده‌اند، تاکید کرده‌اند گستردگی هرگونه واکنش ایران، به شدت حملات اسرائیل به ایران بستگی دارد.

    آن‌ها گفته‌اند اگر حملات اسرائیل، که به عنوان پاسخ به شلیک موشک‌های ایران در اوایل ماه جاری در نظر گرفته می‌شود، خسارات گسترده به بار آورد و تلفات بالایی وارد کند، ایران تلافی خواهد کرد، اما اگر اسرائیل حملات خود را به چند پایگاه نظامی و انبارهای موشک و پهپاد محدود کند، ممکن است ایران واکنشی نشان ندهد.

    نیویورک تایمز می‌گوید این مقامات همچنین گفته‌اند خامنه‌ای تاکید کرده است که پاسخ این به حمله اسرائیل قطعی خواهد بود اگر اسرائیل به زیرساخت‌های نفتی و انرژی یا تاسیسات هسته‌ای حمله کند، یا مقامات ارشد ایران را مورد هدف قرار دهد.

    این مقامات، از جمله دو مقام سپاه پاسداران به نیویورک تایمز گفته‌اند اگر حمله اسرائیل به ایران، خسارت‌های جدی به بار بیاورد، پاسخ‌های مورد نظر ایران شامل شلیک تا هزار موشک بالستیک، تشدید حملات گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی ایران در منطقه و مختل کردن جریان تامین انرژی جهانی و حمل و نقل از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز است.

    نسخه کامل گزارش را این‌جا بخوانید.


  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۰

    دبیر کل سازمان ملل: جهان به صلح در غزه، لبنان، اوکراین و سودان نیاز دارد

    آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پنجشنبه به رهبران بریکس، از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت جهان به صلح در غزه، لبنان، اوکراین و سودان نیاز دارد.

    به گزارش رویترز، گوترش در اجلاس بریکس در شهر قازان روسیه گفت «در تمام موارد، ما به صلح نیاز داریم. ما به صلح در اوکراین نیاز داریم؛ صلحی عادلانه که مطابق با منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل باشد.»

    دفتر گوترش بعدا بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که او در حاشیه اجلاس بریکس با پوتین دیدار کرده و همچنان‌که در سخنرانی‌اش گفت خواستار صلح شده است.

    در این بیانیه آمده است که گوترش بار دیگر تاکید کرده که تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ «نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی» بوده است.

    همچنین گوترش گفته است که آزادی کشتیرانی در دریای سیاه «از اهمیت حیاتی» برای روسیه، اوکراین و امنیت غذایی و انرژی جهانی برخوردار است.

    دبیرکل سازمان ملل و رییس‌جمهور روسیه در مورد «نیاز مطلق به برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان و لزوم جلوگیری از تشدید بیشتر منطقه‌ای» گفتگو کردند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۷

    بلینکن، جمعه در لندن با همتایان اردنی و اماراتی خود و نخست‌وزیر لبنان دیدار می‌کند

    بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، جمعه ۴ آبان در لندن با همتایان اردنی و اماراتی خود و همچنین نخست‌وزیر دولت موقت لبنان دیدار خواهد کرد.

    گفت‌وگوهای بلینکن با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن و عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، احتمالا بر تلاش‌ها برای ایجاد ثبات، امنیت و بازسازی غزه پس از پایان جنگ متمرکز خواهد بود.

    به گزارش سی‌ان‌ان، دیدار او با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، به احتمال زیاد بر کارزار نظامی جاری اسرائیل علیه حزب‌الله تمرکز خواهد داشت که تاثیر زیادی بر جمعیت غیرنظامی در لبنان، از جمله در پایتخت بیروت گذاشته است.

    جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان و حملات اسرائیل به این کشور، یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای بلینکن در طول سفرش به خاورمیانه بوده است.

    بلینکن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنجشنبه گفت که عملیات اسرائیل علیه حزب‌الله «نباید به یک کارزار طولانی‌مدت» در لبنان منجر شود و از اسرائیل خواست تا گام‌های لازم را برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان، ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بردارد.

    توقف بلینکن در بریتانیا آخرین توقف مورد انتظار در سفر اوست، که شامل دیدارهایی در اسرائیل، عربستان سعودی و قطر نیز بوده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۶

    آژیرهای هشدار حمله موشکی در شهرهای شمالی نزدیک مرز لبنان

    به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در شماری از شهرهای نزدیک مرز شمالی اسرائیل با لبنان، آژیر خطر حملات موشکی به صدا درآمده است.

    بنا بر این گزارش‌ها در طول روز پنجشنبه، حزب‌الله بیش از ۱۲۰ راکت و دست‌کم ۳ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

    هنوز گزارشی از اصابت این موشک‌ها یا خسارات احتمالی ناشی از آن منتشر نشده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۶

    تحلیل

    منشه امیر: با گذشت زمان، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی تشدید می‌شود

    منشه امیر، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال با اشاره به درز برخی مدارک در خصوص حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی گفت مطلب جدیدی در این اطلاعات وجود ندارد و نمی‌توان تعویق حمله اسرائیل را به این موضوع نسبت داد.

    او افزود در چنین شرایطی «هر روز که بگذرد، به نفع اسرائیل است و هر روز جنگ روانی علیه رژیم ایران تشدید خواهد شد».

    به گفته امیر، این احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی پس از حمله اسرائیل، بار دیگر این کشور را با موشک هدف قرار دهد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۷

    کشته شدن یک سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان

    ارتش اسرائیل از کشته شدن یک سرباز دیگر این کشور در جریان درگیری‌های روز پنج‌شنبه در جنوب لبنان خبر داد.

    این سرباز ذخیره ارتش اسرائیل گای بِن‌-هاروش نام داشت و ۲۳ ساله بود.

    چهار نظامی اسرائیلی نیز روز چهارشنبه دوم آبان در جنوب لبنان جان خود را از دست دادند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۸

    انتقاد وزیران راست‌گرای کابینه اسرائیل از آغاز مجدد مذاکرات آتش‌بس

    ایتامار بن‌گویر، سیاستمدار راست‌گرا و وزیر امنیت ملی اسرائیل، با انتقاد از تصمیم بنیامین نتانیاهو برای اعزام هیاتی بلندپایه به مذاکرات آتش‌بس در دوحه گفت چنین تصمیمی به تصویب کابینه اسرائیل نرسیده است.

    او افزود «امن‌ترین راه» برای پیروزی و بازگشت گروگان‌ها «قطع کردن اکسیژن حماس» است و مذاکره تنها به این گروه امکان سازماندهی مجدد نیروهایش را خواهد داد.

    بزالل اسموتریچ، دیگر چهره راست‌گرا و وزیر دارایی اسرائیل، نیز از نقش قطر در مذاکرات آتش‌بس انتقاد کرد.

    اسموتریچ قطر را «دشمن» خواند و گفت این کشور از حماس و مواضع این گروه در جریان مذاکرات حمایت می‌کند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۶

    ۱۲ کشته در حملات اسرائیل به شرق لبنان

    وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در حملات اسرائیل به دو روستا در منطقه بعلبک – الهرمل در شرق لبنان ۱۲ تن کشته شدند.

    این وزارتخانه افزود سه تن از قربانیان کودک هستند.

    تخریب گسترده یک ساختمان در پی حمله اسرائیل به بعلبک، شرق لبنان، ۲۶ مهر
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲

    ارتش اسرائیل خواستار تخلیه ۲ منطقه در حومه جنوبی بیروت شد

    افیخای ادرعی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل، از غیرنظامیان ساکن در دو منطقه در ضاحیه بیروت خواست این مناطق را ترک کنند.

    او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت دو ساختمان متعلق به حزب‌الله در مناطق شویفات العمروسیه و حاره حریک از سوی ارتش اسرائیل هدف قرار خواهند گرفت.

    ادرعی از غیرنظامیان خواست تا شعاع دست‌کم ۵۰۰ متری از این ساختمان‌ها فاصله بگیرند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۳

    وال استریت ژورنال: روسیه از حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ پشتیبانی اطلاعاتی می‌کرد

    روزنامه وال استریت ژورنال نوشت روسیه اطلاعاتی در اختیار حوثی‌های یمن قرار می‌داد تا این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی بتواند کشتی‌های بین‌المللی را در دریای سرخ هدف قرار دهد.

    این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه و دو مقام دفاعی اروپا گزارش داد حوثی‌ها در پی گسترش حملات خود در منطقه، از داده‌های ماهواره‌ای روسیه استفاده می‌کردند.

    این داده‌ها از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوثی‌ها منتقل می‌شد.

    وال استریت ژورنال نوشت این اقدام مسکو نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، تا چه حد به دنبال تضعیف «نظم سیاسی و اقتصادی غرب به رهبری آمریکا» است.

    این روزنامه به نقل از برخی ناظران افزود روسیه می‌کوشد با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و آسیا «برای آمریکا مشکل ایجاد کند».

    تظاهرات حوثی‌های یمن در حمایت از حماس و حزب‌الله، صنعا، ۲۷ مهر
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹

    مایک پمپئو: دولت بایدن بدترین دشمنان آمریکا را تقویت کرده است

    مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، در شبکه ایکس نوشت در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، اسرائیل و متحدان عرب واشینگتن به ما اعتماد داشتند و برای صلح به رهبری ما نگاه می‌کردند.

    او افزود: «اما دولت فعلی قدرت بازدارندگی و اعتماد متحدانمان را از دست داده و بدترین دشمنانمان را تقویت کرده است.»

    مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۹

    تاکید حماس بر خروج نظامیان اسرائیلی از نوار غزه

    حماس اعلام کرد در صورت برقراری آتش‌بس و خروج ارتش اسرائیل از نوار غزه، این گروه آماده مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی است.

    بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از دیگر شروط حماس برای پایان درگیری‌ها عنوان شده است.

    هیاتی از حماس به رهبری خلیل الحیه، معاون دفتر سیاسی این گروه، روز پنج‌شنبه با مقام‌های مصری در قاهره بر سر راه‌های برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی گفت‌وگو کرد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰

    کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های لبنان در ۲۴ ساعت گذشته

    وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در جریان درگیری‌ها در این کشور در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ نفر کشته و ۱۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

    بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان در لبنان از زمان آغاز مناقشه کنونی در هفتم اکتبر سال گذشته، به دو هزار و ۵۹۳ تن افزایش یافت.

    بیش از ۱۲ هزار نفر نیز در این بازه زمانی در لبنان زخمی شده‌اند.

    ویرانی‌های به جا مانده از حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت، سوم آبان
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۱

    حماس از سفر معاون دفتر سیاسی خود به قاهره خبر داد

    حماس اعلام کرد خلیل الحیه، معاون دفتر سیاسی این گروه، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های مصری وارد قاهره شده است.

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم از تلاش‌های مصر برای دستیابی به توافقی بر سر آزادی گروگان‌های در بند حماس استقبال کرد.

    همچنین قرار است دور جدیدی از مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها روز یک‌شنبه ششم آبان در دوحه آغاز شود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۶

    کشته شدن ۴ نظامی اسرائیل در درگیری با ‌نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان

    ارتش اسرائیل اعلام کرد چهار نظامی این کشور در جریان درگیری‌ها با عوامل حزب‌الله در جنوب لبنان جان خود را از دست دادند. نظامیان کشته شده همگی از اعضای ذخیره ارتش اسرائیل بودند.

    در این درگیری‌‌ها که روز دوم آبان رخ داد، شش سرباز اسرائیلی نیز زخمی شدند.

    این حادثه مرگبار زمانی رخ داد که عوامل حزب‌الله با خروج از یک تونل، چند نارنجک به سوی نیروهای اسرائیلی پرتاب کردند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۴

    پیام خامنه‌ای پس از تایید خبر کشته شدن صفی‌الدین: به حمایت از «مقاومت» ادامه می‌دهیم

    علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی پس از تایید خبر کشته شدن هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله، نوشت صفی‌الدین «از برجسته‌ترین شخصیت‌های بزرگ حزب‌الله» و «یار و همراه همیشگی» نصرالله بود.

    او اسرائیل را به تلاش برای تجزیه لبنان متهم کرد و گفت حزب‌الله «مستحکم‌ترین سپر» در برابر اسرائیل است.

    خامنه‌ای تاکید کرد جمهوری اسلامی به حمایت خود از «مقاومت کنندگان» در برابر اسرائیل ادامه خواهد داد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۹

    بورل: شمار تلفات غیرنظامیان در لبنان غیرقابل تحمل است

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشدار داد تعداد کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامی در درگیری‌های لبنان «غیرقابل تحمل» است.

    او تاکید کرد اسرائیل باید در چارچوب قوانین بین‌المللی به حزب الله پاسخ دهد.

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۰

    مقام امنیتی اسرائیل: تعویق حمله تلافی‌جویانه به ایران در پی درز برخی جزییات آن کذب است

    یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل به رادیو ارتش این کشور گفت گزارش‌ها درباره تعویق حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی به دنبال درز برخی جزییات این عملیات کذب است.

    او تاکید کرد: «هیچ ارتباطی بین درز اسناد از پنتاگون و انتخاب زمان حمله به ایران وجود ندارد.»

    این مقام ارشد امنیتی اسرائیل افزود هنوز تاریخ نهایی حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی مشخص نشده است.

    نام این مقام در گزارش رادیو ارتش اسرائیل ذکر نشده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱

    استقبال خانواده‌های گروگان‌های در بند حماس از آغاز دوباره مذاکرات

    انجمن خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس با انتشار بیانیه‌ای از آغاز دوباره مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها استقبال کرد.

    در این بیانیه آمده: «رسیدن به توافق از طریق مذاکره تنها راه بازگرداندن همه گروگان‌ها به خانه است.»

    این انجمن از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست دستیابی به توافقی یک مرحله‌ای با هدف آزادی همه گروگان‌ها را در دستور کار قرار دهد.

    نتانیاهو پیش‌تر تایید کرد یک هیات اسرائیلی روز یک‌شنبه ششم آبان برای گفت‌وگو با مقام‌های قطری و آمریکایی درباره آزادی گروگان‌های اسیر در غزه راهی دوحه خواهد شد.

    این اولین دور مذاکرات پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، خواهد بود.

    تظاهرات برای آزادی گروگان‌های در بند حماس، تل‌آویو، اول آبان
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۵

    الشرق الاوسط: ایران به متحدان خود در عراق هشدار داده حمله اسرائیل به‌زودی رخ خواهد داد

    روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع عراقی گزارش داد مقام‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی خود در عراق اطلاع داده‌اند اسرائیل احتمالا ظرف یک هفته به حمله موشکی اخیر حکومت ایران پاسخ خواهد داد.

    بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی «سیگنال‌هایی بسیار منفی» دریافت کرده که نشان می‌دهند تلاش‌های بین‌المللی با هدف متقاعد کردن اسرائیل برای پاسخ ندادن به حمله حکومت ایران شکست خورده است.

    مقام‌های جمهوری اسلامی به متحدان خود در عراق هشدار داده‌اند با احتیاط رفتار کنند، به‌ویژه اگر حمله اسرائیل مواضع گروه‌های مورد حمایت حکومت ایران در عراق را هدف قرار دهد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۴

    ارتش اسرائیل: فرماندهی بلندپایه حزب‌الله به‌طور کامل نابود شده است

    هرزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، اعلام کرد «زنجیره فرماندهی بلندپایه حزب‌الله» به‌طور کامل نابود شده است.

    او افزود با در نظر گرفتن شرایط کنونی و صدمات وارده به این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، اسرائیل به‌طور بالقوه می‌تواند به پایان قطعی درگیری‌ها با حزب‌الله دست یابد.

    هالوی به عملیات اخیر ارتش اسرائیل در منطقه جبالیا در شمال نوار غزه پرداخت و اضافه کرد جبالیا هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی «در حال فروپاشی» است.

    هرزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۸

    پوتین: هیچ کشوری در منطقه از یک جنگ بزرگ استقبال نمی‌کند

    ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، گفت مسکو خواهان تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نیست و هیچ کشوری در منطقه از یک «جنگ بزرگ» استقبال نمی‌کند.

    او افزود مسکو از تحولات اخیر در خاورمیانه نگران است و در مسیر «ایجاد شرایط برای حل و فصل این درگیری» تلاش می‌کند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵

    تامین «حداکثر امنیت» برای اسرائیلی‌ها پس از توطئه ناکام جمهوری اسلامی در سریلانکا

    یک منبع پلیس در کلمبو، پایتخت سریلانکا، روز پنج‌شنبه دوم آبان، در گفت‌و‌گو با ایران‌اینترنشنال از خنثی شدن طرح ترور اسرائیلی‌ها در این کشور خبر داد و اعلام کرد در پی این توطئه که به درگیری‌های جمهوری اسلامی و اسرائیل مرتبط است، حداکثر امنیت برای شهروندان اسرائیلی تامین شده است.

    روز چهارشنبه، پس از افشای توطئه‌ای علیه اسرائیلی‌هایی که برای تعطیلات به سریلانکا رفته بودند، مقامات اسرائیلی به همه شهروندان هشدار دادند که بلافاصله این کشور را ترک کنند.

    به گفته یک منبع در داخل اسرائیل که به‌طور ناشناس با ایران‌اینترنشنال صحبت کرد، دو نفر دستگیر شده‌اند و یکی از آنها عراقی است و افراد دیگری نیز احتمالا در این ماجرا دخیل بوده‌اند.

    یک منبع پلیس در سریلانکا به ایران‌اینترنشنال گفت که در حال حاضر ارتش و پلیس در عملیاتی حداکثر امنیت ۵۷۷ اسرائیلی را تامین می‌کنند.

    این منبع آگاه با اشاره به این‌که طراحان این ترورها، اسرائیلی‌ها را به‌خاطر مسائل میان جمهوری اسلامی و اسرائیل هدف قرار می‌دهند، گفت تحقیقات همچنان ادامه دارد و بیم آن می‌رود افراد دیگری که در این توطئه دخالت دارند پیدا نشوند.

    مشروح گزارش ایران‌اینترنشنال را در این‌جا بخوانید.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

    هلال‌احمر: راه‌اندازی بیمارستان صلیب سرخ در مناطق جنگ‌زده لبنان و غزه ضروری است

    پیرحسین کولیوند، رییس جمعیت هلال‌احمر گفت راه‌اندازی بیمارستان صلیب سرخ در مناطق جنگ‌زده لبنان و غزه برای کمک به مجروحان ضروری است.

    او گفت که اسرائیل به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر جمهوری اسلامی در مرز سوریه و لبنان حمله موشکی کرده است.

    محمد فلاحتکار، مسئول بسیج استان البرز هم روز پنج‌شنبه از اعزام کاروان کمک‌های غذایی قرارگاه نصر این استان به سوریه خبر داد.

    او افزود این کاروان حامل ۲۰ تن برنج، پنج تن روغن و پنج تن حبوبات است که به جنگ‌زدگان فلسطینی و لبنانی اهدا خواهد شد.

    یاسین رامین، از مدیران پیشین هلال احمر که از او با عنوان «آقازاده» یاد می‌شود، اواخر مرداد امسال در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، جزییاتی را از سوء‌استفاده سپاه پاسداران از هلال احمر و پشت پرده کمک‌های بشردوستانه آن به غزه افشا کرده بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰

    حمله فردی ناشناس به سفارت اسرائیل در کره جنوبی

    وزارت امور خارجه اسرائیل اعلام کرد که یک فرد ناشناس وارد بخش ورودی ساختمان سفارت این کشور در سئول، پایتخت کره جنوبی شده و خساراتی به اموال سفارتخانه وارد کرده است.

    این اطلاعیه افزود حادثه خاتمه یافته و هیچ‌کسی آسیب ندیده است.

    وزارت خارجه گفت مقام‌های کره جنوبی در هماهنگی با اسرائیل به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵

    بلینکن: آمریکا برای جلوگیری از حملات بیشتر جمهوری اسلامی کاملا با اسرائیل هماهنگ است

    آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که این کشور در مورد اقدامات لازم برای جلوگیری از حملات بیشتر جمهوری اسلامی با اسرائیل کاملا هماهنگ است.

    او گفت که این هماهنگی همچنین شامل اطمینان از این می‌شود که هر پاسخی به حمله موشکی دهم مهر جمهوری اسلامی، به یک چرخه بی‌پایان تنش منجر نشود.

    بلینکن اظهار امیدواری کرد که جمهوری اسلامی، پیام آمریکا و دیگر کشورها را دریافت کرده باشد که هرگونه حمله بیشتری به اسرائیل، منافع تهران را به‌طور اساسی به خطر می‌اندازد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵

    نخست‌وزیر قطر: پس از مرگ یحیی سنوار، دوباره با دفتر سیاسی حماس ارتباط برقرار کردیم

    محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کشورش به عنوان میانجی بین اسرائیل و حماس، پس از مرگ یحیی سنوار، با این گروه «دوباره» تماس برقرار کرده است.

    او در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت تبادل نظرهایی با نمایندگان دفتر سیاسی حماس در دوحه انجام گرفته و افزود: «هنوز مشخص نیست که در آینده چگونه باید پیش برویم.»

    به گفته نخست‌وزیر قطر، احتمالا مواضع حماس در برابر آتش‌بس، همان چیزی است که آخرین بار اعلام کرده بودند.

    اشاره آل ثانی به پیشنهادی است که حماس در ماه ژوئیه ارائه داد اما اسرائیل آن را رد کرد و شروط جدیدی مانند کنترل گسترده‌تر بر کریدور فیلادلفی در امتداد مرز مصر و غزه را به آن افزود.

    آل ثانی از پاسخ به این سوال که آیا دوحه با آمریکایی‌ها موافق است که سنوار مانع اصلی توافق بوده، خودداری کرد و گفت که قطر به‌عنوان میانجی، این سیاست را دارد که به‌طور عمومی، هیچ یک از طرفین را مقصر نخواند.

    وزیر خارجه قطر یادآور شد که هیاتی آمریکایی به زودی با مذاکره‌کنندگان اسرائیلی در دوحه دیدار خواهند کرد.

    او گفت: «ما درباره راه‌های دستیابی به پیشرفت در این مذاکرات صحبت خواهیم کرد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰

    بلینکن: دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در روزهای آینده آغاز می‌شود

    آنتونی بلینکن،وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک با همتای قطری خود پیش‌بینی کرد که دور جدید مذاکرات آتش‌بس در غزه در روزهای آینده آغاز شود.

    بلینکن روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت اسرائیل اهداف استراتژیک خود را که از یک سال پیش و در آغاز جنگ تعیین کرده بود، همچون اطمینان از نابودی موثر حماس، محقق کرده است.

    او گفت هنوز مشخص نیست که آیا حماس آماده مشارکت در این مذاکرات است یا خیر، اما به زودی مذاکره‌کنندگان گرد هم می‌آیند و در روزهای آینده اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد.

    بلینکن از کمک ۱۳۵ میلیون دلاری کشورش به فلسطینیان غزه و کرانه باختری خبر داد و گفت با احتساب این مورد، کل کمک‌های آمریکا به فلسطینیان از زمان حمله حماس در هفت اکتبر سال گذشته، به ۱/۲ میلیارد دلار می‌رسد.

    وزیر خارجه آمریکا به طرح محاصره و تصرف شمال غزه از سوی اسرائیل اشاره و تاکید کرد که ایالات متحده به‌طور کامل با این طرح مخالف است.

    به گفته بلینکن، دولت اسرائیل هم اطمینان داده که چنین سیاستی را در پیش نخواهد گرفت.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۰

    یک میلیارد دلار در کنفرانس کمک به لبنان در پاریس جمع‌آوری شد

    ژان‌نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به نتایج برگزاری کنفرانس کمک به لبنان در پاریس گفت کشورهای شرکت‌کننده ۲۰۰ میلیون دلار به ارتش لبنان کمک خواهند کرد.

    به گفته او، در این کنفرانس ۸۰۰ میلیون دلار نیز برای کمک‌های بشردوستانه به لبنان جمع‌آوری شده است.

    وزیر خارجه فرانسه یادآور شد که آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار برای حمایت از لبنان ارائه کرده است.

    بارو در بخشی دیگر از سخنانش گفت حزب‌الله مسئولیت سنگینی در این جنگ دارد و باید حملاتش را متوقف کند.

    او تاکید کرد پیشنهاد مشترک فرانسه و آمریکا همچنان مبنای برقراری آتش‌بس در لبنان است.

    پاریس امروز (پنج‌شنبه سوم آبان) میزبان نشست بین‌المللی برای کمک به لبنان است.

    در این نشست ۷۰ تن از سران ده‌ها کشور جهان مانند نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان و نمایندگانی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا حضور دارند اما از جمهوری اسلامی و اسرائیل برای شرکت در این نشست دعوت نشده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵

    تایمز: اسرائیل پس از افشای اسناد محرمانه آمریکا، حمله به ایران را عقب انداخت

    روزنامه تایمز بریتانیا خبر داد که اسرائیل پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی را پس از افشای اسناد آمریکا درباره این حمله به تعویق انداخته است.

    اسرائیل نگران است جزییات این اطلاعات افشا شده بتواند به جمهوری اسلامی در پیش‌بینی الگوهای حمله کمک کند.

    طبق گزارش تایمز، اسرائیل مجبور شده است یک برنامه جایگزین تدوین کند که اجرای آن به شبیه‌سازی‌های دقیق نظامی نیاز دارد.

    یک منبع اطلاعاتی آگاه از بررسی‌های اسرائیل به تایمز گفت: «افشای اسناد محرمانه آمریکا، حمله را به دلیل لزوم تغییر در برخی راهبردها و اجزا به تاخیر انداخت.»

    به گفته این منبع، واکنش اسرائیل به حمله موشکی دهم مهر جمهوری اسلامی حتمی است اما اجرای آن بیشتر از زمان پیش‌بینی‌شده طول می‌کشد.

    در اطلاعات افشا شده هیچ اشاره‌ای به اهداف احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران نشده اما آمریکا به اسرائیل هشدار داده است که به زیرساخت‌های هسته‌ای یا صنعت نفت ایران حمله نکند.

    واشینگتن پست پیش‌تر گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به آمریکا اطمینان داده است واکنش اسرائیل بر اهداف نظامی جمهوری اسلامی متمرکز خواهد بود.

    اسناد افشاشده که شامل جزییاتی درباره تمرین‌های نظامی و استقرار تسلیحات اسرائیل است، از روز ۲۷ مهر در یک کانال تلگرامی وابسته به جمهوری اسلامی به نام دیده‌بان خاورمیانه (Middle East Spectator) منتشر شد.

    اطلاعات فاش شده، عمدتا مربوط به ارزیابی آمریکا از واکنش احتمالی اسرائیل بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و سایر داده‌هاست.

    در این سند به دو موشک بالستیک هواپرتاب اسرائیل با نام‌های «گولدن هورایزن» (Golden Horizon) و «راکس» (Rocks) اشاره شده است.

    این اسناد به عکس‌های ماهواره‌ای از تمرین نظامی اسرائیل در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) برای حمله احتمالی تلافی‌جویانه علیه جمهوری اسلامی اشاره دارند.

    اسناد می‌گویند هدف از این مانورها، تمرین سوخت‌گیری هوایی و عملیات جست‌وجو و نجات بوده است.

    همچنین گفته شده است نیروی شرکت‌کننده در این تمرین، از نظر اندازه مشابه نیرویی بوده که اسرائیل در حمله به یمن در ۲۹ سپتامبر (هشت مهر) به کار گرفته بود.

    این اسناد به جزییاتی مانند نقل ‌و انتقال مهمات، رزمایش نیروی هوایی اسرائیل برای استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، موشک‌های هوا به زمین، هواپیماهای سوخت‌رسان و دیگر هواپیماهای پشتیبانی اشاره دارند.

    در این اسناد آمده که اسرائیل با استفاده از پهپادها، به‌طور مخفیانه ایران را تحت نظارت داشته است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۵

    شلیک ۱۲۰ موشک از لبنان به سوی اسرائیل در روز پنج‌شنبه

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که حدود پنج موشک را که از لبنان به سمت جلیل مرکزی و جلیل علیا شلیک شده بودند، به‌طور موفقیت‌آمیز منهدم کرد.

    این خبر پس از شنیده شدن آژیرهای خطر در شهر کرمئیل و مناطق اطراف آن منتشر شد.

    از صبح روز پنج‌شنبه تاکنون بیش از ۱۲۰ موشک از لبنان به سوی مناطق مختلف اسرائیل شلیک شده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵

    محمود عباس، اسرائیل را به تلاش برای خالی کردن غزه از فلسطینی‌ها متهم کرد

    محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را به این متهم کرد که قصد دارد نوار غزه و به ویژه شمال آن را با حملات جدیدش، از فلسطینی‌ها خالی کند.

    عباس در سخنرانی خود خطاب به اعضای گروه بریکس گفت: «یک سال کامل از بزرگ‌ترین فاجعه‌ای که مردم فلسطین پس از نکبت ۱۹۴۸ تجربه کرده‌اند، می‌گذرد؛ جنگی که در آن اسرائیل در نوار غزه مشغول جنایات نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی است.»

    او افزود: «این بخشی از طرح اسرائیل برای خالی کردن سرزمین از ساکنانش است، به ویژه اکنون در شمال غزه که نیروهای اشغال‌گر با گرسنه نگه‌داشتن مردم، تلاش می‌کنند آن‌ها را مجبور به ترک خانه‌هایشان کنند.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰

    ۱۷ کشته در حمله اسرائیل به اردوگاه نصیرات غزه

    مقام‌های بهداشتی حماس از حمله اسرائیل به ساختمان مدرسه‌ای سابق در اردوگاه نصیرات در غزه خبر دادند.

    به گفته این منابع، دست‌کم ۱۷ نفر از جمله کودکان کشته و ۴۲ نفر زخمی شدند.

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که مدرسه مورد حمله در اردوگاه نصیرات یک مرکز فرماندهی حماس بوده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰

    العربیه: هاشم صفی‌الدین ۳ روز در تونل زیرزمینی محبوس بود و بر اثر خفگی کشته شد

    العربیه در گزارشی خبر داد هاشم صفی‌الدین، گزینه بالقوه جانشینی حسن نصرالله، دبیر‌کل کشته شده حزب‌الله لبنان، به شکل مستقیم با حملات هوایی اسرائیل کشته نشد بلکه به دلیل محبوس ماندن در پناهگاهی زیرزمینی و بر اثر خفگی جان باخت.

    بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد نحوه مرگ صفی‌الدین به‌نوعی تکرار سناریوی کشته شدن نصرالله است.

    مشروح گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵

    هواپیمایی قطر تمام پروازهای خود را به ایران لغو کرد

    شرکت هواپیمایی قطر ایرویز تمام پروازهای خود را به ایران، عراق و لبنان، تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.

    دلیل این تعلیق، «شرایط کنونی در منطقه خاورمیانه» اعلام شده است.

    شرکت‌های هواپیمایی پگاسوس ایرلاینز و ترکیش ایرلاینز نیز روز چهارشنبه از لغو پروازهایشان به ایران خبر داده بودند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵

    نخست‌وزیر لبنان خواستار حمایت بین‌المللی برای تقویت و توسعه ارتش این کشور شد

    نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در کنفرانس پاریس تاکید کرد حمایت بین‌المللی برای تقویت و توسعه ارتش لبنان و بازسازی زیرساخت‌های ویران‌شده این کشور ضروری است.

    میقاتی گفت که دولت لبنان تصمیم به جذب نیروهای بیشتری گرفته و می‌تواند هشت هزار سرباز را به عنوان بخشی از برنامه اجرای آتش‌بس و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل جذب کند.

    این قطعنامه، خواستار استقرار ارتش لبنان در جنوب این کشور است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۵

    پوتین: تقابل اسرائیل و جمهوری اسلامی، خاورمیانه را در آستانه جنگی تمام‌عیار قرار داده است

    ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه گفت نبردهایی که در غزه آغاز شد اکنون به لبنان کشیده شده و میزان تنش میان اسرائیل و جمهوری اسلامی نیز به شدت افزایش یافته است.

    او افزود: «این وضعیت به واکنش زنجیره‌ای شباهت دارد و کل خاورمیانه را در آستانه یک جنگ تمام‌عیار قرار داده است.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۰

    فرانسه از ارائه بسته کمک ۱۰۰ میلیون یورویی به لبنان خبر داد

    امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در کنفرانسی بین‌المللی در پاریس اعلام کرد که این کشور یک بسته کمک ۱۰۰ میلیون یورویی (معادل ۱۰۸ میلیون دلار) برای حمایت از لبنان ارائه خواهد کرد.

    مکرون گفت: «در کوتاه‌مدت، کمک‌های گسترده‌ای برای مردم لبنان نیاز است؛ هم برای کمک به صدها هزار نفری که بر اثر جنگ آواره شده‌اند و هم برای میزبانان آن‌ها.»

    او در سخنرانی خود، بار دیگر خواستار آتش‌بس در لبنان شد.

    مکرون از این که جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل درگیر شده‌اند ابراز تاسف و در عین حال از عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان انتقاد کرد.

    جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل باعث آوارگی بیش از یک میلیون نفر در لبنان شده، بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر را کشته و بحران اقتصادی این کشور را عمیق‌تر کرده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

    اسرائیل از کشف تونل و انبار سلاح حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهایش در جنوب لبنان، انبار سلاحی را در یک تونل حزب‌الله شناسایی کردند.

    طبق گزارش ارتش اسرائیل، این تونل قرار بود از سوی نیروی رضوان حزب‌الله برای آماده‌سازی پیش از حمله احتمالی به اسرائیل استفاده شود.

    نیروهای اسرائیلی در این تونل، تخت‌های چند طبقه، مواد غذایی همراه با سلاح‌ها و تجهیزات نظامی پیدا کرده‌اند که امکان اقامت طولانی مدت عناصر حزب‌الله در آنجا را فراهم می‌کرده است.

    در این منطقه مواضع پرتاب راکت حزب‌الله نیز کشف شده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰

    خبر فوری
    رسانه‌های لبنان از حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در بزرگراه منتهی به بیروت خبر دادند

    خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که در حمله اسرائیل، خودرویی در بزرگراهی منتهی به بیروت هدف قرار گرفته است.

    این خبرگزاری گفت پهپاد اسرائیل، یک خودرو را در جاده کحاله که منطقه‌ای کوهستانی در بزرگراه اصلی میان بیروت و دره بقاع است، هدف قرار داد.

    رسانه‌های لبنانی نوشتند که در این حمله، دو سرنشین خودرو کشته شده‌اند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۰

    حزب‌الله: در حمله راکتی به نهاریا، پایگاه صنایع دفاعی اسرائیل را هدف قرار دادیم

    حزب‌الله مسئولیت شلیک حدود ۵۰ راکت به نهاریا در شمال اسرائیل را بر عهده گرفت و گفت یک پایگاه «صنایع دفاعی» را هدف قرار داده است.

    طبق گزارش‌ها، چهار نفر در نزدیکی روستای کلیل، واقع در منطقه الجلیل غربی، بر اثر برخورد راکت مجروح شده‌اند.

    حزب‌الله همچنین اعلام کرد شهر شمالی صفد را «با یک حمله گسترده راکتی» به تلافی حملات اسرائیل به لبنان هدف قرار داده است.

    بر اساس گزارش ارتش اسرائیل، حدود ۳۰ موشک به سمت صفد شلیک شد که بسیاری از آن‌ها رهگیری شده‌اند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۰

    ۳۰ موشک از لبنان به سمت منطقه صفد در شمال اسرائیل شلیک شد

    ارتش اسرائیل خبر داد که ساعتی پیش رگباری از ۳۰ موشک از لبنان به سمت منطقه صفد در شمال اسرائیل شلیک شد.

    اطلاعیه ارتش می‌گوید که بیشتر راکت‌ها رهگیری شده‌اند و گزارشی از تلفات یا خسارات عمده گزارش نشده است.

    پیش از این حمله، ۵۰ راکت نیز از لبنان به سوی منطقه نهاریا شلیک شد.

    در مجموع این دو حمله، حزب‌الله از صبح پنج‌شنبه بیش از ۸۰ موشک به شمال اسرائیل شلیک کرده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰

    فرمانده کل سپاه پاسداران: اسرائیل به قدرت لوله‌های تاد اعتماد نکند

    حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با اشاره به استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکایی تاد در اسرائیل گفت: «به لوله‌های تاد اعتماد نکنید. این‌ها محدود هستند و شما به قدرت محدود تکیه کرده‌اید.»

    او افزود: «شما نمی‌توانید در این داستان پیروز شوید و ما شما را شکست خواهیم داد.»

    سلامی همچنین اسرائیل را «سرزمینی کوچک که عمده اقتصادش به دریا متکی است» خواند و گفت: «تصمیمات ناعاقلانه می‌تواند سقوط یک رژیم را با شتابی عجیب همراه کند.»

    فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها هم اشتباه می‌کنند که حیثیت سیاسی خود را به جنایت این‌ها گره‌ زده‌اند.»

    در روزهای گذشته رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند سامانه دفاع ضدموشکی تاد در اسرائیل برای محافظت از این کشور در برابر حمله احتمالی جمهوری اسلامی به مرحله عملیاتی رسیده است.

    سامانه پیشرفته تاد می‌تواند موشک‌های بالستیک با برد کوتاه، متوسط و بلند را هم در داخل و هم خارج از جو منهدم کند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵

    شلیک ۵۰ راکت از لبنان به سوی نهاریا، ۴ شهروند اسرائیلی را زخمی کرد

    در جریان شلیک گسترده راکت از لبنان به سمت شهر نهاریا و مناطق اطراف آن در شمال اسرائیل، دست‌کم چهار نفر بر اثر اصابت ترکش‌ مجروح شدند.

    ارتش اسرائیل اعلام کرد بیش از ۵۰ راکت از لبنان به سوی این منطقه شلیک شده است.

    برخی از راکت‌ها رهگیری شدند و تعدادی از آن‌ها در خاک اسرائیل فرود آمدند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۳.۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۰

    تحولات تنش‌ها و درگیری‌های خاورمیانه در روز چهارشنبه

    روز چهارشنبه دوم آبان درگیری‌های منطقه‌ای با شدت ادامه پیدا کرد.

    حزب‌الله لبنان در طول این روز، نزدیک به ۱۳۵ موشک به اسرائیل شلیک کرد.

    در طرف مقابل، اسرائیل از شامگاه چهارشنبه تا بامداد پنج‌شنبه، دست‌کم ۱۷ حمله هوایی به مناطقی در جنوب بیروت انجام داد.

    ارتش اسرائیل در این روز اعلام کرد طی دو شبانه‌روز گذشته، سه فرمانده منطقه‌ای و ۷۰ نفر از نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان کشته شدند.

    ارتش اسرائیل گفت هواپیماهای جنگنده‌ این کشور شامگاه سه‌شنبه به چندین مرکز تولید و ذخیره‌سازی تسلیحات حزب‌الله در بیروت حمله کردند.

    روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر خود را به اسرائیل پایان داد.

    بلینکن گفت مهم است که اسرائیل در پاسخ تلافی‌جویانه به حمله جمهوری اسلامی به شکلی عمل کند که به تشدید درگیری‌ها منجر نشود و تاکید کرد اکنون وقت به پایان رساندن جنگ غزه است.

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به گروهی از خلبانان نیروی هوایی این کشور گفت که حمله اسرائیل به ایران نشان‌دهنده «حاضر و آماده» بودن نیروی هوایی اسرائیل خواهد بود.

    بامداد پنج‌شنبه اسرائیل از سمت بلندی‌های جولان و شمال لبنان به دو نقطه در دمشق و حومه حمص در سوریه حمله هوایی کرد.

    اسرائیل در هفته‌های اخیر چندین حمله به سوریه به منظور هدف قرار دادن اعضا و زیرساخت‌های گروه حزب‌الله انجام داده است.

    مشروح تحولات مربوط به تنش‌ها و درگیری‌های منطقه در روز چهارشنبه دوم آبان را در این‌جا بخوانید.

ویدیوهای مرتبط