آمریکا برای اولین بار با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ اسپیریت به حوثی‌ها حمله کرد

خلاصه

  • یک مقام لبنانی اعلام کرد که اسرائیل روز چهارشنبه ۱۱ حمله هوایی به نبطیه و مناطق اطراف آن انجام داده است
  • در حمله اسرائیل به نبطیه، شهردار این منطقه و دست‌کم پنج نفر دیگر کشته شدند
  • ارتش اسرائیل درباره حمله به نبطیه گفت هواپیماهایش روز چهارشنبه به ده‌ها هدف حزب‌الله در این منطقه مانند انبارهای سلاح و مراکز فرماندهی که در کنار ساختارهای غیرنظامی قرار داشتند، حمله کردند
  • ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۲۵ مهر خبر داد محمود المبحوح، فرمانده واحد عملیات پهپادی حماس در شمال نوار غزه، در حمله هوایی کشته شده است
  • اسرائیل از بازداشت مردی ۳۵ ساله به اتهام تلاش برای ترور یک دانشمند اسرائیلی در ازای دریافت ۱۰۰ هزار دلار از سوی جمهوری اسلامی خبر داد
  • اسرائیل تایید کرد پس از چند روز وقفه، بار دیگر به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت حمله هوایی کرده و انبار تسلیحات زیرزمینی متعلق به حزب‌الله را هدف قرار داده است
  • ارتش اسرائیل اعلام کرد هواپیماهای جنگنده‌اش در روز سه‌شنبه بیش از ۱۴۰ موضع حزب‌ا‌‌لله را در ۵۰ منطقه لبنان هدف قرار دادند
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۵

    ۳۰ راکت به سمت جلیل علیا در اسرائیل شلیک شد

    کان نیوز اسرائیل صبح روز پنج‌شنبه خبر داد که رگباری از حدود ۳۰ راکت به سمت جلیل علیا شلیک شده است.

    این گزارش می‌گوید که برخی از راکت‌ها رهگیری شدند و برخی دیگر در مناطق خالی از سکنه فرود آمدند.

    ساعتی پیش از آن تعداد راکت‌های شلیک شده از لبنان به سوی شمال اسرائیل، پنج مورد ذکر شده بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۱

    وزیر دفاع آمریکا:دشمنان هرچقدر هم تاسیسات خود را زیر زمین پنهان کنند، به آنها حمله می‌کنیم

    لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، پنج‌شنبه ۲۶ مهر در بیانیه‌ای گفت حمله‌های ارتش ایالات متحده با بمب‌افکن‌های رادارگریز استراتژیک بی-۲ اسپیریت به پنج انبار زیرزمینی تسلیحات حوثی‌ها نشان می‌دهد هر چقدر هم دشمنان آمریکا تلاش کنند تاسیسات خود را با استحکام در اعماق زمین پنهان کنند، ایالات متحده می‌تواند به این اهداف دسترسی داشته باشد.

    وزیر دفاع آمریکا گفت به درخواست جو بایدن دستور این حمله را مستقیما صادر کرده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۳

    شاهزاده رضا پهلوی:مذاکره و جنگ کارساز نیست و باید راه سوم، یعنی توانمندسازی مردم را برگزید

    شاهزاده رضا پهلوی، شامگاه چهارشنبه ۲۵ مهر، در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز، دیپلماسی و مذاکره با جمهوری اسلامی را شکست خورده دانست و در عین حال گفت که جنگ نیز راه حل نیست بلکه در عوض، باید راه سوم، یعنی توانمندسازی مردم ایران را برگزید.

    او گفت: «من همیشه گفته‌ام که بهترین راه برای کمک به مردم ایران برای رهایی از این رژیم، حمایت و توانمندسازی آنهاست. ما دیده‌ایم که دیپلماسی شکست خورده و جنگ هم راه‌حل نیست. تنها راه سوم باقی می‌ماند و آن این است که برای اولین بار در چهار دهه گذشته بر روی مردم ایران سرمایه‌گذاری کنیم، به جای اینکه وقت خود را برای مذاکره با این رژیم تلف کنیم. بنابراین واقعا بهترین راه برای کمک به مردم ایران توانمندسازی آنهاست.»

    بیشتر بخوانید

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۰

    آمریکا برای اولین بار با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ اسپیریت به حوثی‌ها حمله کرد

    ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، پنج‌شنبه ۲۶ مهر اعلام کرد ایالات‌متحده علیه تاسیسات زیرزمینی تسلیحات حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی چندین حمله انجام داد و در این حمله‌ها از بمب‌افکن‌های رادارگریز استراتژیک بی-۲ اسپیریت استفاده کرد.

    طبق اعلام سنتکام، در انبارهای حوثی‌ها که هدف حمله آمریکا قرار گرفتند، موشک‌ها، قطعات تسلیحات و سایر مهماتی نگهداری می‌شد که از آنها در حمله به کشتی‌های نظامی و غیرنظامی در دریای سرخ، خلیج عدن و سایر نقاط منطقه استفاده می‌شد.

    ارتش آمریکا با اشاره به استفاده از بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ اسپیریت در این حمله‌ها گفت استفاده از این بمب‌افکن‌ها نشانگر توانایی تهاجمی آمریکا در حمله به اهداف مورد نظر خود در هر زمان و مکان لازم است.

    سنتکام خاطرنشان کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد در حمله‌های آمریکا به حوثی‌هاغیرنظامیان آسیب ندیده‌اند.

    تصویری از یک بمب‌افکن‌ رادارگریز استراتژیک بی-۲ اسپیریت آمریکا
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۱

    سی‌ان‌ان: آمریکا برای اولین بار با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ اسپیریت به حوثی‌ها حمله کرد

    گزارش‌های رسانه‌ای از حمله آمریکا به انبارهای تسلیحاتی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن خبر دادند.

    سه مقام نظامی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند ارتش آمریکا غروب چهارشنبه ۲۵ مهر به وقت محلی به انبارهای تسلیحات حوثی‌ها و تاسیسات زیرزمینی این گروه وابسته به جمهوری اسلامی در یمن حمله کرد.

    یکی از این مقام‌های نظامی به سی‌ان‌ان گفت آمریکا این حمله‌ها را با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ اسپیریت انجام داده است. این اولین بار است که آمریکا در حمله به حوثی‌ها از این بمب‌افکن‌های استراتژیک استفاده می‌کند.

    العربیه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ارتش آمریکا سلاح‌هایی را که حوثی‌ها در حمله به خطوط کشتیرانی استفاده می‌کردند، هدف قرار داد.

    رسانه‌های حوثی‌ها پیش‌تر از حمله آمریکا و اسرائیل به شهرهای صنعا و صعده خبر داده بودند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۵

    سی‌ان‌ان: طرح اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی آماده است

    سی‌ان‌ان چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد طرح اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی آماده است.

    مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند انتظار می‌رود اسرائیل به حمله اخیر ایران تا قبل از برگزاری انتخابات آمریکا در ۱۵ آبان پاسخ تلافی‌جویانه بدهد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۳

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حمله اسرائیل به یک انبار مهمات در لاذقیه سوریه خبر داد

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه پنج‌شنبه ۲۶ مهر گزارش داد اسرائیل یک انبار مهمات را در شهر لاذقیه در ساحل غربی سوریه هدف حمله هوایی قرار داده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶.۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۵

    العربیه: هفت سرباز اسرائیل در درگیری‌های جنوب لبنان کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند

    العربیه به نقل از منابع آگاه گزارش داد هفت سرباز اسرائیلی چهارشنبه در درگیری‌های جنوب لبنان کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند. اسرائیل هنوز درباره تلفات احتمالی نیروهای خود اظهارنظر نکرده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۳

    اسرائیل یک پهپاد را بر فراز دریای مدیترانه رهگیری کرد

    ارتش اسرائیل پنج‌شنبه اعلام کرد یک پهپاد را که به سمت این کشور در حرکت بود، پیش از ورود به حریم هوایی اسرائیل، بر فراز دریای مدیترانه رهگیری کرده است.

    در پی رصد این پهپاد، آژیرهای خطر در جنوب منطقه نگب فعال شده بود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۹

    وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل درباره سامانه تاد و درگیری‌های غزه و لبنان گفت‌وگو کردند

    لوید آستین و یوآف گالانت، وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل، چهارشنبه ۲۵ مهر در تماسی درباره درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله، استقرار سامانه موشکی تاد در اسرائیل، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و تامین امنیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و ساکنان مناطق مرزی لبنان و اسرائیل گفت‌وگو کردند.

    دو طرف استقرار سامانه موشکی تاد در اسرائیل را نشانگر حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل در دفاع از خود خواندند.

    آستین در این تماس بر تعهد قاطع آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل و دفاع از متحدان، شرکا و نیروهای خود تاکید کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۷

    خبر فوری
    ای‌بی‌سی نیوز: نتانیاهو تعدادی از اهداف حمله به جمهوری اسلامی را به تایید رسانده است

    ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک منبع اسرائیلی گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تعدادی از اهداف حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به جمهوری اسلامی را به تایید رسانده است.

    این منبع جزییات بیشتری درباره این اهداف نداد و درباره اینکه آیا این اهداف صرفا نظامی هستند اظهارنظر نکرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۲

    نتانیاهو: از پایگاه‌های حزب‌الله در جنوب لبنان، سلاح‌های روسی مدرن و پیشرفته کشف شده است

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در گفت‌وگویی با روزنامه فیگارو اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی در بازرسی از پایگاه‌های حزب‌الله در جنوب لبنان، سلاح‌های روسی مدرن و پیشرفته کشف کرده‌اند.

    نتانیاهو همچنین هشدار داد جنگ داخلی جدید در لبنان فاجعه‌ خواهد بود و قطعا هدف اسرائیل تحریک چنین جنگی نیست.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۹

    تحقیقات رویترز نشان می‌دهد باتری‌ پیچرهای حزب‌الله با مواد منفجره پلاستیکی دستکاری شده بود

    خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع لبنانی مطلع از انفجار پیجرهای حزب‌الله نوشت عوامل سازنده این دستگاه‌های ارتباطی، باتری‌‌هایی برای آن‌ها طراحی کردند که حاوی یک بار کوچک اما قوی از مواد منفجره پلاستیکی و یک مواد منفجره جدید بود که با اشعه ایکس قابل کشف نبوده‌اند.

    سه خبرنگار رویترز، که باتری‌های آلوده این پیجرها را دیده‌اند با نوشتن یک گزارش تحقیقی نشان داده‌اند چگونه دستگاه امنیتی اسرائیل با استفاده از یک چاشنی نامرئی و مواد منفجره پلاستیکی نازک، باتری‌ پیجرها را به بمب تبدیل کردند.

    بنا بر این گزارش، باتری‌های داخل پیجرهایی که در آغاز سال جاری میلادی به لبنان رسیدند، بخشی از اقدامات اسرائیل برای نابودی حزب‌الله بودند.

    به گفته یک منبع لبنانی که اطلاعات دست اول از پیجرها داشت، عواملی که پیجرها را ساخته بودند، باتری را طراحی کردند که یک بار کوچک اما قوی از مواد منفجره پلاستیکی و یک چاشنی جدید که برای اشعه ایکس نامرئی بود، در آن تعبیه شده بود.

    رویترز در گزارش خود تاکید کرده که اسرائیلی‌ها این باتری‌ها را که به خاطر مواد انفجاری داخل آن، به شکلی غیرمعمول برای پیجرها بزرگ بودند، برای این عملیات طراحی کرده بودند.

    این طراحی منحصر به‌فرد، این ضعف بزرگ را داشت که هیچ سابقه‌ای از نمونه‌های مشابه آن در بازار وجود نداشت و برای رفع شک در مورد آن‌ها، اسرائیلی‌ها فروشگاه‌ها، صفحات و پست‌های آنلاین جعلی برای این محصول درست کردند که توانست حزب‌الله را فریب دهد.

    به گفته منبع لبنانی و عکس‌های این باتری، یک ورقه نازک مربعی با شش گرم ماده منفجره پلاستیکی پنتا اریتریتول تترانیترات (PETN) سفید بین دو سلول باتری مستطیلی فشرده شده و فضای باقی مانده بین سلول‌های باتری را هم نواری از مواد بسیار قابل اشتعال که به عنوان چاشنی عمل می‌کند، اشغال کرد.

    عکس‌ها نشان می‌دهند که این ساندویچ سه لایه در یک آستین پلاستیکی مشکی قرار داده شده بود و در یک محفظه فلزی به اندازه یک جعبه کبریت محصور شده بود.

    پس از دریافت پیجرها در ماه فوریه، حزب‌الله به دنبال وجود مواد منفجره بود و برای همین پیجرها را از طریق اسکنرهای امنیتی فرودگاه آزمایش کردند اما چیزی نیافتند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۰

    یونیفل: ارتش اسرائیل به یک برج دیدبانی یونیفل در جنوب لبنان شلیک کرد

    یونیفل، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد، نیروهای ارتش اسرائیل به یک برج دیده‌بانی یونیفل در نزدیکی روستای کفرکلا در جنوب لبنان شلیک کرده‌اند.

    یونیفل در این بیانیه با اشاره به آسیب‌دیدگی دو دوربین و برج در این شلیک، نوشت: «صبح امروز، نیروهای حافظ صلح مستقر در موضعی نزدیک به کفرکلا مشاهده کردند که یک تانک مرکاوای اسرائیلی به سمت برج دیده‌بانی آن‌ها شلیک کرد. این بار دیگر شاهد شلیک مستقیم و ظاهرا عمدی به یک موضع یونیفل هستیم.»

    یونیفل در ادامه با اشاره به ضرورت احترام به مکان‌های سازمان ملل، نوشته است «ما به ارتش اسرائیل و همه طرف‌ها یادآور می‌شویم که وظیفه دارند امنیت و ایمنی کارکنان و اموال سازمان ملل را تضمین کنند و به حرمت مکان‌های سازمان ملل در هر زمان احترام بگذارند.»

    بر اساس گزارش‌ رسانه‌ها، در هفته‌های اخیر، نیروهای اسرائیلی چندین بار به مواضع یونیفل در لبنان شلیک کرده‌اند که باعث آسیب به برج‌ها و زخمی شدن دست‌کم پنج نفر از نیروهای حافظ صلح شده است.

    همچنین گزارش شده که این نیروها به زور وارد یک پایگاه یونیفل شده‌اند.، اقداماتی که یونیفل «نقض‌های شوکه‌کننده» حقوق بین‌الملل توصیف کرده است.

    اسرائیل در چند روز اخیر بارها از یونیفل خواسته که پایگاه‌های خود را تخلیه کند، اما یونیفل پاسخ داده است «ما می‌مانیم» و حضور خود را به وظایف محوله از سوی شورای امنیت سازمان ملل نسبت داده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۸

    ایالات متحده: اسرائیل پس از هشدار واشینگتن گام‌هایی برای کاهش بحران انسانی برداشته است

    متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد اسرائیل پس از دریافت نامه هشدارآمیز از دولت بایدن مبنی بر احتمال قطع کمک‌های امنیتی، چندین اقدام برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه انجام داده است.

    میلر با اشاره به ۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه که در ۲۴ ساعت گذشته به شمال غزه وارد شدند و همچنین ورود ۳۰ کامیون دیگر یک روز پیش از آن، گفت «اسرائیل گذرگاه ایریز را برای ورود کمک‌ها به شمال غزه بازگشایی کرده و یک مسیر جدید از جنوب غزه به شمال نیز ایجاد کرده است. علاوه بر این، یک مسیر دیگر برای ارسال کمک‌ها به جنوب غزه باز شده است.»

    میلر همچنین اعلام کرد اسرائیل مسیر کمک‌رسانی از اردن را نیز بازگشایی کرده و انبارهای جدیدی برای سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بشردوستانه فراهم کرده تا مشکلات لجستیکی آن‌ها در توزیع کمک‌ها کاهش یابد.

    اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته به سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بشردوستانه اطلاع داده که برای ۱۲ ماه از الزام به ارائه اظهارنامه‌های گمرکی برای وارد کردن کالاها صرف‌نظر خواهد کرد، تصمیمی که در پاسخ به درخواست‌های این سازمان‌ها و همچنین دولت بایدن در نامه اخیرش به دولت اسرائیل اتخاذ شده است.

    میلر توضیح داد که در نامه ارسالی به اسرائیل، درباره پیامدهای حقوقی کمک‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل در شرایطی که این کشور در راستای حل بحران کمک‌ها در غزه گام برندارد، توضیح داده شده است.

    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال تاکید کرد آمریکا موظف است تا برتری نظامی کیفی اسرائیل در منطقه را حفظ کند و به هیچ وجه کمک‌های نظامی به اسرائیل را به طور کامل قطع نخواهد کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۶

    سی‌ان‌ان: مقامات آمریکایی احتمال می‌دهند اسرائیل پیش از ۱۵ آبان به ایران حمله کند

    مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند انتظار می‌رود اسرائیل به حمله اخیر ایران تا قبل از برگزاری انتخابات آمریکا در ۱۵ آبان پاسخ تلافی‌جویانه بدهد.

    این حمله اگر تنها چند روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شود، تنش‌های فزاینده در خاورمیانه را به‌ شکلی کم‌سابقه در معرض نظر افکار عمومی قرار می‌دهد.

    به گفته این مقامات، زمان‌بندی و شرایط این حمله تلافی‌جویانه در دولت اسرائیل مورد بحث قرار گرفته است، اما بحث‌ها مستقیما به زمان‌بندی انتخابات آمریکا مربوط نمی‌شود.

    با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به گفته مقامات ارشد آمریکایی به شدت به سیاست‌های آمریکا توجه دارد، به هرگونه پیامد سیاسی احتمالی این حمله بر تحولات سیاسی در ایالات متحده حساس است.

    با نزدیک شدن به روز انتخابات، دولت آمریکا فشار بیشتری به اسرائیل وارد کرده است تا شرایط انسانی در غزه را بهبود بخشد.

    در نامه‌ای که این هفته خبر ارسال آن رسانه‌ای شد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و لوید آستین، وزیر دفاع، به اسرائیل هشدار دادند که اگر کمک‌های بیشتری به غزه نرسد، ممکن است کمک‌های نظامی به این کشور قطع شود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۰

    هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطر بسیار بالای شیوع وبا در لبنان

    پس از آن‌که یک مورد از عفونت شدید و بالقوه مرگبار وبا در این کشور جنگ‌زده شناسایی شد، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که خطر شیوع وبا در لبنان «بسیار بالا» است.

    سازمان بهداشت جهانی در هشدار خود تاکید کرده خطر شیوع وبا در میان صدها هزار نفری که از زمان تشدید حملات هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله و آغاز عملیات زمینی برای عقب راندن این گروه از مرز شمالی لبنان آواره شده‌اند، بسیار بالاست.

    عبدالناصر ابوبکر، نماینده این سازمان در لبنان، در یک کنفرانس خبری آن‌لاین به خبرنگاران گفت: «اگر شیوع وبا ... به افراد تازه آواره‌شده سرایت کند، ممکن است بسیار سریع گسترش یابد.»

    بنا بر اعلام وزارت بهداشت لبنان، یک مورد وبا در یک شهروند لبنانی تایید شده است که روز دوشنبه با علائم اسهال آبکی و کم‌آبی بدن به بیمارستان مراجعه کرده بود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۱

    ایالات متحده: اطمینان حاصل می‌کنیم که اسرائیل به ساکنان شمال غزه گرسنگی اجباری نمی‌دهد

    لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در جریان نشست شورای امنیت برای بررسی جنگ در غزه گفت ایالات متحده نظارت می‌کند تا اطمینان یابد اقدامات اسرائیل در شمال نوار غزه نشان‌دهنده این نیست که سیاستی برای «گرسنگی دادن» به ساکنان این منطقه در کار است.

    گرینفیلد گفت چنین سیاستی «وحشتناک و غیرقابل قبول خواهد بود و طبق قوانین بین‌المللی و قوانین ایالات متحده پیامدهایی در پی خواهد داشت.»

    نماینده آمریکا در سازمان ملل به اعضای شورای امنیت گفت: «دولت اسرائیل گفته است که این سیاست آن‌ها نیست و منابع غذایی و دیگر نیازهای اساسی قطع نخواهد شد و ما نظارت خواهیم کرد که اقدامات اسرائیل در عمل با این اظهارات مطابقت داشته باشد.»

    مقامات آمریکایی سه‌شنبه اعلام کردند ایالات متحده به اسرائیل گفته است که باید ظرف یک ماه اقداماتی برای بهبود وضعیت انسانی در غزه انجام دهد، در غیر این صورت ممکن است محدودیت‌هایی بر کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل اعمال شود.

    دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، پیش از جلسه شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «اسرائیل همچنان متعهد به همکاری با شرکای بین‌المللی خود است تا اطمینان حاصل شود کمک‌ها به کسانی که به آن نیاز دارند در نوار غزه می‌رسد.»

    دانون در ادامه با اشاره به نقش حماس در نواز غزه گفت: «مشکل در غزه کمبود کمک نیست. مشکل، حماس است که این کمک‌ها را به سرقت برده، ذخیره و به فروش می‌رساند تا ماشین ترور خود را تغذیه کند، در حالی که غیرنظامیان رنج می‌برند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۵

    ارتش اسرائیل: جلال مصطفی حریری، فرمانده حزب‌الله در منطقه قانا کشته شد

    به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل اعلام کرده است که یکی دیگر از فرماندهان حزب‌الله را در جنوب لبنان کشته است.

    بنا بر این گزارش، ارتش اسرائیل گفته جلال مصطفی حریری، فرمانده حزب‌الله در منطقه قانا، در یک حمله همراه با سایر نیروهای حزب‌الله کشته شد.

    تاکنون حزب‌الله این خبر را تایید نکرده، اما مقامات لبنانی پیشتر خبر داده بودند در حملات اسرائیل به این شهر ۱۵ غیرنظامی کشته شده‌اند.

    ارتش اسرائیل اعلام کرده است حریری مسئول برنامه‌ریزی و اجرای تعداد زیادی از حملات علیه اسرائیل بوده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۶

    مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل: تدارکات ضروری در غزه در حال پایان است

    به گزارش آسوشیتدپرس، جویس مسویا، مقام ارشد امور بشردوستانه سازمان ملل، اسرائیل را به ممانعت از ارسال کمک‌های ضروری به غزه متهم کرد و گفت در شمال این باریکه جایی که عملیات اسرائیل در حال انجام است، ذخیره غذایی رو به پایان است و تقریبا چیزی باقی نمانده است.

    مسویا که در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کرد، گفت از ۲ اکتبر تا ۱۵ اکتبر، هیچ غذایی وارد شمال غزه نشده است و تازه اجزه داده شد مقدار بسیار کمی غذا به آن‌جا وارد شود.

    مسویا در ادامه هشدار داد: «تمام منابع ضروری برای بقا در حال تمام شدن هستند. اکنون تقریبا هیچ غذایی برای توزیع باقی نمانده و بیشتر نانوایی‌ها طی چند روز آینده بدون سوخت اضافی مجبور به تعطیلی خواهند شد.»

    مسویا با اشاره به این‌که برای سراسر غزه، در دو هفته اول اکتبر، انجام ۲۸۶ ماموریت بشردوستانه‌ با مقامات اسرائیلی هماهنگ شده بود، اما «تنها یک سوم این ماموریت‌ها، بدون مشکلات و تاخیرات عمده انجام شد.»

    مقام ارشد امور بشردوستانه سازمان ملل با تاکید بر این که «سطح رنج و واقعیت در غزه بی‌رحمانه است»، گفت این وضعیت هر روز با سقوط بمب‌های اسرائیل و ادامه درگیری‌های شدید بدتر می‌شود، در حالی که «منابع ضروری برای بقا و کمک‌های بشردوستانه در هر قدم مسدود می‌شوند.»

    مسویا از تمامی اعضای شورای امنیت خواست تا اطمینان حاصل کنند که قوانین بشردوستانه بین‌المللی در جنگ غزه رعایت می‌شود: «این قوانین ایجاب می‌کنند که غیرنظامیان محافظت شوند و منابع لازم برای رفع نیازهای اساسی آن‌ها در هر کجا که باشند، به دستشان برسد.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۶

    ادامه حملات هوایی اسرائیل به لبنان در بعد از ظهر چهارشنبه

    به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حملات هوایی اسرائیل به لبنان در بعد از ظهر چهارشنبه هم ادامه یافت.

    بر اساس این گزارش، به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، جنگنده‌های اسرائیلی به یک ساختمان دو طبقه در یامونه، واقع در دره بقاع حمله کرده که در نتیجه آن یک زن و یک مرد آواره کشته شدند.

    بنا بر همین گزارش، حمله هوایی اسرائیل به دوایر، نزدیک نبطیه در جنوب لبنان، مغازه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی را ویران کرده است اما هنوز مشخص نیست که این حمله تلفات جانی داشته است یا خیر.

    بنا بر اعلام وزارت بهداشت لبنان، در یک حمله هوایی دیگر در جاده ریاق-بعلبک، دو نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

    همچنین گزارش شده چند سرباز ارتش لبنان در پی اصابت ترکش‌های انفجاری این حمله به نزدیکی خودروی نظامی‌شان، مجروح شدند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۵

    مقامات درمانی غزه: بیش از نیمی از ۳۵۰ کشته عملیات اخیر اسرائیل در جبالیا، زن و کودک هستند

    به گزارش گاردین، و بنا بر گفته دکتر منیر البورش، مدیر کل وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز حمله اسرائیل به جبالیا در ۶ اکتبر، بیمارستان‌ها نزدیک به ۳۵۰ پیکر کشته‌شده‌ها را دریافت کرده‌اند.

    این مقام درمانی با اشاره به این‌که بیش از نیمی از کشته‌شدگان زنان و کودکان بوده‌اند و شماری از خانواده‌ها به صورت کامل نابود شده‌اند، گفت: «بسیاری از اجساد همچنان در خیابان‌ها و زیر آوار باقی مانده‌اند، زیرا تیم‌های امداد به دلیل حملات اسرائیل قادر به رسیدن به آن‌ها نیستند.

    ده‌ها هزار غیرنظامی همچنان در جبالیا در شمال غزه در پی حمله بزرگ اسرائیل علیه نیروهای حماس که در ماه‌های اخیر به این منطقه بازگشته‌اند، گرفتار شده‌اند.

    ارتش اسرائیل می‌گوید در عملیات اخیر در جبالیا، در تلاش برای نابودی حماس، بیش از ۵۰ نیروی این گروه را در حملات هوایی و درگیری‌های نزدیک از پای درآورده است.

    اسرائیل از پیش از شروع حمله به مردم دستور داد به مناطق جنوبی که ظاهرا امن‌تر هستند، بروند که این موضوع موجب نگرانی فلسطینی‌هایی شد که می‌ترسند اسرائیل اجازه بازگشت آن‌ها ره خانه‌هایشان را ندهد. در همین حال بسیاری از افراد از اجرای این دستورات سرباز زده‌اند یا قادر به جابجایی نبوده‌اند.

    اسرائیل این اتهام که این دستورات تخلیه بخشی از یک طرح سیستماتیک برای پاکسازی منطقه است را رد کرده و می‌گوید این دستورات برای اطمینان از امنیت مردم و جدا کردن آن‌ها از شبه‌نظامیان صادر شده است.

    اسرائیل حماس را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم می‌کند، اتهامی که حماس آن را رد می‌کند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۶

    رویترز: ذخیره غذا و داروی بیمارستان‌های شمال غزه در حال تمام شدن است

    به گزارش رویترز، مقامات بهداشتی فلسطین خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه به سه بیمارستان در شمال غزه شدند که با توجه به قطع دسترسی به آن‌ها، در آستانه فروپاشی قرار گرفته‌اند.

    با وجود دستور تخلیه ارتش اسرائیل که در آغاز حمله بزرگ به منطقه جبالیه در ۱۲ روز پیش صادر شد، پزشکان بیمارستان‌های کمال عدوان، العوده و اندونزی از ترک بیماران خود و تعطیلی این سه بیمارستان خودداری کردند.

    حسام ابوصفیه، مدیر بیمارستان کمال عدوان گفت: «ما از جامعه بین‌المللی، صلیب سرخ و سازمان بهداشت جهانی می‌خواهیم که نقش بشردوستانه خود را با باز کردن کریدوری به سوی سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما ایفا کنند. صحبت از بیش از ۳۰۰ کادر پزشکی در بیمارستان کمال عدوان است که ما نمی‌توانیم حتی یک وعده غذایی برای آن‌ها فراهم کنیم تا بتوانند خدمات پزشکی را با خیال راحت ارائه دهند.»

    مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در جریان عملیات اخیر اسرائیل حدود ۳۵۰ فلسطینی در جبلیه و مناطق اطراف آن کشته شده‌اند.

    به گفته پزشکان، چهارشنبه حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در غزه ۱۳ نفر را کشت. وزارت بهداشت غزه هم در به‌روزرسانی روزانه خود اعلام کرد که حملات نظامی اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته موجب کشته‌شدن ۶۵ فلسطینی در سراسر غزه شده است.


  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰

    نخست‌وزیر بریتانیا: در حال بررسی طرح تحریم ۲ وزیر اسرائیل هستیم

    کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا در پارلمان اعلام کرد که دولت او در حال بررسی تحریم بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل به دلیل اظهاراتشان درباره جنگ علیه حماس است.

    اسموتریچ، گرسنگی دادن به غیرنظامیان در غزه را توجیه‌پذیر خوانده و بن‌گویر، عاملان خشونت‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی را در کرانه باختری قهرمان نامیده بود.

    استارمر درباره مواضع این دو وزیر اسرائیلی گفت: «ما در حال بررسی موضوع تحریم آن‌ها هستیم چون این اظهارات به وضوح نفرت‌انگیز هستند.»

    استارمر همچنین تاکید کرد: «اسرائیل باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به کار گیرد، ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را در حجم بسیار بیشتری امکان‌پذیر سازد و شرایطی فراهم کند تا سازمان‌های بشردوستانه وابسته به سازمان ملل بتوانند به طور موثر فعالیت کنند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰

    دور تازه سفرهای عراقچی به کشورهای منطقه در تلاش برای متوقف کردن اسرائیل

    عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، خواستار اقدام جمعی کشورهای منطقه برای متوقف کردن اسرائیل و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه شد.

    او در تماس با دبیرکل سازمان ملل نیز از «آمادگی قاطع» تهران برای پاسخ به حمله احتمالی اسرائیل خبر داد.

    عراقچی در دور جدید سفرهای منطقه‌ای‌ خود در دو هفته اخیر، چهارشنبه ۲۵ مهر در امان با عبدالله بن حسین، پادشاه اردن و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

    قرار است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پس از اردن، به مصر و ترکیه سفر کند.

    او روز یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفته بود جمهوری اسلامی خواهان افزایش تنش و جنگ نیست اما برای آن آماده است.

    مشروح گزارش ایران‌اینترنشنال را در این‌جا بخوانید.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰

    هلال احمر ایران: برای کمک به لبنانی‌ها، ١٠٠ تریلی اقلام زیستی به سوریه فرستادیم

    میثم افشار، دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد ۱۰۰ تریلی «اقلام زیستی و امدادی» برای مردم جنگ‌زده لبنان ارسال شد.

    او گفت این محموله‌ شامل مواد زیستی، غذایی، امدادی و دارویی است که برای انتقال به لبنان، از طریق محورهای زمینی به سوریه فرستاده شد.

    افشار افزود که محموله بعدی هلال احمر به وسیله ناوگان دریایی به کشور سوریه ارسال می‌شود تا در اختیار «پناهجویان لبنانی» قرار گیرد.

    یاسین رامین، از مدیران پیشین هلال احمر که از او با عنوان «آقازاده» یاد می‌شود، اواخر مرداد امسال در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، جزییاتی را از سوء‌استفاده سپاه پاسداران از هلال احمر و پشت پرده کمک‌های بشردوستانه آن به غزه افشا کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰

    ۴ مجروح بر اثر شلیک ۳۰ راکت از لبنان به سوی منطقه جلیل اسرائیل

    منابع اسرائیلی خبر دادند چهار نفر در پی حمله راکتی اخیر از جنوب لبنان به سمت منطقه جلیل به شکل سطحی مجروح شده‌اند.

    سه مرد و یک زن حدود ۵۰ ساله بر اثر اصابت ترکش زخمی شده و برای درمان به مرکز پزشکی منتقل شده‌اند.

    به گزارش سایت وای‌نت، یک خانه در منطقه‌ای عرب‌نشین در نزدیکی کرمئیل نیز مستقیما هدف اصابت یک راکت قرار گرفته است.

    ارتش اسرائیل اعلام کرد در این حمله حدود ۳۰ راکت از لبنان شلیک شده است.

    به گفته ارتش، بیشتر راکت‌ها رهگیری شدند اما برخی از آن‌ها به اهدافی در مناطق مسکونی اصابت کردند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    اسرائیل: ۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد شمال غزه شد

    واحد هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولت اسرائیل در مناطق فلسطینی (کوگات)، روز چهارشنبه خبر داد که ۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه اردن، امروز از طریق گذرگاه پل آلنبی و گذرگاه غربی اریز به شمال غزه منتقل شد.

    این کامیون‌ها حامل مواد غذایی، آب، تجهیزات پزشکی و اقلام پناهگاهی هستند.

    کوگات گفت که این سازمان به «تسهیل و تسریع در ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه» ادامه خواهد داد.

    این واحد همچنین تاکید کرد کاخ سفید به اسرائیل هشدار داده ظرف یک ماه باید بهبود قابل توجهی در وضعیت بشردوستانه غزه ایجاد کند؛ در غیر این صورت، ممکن است فروش تسلیحات آمریکایی به اسرائیل معلق شود.

    واشینگتن به تازگی تاکید کرد ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵

    بریتانیا، فرانسه و الجزایر خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت درباره بحران انسانی غزه شدند

    دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا خبر داد که این کشور به همراه الجزایر و فرانسه، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت انسانی در غزه شده‌اند.

    لمی تاکید کرد که وضعیت بشردوستانه در شمال غزه وخیم است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰

    آژیرهای هشدار حمله راکتی در ۱۲ شهر شمال اسرائیل به صدا درآمدند

    آژیرهای هشدار حمله راکتی در بیش از ۱۲ شهر در منطقه جلیل، واقع در شمال اسرائیل به صدا درآمدند.

    کرمئیل، معالوت ترشیحا و دیرالاسد مناطقی هستند که آژیر هشدار در آن‌ها به صدا درآمد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

    نخست‌وزیر لبنان «حمله عامدانه» اسرائیل به شهرداری نبطیه را محکوم کرد

    نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، حملات هوایی اسرائیل به شهر نبطیه را محکوم کرد و گفت این حملات به‌طور عمدی جلسه مقام‌های شهرداری را هدف قرار دادند.

    میقاتی در بیانیه‌ای، حمله اسرائیل به جلسه مسئولان شهرداری نبطیه را که درباره خدمات شهری و وضعیت کمک‌رسانی بحث می‌کردند، «تجاوز جدید این کشور به غیرنظامیان» خواند.

    بر اساس گزارش منابع لبنانی، شش نفر در این حملات کشته شدند که شهردار نبطیه یکی از آن‌هاست.

    ارتش اسرائیل می‌گوید در حملاتش انبارهای سلاح و مراکز فرماندهی حزب‌الله را هدف قرار داده است که این گروه در ساختارهای غیرنظامی جاسازی کرده بود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

    علم‌الهدی به جای خامنه‌ای بر جنازه نیلفروشان نماز میت خواند

    احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، بر جنازه عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران که در لبنان کشته شد، نماز خواند.

    پیش‌تر فرمانده سپاه اصفهان اعلام کرده بود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مانند بسیاری از فرماندهان کشته شده سپاه پاسداران، برای نیلفروشان هم نماز میت خواهد خواند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۵

    سازمان انرژی اتمی احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران را «بسیار بعید» دانست

    بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در واکنش به طرح احتمال حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران گفت: «سازمان انرژی اتمی برای هر سناریویی در این زمینه آماده است. آن‌ها می‌دانند دیگر برگرداندن ایران به عقب امکان ندارد؛ حتی با حمله.»

    او گفت جمهوری اسلامی همواره تهدیدها علیه تاسیسات هسته‌ای خود را جدی گرفته و می‌گیرد: «بر همین اساس طوری طراحی و پیش‌بینی‌ کرده‌ایم که حتی در صورت حماقت دشمن، خسارات به حداقل برسد.»

    کمالوندی حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران را «بسیار بعید» خواند و گفت: «در صورت چنین حماقتی بسیار بعید است که خسارتی جدی به ایران وارد کنند و حتی در صورت وقوع خسارت، کشور می‌تواند به سرعت آن را جبران کند.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵

    ارتش اسرائیل: به ده‌ها انبار سلاح و مرکز فرماندهی حزب‌الله در نبطیه حمله کردیم

    ارتش اسرائیل اعلام کرد هواپیماهایش روز چهارشنبه به ده‌ها هدف حزب‌الله در اطراف شهر نبطیه، از جمله انبارهای سلاح و مراکز فرماندهی که در کنار ساختارهای غیرنظامی قرار داشتند، حمله کردند.

    منابع لبنانی می‌گویند در این حمله که به گفته آن‌ها، هدفش زیرساخت‌های شهری بوده است، شهردار نبطیه و پنج نفر دیگر کشته شدند.

    ارتش اسرائیل همچنین خبر داد یک شبکه تونل و پناهگاه متعلق به نیروهای رضوان حزب‌الله را نابود کرده است.

    به گفته ارتش، این مجموعه زیرزمینی که شامل اتاق‌هایی برای اقامت طولانی و انبارهای سلاح بود، زیر خانه‌های غیرنظامیان قرار داشت.

    این شبکه بخشی از آماده‌سازی‌های نیروهای رضوان برای حمله به شمال اسرائیل بوده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰

    لبنان در پی حمله به شهرداری نبطیه، از اسرائیل به شورای امنیت شکایت می‌کند

    وزارت امور خارجه لبنان پس از حمله اسرائیل به شهرداری نبطیه اعلام کرد که این کشور یک شکایت جدید در مورد حملات اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

    این وزارت‌خانه افزود که این شکایت شامل نقض حاکمیت لبنان از سوی اسرائیل و حملاتش به ارتش لبنان و غیرنظامیان خواهد بود.

    مقام‌های لبنانی ساعتی پیش خبر دادند اسرائیل ۱۱ حمله هوایی به منطقه نبطیه انجام داده است.

    در این حملات دست‌کم شش نفر کشته شدند.

    یکی از کشته‌شدگان این حمله، احمد کهیل، شهردار نبطیه است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۵

    ارتش اسرائیل: نیروی دریایی در حمله به اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان مشارکت می‌کند

    ارتش اسرائیل گفت نیروی دریایی این کشور، در حمایت از تیپ ۱۴۶ در بخش غربی جنوب لبنان، ده‌ها هدف حزب‌الله را هدف قرار داده است.

    این اهداف شامل پرتابگرها، مواضع نظامی و انبارهای سلاح بوده‌اند.

    الی سوهلوتسکی، فرمانده نیروی دریایی اسرائیل، گفت کشتی‌های موشک‌انداز، کشتی‌های گشت، پایگاه‌های اطلاعاتی، فرماندهی، کنترل و سایر تجهیزات آن‌ها، نقشی کلیدی در ماموریت‌های تهاجمی و دفاعی در جنوب لبنان دارند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۰

    مکرون، اسرائیل را به «حملات غیرهدفمند و بی‌رویه» به لبنان و غزه متهم کرد

    امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این کشور را به انجام حملات «غیر‌هدفمند و بی‌رویه» در لبنان و غزه و هدف‌گیری نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد متهم کرد.

    مکرون به ادامه فشار برای برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان به منظور دست‌یابی به توافقی دیپلماتیک اشاره کرد و آن را «تنها راهی» نامید که احتمالا می‌تواند نیازهای امنیتی اسرائیل را تامین کند.

    دولت اسرائیل در بیانیه‌ای گفت نتانیاهو درخواست‌ها را برای آتش‌بس، رد و تاکید کرده است او تنها به توافقی تن می‌دهد که در آن تمام نیروهای حزب‌الله از منطقه حائل در مرز اسرائیل بیرون رانده شوند.

    مکرون در این تماس خشم و ناراحتی خود را از زخمی شدن چند نیروی حافظ صلح سازمان ملل به دست نیروهای اسرائیلی در ناقوره، ابراز کرد و از اسرائیل خواست تا به این حملات غیرقابل توجیه پایان دهد.

    به گفته دفتر مکرون، او همچنین خواستار آتش‌بس در غزه برای آزاد کردن تمام گروگان‌ها و اجازه ورود کمک‌های انسانی به منطقه شد و نگرانی خود را در مورد خشونت‌های شهرک‌نشینان و ساخت‌وسازهای اسرائیلی‌ها ابراز کرد.

    روز سه‌شنبه ۲۴ مهر، بریتانیا هفت سازمان‌ از جمله سه مجموعه را که در ساخت پایگاه‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری دخالت دارند، تحریم کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    خبر فوری
    مقام‌های لبنان: شهردار نبطیه در حمله هوایی اسرائیل کشته شد

    مقام‌های محلی لبنان اعلام کردند شهردار نبطیه امروز در حملات هوایی اسرائیل به ساختمان شهرداری کشته شده است.

    نبطیه شهری در جنوب لبنان و تحت کنترل حزب‌الله و هم‌پیمانش، جنبش امل است.

    هویدا ترک، فرماندار نبطیه به خبرگزاری فرانسه گفت که در جریان حمله اسرائیل به ساختمان شهرداری، احمد کهیل، شهردار و دست‌کم پنج نفر دیگر که در محل حضور داشتند، کشته شدند.

    ارتش اسرائیل به طور مستقیم در مورد این حمله اظهار نظری نکرده و نگفته است که آیا شهردار نبطیه جزو اهدافش بوده یا خیر.

    هویدا ترک ساعتی پیش نیز گفته بود اسرائیل روز چهارشنبه ۱۱ حمله هوایی به نبطیه و مناطق اطراف آن انجام داده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۰

    وزیر خارجه اتریش: نیروهای اروپایی یونیفل قصد عقب‌نشینی از جنوب لبنان ندارند

    الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش، با اشاره به نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت که با وجود درخواست‌های اسرائیل، نیروهای اروپایی حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) قصد عقب‌نشینی از این منطقه را ندارند.

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۲ مهر از سازمان ملل خواست تا نیروهای یونیفل را «از مناطق تحت کنترل حزب‌الله و مناطق درگیری» خارج کند.

    با این حال شالنبرگ گفت که کشورهای اروپایی برنامه‌ای برای عقب‌نشینی نیروهای یونیفل ندارند.

    او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در بروکسل گفت: «هیچ بحثی درباره عقب‌نشینی یا چیزی شبیه به آن مطرح نشد. نیروهای ما در آنجا خواهند ماند اما امنیت و ایمنی آن‌ها در اولویت است و همه باید آن را تضمین کنند.»

    او اشاره کرد که حدود ۱۶۰ سرباز اتریشی در یونیفل حضور دارند.

    کشورهای اروپایی حدود سه هزار و ۶۰۰ سرباز به این نیروی ۱۰ هزار نفره اعزام کرده‌اند.

    مقام‌های اروپایی اعلام کردند کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند امروز (چهارشنبه ۲۵ مهر) جلسه‌ای ویدیویی درباره وضعیت فعلی و نقش بلندمدت ماموریت یونیفل برگزار و درباره تعداد نیروها، تجهیزات و قواعد درگیری تبادل نظر کنند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰

    مقام لبنانی: اسرائیل روز چهارشنبه ۱۱ حمله هوایی به نبطیه انجام داد

    یک مقام لبنانی اعلام کرد که اسرائیل روز چهارشنبه ۱۱ حمله هوایی به نبطیه و مناطق اطراف آن انجام داده است.

    این حمله‌ها چند روز پس از حملاتی رخ داد که بازار این شهر جنوبی لبنان را تخریب کرد.

    هویدا ترک، فرماندار نبطیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از تلفات این حملات خبر داد اما نتوانست شمار دقیق آن‌ها را اعلام کند.

    ارتش اسرائیل در این زمینه اظهار نظر سریع نکرد اما پیش‌تر گفته بود به هدف‌گیری گسترده حزب‌الله در جنوب لبنان ادامه می‌دهد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۵

    ارتش اسرائیل: روز سه‌شنبه ۱۴۰ موضع حزب‌ا‌‌لله را در ۵۰ منطقه لبنان هدف قرار دادیم

    ارتش اسرائیل اعلام کرد هواپیماهای جنگنده‌اش در روز سه‌شنبه بیش از ۱۴۰ موضع حزب‌ا‌‌لله را در ۵۰ منطقه لبنان هدف قرار دادند.

    به گفته ارتش، نیروهای لشکر ۹۸ چتربازان، در شبانه‌روز گذشته «ده‌ها تروریست را از بین برده و تعداد زیادی سلاح را در سطح و زیر زمین نابود کرده‌اند».

    ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد نیروهایش به عملیات زمینی در جنوب لبنان ادامه می‌دهند.

    سربازان ارتش اسرائیل در جنوب لبنان، اکتبر ۲۰۲۴
  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰

    خطوط هوایی دلتا تعلیق پروازهایش را به اسرائیل تمدید کرد

    خطوط هوایی دلتا تعلیق پروازهای خود به اسرائیل را تا حدود پنج ماه دیگر تمدید کرد.

    این شرکت در بیانیه‌ای خبر داد پروازهای مسیر نیویورک به تل‌آویو «به دلیل ادامه درگیری‌ها در منطقه» تا ۳۱ مارس سال آینده میلادی، برابر با ۱۱ فروردین ۱۴۰۴، متوقف خواهد بود.

    این شرکت که پس از حمله حماس در هفتم اکتبر، پروازهای خود را به اسرائیل لغو کرده بود، در ژوئن ۲۰۲۴ آن‌ها را از سر گرفت اما بار دیگر و از ۳۱ ژوییه، پس از ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس که در سفر به تهران کشته شد، دوباره پروازهایش را به اسرائیل متوقف کرد.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۰

    اسرائیل مردی را به اتهام تلاش برای ترور یک دانشمند اسرائیلی به دستور تهران، بازداشت کرد

    سرویس امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) و پلیس اسرائیل، در بیانیه‌ای مشترک گفتند فردی ساکن پتخ تیکوا را به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور چهره‌های اسرائیلی به دستور جمهوری اسلامی، بازداشت کرده‌اند.

    این دو نهاد همچنین از شناسایی شبکه‌ای از عوامل اطلاعاتی ایرانی خبر دادند که در حال جذب و به‌کارگیری شهروندان اسرائیلی بودند.

    در این بیانیه، نام متهم «ولادیمیر وِرخوفسکی»، ۳۵ ساله از پتخ تیکوا ذکر شده و آمده است که او پس از انجام «وظایف مختلف» برای عوامل ایرانی در قبال دریافت پول، دستگیر شده است.

    این اقدامات شامل ایجاد گرافیتی، نصب پوستر و جمع‌آوری اطلاعات درباره یکی از مقام‌های اسرائیلی بوده است.

    ارتباط بین ورخوفسکی و عوامل جمهوری اسلامی به زبان انگلیسی انجام گرفته و در این چارچوب، از او خواسته شده بوده که یک تلفن ویژه تهیه کند.

    به گفته پلیس، ورخوفسکی موافقت کرده بوده که یک دانشمند اسرائیلی را در ازای دریافت ۱۰۰ هزار دلار به قتل برساند و حتی برای اجرای این طرح، اسلحه تهیه کرده است.

    پلیس اسرائیل گفت متهم صبح امروز (چهارشنبه) برای تمدید بازداشت در دادگاه حاضر می‌شود.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۰

    اسرائیل پس از چند روز وقفه، بار دیگر به ضاحیه بیروت حمله کرد

    اسرائیل تایید کرد که پس از چند روز وقفه، در روز چهارشنبه بار دیگر به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت حمله هوایی کرده است.

    ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیماهای جنگنده‌اش یک انبار تسلیحات زیرزمینی متعلق به حزب‌الله را در ضاحیه هدف قرار داده‌اند.

    ارتش همچنین تاکید کرد که پیش از این حمله، اقداماتی مانند صدور دستور تخلیه برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان را انجام داده است.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    فرمانده واحد عملیات پهپادی حماس در شمال غزه کشته شد

    ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۲۵ مهر خبر داد محمود المبحوح، فرمانده واحد عملیات پهپادی حماس در شمال نوار غزه، در حمله هوایی کشته شده است.

    به گفته ارتش اسرائیل، المبحوح مسئول هدایت حملات پهپادی علیه اسرائیل و نیروهای اسرائیلی در غزه بود.

    نیروهای لشکر ۱۶۲ ارتش اسرائیل در جبالیا نیز درگیری‌های تن‌به‌تن و همچنین حملاتی هوایی علیه اعضای حماس انجام دادند و تعدادی از آن‌ها را کشتند.

    هم‌زمان در رفح، نیروهای اسرائیلی حملات پهپادی را علیه «یک گروه مسلح تروریستی» که قصد اجرای عملیات داشتند، انجام دادند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵.۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۵

    مروری بر تنش‌های منطقه‌ای در روز سه‌شنبه

    روز سه‌شنبه ۲۴ مهر، بریتانیا هفت سازمان‌ از جمله سه مجموعه را که در ساخت پایگاه‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری دخالت دارند، تحریم کرد.

    کانادا هم گروه حامی فلسطین «صامدون»، شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی را به عنوان یک نهاد تروریستی اعلام کرد.

    در این روز، روزنامه النهار لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکا خبر داد اسرائیل قصد دارد تنها در عمق سه کیلومتری از جنوب لبنان عملیات انجام داده، آنجا را از حضور نیروهای حزب‌الله و تاسیساتشان پاکسازی کند و سپس در سریع‌ترین زمان ممکن از این کشور خارج شود.

    نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در یک سخنرانی گفت این گروه خواستار توقف درگیری‌ها شده اما آماده نیست لبنان را از درگیری‌های غزه جدا کند.

    او تاکید کرد که حزب‌الله به «تل‌آویو، حیفا و فراتر از حیفا» حمله خواهد کرد.

    پیش از سخنرانی قاسم و در ظهر سه‌شنبه، حدود ۲۰ موشک به سمت مناطق جلیل و حیفا پرتاب شد.

    ارتش اسرائیل خبر کشته شدن قادر العابد بهاجه، فرمانده ارشد یگان هوایی حزب‌الله را اعلام کرد.

    در این روز پنتاگون از ورود سامانه ضدموشک بالستیک آمریکا به اسرائیل خبر داد.

    این سامانه در واکنش به احتمال حمله موشکی بالستیک دیگری از سوی جمهوری اسلامی در اسرائیل مستقر شده است.

    هم‌زمان، مقام‌های ارشد دولت جو بایدن پیام روشنی برای بنیامین نتانیاهو ارسال و تاکید کردند بحران انسانی در نوار غزه باید ظرف یک ماه پایان یابد.

    به گفته آن‌ها، عدم تحقق این درخواست می‌تواند پیامدهایی چون تعلیق فروش تسلیحات آمریکایی به اسرائیل را در پی داشته باشد.

    فایننشال تایمز در گزارشی نوشت اسرائیل در صورت ادامه درگیری با جمهوری اسلامی، در زمینه مهمات ضد موشک و سامانه‌های رهگیری دفاع هوایی خود با کمبود جدی مواجه می‌شود.

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که پاسخ این کشور به حمله موشکی جمهوری اسلامی، «نزدیک، دقیق و کشنده» خواهد بود.

    هم‌زمان با این تهدیدها، روز سه‌شنبه مراسم تشییع جنازه عباس نیلفروشان که همراه حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل به بیروت کشته شد، در تهران برگزار شد و شماری از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس در آن شرکت کردند.

    از زمان ورود جنازه نیلفروشان به ایران، از قاآنی که برای حدود دو هفته خبر و تصویری رسمی درباره او منتشر نشده بود، رونمایی شد.

    مشروح تحولات مربوط به تنش‌ها و درگیری‌های منطقه در روز سه‌شنبه را در این‌جا بخوانید.