زندهبا ورود جنازه نیلفروشان به تهران، پس از دو هفته‌ سکوت ابهام‌آمیز ، از قاآنی رونمایی شد

خلاصه

  • حزب‌الله عصر دوشنبه سه راکت به سوی اسرائیل شلیک کرد که آژیر خطر را در تل‌آویو و بیش از ۱۸۰ محله در مرکز این کشور به صدا درآورد
  • گروه‌های حامی حقوق بشر در اسرائیل، از جامعه بین‌المللی خواستند از اجرای طرح دولت اسرائیل برای تحت سلطه و محاصره درآوردن شمال نوار غزه جلوگیری کنند
  • شین بت و پلیس اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای مشترک خبر دادند دو شهروند اسرائیلی به اتهام انجام اقداماتی خرابکارانه به نفع جمهوری اسلامی و توطئه برای قتل یک شخصیت ارشد اسرائیل بازداشت شده‌اند
  • کاخ سفید تاکید کرد اسرائیل باید تلاش بیشتری برای محافظت از جان غیرنظامیان در نوار غزه انجام دهد
  • نتانیاهو گفت حزب‌الله از مواضع نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به‌عنوان پوشش در حملاتش استفاده می‌کند
  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴.۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۵

    اسرائیل: دیدگاه‌ آمریکا را در نظر داریم، اما بر اساس امنیت ملی اسرائیل تصمیم می‌گیریم

    دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره حمله تلافی‌جویانه علیه ایران بر اساس منافع ملی اسرائیل گرفته خواهد شد.

    در این بیانیه گفته شده است که اسرائیل دیدگاه‌های آمریکا را در نظر دارد، اما تصمیم نهایی بر اساس امنیت ملی اسرائیل گرفته خواهد شد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴.۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۲

    خبر فوری
    با ورود جنازه نیلفروشان به تهران، پس از دو هفته سکوت ابهام‌آمیز ، از قاآنی رونمایی شد

    سیمای جمهوری اسلامی، بامداد سه‌شنبه، ۲۴ مهر، هنگام گزارش ورود جنازه عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران، برای دقایقی چهره اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را نشان داد.

    آخرین باری که اسماعیل قاآنی در رسانه‌ها مشاهده شد، ۹ مهرماه، دو روز پس از کشته شدن حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در حمله هوایی اسرائیل به ستاد فرماندهی این گروه در ضاحیه در حومه جنوبی بیروت بود. قاآنی در آن زمان به دفتر نماینده حزب‌الله در تهران رفت.

    پس از آن هیچ خبر و عکسی درباره اسماعیل قاآنی منتشر نشد. غیبت او در نماز جمعه‌ای که به امامت علی خامنه‌ای برگزار شد، بر دامنه سوالات درباره سرنوشت قاآنی افزود.

    در حالی که برخی رسانه‌ها ابتدا احتمال کشته شدن او در کنار هاشم صفی‌الدین، اصلی‌ترین نامزد جانشینی حسن نصرالله را منتشر کردند، میدل ایست آی، رسانه نزدیک به حکومت قطر، هفته گذشته خبر داد که قاآنی در بازداشت و بازجویی به سر می‌برد و در جریان بازجویی دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان منتقل شده است.

    براساس این گزارش، رهبران جمهوری اسلامی در پی یافتن منشاء نفوذ عمیق اسرائیل در دستگاه‌های نظامی و امنیتی خود هستند و احتمال می‌دهند که وسایل ارتباطی اسماعیل قاآنی هک شده باشد.

    میدل ایست آی همچنین خبر داده بود که رییس دفتر قاآنی نیز به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است.

    با وجود همه شایعات و گمانه‌زنی‌ها هیچ یک از مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی توضیحی درباره قاآنی و علت غیبت ناگهانی او منتشر نکردند.

    حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان، روز یکشنبه ۲۲ مهر، پاسخ ندادن سپاه پاسداران به شایعه‌ها درباره غیبت اسماعیل قاآنی را «موفقیتی چشمگیر» خواند و افزود که سپاه «در حالی که هیچ نکته‌ای از نگاهش پنهان نیست، به هیچ‌یک از شایعات پاسخ نداد و دشمن را در حالتی از گیجی و منگی تنها گذاشت.»

    جنازه عباس نیلفروشان دو هفته پس از کشته شدن از طریق بغداد به تهران رسید. پیش‌تر فرمانده سپاه استان اصفهان اعلام کرده بود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای او نماز میت خواهد خواند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴.۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۴

    جنازه عباس نیلفروشان دو هفته پس از کشته شدن به تهران رسید

    رسانه‌های جمهوری اسلامی خبر دادند که جنازه عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه در لبنان، که دو هفته پس از کشته‌شدنش در بیروت پیدا و به بغداد برده شده بود، بامداد سه‌شنبه،‌۲۴ مهر، وارد تهران شد.

    او به همراه حسن‌نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ستاد فرماندهی این گروه در ضاحیه در حومه جنوبی بیروت کشته شد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴.۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۶

    ادامه نبرد نیروهای حزب‌الله و ارتش اسرائیل

    شبکه العربیه گزارش داد که حزب‌الله اعلام کرد ه است که روز دوشنبه، ۲۳ مهر، ۳۴ عملیات علیه مواضع و نیروهای اسرائیلی انجام داده است.

    حزب‎‌الله همچنین شامگاه دوشنبه از حمله راکتی به منطقه المرج و هدف قرار دادن نیروهای اسرائیلی خبر داد.

    در همین حال، رسانه‌ها خبر دادند که آژیرهای خطر در مارگالیوت و جلیل در شمال اسرائیل به صدا درآمده است.

    رسانه‌های لبنانی نیز از حمله هوایی اسرائیل به دره بقاع در شرق لبنان در شامگاه دوشنبه خبر دادند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴.۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۴

    بازداشت ۲۰۰ تظاهرکننده حامی فلسطین در نیویورک

    رویترز گزارش داد که پلیس آمریکا روز دوشنبه، ۲۳ مهر، بیش از ۲۰۰ نفر از حامیان فلسطین را که مقابل ساختمان بورس نیویورک تجمع کرده و خواستار پایان حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه بودند، بازداشت کرد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۲

    خبر فوری
    پروازهای ایران‌ایر به اروپا لغو شد

    بر اساس جدول زمان‌بندی پروازها در فرودگاه «امام خمینی» تهران، پروازهای روز سه‌شنبه، ۲۴ مهر، هواپیمایی ایران‌ایر به مقاصد اروپایی از جمله لندن، پاریس و کلن، لغو شده است.

    طبق این جدول پروازهای ایران‌ایر و سایر شرکت‌های هواپیمایی به مقاصد غیر از اتحادیه اروپا طبق برنامه انجام خواهد شد.

    روز دوشنبه اتحادیه اروپا، سه شرکت هواپیمایی ساها، ماهان و ایران‌ایر را به دلیل ارسال موشک به روسیه تحریم کرد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۳

    خبر فوری
    دور جدید تحریم‌های هدفمند استرالیا در پاسخ به اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی

    دولت استرالیا، روز سه شنبه ۲۴ مهرماه، از اعمال تحریم‌های هدفمند مالی و ممنوعیت‌های سفر، برای پنج فرد ایرانی که در برنامه موشکی جمهوری اسلامی مشارکت دارند، خبر داد.

    در بیانیه وزرات امور خارجه استرالیا آمده که برنامه موشکی جمهوری اسلامی تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به‌شمار می‌آید.

    با این تحریم‌های جدید، دولت آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، تاکنون ۲۰۰ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی را در چارچوب‌های مختلف تحریمی، تحریم کرده است. تقریبا ۱۰۰ فرد و نهاد تحریم‌شده با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند.

    براساس بیانیه دولت استرالیا، نادر خون سیاوش، مدیر سازمان صنایع هوافضا که بر برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی نظارت دارد، سید میراحمد نوشین - مدیرعامل سازمان هوافضای ایران به‌دلیل دست داشتن در برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، سید جواد موسوی مدیر تجاری گروه صنعتی شهید همت، محمد غلامی یکی از مقامات ارشد سازمان صنایع هوافضای ایران، و امیر رادفر مدیر گروه صنعتی شهید باقری،‌پنج فردی هستند که روز سه‌شنبه در فهرست تحریم‌های استرالیا قرار گرفتند.

    این تحریم‌ها همراه با تحریم‌های شرکای بین‌المللی استرالیا از جمله ایالات متحده و بریتانیا اعمال می‌شوند.

    استرالیا تاکید کرده است که همچنان به پاسخگو ساختن جمهوری اسلامی به دلیل اقدامات بی‌ملاحظه و بی‌ثبات‌کننده‌اش ادامه خواهد داد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۹

    جمهوری اسلامی تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران را نقض حقوق بشر خواند

    اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران از سوی اتحادیه اروپا را محکوم کرد و آن را «نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر» خواند.

    او همچنین فروش موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه را تکذیب کرد.

    روز دوشنبه اتحادیه اروپا، سه شرکت هواپیمایی ساها، ماهان و ایران‌ایر را به دلیل ارسال موشک به روسیه به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۸

    خبر فوری
    سقوط قیمت نفت پس از انتشار خبر انصراف اسرائیل از حمله به تاسیسات نفتی و هسته‌ای ایران

    پس از انتشار گزارش واشینگتن‌پست مبنی بر اینکه اسرائیل به آمریکا اطلاع داده که صرفا به تاسیسات نظامی ایران حمله خواهد کرد و نه تاسیسات نفتی و هسته‌ای، قیمت جهانی نفت تقریبا دو دلار در هر بشکه کاهش یافت و قیمت نفت برنت هر بشکه به حدود ۷۵ دلار و نفت وست تگزاس به بشکه‌ای ۷۲ دلار رسید.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴

    تحلیل

    سایه شوم جنگ جدید جمهوری اسلامی بر ایران

    مراد ویسی، تحلیلگر ارشد در ایران‌اینترنشنال در تحلیلی نوشت: جنگ بار دیگر در خانه‌های ایرانیان را می‌زند. مردم هر روز در اضطراب حمله‌ احتمالی اسرائیل به سر می‌برند. اما چرا اوضاع به اینجا کشیده شد؟

    پاسخ ساده است: جمهوری اسلامی و سپاه طی چهار دهه در منطقه‌ خاورمیانه به آتش‌افروزی و دخالت مشغول بودند، و حالا این شعله‌ها دامن ایران و مردمش را هم گرفته است.

    در تمام این سال‌ها، سپاه پاسداران با عنوان ایجاد «محور مقاومت» گروه‌های نیابتی تشکیل داد و در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کرد. از لبنان و یمن گرفته تا عراق، سوریه، غزه و حتی بحرین. طبیعی بود که وقتی قاسم سلیمانی و فرماندهان سپاه به گسترش مرزهای امنیتی کشور تا دریای مدیترانه افتخار می‌کردند، دشمنان جمهوری اسلامی هم دست روی دست نخواهند گذاشت.

    اکنون، اسرائیل پس از ضربه زدن به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در غزه، کرانه باختری و لبنان، خود جمهوری اسلامی را هدف گرفته است، اما مساله اینجاست که هر حمله‌ به جمهوری اسلامی، در عمل حمله به ایران و زیرساخت‌های کشور نیز هست.

    متن کامل تحلیل مراد ویسی را اینجا بخوانید.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۸

    شورای امنیت خواستار حفظ امنیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان شد

    شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از حمله به چندین موضع نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، خواستار احترام همه طرف‌ها به امنیت و ایمنی این نیروها و مواضعشان شد.

    اندکی پیشتر نیز چهار کشور اروپایی آلمان، بریتانیا، ایتالیا و فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی حملات اسرائیل به یونیفل، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان،را مغایر با قوانین بشردوستانه بین‌المللی دانستند و تاکید کردند که این حملات باید فورا متوقف شود.

    صدها سرباز اروپایی در قالب یونیفل در لبنان حضور دارند. یونیفل گفته است که در روزهای اخیر بارها مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته است.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۰

    خبر فوری
    واشینگتن پست: نتانیاهو به آمریکا اعلام کرده به اهداف نظامی ایران حمله خواهد کرد

    روزنامه واشینگتن پست به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به آمریکا اطلاع داده اسرائیل در حمله تلافی‌جویانه خود مراکز نظامی جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و برنامه‌ای برای حمله به تاسیسات هسته‌ای و نفتی در ایران ندارد.

    این روزنامه نوشت موضع نتانیاهو نشان می‌دهد حمله اسرائیل «محدودتر» از آنچه پیش‌بینی می‌شد، خواهد بود.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۷

    وای‌نت از جلسه محرمانه نتانیاهو با ۲ مقام ارشد نظامی اسرائیل درباره حمله به ایران خبر داد

    پایگاه خبری وای‌نت گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه یک‌شنبه ۲۲ مهر در جلسه‌ای محرمانه با یوآو گالانت، وزیر دفاع، و هرزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش این کشور، موضوع حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.

    وای نت افزود برگزاری این جلسه نشان می‌دهد تصمیم‌گیری در خصوص حمله به جمهوری اسلامی تنها از سوی این سه مقام ارشد اسرائیلی اتخاذ می‌شود و سایر اعضای کابینه سیاسی و امنیتی این کشور تنها در جریان کلیات این طرح قرار خواهند گرفت.

    این جلسه پس از اعلام تصمیم آمریکا برای ارسال سامانه ضدموشکی تاد به اسرائیل برگزار شد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۷

    کاخ سفید: اسرائیل باید تلاش بیشتری برای محافظت از جان غیرنظامیان انجام دهد

    یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید حمله شب گذشته اسرائیل به چادرهای آوارگان فلسطینی در مجاورت بیمارستانی در مرکز نوار غزه را «وحشتناک» خواند.

    او گفت: «آنچه رخ داده وحشتناک است، حتی اگر حماس در نزدیکی بیمارستان فعالیت می‌کرده و سعی داشته از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کند.»

    این مقام کاخ سفید افزود اسرائیل باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام دهد.

    یک زن فلسطینی در محل حمله شب گذشته اسرائیل به چادرهای آوارگان، مرکز نوار غزه، ۲۳ مهر

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۳

    وزیر خارجه اسرائیل: تحریم‌های ایران نشان می‌دهد جهان بی‌ثبات کردن منطقه را تحمل نمی‌کند

    اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: «این تحریم‌ها که به خاطر روابط نظامی ایران با روسیه علیه تهران اعمال شد نشان می‌دهد که جهان بی‌ثبات کردن منطقه به دست ایران را تحمل نمی‌کند.»

    مقامات اسرائیل از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه ایران را به دلیل انتقال موشک‌ها و پهپادهای این کشور به روسیه برای استفاده علیه اوکراین استقبال کرده‌اند.

    کاتز در بیانیه‌ای که در شبکه ایکس منتشر شد، نوشت: «این تحریم‌ها پیام روشنی است مبنی بر اینکه جامعه بین‌المللی اقدامات خطرناک ایران، حمایت آن از تروریسم و ​​بی‌ثبات کردن منطقه را تحمل نخواهد کرد.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۳

    نتانیاهو: حزب‌الله از مواضع یونیفل به عنوان پوشش برای حملاتش استفاده می‌کند

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با رد اینکه ارتش کشورش عامدانه به یونیفل، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، در لبنان شلیک کرده، گفت اسرائیل نسبت به هرگونه آسیب به پرسنل یونيفيل ابراز تاسف می‌کند و بهترین راه برای تضمین ایمنی آن‌ها این است که به‌طور موقت از مناطق خطر دور شوند.

    نتانیاهو در ادامه با اشاره به ادامه حملات حزب‌الله به اسرائیل گفت: «حزب‌الله از مواضع یونیفل به عنوان پوشش در حملاتش استفاده می‌کند.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۵

    انتقاد شدید دولت آلمان از گلوله‌باران نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان

    دولت آلمان از گلوله‌باران نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان به شدت انتقاد کرده است.

    سباستین فیشر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان دوشنبه به خبرنگاران گفت: «همه طرف‌های درگیر، از جمله ارتش اسرائیل، موظفند عملیات رزمی خود را منحصرا علیه اهداف نظامی طرف دیگر درگیری هدایت کنند.

    فیشر با اشاره به این‌که وضعیت در جنوب لبنان باعث نگرانی فزاینده شده است، گفت: «انتظار می‌رود تحقیقات جامعی انجام شود و گفت‌وگوهایی در این زمینه با طرف اسرائیلی در حال انجام است. گلوله‌باران نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و نفوذ به پایگاه‌های آن‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵

    ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار توقف حملات به نیروهای حافظ صلح در لبنان شدند

    چهار کشور اروپایی ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف حملات به نیروهای حافظ صلح در لبنان شدند.

    در بیانیه‌ی این ۴ کشور گفته شده حملات اسرائیل به نیروهای یونیفل، ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در لبنان، مغایر با قوانین بشردوستانه بین المللی است و باید فورا متوقف شود.

    در این بیانیه بر «نقش اساسی ثبات‌دهنده» حضور یونیفل در جنوب لبنان تاکید شده و افزوده اسرائیل و سایر طرف‌ها باید امنیت نیروهای حافظ صلح را همیشه تضمین کنند.

    ماموریت یونیفل که شامل صدها سرباز اروپایی است، گزارش داده که در روزهای اخیر بارها مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته است.

    اسرائیل از سازمان ملل خواسته است نیروهایش را از منطقه خارج کند تا در جریان هدف گرفتن نیروهای حزب‌الله آسیب نبینند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۳

    ارتش اسرائیل می‌گوید تونلی متعلق به یگان رضوان حزب‌الله در جنوب لبنان را کنترل کرده است

    ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای تیپ ۸ ذخیره آن‌ها، که در ضلع شرقی جنوب لبنان فعالیت می‌کنند، یک تونل بزرگ و مجتمع زیرزمینی متعلق به یگان رضوان حزب‌الله را به تصرف خود درآورده‌اند.

    ارتش اعلام کرده این مجتمع که در تونلی به طول ۸۰۰ متر تاسیس شده در زیر یک روستای غیرنظامی واقع شده است و در ان اتاق‌های خواب و یک آشپزخانه تعبیه شده است.

    به گفته دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، این مجموعه برای یک گردان رضوان طراحی شده بود که از آن برای آماه‌شدن، لباس پوشیدن و سپس عزیمت پیاده یا با موتور به اسرائیل استفاده می‌شد.

    نیروهای ارتش اسرائیل اواخر هفته گذشته این مجتمع را به تصرف خود درآوردند و حجم قابل‌توجهی موشک‌های ضد هلیکوپتر، گلوله‌های خمپاره، تفنگ و مهمات دیگر در آن پیدا کردند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۴

    بنیامین نتانیاهو: ارتش اسرائیل به حملات خود در بیروت ادامه خواهد داد

    بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراسیل در جریان بازدید از پایگاه آموزشی نظامی جولانی که شب گذشته هدف حمله پهپادی حزب‌الله قرار گرفت، گفت ارتش این کشور به حملات خود به حزب‌الله از جمله در بیروت ادامه خواهد داد.

    نتانیاهو با اشاره به آن‌چه کارزار سخت علیه محور شرارت ایران خواند گفت آن‌ها می‌خواهند ما را به کلی نابود کنند: «اما آن‌ها موفق نمی شوند. ما به مبارزه ادامه می دهیم. ما بهای دردناکی می پردازیم، اما دستاوردهای فوق‌العاده‌ای داریم و به دستیابی به آن‌ها ادامه خواهیم داد.»

    پیشتر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند نتانیاهو به ارتش این کشور دستور داده که با توجه به درخواست دستور واشنگتن، از حمله به پایتخت لبنان خودداری کند. نتانیاهو اما در جمع سربازان گفت: «می‌خواهم شفاف‌سازی کنم: ما به واردکردن ضربات بی‌رحمانه به حزب‌الله در تمام نقاط لبنان، از جمله در بیروت ادامه خواهیم داد.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰

    کاهش صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به دلیل افزایش تنش‌ها با اسرائیل

    ارزیابی کارشناسان و گزارش شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها نشان می‌دهند به دلیل افزایش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، صادرات نفت خام ایران در ماه جاری میلادی نسبت به روند آن در ماه‌های گذشته، کاهش یافته است.

    به گزارش وب‌سایت اویل پرایس، تصاویر ماهواره‌ای و شرکت ردیابی نفت‌کش تانکرترکرز خبر می‌دهند ایران در اقدامی احتیاطی، چندین نفت‌کش را از جزیره خارک در خلیج فارس خارج کرده که این امر، صادرات نفت را کاهش داده است.

    آرمن عزیزیان، تحلیل‌گر مسائل نفت گفته است در ۱۰ روز اول ماه جاری میلادی (اکتبر)، در مقایسه با آن‌چه که معمولا وجود داشته، صادرات نفت ایران «بسیار کُند بوده» است.

    کاهش صادرات نفت خام ایران در ماه اکتبر هم‌زمان با نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل پس از حمله موشکی اول اکتبر سپاه پاسداران به اسرائیل است.

    در روزهای اخیر بارها گزارش شده که اسرائیل ممکن است تاسیسات هسته‌ای یا نفتی جمهوری اسلامی را در حمله احتمالی هدف قرار دهد.

    در شرایطی که هنوز چنین حمله‌ای صورت نگرفته، صادرات نفت ایران در ۱۰ روز اول ماه جاری میلادی به حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته که حدود یک-سوم حجم صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر است.

    در ماه سپتامبر (شهریور و مهر)، صادرات نفت خام ایران به ۱/۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

    گزارش ایران‌اینترنشنال را در همین زمینه، در این‌جا بخوانید.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۰

    ابراز نگرانی فرانسه از وضعیت شمال غزه

    فرانسه «نگرانی عمیق خود را در مورد جدی بودن وضعیت در شمال غزه» ابراز کرد.

    این کشور همچنین حمله حزب‌الله به یک پایگاه نظامی در اسرائیل را محکوم کرد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

    خبر فوری
    حزب‌الله ۳ راکت به سوی تل‌آویو و مناطق مرکزی اسرائیل شلیک کرد

    ارتش اسرائیل عصر دوشنبه گفت سه راکت شلیک شده از لبنان به سمت تل‌آویو و نقاط مرکزی اسرائیل را شناسایی کرده است.

    طبق اعلام ارتش، این پرتابه‌ها زمانی که به سمت مناطق مسکونی پرجمعیت می‌رفتند رهگیری شدند.

    ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرده است که این حمله هیچ آسیب و تلفاتی در پی نداشت.

    به گفته ارتش، هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی به موقعیتی که این راکت‌ها از سمت آن پرتاب شده بود، حمله کردند.

    حزب‌الله لبنان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

    حدود یک ساعت پیش، در پی این حملات راکتی، آژیر خطر در تل‌آویو و بیش از ۱۸۰ محله در مرکز اسرائیل به صدا درآمده بود.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۰

    آمریکا از شهروندان خود خواست فورا لبنان را ترک کنند

    وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه از شهروندان خود در لبنان خواست که بلافاصله این کشور را ترک کنند.

    در بیانیه‌ای که وزارت خارجه منتشر کرد، آمده است: «فرودگاه بین‌المللی حریری در بیروت همچنان باز و صندلی‌هایی در پروازهای تجاری موجود است.»

    به گفته وزارت خارجه، دولت آمریکا در دو هفته اخیر هزاران صندلی به ظرفیت این پروازها اضافه کرده است تا از شهروندان آمریکایی و اعضای خانواده‌شان حمایت کند اما «بسیاری از این ظرفیت‌ها بلااستفاده مانده‌اند».

    این وزارتخانه از عموم آمریکایی‌ها خواست درک کنند که این پروازهای اضافی، تا مدت زمان نامحدود در دسترس نخواهند بود.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰

    مشاور ارشد نتانیاهو: اسرائیل قصد محاصره یک‌سوم شمالی نوار غزه را ندارد

    عمر دُستری، یکی از مشاوران ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برخی گزارش‌ها از قصد این کشور برای محاصره کامل یک‌سوم شمالی نوار غزه را تکذیب کرد.

    او این گزارش‌ها را «اخبار جعلی» خواند.

    خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد که نتانیاهو در حال بررسی طرحی است که به فلسطینی‌ها یک هفته مهلت می‌دهد تا یک‌سوم شمالی نوار غزه را ترک کنند و سپس محاصره کامل را در این منطقه اعمال خواهد کرد.

    ساعاتی پیش نیز گروه‌های اسرائیلی مدافع حقوق بشر از جامعه بین‌المللی خواستند از اجرای طرح اسرائیل برای تحت سلطه و محاصره درآوردن شمال نوار غزه جلوگیری کنند.

    اسرائیل از ساکنان باقی‌مانده در بخش‌هایی از شمال غزه که تخمین زده می‌شود حدود ۴۰۰ هزار نفر باشند، خواسته است تا خانه‌های خود را تخلیه کنند و به سمت جنوب بروند.

    این وضعیت، نگرانی‌هایی را در بین فلسطینی‌ها مبنی بر این به وجود آورده است که اسرائیل قصد دارد طرحی را که از سوی ژنرال‌های سابق طراحی شده بود، اجرا کند؛ طرحی که طبق آن از همه غیرنظامیان خواسته می‌شود تا از شمال غزه خارج شوند و هر کسی که در آنجا باقی بماند، به‌عنوان نیروی نظامی شناخته خواهد شد.

    گروه‌های حقوق بشری از این طرح با نام استراتژی «تسلیم یا گرسنگی» یاد کرده و می‌گویند نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود.

    این گروه‌ها در بیانیه‌ای گفتند «نشانه‌های نگران‌کننده‌ای» وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل در حال آغاز اجرای طرح است.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۵

    وزیر دفاع اسرائیل: به حمله حزب‌الله به پایگاه ارتش در بنیامینا پاسخ قطعی و شدید می‌دهیم

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که اسرائیل به حمله حزب‌الله به پایگاه ارتش این کشور در بنیامینا «پاسخ قاطعی و شدیدی» خواهد داد.

    نیروی هوایی اسرائیل نیز هدف خود را از بین بردن کامل واحد ۱۲۷ حزب‌الله اعلام کرد که مسئول تولید، نگهداری و عملیات پهپادی این گروه است.

    بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ۴۱ سرباز که در حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه آموزشی ارتش در شامگاه یک‌شنبه زخمی شده‌اند، همچنان در بیمارستان بستری هستند و حال هشت نفر از آن‌ها وخیم یا بحرانی گزارش شده است.

    در این حمله به پایگاه گولانی در بنیامینا، چهار سرباز کشته و ۵۸ نفر زخمی شدند.

    پیش‌تر اعلام شده بود پهپادهای شلیک‌شده حزب‌الله به منطقه بنیامینا، مدل «مرصاد» بوده‌اند که در ایران به نام «ابابیل» شناخته و پهپاد اصلی انتحاری حزب‌الله محسوب می‌شوند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵

    تحریم بریتانیا علیه سازمانی ایرانی که در تضعیف امنیت اسرائیل نقش داشت

    دولت بریتانیا دوشنبه ۲۳ مهر، هفت مقام نظامی و دو نهاد وابسته به جمهوری اسلامی را به دلیل دخالت در فعالیت‌های خصمانه علیه کشورهای دیگر یا حمایت از برنامه‌های تسلیحاتی حکومت، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

    سازمان فضایی ایران (سافا) که در این فهرست جدید قرار دارد، به دلیل تسهیل و حمایت از فعالیت‌هایی که به منظور تضعیف امنیت و تمامیت ارضی اسرائیل انجام شده، تحریم شده است.

    دفتر طراحی سامانه‌های قوای محرکه فرزانگان که در بخش دفاعی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند نیز شامل تحریم‌های جدید مالی بریتانیا شده است.

    مشروح گزارش ایران‌اینترنشنال را درباره این تحریم‌ها در این‌جا بخوانید.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۰

    رکورد تاریخی قیمت سکه در پی افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و اسرائیل

    در پی افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، قیمت دلار در بازار آزاد تهران از ۶۳ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کرد.

    همچنین برای اولین بار، قیمت سکه طلای طرح جدید در بازار تهران با گذر از ۵۰ میلیون تومان، رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰

    درخواست اسپانیا برای تعلیق توافق تجاری اتحادیه اروپا با اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر

    پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا از دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواست به درخواست اسپانیا و ایرلند برای تعلیق توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا با اسرائیل به دلیل اقدامات این کشور در غزه و لبنان پاسخ دهند.

    به گفته سانچز، اسپانیا و ایرلند ماه‌هاست که با سایر کشورهای اتحادیه اروپا در مورد بازنگری در توافق‌نامه همکاری اتحادیه اروپا و اسرائیل مذاکره می‌کنند.

    این دو کشور استدلال کرده‌اند که اسرائیل ممکن است بند حقوق بشر این توافق‌نامه را نقض کرده باشد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۵

    خبر فوری
    ۱۸ کشته در حمله اسرائیل به منطقه عیتو در شمال لبنان

    رسانه‌های لبنانی ظهر روز دوشنبه ۲۳ مهر گزارش دادند که اسرائیل برای اولین بار منطقه عیتو در شمال لبنان را هدف قرار داد.

    صلیب سرخ لبنان گفت در این حمله هوایی دست‌کم ۱۸ نفر کشته شدند.

    در این حمله یک ساختمان مسکونی هدف قرار گرفت.

    بر اساس گزارش روزنامه الاخبار، وابسته به حزب‌الله، آوارگان جنوب لبنان در خانه‌های هدف حمله سکونت داشتند.

    رسانه‌های اسرائیلی نیز نوشتند که ارتش اسرائیل در این حمله هوایی، احتمالا یکی از رهبران ارشد حزب‌الله را هدف قرار داده است.

    عیتو منطقه‌ای است که عمده جمعیت ساکنانش را لبنانی‌های مسیحی تشکیل می‌دهند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰

    شلیک ۱۵ راکت از لبنان به سمت شهر کرمئیل در شمال اسرائیل

    ظهر روز دوشنبه چندین راکت به شهر کرمئیل در شمال اسرائیل برخورد کرد که بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیلی، مصدومی در پی نداشت.

    این گزارش‌ها حاکی است که یک راکت به خودرویی پارک شده برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

    ارتش اسرائیل می‌گوید در این حمله، ۱۵ راکت از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده است.

    به گفته ارتش، بیشتر راکت‌ها رهگیری شدند، اما برخی نیز در نزدیکی کرمئیل اصابت کردند.

    شلیک راکت‌ها به کرمئیل، منجر به آتش گرفتن یک خودرو شد
  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰

    انتقاد گروه‌های حامی حقوق بشر در اسرائیل از طرح دولت برای محاصره شمال نوار غزه

    گروه‌های اسرائیلی مدافع حقوق بشر از جامعه بین‌المللی خواستند از اجرای طرح اسرائیل برای تحت سلطه و محاصره درآوردن شمال نوار غزه جلوگیری کنند.

    اسرائیل از ساکنان باقی‌مانده در بخش‌هایی از شمال غزه که تخمین زده می‌شود حدود ۴۰۰ هزار نفر باشند، خواسته است تا خانه‌های خود را تخلیه کنند و به سمت جنوب بروند.

    تایمز اسرائیل در مطلبی نوشت که از ابتدای ماه اکتبر، ارسال کمک‌ها به این منطقه مسدود شده است.

    این وضعیت، نگرانی‌هایی را در بین فلسطینی‌ها مبنی بر این به وجود آورده است که اسرائیل قصد دارد طرحی را که از سوی ژنرال‌های سابق طراحی شده بود، اجرا کند؛ طرحی که طبق آن از همه غیرنظامیان خواسته می‌شود تا از شمال غزه خارج شوند و هر کسی که در آنجا باقی بماند، به‌عنوان نیروی نظامی شناخته خواهد شد.

    گروه‌های حقوق بشری از این طرح با نام استراتژی «تسلیم یا گرسنگی» یاد کرده و می‌گویند نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود.

    این طرح به دولت اسرائیل ارائه شده، اما مشخص نیست که تصویب هم شده است یا خیر.

    ارتش اسرائیل می‌گوید چنین دستوری دریافت نکرده است.

    گروه‌های حقوق بشری اسرائیلی در بیانیه‌ای گفتند «نشانه‌های نگران‌کننده‌ای» وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل در حال آغاز اجرای طرح است.

    این بیانیه هشدار می‌دهد که کشورها وظیفه دارند از اقدامات عمدی منجر به گرسنه نگاه داشتن غیرنظامیان و انتقال اجباری آنان از خانه‌هایشان جلوگیری کنند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    اسرائیل ۲ پهپاد پرتاب شده از سوریه را سرنگون کرد

    نیروی هوایی اسرائیل دو پهپاد را که از سوریه به سمت اسرائیل پرواز می‌کردند، سرنگون کرد.

    به گفته ارتش اسرائیل، پهپادها قبل از ورود به اسرائیل رهگیری شدند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵

    اسرائیل از کشته شدن فرمانده واحد موشک‌های ضدتانک نیروی رضوان حزب‌الله خبر داد

    ارتش اسرائیل خبر داد در حمله‌ای هوایی، محمد کامل نعیم، فرمانده واحد موشک‌های ضدتانک نیروهای ویژه رضوان حزب‌الله را کشته است.

    این فرمانده در نبطیه لبنان هدف قرار گرفت.

    روز دوشنبه حزب‌الله موشک‌هایی به سمت شمال و مرکز اسرائیل شلیک کرد.

    به گفته اسرائیل، برخی از این موشک‌ها رهگیری شدند؛ در حالی که بقیه در مناطق خالی از سکنه فرود آمدند.

    پس از آن، نیروی هوایی اسرائیل به موشک‌اندازهای حزب‌الله حمله کرد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵

    عراقچی: روند تماس غیرمستقیم بین جمهوری اسلامی و آمریکا متوقف شده است

    عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در جریان سفر خود به مسقط، پایتخت عمان گفت: «گفت‌وگوهایم با وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان ثمربخش بود که طی آن به تحولات جاری در منطقه پرداخته شد.»

    او گفت روابط ایران و عمان مبتنی بر «صداقت، احترام متقابل و همکاری مشترک» در بسیاری از مسائلی است که دو کشور درباره آن‌ها اتفاق نظر دارند.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «روند تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا از طریق مسقط در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است.»

    او افزود: «در حال حاضر زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم.»

    عراقچی بار دیگر موضع جمهوری اسلامی را درباره احتمال جنگ با اسرائیل تکرار کرد و گفت ایران برای «هر سناریویی» آماده است.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به «وضعیت هشدار» منطقه و احتمال بروز درگیری‌های گسترده‌تر، گفت دیپلماسی تنها راه برای جلوگیری از بحران‌های بزرگ در منطقه و اجتناب از تشدید تنش‌ها و جنگ‌هاست.

    او روز یک‌شنبه و در دیدار با همتای عراقی خود هم گفته بود جمهوری اسلامی خواهان افزایش تنش و جنگ نیست اما از آن نمی‌ترسد و برایش آمادگی دارد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۵

    وزیر خارجه استرالیا: درباره وضعیت امنیتی اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی شدیدا نگرانیم

    پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، اعلام کرد که دولت این کشور نگرانی‌هایی جدی‌ درباره وضعیت امنیتی در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی دارد و معتقد است که این وضعیت می‌تواند به سرعت بدتر شود.

    توصیه‌های سفر دولت استرالیا در مورد اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی روز دوشنبه به وضعیت «سفر نکنید» ارتقا یافت.

    سایت توصیه سفر دولت استرالیا به شهروندان این کشور تاکید کرد تا پروازهای تجاری برقرار و مرزها باز هستند، در صورت امکان، اسرائیل را ترک کنند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵

    حمله اسرائیل به ۲۰۰ موضع حزب‌الله در شبانه‌روز گذشته

    ارتش اسرائیل اعلام کرد روز یک‌شنبه، نیروهای زمینی و هوایی این کشور ده‌ها نفر از اعضای گروه حزب‌الله لبنان را کشته‌اند.

    بر اساس این گزارش، نیروی هوایی اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ موضع حزب‌الله را هدف قرار داده است.

    این هدف‌ها شامل موشک‌اندازها، پایگاه‌های نظامی و انبارهای سلاح بوده‌اند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

    ارتش اسرائیل نیروی موشکی ضد تانک حماس را در غزه نابود کرد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش طی شبانه‌روز گذشته، با حملات هوایی و درگیری مستقیم زمینی، یک نیروی موشکی ضد تانک حماس را نابود کردند.

    محل دقیق این درگیری‌ها اعلام نشده است.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۵

    آغاز مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال در مرکز غزه

    سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال روز دوشنبه ۲۳ مهر در مرکز غزه آغاز شد.

    امدادگران اولین مرحله را در ماه گذشته میلادی و پس از فلج شدن جزیی یک نوزاد بر اثر ویروس فلج اطفال نوع-۲ انجام دادند.

    به گفته وزارت بهداشت غزه، دوز دوم واکسن طی سه روز آینده به کودکان زیر ۱۰ سال در بخش مرکزی نوار غزه تزریق خواهد شد و سپس این کارزار به مناطق شمالی و جنوبی گسترش می‌یابد.

    اولین دوز واکسن به حدود ۵۶۰ هزار کودک در سراسر نوار غزه تزریق شده بود.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۵

    خبر فوری
    بازداشت ۲ اسرائیلی به اتهام توطئه برای ترور شخصیت ارشد اسرائیل با دستور جمهوری اسلامی

    شین بت و پلیس اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای مشترک در روز دوشنبه ۲۳ مهر خبر دادند دو شهروند اسرائیلی به اتهام «انجام یک‌سری اقدامات خرابکارانه به نفع جمهوری اسلامی و توطئه برای قتل یک شخصیت ارشد اسرائیل»، بازداشت شده‌اند.

    بر اساس این بیانیه، فردی ایرانی که با نام «ماری حُسی» معرفی شده با یک شهروند اسرائیلی ۳۰ ساله از رامات‌غان به نام «ولادیسلاو ویکتورسون» تماس گرفته است.

    ویکتورسون، پارتنر ۱۸ ساله خود به‌‌نام «آنا برنشتاین» را نیز جذب کرده و به دستور حسی، چندین اقدام خرابکارانه مانند اجرای گرافیتی‌های تحریک‌آمیز، نصب پوستر، آتش زدن خودروها در تل‌آویو و ایجاد حریق در جنگل‌های محلی انجام داده‌اند.

    به گفته شین بت، حسی این دستورها را به زبان عبری به آن‌ها منتقل کرده است.

    این دو نفر از برخی اقداماتشان فیلم‌برداری کرده و برای انجام آن‌ها پنج هزار دلار دریافت کرده‌اند.

    طبق این بیانیه، آن‌ها همچنین مامور شده بودند تا یک شخصیت برجسته اسرائیلی را با پرتاب نارنجکی دستی به خانه‌اش به قتل برسانند.

    گفته شده این دو نفر با این طرح موافقت کرده و در حال تلاش برای خرید سلاح بوده‌اند.

    هویت فرد هدف، فاش نشده است.

    شین بت در ماه‌های اخیر از چندین طرح جمهوری اسلامی پرده برداشته که در آن‌ها تهران تلاش کرده است با فریب آنلاین شهروندان اسرائیلی، آن‌ها را به انجام ماموریت‌هایی به نفع خود وادار کند.

    یکی از این طرح‌ها در ماه ژانویه کشف شد که طی آن از اسرائیلی‌ها خواسته شده بود اطلاعاتی درباره شخصیت‌های برجسته این کشور جمع‌آوری کنند.

    خودروهایی که به دست این دو شهروند اسرائیلی در پارک یارکون تل‌آویو آتش زده شدند
  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    محسن رضایی: ماشین جنگی حزب‌الله راه افتاده است

    محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت حزب‌الله پس از مواجهه با «موجی از ترورها»، سازمان رزمی خود را ترمیم کرده است.

    او در ایکس نوشت: «اکنون ماشین جنگی حزب‌الله راه افتاده و روزهای سختی در انتظار اسرائیلی‌هاست.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۰

    وزیر انرژی اسرائیل، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان را «بی‌خاصیت» نامید

    الی کوهن، وزیر انرژی اسرائیل، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) را به «بی‌خاصیت بودن و ناتوانی در حفاظت از شهروندان اسرائیل در برابر حملات حزب‌الله» متهم کرد.

    کوهن از نیروهای یونیفل خواست تا با افزایش درگیری‌ها، عقب‌نشینی کنند.

    او در ایکس نوشت: «دولت اسرائیل هر کاری برای تضمین امنیت شهروندانش انجام خواهد داد و اگر سازمان ملل نمی‌تواند کمکی کند، حداقل نباید مداخله داشته باشد و باید نیروهایش را از مناطق درگیری خارج کند.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰

    ۴۱ سرباز اسرائیلی در حمله پهپادی حزب‌الله به بنیامینا زخمی شدند

    بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ۴۱ سرباز که در حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه آموزشی ارتش در شامگاه یک‌شنبه زخمی شده‌اند، همچنان در بیمارستان بستری هستند و حال هشت نفر از آن‌ها وخیم یا بحرانی گزارش شده است.

    در این حمله به پایگاه گولانی در بنیامینا، چهار سرباز کشته و ۵۸ نفر زخمی شدند.

    پیش‌تر اعلام شده بود پهپادهای شلیک‌شده حزب‌الله به منطقه بنیامینا، مدل «مرصاد» بوده‌اند که در ایران به نام «ابابیل» شناخته شده و پهپاد اصلی انتحاری حزب‌الله محسوب می‌شوند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۵

    وزارت خارجه جمهوری اسلامی: اسرائیل را بابت «ترور» نیلفروشان پاسخگو می‌کنیم

    وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای، کشته شدن عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران را در جریان حمله روز ششم مهر اسرائیل به ضاحیه بیروت «اقدام غیرقانونی و جنایت نابخشودنی» توصیف و آن را محکوم کرد.

    این بیانیه تاکید کرد که جمهوری اسلامی از همه ظرفیت‌هایش برای «مواخذه و پاسخگو کردن رژیم اشغال‌گر بابت ارتکاب این جنایت» و کشتن «مقام ارشد نظامی» خود استفاده خواهد کرد.

    روابط عمومی سپاه پاسداران روز جمعه ۲۰ مهر، در اطلاعیه‌ای از کشف جنازه نیلفروشان خبر داد که دو هفته پیش از آن همراه حسن نصرالله، دبیر‌کل گروه حزب‌الله لبنان، کشته شد.

    یک روز پس از آن، مجتبی فدا، فرمانده سپاه اصفهان، خبر داد جنازه نیلفروشان پس از ورود به ایران، ابتدا به مشهد و تهران منتقل خواهد شد و پس از آن که علی خامنه‌ای برای او نماز میت بخواند، در اصفهان تشییع می‌شود.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۰

    روز دوشنبه ۱۰ موشک از لبنان به منطقه حیفا در شمال اسرائیل شلیک شد

    ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۲۳ مهر گفت که حدود ۱۰ موشک از لبنان به منطقه حیفا در شمال اسرائیل شلیک شده است.

    به گفته ارتش، بیشتر این موشک‌ها رهگیری شدند و برخی در مناطق باز و خالی از سکنه سقوط کردند.

    از صبح روز دوشنبه تا زمان انتشار این خبر، آژیر حمله موشکی در حیفا دو بار به صدا درآمده است.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

    نماینده مجلس: کسانی که می‌گویند اسماعیل قاآنی در بازجویی است، غلط کردند

    اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، درباره وضعیت اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس گفت: «قاآنی به لطف خدا در سلامت کامل است و کسانی که می‌گویند فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در بازجویی است، غلط کردند.»

    اسکای‌نیوز عربی و وب‌سایت میدل‌ایست‌آی، نزدیک به قطر، روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر در گزارش‌هایی، تاکید کردند اسماعیل قاآنی زنده است اما به دلیل مساله نفوذ، تحت بازجویی قرار دارد.

    آخرین‌ بار که تصویری از فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دیده شد، هشتم مهر ۱۴۰۳ بود که قاآنی پس از کشته شدن حسن نصرالله، دبیر‌کل گروه حزب‌الله لبنان، برای ادای احترام به دفتر این گروه در تهران رفت.

    کوثری درباره شهروندانی که اخبار مربوط به قاآنی را در رسانه‌های خارجی جست‌وجو می‌کنند، گفت: «برخی‌ها می‌خواهند در هر شرایطی سرشان در آخور بیگانگان باشد و به آن‌ها بیشتر توجه می‌کنند و خبرهای آنان را در داخل ترویج می‌دهند.»

    این نماینده مجلس افزود: «ما در هر اتفاقی با صراحت آن را بیان و تشییع جنازه کردیم زیرا از خانواده، فامیل و بچه‌محل‌ها که دور نمی‌ماند .... اگر خدای ناکرده چنین مسائلی پیش بیاید، خود مسئولان جمهوری اسلامی با صراحت آن را بیان می‌کنند و ابایی نیز از آن ندارند.»

    شماری از مقام‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران پیش‌تر و در ماجرای سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، برای ساعت‌ها مرگ و حتی سقوط بالگرد او را تکذیب می‌‌کردند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳.۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    مروری بر تنش‌های منطقه‌ای در روز یک‌شنبه

    روز یک‌شنبه ۲۲ مهر درگیری‌ها و تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله ادامه داشت و ارتش اسرائیل از ساکنان ۲۱ روستای دیگر در جنوب لبنان خواست تا این مناطق را تخلیه کنند.

    در این روز، حمله‌ای پهپادی به شهر بنیامینا در شمال اسرائیل انجام گرفت که حزب‌الله مسئولیت آن را پذیرفت.

    در این حمله به منطقه‌ای که بین تل‌آویو و حیفا قرار دارد، ۶۷ تن زخمی شدند که حال تعدادی از آنان وخیم است.

    ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه نظامی در نزدیکی بنیامینا، چهار سرباز کشته و هفت نفر دیگر به شدت مجروح شدند.

    تایمز اسرائیل گزارش داد پهپادهای شلیک‌ شده حزب‌الله به منطقه بنیامینا، مدل «مرصاد» بوده‌اند که در ایران به نام «ابابیل» شناخته شده و پهپاد اصلی انتحاری حزب‌الله محسوب می‌شوند.

    روز یک‌شنبه لبنان اعلام کرد در حملات ارتش اسرائیل به این کشور در ۲۴ ساعت پیش از آن، ۵۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۷۴ تن نیز زخمی شدند.

    روزنامه تلگراف نوشت رده‌های ارشد و میانی حزب‌الله در حال فرار از جنوب لبنان هستند.

    در این روز همچنین برخی رسانه‌ها مانند خبرگزاری رویترز گزارش دادند نیروهای اسرائیلی حملاتشان را به شمال نوار غزه گسترش داده‌اند.

    العربیه از سه حمله هوایی اسرائیل به چادرهای آوارگان در مجاورت بیمارستان الاقصی در دیرالبلح در مرکز نوار غزه خبر داد که به گفته ارتش اسرائیل، یک مرکز فرماندهی حماس در نزدیکی این بیمارستان بود.

    شبکه اسکای‌نیوز عربی هم از حمله اسرائیل به یک مدرسه در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه خبر داد که از آن به عنوان محل اسکان آوارگان فلسطینی استفاده می‌شد.

    بر اساس این گزارش، در حمله مورد اشاره ۲۲ نفر کشته و دست‌کم ۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

    مشروح تحولات مربوط به تنش‌ها و درگیری‌های منطقه در روزهای شنبه و یک‌شنبه را در این‌جا بخوانید.

    یک بالگرد در حال انتقال مجروحان حمله پهپادی حزب‌الله به بنیامینا، ۲۲ مهر

ویدیوهای مرتبط