زندهنیویورک‌تایمز از حمله اسرائیل به پدافند اس۳۰۰ فرودگاه خمینی تهران خبر داد

خلاصه

  • نیویورک تایمز به نقل از دو مقام ایرانی نوشت که پدافند هوایی روسی اس۳۰۰ فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران در حمله اسرائیل مورد هدف قرار گرفته است
  • ارتش جمهوری اسلامی از کشته شدن دو نیروی خود در حملات اسرائیل خبر داد
  • ارتش اسرائیل اعلام کرد که در عملیات «روزهای پاسخ»، ده‌ها سایت نظامی، از جمله سیستم‌های پدافند هوایی و توانمندی‌های موشکی بالستیک در نقاط مختلف ایران هدف گرفته شدند
  • قرارگاه پدافند هوایی کشور: نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد حمله اسرائیل قرار گرفت و آسیب‌های محدودی به برخی از آن‌ها وارد شد
  • آکسیوس: مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند سه موج حمله صورت گرفته است موج اول بر سیستم پدافند هوایی ایران متمرکز بود و موج دوم و سوم بر پایگاه‌ها و سایت‌های تولید موشک و پهپاد تمرکز داشت
  • شبکه آی۲۴ اسرائیل: ‌۱۴۰ جنگنده در حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی شرکت دارند
  • مقام اسرائیلی: هیچ‌یک از حملات اسرائیل رهگیری نشد و جمهوری اسلامی «دچار شکست کامل شد.»
  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

    واکنش رهبر حزب مخالف دولت اسرائیل به حمله این کشور علیه جمهوری اسلامی

    اویگدور لیبرمن، رهبر حزب اپوزیسیون «اسرائیل خانه ماست» در حساب ایکس خود نوشت: «اسرائیل به جای اینکه بهایی سنگین از ایران بگیرد، درگیر بازی تبلیغات است.»

    او نوشت که مقامات جمهوری اسلامی «به تلاش‌های خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهند و به انتقال وجوه حاصل از فروش نفت و گاز به حزب‌الله، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه و نیابت‌های مختلف ادامه می‌دهند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴

    واکنش برخی کشورهای منطقه به حملات اسرائیل علیه جمهوری اسلامی

    وزارت خارجه ترکیه حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که «هر چه سریع‌‌تر» برای «پایان دادن به ترور اسرائیل» و «توقف دولت نتانیاهو» اقدام کند.

    امارات متحده عربی «هدف قرار دادن ایران» از سوی اسرائیل را محکوم کرد و همچنین خواستار خویشتن‌داری طرفین و راه‌حل‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش شد.

    پاکستان نیز حملات اسرائیل «علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران» را به شدت محکوم کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست که «نقش خود را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی ایفا کند».

    اردن حمله هوایی اسرائیل به خاک ایران را محکوم کرد و خواستار اقدامات فوری برای توقف حملات اسرائیل به غزه، کرانه باختری و لبنان به عنوان اولین گام در جهت کاهش تنش شد.

    وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این کشور به شدت نگران تشدید تنش‌ها در خاورمیانه از جمله حمله هوایی اسرائیل به ایران است و تمام اقدامات تهدید کننده امنیت و ثبات منطقه را محکوم می‌کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۲

    خبر فوری
    نیویورک تایمز از حمله اسرائیل به پدافند هوایی اس۳۰۰ فرودگاه خمینی تهران خبر داد

    نیویورک تایمز به نقل از دو مقام ایرانی نوشت که پدافند هوایی روسی اس۳۰۰ فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران در حمله اسرائیل مورد هدف قرار گرفته است.

    پیشتر گزارش‌ها از شنیدن صدای انفجارهای شدید در نزدیکی «فرودگاه امام خمینی» خبر می‌دادند.

    در جریان این حملات، یک مقام ارشد نظامی آمریکایی به الجزیره گفت ما از گزارش‌ها درباره انفجارها در ایران مطلع هستیم و از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۴

    انتشار تصاویر دو کشته‌شده حملات اسرائیل در ایران

    رسانه های ایران تصویر دو نفری را که در حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی کشته شدند منتشر کرده‌اند.

    ارتش گفته که دو نیرویش در این حملات کشته شدند.

    نام این افراد «سرگرد جهاندیده و استوار شاهرخی‌فر» اعلام شده است.

    وبسایت همشهری نوشت حمزه جهاندیده در حملات به شهرستان ماهشهر کشته شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷

    مصر پروازهای خود به بغداد و اربیل را به دلیل تحولات منطقه لغو کرد

    شرکت هواپیمایی مصر اعلام کرد که پروازهای خود به بغداد پایتخت عراق و شهر اربیل در شمال این کشور را در روز شنبه به دلیل تحولات منطقه پس از حملات هوایی اسرائیل به اهداف نظامی در ایران لغو کرده است.

    مصر ایر گفت که پرواز روز شنبه به امان پایتخت اردن نیز لغو شد و افزود که این تعلیق تا به ثبات رسیدن وضعیت منطقه ادامه خواهد داشت.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۴

    وزارت خارجه جمهوری اسلامی: حق داریم از خود دفاع کنیم

    وزارت خارجه جمهوری اسلامی پس از حمله اسرائیل به سایت‌های نظامی در ایران اعلام کرد که بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تهران «خود را محق و موظف به دفاع در برابر» حمله خارجی می‌داند.

    این وزارتخانه حملات اسرائیل را محکوم کرد و این اقدام را «نقض آشکار» قوانین بین المللی خواند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۶

    فرانسه خواستار کاهش تنش شد

    فرانسه در واکنش به حمله اسرائیل به اهداف نظامی در ایران، از طرفین خواست «از هرگونه تشدید تنش خودداری کنند».

    وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای این موضع‌گیری را اعلام کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۴

    حسین آقایی: حمله اسرائیل نشان داد پدافند جمهوری‌اسلامی ناکارآمد است

    حسین آقایی، تحلیلگر امور استراتژیک و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت که اسرائیل به دلیل توصیه‌های آمریکا و کشورهای عربی منطقه، اهداف محدودی را برای حمله در ایران انتخاب کرد.

    آقایی گفت: «در واقع اسرائیل این عملیات را برای تقویت آزادی عمل خودش و برای اینکه اگر لازم باشد، بتواند عملیات‌های دیگری را نیز عملی کند، انجام داد.»

    او با تاکید بر اینکه حمله اسرائیل به تاسیسات نظامی نشان داد که پدافند جمهوری‌اسلامی ناکارآمد است و توانایی دفع حملات اسرائیل را نداشته ادامه داد: «اسرائیل توانست در معادله بازدارندگی پیروز باقی ماند در حالی که اهدافش محدود بود.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۰

    چرا اسرائیل به اهدافی در ایران حمله کرد؟

    حملات هوایی مستقیم اسرائیل و جمهوری اسلامی به مواضع یکدیگر، الگوی همیشگی خودداری از درگیری مستقیم نظامی بین دو کشور را به هم زده است. نیویورک‌تایمز پس از حمله اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در خاک ایران، نگاهی به این حمله و وقایعی داشته است که دو دولت را به این نقطه رساندند.

    ارتش اسرائیل بامداد شنبه پنجم آبان ۱۴۰۳ (به وقت ایران)، مجموعه‌ای از حملات هوایی را علیه مواضع جمهوری اسلامی در خاک این کشور انجام داد. این حملات، اولین حمله گسترده خارجی به خاک ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ بود.

    پیش از این در یک مورد (۲۸ دی ماه ۱۴۰۲)، حمله محدودی از سوی پاکستان به خاک ایران در واکنش به حمله جمهوری اسلامی به پاکستان انجام شده بود.

    متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۸

    خبر فوری
    ارتش جمهوری اسلامی از کشته شدن دو نیروی خود خبر داد

    ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که دو تن از نیروهایش در حملات شامگاه گذشته کشته شدند.

    ارتش اعلام کرد که نیروهایش «حین مقابله با پرتابه‌های اسرائیل» کشته شده‌اند.

    هنوز جزییات بیشتری از این اتفاق و مشخصات افراد کشته شده اعلام نشده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۷

    تحلیل

    مرتضی کاظمیان: جمهوری اسلامی تلاش می‌کند اوضاع را به نفع تبلیغات حکومتی مدیریت کند

    مرتضی کاظمیان، تحلیلگر ایران اینترنشنال گفت: «حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل، تا پیش از پاسخ اسرائیل، تبعات گسترده‌ای را بر اقتصاد و روان جامعه ایران گذاشت».

    او افزود: «این تبعات که بیش از شش ماه ادامه داشته، نه تنها بی‌ثباتی شدید اقتصادی را در کشور تشدید کرد، بلکه فشار روانی گسترده‌ای بر زندگی روزمره مردم تحمیل کرده است.»

    کاظمیان در ادامه گفت، «مردم ایران ناظر اتفاقاتی هستند که نه تنها فراتر از خواسته و اراده آنها رخ می‌دهد، بلکه هیچ چشم‌انداز روشنی برای پایان این بحران قابل تصور نیست».

    او هشدار داد: «هرگونه واکنش نظامی جمهوری اسلامی به حمله اسرائیل، می‌تواند تنش‌ها را بیش از پیش افزایش دهد.»

    او در آخر تاکید کرد: «جمهوری اسلامی تلاش می‌کند از طریق سانسور اخبار، اوضاع را به نفع تبلیغات دفاعی حکومتی مدیریت کند، در حالی‌که از سوی دیگر، در حال ارزیابی گزینه‌های واکنش احتمالی به حمله اسرائیل است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۱

    پروازهای شرکت فلای دوبی به اردن، ایران، عراق و اسرائیل لغو شد

    سخنگوی شرکت هواپیمایی فلای دبی امارات متحده عربی روز شنبه اعلام کرد که این شرکت پروازهای خود به اردن، ایران، عراق و اسرائیل را لغو کرده و سایر پروازهای خود را نیز تغییر داده است.

    این تصمیم اندکی پس از حمله اسرائیل به اهداف نظامی در ایران اتخاذ شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۲

    عمان حمله هوایی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی را محکوم کرد

    عمان حمله هوایی اسرائیل «علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض حاکمیت ایران و نقض واضح قوانین بین‌المللی» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

    عمان تاکید کرد که این باعث تشدید تنش شده و دایره خشونت را گسترش داده و تلاش‌ها برای آتش‌بس و کاهش تنش و مهار بحران‌ها از طریق ابزارهای مسالمت آمیز و دیپلماتیک را از بین می‌برد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۵

    تحلیل

    کامیار بهرنگ: مردم به سادگی سانسور حکومت در خبررسانی را شکستند

    کامیار بهرنگ، تحلیلگر ایران‌اینترنشنال درباره حملات اسرائیل به جمهوری اسلامی گفت که مردم ایران در رسانه‌های اجتماعی روایت خود از حملات اسرائیل را منتشر کردند.

    او افزود: «مردم به این سادگی سانسور حکومت در خبررسانی را شکستند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۴

    چین خواستار حفظ هوشیاری شهروندانش در ایران شد

    سفارت چین در تهران‌ در اطلاعیه‌ای برای شهروندان چینی در ایران، خواستار حفظ هوشیاری و توجه به شرایط امنیتی شد.

    در این اطلاعیه آمده است: «سفارت چین در ایران به شهروندان و موسسات چینی در ایران یادآوری می‌کند که به تحولات و وضعیت امنیتی توجه دقیق داشته باشند، هوشیار باشند، به ایمنی خود توجه کنند، رفت‌وآمدهای غیرضروری را کاهش دهند، سطح پیشگیری از خطرات امنیتی و آمادگی‌های اضطراری را به طور موثر افزایش دهند و از اماکن پرازحام و شلوغ دوری کنند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۴

    نخست‌وزیر بریتانیا از جمهوری اسلامی خواست که به حمله اسرائیل پاسخ ندهد

    کی‌یر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا روز شنبه گفت: «من تصریح می‌کنم که اسرائیل حق دارد از خود در برابر تجاوز ایران دفاع کند.»

    او افزود: «به همان اندازه تصریح می‌کنم که باید از تشدید بیشتر در منطقه اجتناب کنیم و از همه طرف‌ها بخواهیم خویشتنداری نشان دهند.»

    نخست‌وزیر بریتانیا از جمهوری اسلامی خواست که به حمله اسرائیل پاسخ ندهد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۶

    مقام آمریکایی: اسرائیل بر اساس توصیه آمریکا عمل کرد

    یک مقام آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفت که اسرائیل بر اساس توصیه آمریکا درباره حملات علیه جمهوری اسلامی عمل کرد.

    بر اساس این اظهارات، آمریکا به اسرائیل توصیه کرده بود که حملاتش را به اهداف نظامی جمهوری اسلامی محدود کند و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند.

    همچنین در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که حملات شب گذشته به جمهوری‌اسلامی، تنها بخشی از اهدافی است که در بانک اهداف اسرائیل در ایران وجود دارد.

    بر اساس این بیانیه اسرائیل، توانایی و عزم این را دارد که به باقی اهداف نیز حمله کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۵

    پروازها در عراق از سر گرفته شد

    پس از اعلام پایان حملات اسرائیل به جمهوری اسلامی، پروازها در عراق از سر گرفته شد.

    پیشتر و همزمان با حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی، رسانه‌های دولتی عراق اعلام کردند این کشور تا اطلاع ثانوی پروازها را در همه فرودگاه‌های این کشور به حالت تعلیق درآورد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۴

    سخنگوی ارتش اسرائیل: تمامی اهداف حمله به جمهوری اسلامی محقق شد

    سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل در رابطه با عملیات اسرائیل در خاک ایران گفت که اسرائیل از جمله به تاسیسات موشکی و سامانه‌های موشکی پدافند زمین به هوا و توانایی‌های هوایی جمهوری اسلامی حمله کرد.

    او با تاکید بر این که تمامی اهداف این حمله محقق شده، افزود: «اسرائیل از آزادی عمل بیشتری بر فراز ایران برخوردار است.»

    سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل می‌تواند در صورت لزوم به اهداف دیگری در ایران حمله کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۹

    واکنش رسانه‌های ایالات متحده آمریکا در مورد حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۸

    بازگشت پروازها در ایران به روال عادی از ساعت ۹ صبح روز شنبه

    جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران از بازگشت پروازها به روال عادی از ساعت ۹ صبح روز شنبه خبر داد.

    یازرلو افزود: «مسافران حتما با شرکت‌های هواپیمایی در ارتباط باشند و به‌ویژه به پیام‌های ارسالی از سوی شرکت‌ها دقت کنند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۴

    ریاض از همه طرف‌ها خواست تا «حداکثر خویشتن‌داری» را داشته باشند

    عربستان سعودی «هدف قرار دادن جمهوری اسلامی ایران را نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی» خواند و آن را محکوم کرد.

    ریاض همچنین از همه طرف‌ها خواست تا «حداکثر خویشتن‌داری» را داشته باشند و تنش‌ها را کاهش دهند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۲

    تسنیم: تعداد اهدافی که اسرائیل به آنها حمله کرد کمتر از ۲۰ هدف است

    خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه به نقل از یک منبع آگاه، گزارش اسرائیل درباره حمله به ۲۰ هدف در ایران را «غیر واقعی» خواند و نوشت تعداد اهدافی که اسرائیل به آنها حمله کرد کمتر از این میزان است.

    تسنیم به نقل از منبع خود گفت اسرائیل از بیرون مرزهای ایران حمله‌ها را انجام داد و آسیب‌های آن محدود بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۷

    خبر فوری
    آکسیوس: اسرائیل جمعه پیش از حمله، به مقامات ایران درباره پاسخ متقابل هشدار داه بود

    آکسیوس در یک گزارش اختصاصی به نقل از سه منبع آگاه، خبر داده که اسرائیل روز جمعه پیش از حمله هوایی تلافی‌جویانه به ایران، پیامی هشدارآمیز به مقامات این کشور ارسال کرد و هشدار داد که به این حمله پاسخ متقابل ندهند.

    به گفته این منابع، پیام اسرائیلی‌ها که از طریق چند فرد ثالث به مقامات ایران منتقل شده است، به منظور محدود کردن تبادل حملات جاری میان اسرائیل و ایران و جلوگیری از تشدید گسترده‌تر درگیری‌ها ارسال شده است.

    یکی از منابع به آکسیوس گفت: «اسرائیلی‌ها برای ایرانی‌ها به‌طور کلی روشن کرده بودند که قصد دارند به چه چیزی حمله کنند و به چه چیزی حمله نخواهند کرد.»

    دو منبع دیگر هم به آکسیوس گفتند که اسرائیل به ایران هشدار داد که به این حمله پاسخی ندهند و تاکید کرده اگر ایران پاسخ دهد و به ویژه اگر شهروندان اسرائیلی کشته یا زخمی شوند، اسرائیل حمله‌ای گسترده‌تر انجام خواهد داد.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۷

    خبر فوری
    یک مقام ارشد دولت بایدن حمایت خود را از حملات «هدفمند و متناسب» اسرائیل اعلام کرد

    یک مقام ارشد دولت بایدن در گفتگو با خبرنگاران، حمایت کاخ سفید را از حملات «هدفمند و متناسب» اسرائیل به ایران اعلام کرد.

    به گفته این مقام ارشد دولت بایدن، حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران که اوایل امشب انجام شد «چندین هدف نظامی در سراسر ایران و خارج از مناطق مسکونی» را هدف قرار داده است.

    بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، در حالی که آمریکا در این حمله مشارکت نداشت، جو بایدن و تیم امنیت ملی او در هفته‌های اخیر با همتایان اسرائیلی خود در تماس بودند تا اورشلیم را به انجام پاسخی هدفمند و متناسب با کمترین ریسک برای غیرنظامیان تشویق کنند.

    مقام ارشد آمریکایی در جلسه توجیهی با خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد که دقیقا همین اتفاق امشب رخ داده است.»

    بایدن در تماس هفته گذشته خود با نتانیاهو، از او خواست تا پاسخی طراحی کند که هم بازدارنده حملات بیشتر علیه اسرائیل باشد و هم ریسک تشدید تنش‌ها را کاهش دهد. این مقام گفت: «.»

    این مقام آمریکایی با اشاره به این‌که این هدف آمریکا و هدف اسرائیل بود و با یادآوری استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در اسرائیل، تاکید کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد پاسخ دهد، ما کاملا آماده هستیم که بار دیگر در برابر هر حمله‌ای از خود دفاع کنیم.»

    این مقام آمریکایی با تاکید بر این‌که اسرائیل به جهان اعلام کرده است که پاسخ آن اکنون تکمیل شده است، گفت «این باید پایان تبادل مستقیم آتش بین اسرائیل و ایران باشد.»

    این مقام آمریکایی در ادامه گفت: «بر این اساس، ما از تمامی کشورهایی که نفوذ دارند درخواست خواهیم کرد تا به ایران فشار آورند تا این حملات علیه اسرائیل را متوقف کند، تا بتوانیم طی روزهای آینده از این چرخه حملات مستقیم عبور کنیم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۱

    خبر فوری
    دانیل هاگاری: حالا نیروی هوایی اسرائیل آزادی عمل گسترده‌ای در ایران دارد

    دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل با تاکید به دستیابی به اهداف حمله به جمهوری اسلامی گفت: «حالا نیروی هوایی اسرائیل آزادی عمل گسترده‌ای هم در ایران دارد.»

    به گفته هاگاری، اماکنی که در ایران مورد حمله قرار گرفتند، از یک «بانک گسترده از اهداف» انتخاب شده بودند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۵

    ویدیویی از مشاهده دود در نقاط مختلف تهران پس از انجام حملات اسرائیل

    ویدیو‌های ارسال‌شده از تهران به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند پس از حملات اسرائیل در بامداد روز شنبه پنجم آبان‌ماه، در نقاط مختلف تهران دود ناشی از حملات دیده شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۲

    روایت شهروندان از لحظات شنیده شدن صدای انفجار در پردیس تهران

    شهروندان با ارسال ویدیو‌هایی به ایران‌اینترنشنال از حملات اسرائیل به مناطقی در پردیس در بامداد روز شنبه پنجم آبان گزارش می‌دهند. شهروندی می‌گوید: موج دوم حملات شروع شده و خانه‌هایمان دارد می‌لرزد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۸

    ویدیوهایی از فعال‌شدن و شلیک ممتد پدافند در تهران

    شهروندان با ارسال ویدیو‌هایی از تهران به ایران‌اینترنشنال از فعال شدن پدافند هوایی در مناطق مختلف تهران در پی موج دوم حملات اسرائیل در بامداد روز شنبه پنجم آبان‌ماه خبر می‌دهند.

    ویدیو‌ی منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی روایت یک شهروند از فعال شدن ضد‌هوایی تهران در پی شروع موج دوم حملات اسرائیل به جمهوری اسلامی در بامداد روز شنبه پنجم آبان‌ماه است.

    ویدیوی ارسال‌شده از شرق تهران به ایران‌اینترنشنال حاکی از فعالیت پدافند هوایی در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه در پی موج دوم حملات اسرائيل به جمهوری اسلامی است.

    شهروندی با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال به فعالیت پدافند هوایی در بامداد پنجم آبان‌ماه در شرق تهران اشاره می‌کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶

    ویدویی از دود ناشی از انفجار در منطقه نظامی پارچین در شرق تهران

    شهروندی با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال به دود ناشی از انفجار در منطقه نظامی پارچین در بامداد روز شنبه پنجم آبان ماه اشاره می‌کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۳

    ویدیوهایی از فعال‌شدن پدافند هوایی بر فراز دزفول و اندیمشک

    شهروندان با ارسال ویدیو‌هایی به ایران‌اینترنشنال از فعال شدن پدافند هوایی در دزفول پس از حمله اسرائیل در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه خبر می‌دهند. شهوندی می‌گوید: هواپیماهای اسرائیلی بالای شهر هستند.

    شهروندان با ارسال ویدیو‌هایی به ایران‌اینترنشنال از فعال شدن پدافند هوایی در اندیمشک در پی حمله اسرائیل در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه خبر می‌دهند.


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۱

    ویدیوی مردمی از دیده شدن دود از حملات اسرائیل پس از روشن شدن هوا در غرب تهران

    ویدیوی ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از دیده شدن دود از حملات اسرائیل پس از روشن شدن هوا در غرب تهران در روز شنبه پنجم آبان ماه است.

    ارتش اسرائیل پیشتر در بیانیه‌ای تایید کرد که هدف «نظامی» در ایران تمام شده و جنگنده‌های آن سالم به اسرائیل بازگشتند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۹

    روایت‌های مردمی از مشاهده موشک‌های اسرائیل بر فراز آسمان ایران

    روایت‌های مردمی از مشاهده موشک‌های اسرائیل بر فراز آسمان ایران


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۵

    خبر فوری
    وای‌نت به نقل از مقامی اسرائیلی: آسیب جدی به تاسیسات تولید موشک رسیده و ایران پاسخ می‌دهد

    وبسایت خبری وای‌نت به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داده برآورد اولیه نشان می‌دهد آسیب جدی به تاسیسات تولید موشک جمهوری اسلامی رسیده و ایران واکنش نشان خواهد داد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۷

    خبر فوری
    ارتش اسرائیل: در عملیات «روزهای پاسخ»، ده‌ها سایت در نقاط مختلف ایران هدف گرفته شدند

    مقام‌های نظامی اسرائیل که برای نخستین بار مسئولیت یک حمله به ایران را بر عهده می‌گرفتند، در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که در حمله اسرائیل به ایران که با نام «روزهای پاسخ» انجام شد ده‌ها هواپیمای جنگنده اسرائیل شرکت داشتند، گفت ده‌ها سایت در نقاط مختلف ایران در چند موج مورد هدف قرار گرفتند.

    به گفته این مقامات، این حمله‌ها به زیرساخت‌های نظامی ایران، از جمله سیستم‌های پدافند هوایی و توانمندی‌های موشکی بالستیک آن، آسیب زد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۶

    خبر فوری
    دانیل هاگاری: اگر تهران «اشتباه» کند و تنش‌ها را بیشتر افزایش دهد، اسرائیل پاسخ خواهد داد

    پس از پایان حملات اسرائیل به جمهوری اسلامی، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش این کشور هشدار داد که اگر تهران «اشتباه» کند و تنش‌ها را بیشتر افزایش دهد، اسرائیل پاسخ خواهد داد.

    او گفت: «اکنون می‌توانم تایید کنم که پاسخ اسرائیل به حملات ایران علیه اسرائیل به پایان رسیده است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۹

    پنتاگون: آستین بار دیگر بر تعهد قوی آمریکا به امنیت اسرائیل و حق دفاع از خود تاکید کرد

    پات رایدر، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد لوید آستین امروز با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفتگو کرد تا آخرین اطلاعات مربوط به حملات اسرائیل به اهداف نظامی در ایران را دریافت کند.

    بر اساس این بیانیه، آستین بار دیگر بر تعهد قوی ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق دفاع از خود تاکید کرد.

    آستین در این دیدار همچنین بر تقویت نیروهای نظامی ایالات متحده برای دفاع از کارکنان آمریکایی، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای در برابر «تهدیدات ایران و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران و عزم ایالات متحده برای جلوگیری از بهره‌برداری از تنش‌ها یا گسترش درگیری در منطقه» تاکید کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۳

    خبر فوری
    قرارگاه پدافند هوایی کشور: شماری مراکز نظامی در تهران، خوزستان و ایلام مورد حمله قرار گرفت

    قرارگاه پدافند هوایی کشور، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد حمله اسرائیل قرار گرفت.»

    بر اساس این بیانیه، سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور، ضمن رهگیری، توانسته به این حمله واکنش موفق نشان دهد و «آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۶

    خبر فوری
    ارتش اسرائیل: حملات دقیق و هدفمند به اهداف نظامی در چندین منطقه از ایران به پایان رسید

    ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حملات این کشور به اهداف نظامی در ایران کامل شده و به پایان رسیده است.

    ارتش اسرائیل در بیانیه خود نوشته «حملات دقیق و هدفمند به اهداف نظامی در چندین منطقه از ایران تکمیل شده و هواپیماهای ما با موفقیت به پایگاه بازگشتند.»

    در ادامه با اشاره به این‌که این حمله تلافی‌جویانه بوده، گفته شده «این حملات که در پاسخ به حملات اخیر رژیم ایران علیه کشور اسرائیل و شهروندان آن انجام شد،به پایان رسیده و ماموریت انجام شده است.»

    بر اساس این بیانیه، «هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل به تاسیسات تولید موشک حمله کردند که برای تولید موشک‌هایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که ایران طی سال گذشته به سمت اسرائیل شلیک کرده بود. این موشک‌ها تهدیدی مستقیم و فوری برای شهروندان اسرائیل بودند.»

    پیشتر گفته شده بود سیستم دفاعی پدافندی ایران هدف گرفته شده که در این بیانیه هم به آن اشاره شده است: «نیروهای دفاعی اسرائیل به‌طور هم‌زمان، به محل استقرار موشک‌های سطح به هوا و دیگر قابلیت‌های هوایی ایران که برای محدود کردن آزادی عملیاتی هوایی اسرائیل در ایران طراحی شده بودند، حمله کردند.»

    ارتش اسرائیل در ادامه با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی صدها موشک را در دو حمله در ماه‌های آوریل و اکتبر مستقیما به سمت اسرائیل شلیک کرده، گفته شده ایران «فعالیت‌های تروریستی را از طریق نیروهای نیابتی خود در سراسر خاورمیانه به منظور حمله به اسرائیل و شهروندان آن تأمین مالی و هدایت کرده است.»

    ارتش اسرائیل در ادامه بیانیه خود با اشاره به این‌که آن‌ها «برخی از قابلیت‌های عملیاتی تهاجمی خود را در طول حملات امروز به دارایی‌های استراتژیک در عمق خاک ایران» به کار گرفته‌اند، هشدار داده است «اسرائیل حق دفاع از شهروندان خود را در صورتی که رژیم ایران به حملات علیه اسرائیل و غیرنظامیان آن ادامه دهد، محفوظ می‌داند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۹

    خبر فوری
    رادیو تلویزیون سراسری اسرائیل: حمله‌های اسرائیل به ایران پس از سه مرحله به پایان رسید

    رادیو تلویزیون سراسری اسرائیل: حمله‌های اسرائیل به ایران پس از سه مرحله به پایان رسید.

    نیویورک تایمز هم به نقل از دو مقام اسرائیل گزارش داده حمله اسرائیل به ایران حدود ساعت ۵ صبح به وقت محلی به پایان رسید و در طی آن، نزدیک به ۲۰ سایت نظامی هدف گرفته شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۱

    سی‌ان‌ان: حملات اسرائیل به ایران احتمالا «چند ساعت دیگر» ادامه خواهد داشت

    به گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از یک منبع آگاه، حملات اسرائیل به ایران احتمالا «چند ساعت دیگر» ادامه خواهد داشت.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۷

    خبر فوری
    آکسیوس:‌ مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند حملات اسرائیل در سه موج انجام شد

    به گزارش باراک راوید، خبرنگار ارشد آکسیوس، مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند سه موج حمله صورت گرفته است.

    موج اول بر سیستم پدافند هوایی ایران متمرکز بود و موج دوم و سوم بر پایگاه‌ها و سایت‌های تولید موشک و پهپاد تمرکز داشت.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۴

    خبر فوری
    سازمان هواپیمایی ایران از لغو و ابطال پروازها در همه مسیرها تا «اطلاع ثانوی» خبر داد

    سازمان هواپیمایی ایران از لغو و ابطال پروازها در همه مسیرها تا «اطلاع ثانوی» خبر داد.

    پیشتر، یر اساس اطلاعیه‌ای رسمی که سازمان هواپیمایی کشوری صادر کرد، اعلام شده بود حریم هوایی ایران تا ساعت ۹ صبح شنبه به وقت محلی (۱:۳۰ بامداد به وقت شرق آمریکا) بسته خواهد بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۲

    کانال ۱۱ اسرائیل: جنگنده‌های اف ۳۵، اف ۱۶ و اف ۱۵ در حمله اسرائیل به ایران شرکت داشتند

    به گزارش کانال ۱۱ اسرائیل و بر اساس دستورالعمل، هواپیماهای جنگنده در حمله به ایران به انواع مختلفی از مهمات مسلح شده بودند.

    بر اساس این گزارش، برخی از آن‌ها بمب‌ و برخی دیگر موشک‌های رهگیر برای محافظت از هواپیماها در هوا و امکان انجام نبردهای هوایی حمل کردند.

    تعداد زیادی از اسکادران‌ها با انواع مختلف جنگنده‌ها از جمله اف ۳۵، اف ۱۶ و اف ۱۵ در این عملیات شرکت داشتند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۰

    خبر فوری
    تسنیم: ایران آماده پاسخ به حمله اسرائیل است

    خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از منابع مطلع خبر داده ایران آماده پاسخ به حملات اسرائیل است.

    به گزارش تسنیم این منبع گفت: ایران حق خود برای پاسخگویی به هرگونه تعرض را محفوظ می‌داند و تردیدی نیست که اسرائیل در برابر هر اقدامی واکنش متناسب دریافت خواهد کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۷

    تحلیل

    شکریا برادوست: جمهوری اسلامی سعی می‌کند حمله را کوچک نشان دهد تا مجبور به پاسخ نشود

    شکریا برادوست، پژوهشگر امنیت بین‌الملل و سیاست خارجی: جمهوری اسلامی هر طور هست سعی می‌کند این حمله را کوچک نشان دهد و ضرباتی که خرده است را پنهان کند به خاطر این‌که مجبور نباشد به اسرائیل پاسخ بدهد.

    اگر حمله اسرائیل اینجا تمام شود که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد متوجه عواقب این حمله بشویم اما شاید سناریوی دومی باشد و اسرائيل موج اول حمله را برای تضعیف توان دفاعی جمهوری اسلامی انجام داده باشد که در آن صورت، باید منتظر موج دوم و سنگین‌تری از حمله اسرائیل باشیم.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۵

    تحلیل

    فرزین ندیمی: حمله اسرائیل هم می‌تواند آغاز یک درگیری بزرگ باشد هم می‌تواند پایان آن باشد.

    فرزین ندیمی، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی: حمله اسرائیل هم می‌تواند آغاز یک درگیری بزرگ بین ایران و اسرائیل باشد هم می‌تواند پایان آن باشد.

    موشک های اسرائیل که به نظر می‌رسد موشک‌های هواپرتاب دور ایستگاه هستند از آسمان سوریه و از فاصله ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری به سمت ایران پرتاب شده است و می توانند تا عمق مناطق مرکزی ایران را پوشش بدهند.

    این موشک‌ها در ابتدا برای آزمایش سیستم‌های پدافندی ساخته شدند. اما اسرائیل تغییراتی در آن‌ها ایجاد کرده است و در حال حاضر برای اهداف مورد نظر قابل استفاده و بسیار مناسب هستند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۰

    خبر فوری
    نیویورک تایمز: حملات اسرائیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که ممکن است خیلی تشدید‌کننده نباشد

    کاخ سفید اعلام کرده است که تیم امنیت ملی رئیس‌جمهور بایدن او را در جریان عملیات نظامی اسرائیل قرار داده و وی با دقت آخرین تحولات را دنبال می‌کند.

    به گزارش نییورک تایمز، با اینکه حملات هنوز در مراحل اولیه است و تیم بایدن از ارائه هرگونه ارزیابی رسمی خودداری کرده، به نظر می‌رسد که آنها بر این باورند که حملات اسرائیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که ممکن است به اندازه‌ای که رئیس‌جمهور نگران آن بود، تشدیدکننده نباشد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۲

    خبر فوری
    ای‌بی‌سی نیوز: حمله‌های اسرائیل به ایران ادامه دارد و انتظار می‌رود در یک شب تمام شود

    به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، حمله‌های اسرائیل به ایران ادامه دارد و انتظار می‌رود در یک شب تمام شود.

    به گفته این منبع، تاکنون هیچ تلفات و خسارتی به هواپیماهای جنگی اسرائیل گزارش نشده است.


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۹

    خبر فوری
    کانال ۱۱ اسرائیل گزارش داد موج دوم حملات به جمهوری اسلامی در حال حاضر در حال انجام است

    کانال ۱۱ اسرائیل گزارش داد موج دوم حملات به جمهوری اسلامی در حال حاضر در حال انجام است.

    همزمان شهروندان زیادی از شنیدن صداهای بلند انفجار و شلیک ممتد پدافند هوایی خبر می‌دهند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۰

    وال استریت ژورنال: پس از آغاز حمله اسرائیل به ایران، لوید آستین با یوآو گالانت، گفتگو کرد

    به گزارش وال استریت ژورنال، پس از آغاز حمله اسرائیل به ایران در روز جمعه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفتگوی تلفنی کوتاهی داشته است.

    به گفته مقامات آمریکایی، این دو مقام در هفته‌های اخیر چندین تماس تلفنی داشته‌اند، از جمله تماسی در ۲۳ اکتبر که در آن دو طرف درباره تصمیم آمریکا برای ارسال یک سامانه پدافند هوایی به اسرائیل، همراه با حدود ۱۰۰ سرباز آمریکایی برای بهره‌برداری از آن، گفتگو کردند.

    بنا بر همین گزارش، به گفته یکی از مقامات آمریکایی، رئیس‌جمهور بایدن در جریان واکنش اسرائیل قرار گرفته و با دقت تحولات را دنبال می‌کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۸

    خبر فوری
    وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی: دور دوم حملات اسرائیل به ایران آغاز شد

    وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده حمله‌های اسرائیل به ایران در چند مرحله انجام خواهد شد و مرحله دوم آغاز شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۴

    خبر فوری
    گزارش‌های متعددی از شنیدن صدای انفجار در تهران، شیراز و آبادن منتشر شده است

    گزارش‌های برخی شهروندان به ایران اینترنشنال حاکی از شنیده شدن صدای انفجار در آبادان و اهواز است.

    برخی شهروندان در تهران در پیام‌هایی به ایران اینترنشنال می‌گویند صدای انفجارهای جدیدی در شرق پایتخت شنیده شده است.

    رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز نوشتند که پدافند هوایی حدود ساعت ۴ بامداد در شرق تهران فعال شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۸

    خبر فوری
    ایران حریم هوایی خود را تا ۹ صبح شنبه بست

    بر اساس اطلاعیه‌ای رسمی که سازمان هواپیمایی کشوری صادر کرد، ایران حریم هوایی خود را بسته است.

    بر اساس این اطلاعیه، حریم هوایی ایران تا ساعت ۹ صبح شنبه به وقت محلی (۱:۳۰ بامداد به وقت شرق آمریکا) بسته خواهد بود.

    در زمان انجام حملات، آسمان ایران باز بود و وبسایت ردیابی پروزا فلایت رادار ۲۴ دست‌ٰکم ۴ پرواز را بر فراز ایران نشان می‌داد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۵

    تحلیل

    محسن سازگارا: اگر جمهوری اسلامی هم این وضعیت را رها کند، اسرائیل رها نمی‌کند

    محسن سازگارا، فعال سیاسی و عضو شورای مدیریت گذار: بازی که شروع شده است باید تکلیف سر اختاپوس یا سر مار را مشخص کند و اگر جمهوری اسلامی هم این وضعیت را رها کند، اسرائیل رها نمی‌کند.

    اگرچه بسیار جای تاسف دارد که بعد از ۳۵ سال، موشک و بمب بر سر مردم در ایران فرود بیاید اما این حمله اسرائیل، جنگی است که علی‌ خامنه‌ای آغاز کرده است. جنگی که از ۷ اکتبر پارسال آغاز شد و جمهوری اسلامی ۴۵ سال است که به دنبال آن بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۴

    خبر فوری
    عراق تا اطلاع ثانوی پروازها را در همه فرودگاه‌های این کشور به حالت تعلیق درآورد

    رسانه‌های دولتی عراق اعلام کردند این کشور تا اطلاع ثانوی پروازها را در همه فرودگاه‌های این کشور به حالت تعلیق درآورد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۸

    تحلیل

    مراد ویسی: به احتمال زیاد بخش موشکی و پهپادی مورد حمله قرار گرفته است

    مراد ویسی، ایران اینترنشنال: از بین اهداف هسته‌ای و نفتی و مراکز نظامی، مراکز نظامی در اولویت بود و در بین این مراکز ، مراکز مربوط به نیروی هوافضا در اولویت قرار داشت که در بین آن‌ها به احتمال زیاد بخش موشکی و پهپادی مورد حمله قرار گرفته است.

    سه بخش دیگر هوافضا، یعنی پدافندی، فضایی و هوایی مورد توجه قرار نگرفته است که تا به اینجا کاملا قابل انتظار بود.

    اسرائیل برخلاف غزه و لبنان، به مناطق مسکونی در ایران حمله نخواهد کرد اول به دلیل اینکه می‌داند بخش قابل توجهی از مردم ایران، مخالف جمهوری اسلامی هستند و دوم به خاطر اینکه باز می‌داند هم بخش زیادی از مردم ایران نسبت به اسرائیل، احساس بدی ندارند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۳

    خبر فوری
    شبکه آی۲۴ اسرائیل: ‌۱۴۰ جنگنده در حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی شرکت کردند

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۱

    ویدیوهای روایت شهروندان از ساعات پس از حمله اسرائیل


    یک شهروند در تهران با ارسال ویدیویی به ایران اینترنشنال از تردد خودروهای آتش‌نشانی پس از حمله اسرائیل به مناطقی از این شهر خبر می‌دهد.


    یک شهروند ویدیویی از کهریزک پس از حمله اسرائیل در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه تهیه کرده و با ارسال آن به ایران‌اینترنشنال، نوشته است: انفجار در نزدیکی قبر خمینی است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۹

    خبر فوری
    مقام اسرائیلی: هیچ‌یک از حملات اسرائیل رهگیری نشد و جمهوری اسلامی «دچار شکست کامل شد.»

    یک مقام اسرائیلی به وای‌نت گفت ادعای جمهوری اسلامی مبنی‌بر اینکه انفجارها ناشی از رهگیری پدافند هوایی بوده، دروغ است.

    به گفته این مقام اسرائیلی، هیچ‌یک از حملات اسرائیل رهگیری نشده و جمهوری اسلامی «دچار شکست کامل شده است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۸

    خبر فوری
    سی‌ان‌ان به نقل از منبع نظامی اسرائیل: در حمله‌های اسرائیل به ایران، کشور دیگری شرکت نکرد

    سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع نظامی اسرائیل: در حمله‌های اسرائیل به ایران هیچ کشور دیگری شرکت نکرد و به زیرساخت‌های انرژی ایران حمله نشد. در همین حال، همکاری عمیق آمریکا و اسرائیل، از جمله در زمینه پدافند هوایی ادامه دارد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۳

    تحلیل

    امید معماریان: ممکن است مقامات بخواهند تنش‌ها را کم کنند و واکنش نشان ندهند

    امید معماریان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی: ما هنوز از ابعاد حمله آگاه نیستیم و آنطور که گفته می‌شود حملات دقیقی به پایگاه‌های نظامی صورت گرفته. جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته این سابقه را دارد که وقتی حملات دقیقی به مراکز نظامی آن انجام شده، آن را گزارش ندهد، مخفی کند و یک جوری با سکوت از آن عبور کند.

    باید دید که مجموعه اهدافی که مورد هدف قرار گرفته چیست و خسارت تا چه اندازه است. اگر سران جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه بخواهند بگویند حملات‌ و هزینه‌های وارد شده محدود بوده و آن را کمتر از واقعیت جلوه بدهند، نشان از این خواهد داشت که مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهند تنش‌ها را کم کنند و قصدی برای واکنش نظامی به این حملات ندارند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۰

    تحلیل

    شهرام خلدی: به اهدافی حمله شده که مانع پاسخ فوری جمهوری اسلامی شود

    شهرام خلدی، استاد تاریخ خاورمیانه و روابط بین‌الملل: آنچه در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبری مشاهده می‌کنیم این است که اسرائیلی‌ها اهدافی را مورد حمله قرار داده‌اند که جمهوری اسلامی را ناتوان یا تضعیف می‌کند تا بخواهد پاسخی فوری به این حملات بدهد. اسرائیل ضربه‌ای روانی هم به جمهوری اسلامی وارد کرده و همزمان این پیام را به مردم ایران رسانده که دشمن مشترک اسرائیل و مردم ایران، جمهوری اسلامی است.

    از نظر تاریخی هر زمانی که یک حادثه‌ای در تهران و اطراف آن اتفاق افتاده، هر حکومتی را که سرکار بوده تکان داده.حالا ضربه‌ای قاطع به جمهوری اسلامی زده شده و نظام را ناچار خواهد کرد که پاسخی بدهد.

    ایران و اسرائیل در یک منازعه تداوم یافته‌ای هستند که از اول آوریل و ترور محمدرشا زاهدی تا به امروز ادامه پیدا کرده و به نظر نمی‌رسد که این درگیری کاهش پیدا کند و احتمالا تشدید خواهد شدو ضربه‌ای قاطع به جمهوری اسلامی زده شده و نظام را ناچار خواهد کرد که پاسخی بدهد.

    ایران و اسرائیل در یک منازعه تداوم یافته‌ای هستند که از اول آوریل و ترور سردار زاهدی تا به امروز ادامه پیدا کرده و به نظر نمی‌رسد که این درگیری کاهش پیدا کند و احتمالا تشدید خواهد شدو ضربه‌ای قاطع به جمهوری اسلامی زده شده و نظام را ناچار خواهد کرد که پاسخی بدهد.

    ایران و اسرائیل در یک منازعه تداوم یافته‌ای هستند که از اول آوریل و ترور سردار زاهدی تا به امروز ادامه پیدا کرده و به نظر نمی‌رسد که این درگیری کاهش پیدا کند و احتمالا تشدید هم خواهد شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۷

    ویدیوهای روایت شهروندان از حملات اسرائیل به ایران


    یک شهروند با ارسال ویدیویی می‌گوید صدای پرواز جنگنده‌ها در آسمان تهران پس از وقوع انفجارها شنیده شده است.

    یک شهروند با ارسال ویدیویی از تهران پس از گزارش شنیدن صدای انفجارها می‌گوید که خانه او بر اثر این انفجارها به لرزه در آمد.

    ویدیوی ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال روایت شهروندی درباره گسیل آتش‌نشان‌ها در بامداد پنجم آبان‌ماه در تهران است. شهروندان صدای انفجارهایی را در تهران شنیدند.




  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۳

    ویدیوی شهروندان و مخاطبان ایران اینترنشنال از صدای آژیر در تهران


    یک شهروند ویدیویی به ایران اینترنشنال ارسال کرده که در آن صدای آژیر خطر پس از حمله اسرائیل و انفجارها در تهران در منطقه کهریزک شنیده می‌شود.



    ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد صدای آژیر خطر در منطقه صادقیه تهران در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه شنیده شده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۹

    ویدیوی مخاطبان از دود بر فراز تهران و اسلامشهر


    ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد پس از حملات و انفجارها در تهران دود نقاط مختلفی از این شهر را در بر گرفته است.



    یک شهروند با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال از آتش‌سوزی و دود در اسلامشهر پس از حملات اسرائيل در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه خبر داده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۶

    ویدیوی شهروندان درباره وضعیت جایگاه‌های سوخت


    شهروندی از تهران با ارسال ویدیویی اختصاصی به ایران‌اینترنشنال درباره وضعیت جایگا‌ه‌های سوخت در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه می‌گوید: مردم پس از شنیدن خبر حمله اسرائیل، در صف پمپ بنزین آمده‌اند.


    ویدیوی ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال روایت شهروندی از تهران درباره «شلوغ شدن پمپ‌ بنزین‌ها پس از شنیده شدن صدای انفجار‌ها» در بامداد شنبه پنجم آبان‌ماه است.‌

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۵

    خبر فوری
    مقام اسرائیلی به ان‌بی‌سی نیوز: اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نمی‌کند

    یک مقام اسرائیلی به ان‌بی‌سی نیوز گفت که اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی ایران حمله نمی‌کند و تمرکز آن بر اهداف نظامی است.

    این مقام اسرائیلی اضافه کرد «ما به اهدافی حمله می‌کنیم که ممکن است در گذشته برای ما تهدید بوده‌اند یا در آینده تهدیدآمیز باشند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۸

    انتشار عکس دیدار نتانیاهو و مقامات نظامی در پناهگاه هم‌زمان با حملات اسرائیل به ایران

    دفتر نخست‌وزیری عکسی از دیدار او با مقامات نظامی در پناهگاه هم‌زمان با حملات اسرائیل به ایران منتشر کرد.

    به نقل از دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیری اسرائیل، در این عکس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، همراه با یوآو گالانت، وزیر دفاع، و فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل در پناهگاه زیر پایگاه نظامی کریا در تل‌آویو دیده می‌شوند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۵

    خبر فوری
    فارس: چند پایگاه نظامی در تهران مورد حمله اسرائیل قرار گرفت

    خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، گزارش داده اهداف حمله اسرائیل چند پایگاه نظامی در غرب و جنوب غرب تهران بوده است.

    به نوشته فارس، برخی صداها هم مربوط به شلیک پدافند هوایی بوده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵.۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۲

    خبر فوری
    کاخ سفید: ما مطلعیم اسرائیل در دفاع از خود حملات هدفمندی به اهداف نظامی ایران انجام می‌دهد

    کاخ سفید: ما مطلعیم اسرائیل در راستای دفاع از خود، در حال انجام حملات هدفمندی به اهداف نظامی در ایران است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۹

    خبر فوری
    رسانه‌های اسرائیلی: اسرائیل رادارهای پدافند هوایی در عراق سوریه و ایران را بمباران کرد

    رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع خود گزارش داده‌اند، اسرائیل در جریان حملات جمعه شب به ایران، رادارهای پدافند هوایی در عراق سوریه و مراکز نظامی در ایران را بمباران کرده است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۲

    آکسیوس:‌ کابینه امنیتی اسرائیل غروب جمعه طرح حمله را از طریق کنفرانس تلفنی تصویب کرد

    باراک راوید، خبرنگار آکسیوس، به نقل از یک مقام اسرائیلی: کابینه امنیتی اسرائیل غروب جمعه طرح حمله به ایران را از طریق کنفرانس تلفنی تصویب کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۵

    خبر فوری
    فاکس نیوز: اسرائیل اندکی پیش از آغاز حمله به ایران، به کاخ سفید اطلاع داده بود

    فاکس نیوز: اسرائیل اندکی پیش از آغاز حمله به ایران، این موضوع را به کاخ سفید اطلاع داده بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۱

    خبر فوری
    ارتش اسرائیل: با دستورالعمل رده‌های سیاسی به طور دقیق به اهداف نظامی در ایران حمله می‌کنیم

    ارتش اسرائیل در حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد «هم اکنون در جواب به حملات متدوام رژیم ایران برعلیه اسرائیل طی ماه های گذشته و مطابق با دستورالعمل رده‌های سیاسی، به طور دقیق به اهداف نظامی در ایران حمله می‌کند.

    ارتش اسرائیل در ادامه نوشته «ارتش در حمله و دفاع کاملا آماده است و ما تحولات ایران و نیروهای نیابتی آن را دنبال می کنیم.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۰

    خبر فوری
    یک مقام آمریکایی به ایران اینترنشنال: حملات هوایی اسرائیل به ایران آغاز شده و ادامه دارد

    یک مقام آمریکایی به ایران اینترنشنال گفت از ساعتی پیش حملات هوایی اسرائیل به جمهوری اسلامی آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

    پیشتر هم خبرنگاران آکسیوس و فاکس نیوز از شروع حملات اسرائیل به ایران خبر داده بودند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۴

    خبر فوری
    آکسیوس: به گفته دو منبع مطلع، اسرائیل به ایران حمله کرده است

    باراک آوید خبرنگار ارشد آکسیوس، به نقل از دو منبع مطلع، خبر داد اسرائیل به ایران حمله کرده است

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۰

    خبر فوری
    گزارش‌ها از شنیدن صدای انفجارهای شدید در نزدیکی «فرودگاه امام خمینی» خبر می‌دهد

    گزارش‌ها از شنیدن صدای انفجارهای شدید در نزدیکی «فرودگاه امام خمینی» خبر می‌دهد.

    یک مقام ارشد نظامی آمریکایی به الجزیره گفت ما از گزارش‌ها درباره انفجارها در ایران مطلع هستیم و از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶

    خبر فوری
    صداوسیمای جمهوری اسلامی صدای انفجار در «اطراف تهران» را گزارش کرد

    شماری از رسانه‌های داخلی ایران، شنیده شدن صدای انفجار در تهران و کرج را تائید کردند.

    شماری از کاربران از شنیدن صدای انفجار شدید در قروه در استان کردستان خبر می‌دهند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۹

    خبر فوری
    گزارش‌های متعدد مردمی از شنیدن صدای انفجار در تهران و کرج خبر می‌دهند

    بر اساس گزا رش کاربران شبکه‌های اجتماعی، صداهای انفجار متعددی در تهران و کرج شنیده شده است.
    تصاویری هم از دیده شدن دود، سنت کوه‌های سعادت‌آباد منتشر شده است.
    ویدیویی هم از شیراز منتشر شده است که در آن شخصی می‌گوید صدای انفجار مهیبی را شنیده است

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۲

    کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل: احتمال دارد در شمال غزه «جنایت علیه بشریت» رخ دهد

    ولکر تُرک، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، هشدار داد ممکن است آن‌چه در شمال غزه در حال وقوع است، «جنایت علیه بشریت» باشد.

    تُرک هشدار داد که «یکی از تاریک‌ترین لحظات درگیری غزه» در شمال این منطقه در حال وقوع است و این وضعیت ممکن است به «جنایات علیه بشریت» منجر شود.

    تُرک در بیانیه‌ای ویدیویی با اشاره به تشدید درگیری‌ها در شمال غزه گفت: «در همین لحظه، ارتش اسرائیل کل جمعیت را تحت بمباران، محاصره و گرسنگی قرار داده و آن‌ها را مجبور به انتخاب بین آوارگی گسترده و گرفتار شدن در یک منطقه جنگی فعال کرده است.»

    کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل با اشاره به این که اوضاع در شمال غزه «روز به روز بدتر می‌شود»، گفت: «سیاست‌ها و اقدامات دولت اسرائیل خطر تخلیه کامل این منطقه از فلسطینی‌ها را به دنبال دارد.»

    تُرک با اشاره به این‌که این وظیفه رهبران جهان است که به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند، از آن‌ها خواست کاری بکنند: «ما با شرایطی مواجه هستیم که ممکن است به جنایات قساوت‌آمیز منجر شود، که شاید تا سطح جنایات علیه بشریت نیز برسد.»

    این مقام سازمان ملل، با اشاره به این‌که استفاده «گروه‌های مسلح فلسطینی» از تاسیسات غیرنظامی «کاملا غیرقابل قبول» است، ارتش اسرائیل را به حمله به بیمارستان‌ها و مدارس و کشتن کارکنان بیمارستان، بیماران و خبرنگاران متهم کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۳

    شلیک ۶۵ راکت از لبنان به شمال اسرائیل در روز جمعه

    ارتش اسرائیل اعلام کرد حزب‌الله لبنان روز جمعه حدود ۶۵ راکت به سوی شمال اسرائیل شلیک کرد.

    در آخرین حمله راکتی حزب‌الله، سه پرتابه این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی که منطقه کیریات شمونا را هدف گرفته بودند، از سوی سامانه‌های دفاعی اسرائیل رهگیری و سرنگون شدند.

    پیش‌تر حمله راکتی حزب‌الله به مجد الکروم در شمال اسرائیل جان دو غیرنظامی را گرفت. هفت تن دیگر نیز در این حمله زخمی شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۲

    تحلیل

    جاناتان کانریکس: اسرائیل پیش از انتخابات آمریکا به جمهوری اسلامی حمله خواهد کرد

    جاناتان کانریکس، سخنگوی سابق ارتش اسرائیل و عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت تاخیر در حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، به دلیل ملاحظات عملیاتی بوده، نه ملاحظات سیاسی.

    او افزود اسرائیل پیش از انتخابات آمریکا این حمله را به انجام می‌رساند.

    انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است روز ۱۵ آبان (پنجم نوامبر) برگزار شود.

    کانریکس درز برخی اطلاعات درباره حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی را «بد، منفی و بی‌ثبات‌کننده» خواند و در عین حال تاکید کرد این موضوع تاثیری جدی بر روی آماده‌سازی ارتش اسرائیل برای حمله به جمهوری اسلامی یا زمان انجام این عملیات نداشته است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۶

    تحلیل

    فرزین ندیمی: احتمال هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی کشورهای عربی منطقه از سوی ایران وجود دارد

    فرزین ندیمی، تحلیل‌گر امور دفاعی و امنیتی، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت جمهوری اسلامی مجبور است خود را برای احتمال یک جنگ طولانی و تمام‌عیار با اسرائیل آماده کند.

    او در پاسخ به پرسشی درباره واکنش حکومت ایران به حمله احتمالی اسرائیل افزود در صورتی که جمهوری اسلامی بداند کشورهای عربی منطقه با اسرائیل همکاری کرده‌اند، ممکن است تاسیسات نفتی آن‌ها را هدف قرار دهد.

    ندیمی همچنین به تهدید مقام‌های جمهوری اسلامی درباره بستن تنگه هرمز اشاره کرد و گفت تهران ممکن است به‌صورت هدفمند این سیاست را در دستور کار خود قرار دهد و مانع از تردد ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز شود.

    به گفته این تحلیل‌گر، اخلال در مسیر حرکت ناوهای آمریکایی می‌تواند به درگیری‌هایی در خلیج فارس و دریای عمان منتهی شود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۳

    حملات ارتش اسرائیل به مواضع حزب‌الله در ضاحیه بیروت

    وب‎سایت خبری تایمز اسرائیل گزارش داد ارتش این کشور شامگاه جمعه دست‌کم دو حمله علیه مواضع حزب‌الله در ضاحیه بیروت به انجام رساند.

    رسانه‌های عربی هم نوشتند جنگنده‌های اسرائیل دست‌کم چهار بار به منطقه حاره حریک در حومه جنوبی بیروت حمله کردند.

    حملات شبانه ارتش اسرائیل به حومه جنوبی بیروت، چهارم آبان
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۲

    ارتش اسرائیل: کشته شدن ۳ خبرنگار در جنوب لبنان در دست بررسی است

    ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد تحقیقات خود را در خصوص کشته شدن سه روزنامه‌نگار در حمله‌ای منتسب به اسرائیل در جنوب لبنان آغاز کرده است.

    ارتش اسرائیل گفت: «چند ساعت پس از حمله، گزارش‌هایی مبنی بر هدف قرار گرفتن خبرنگاران در جریان این حمله دریافت شد. این حادثه در دست بررسی قرار دارد.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۱

    زخمی شدن ۶ سرباز اسرائیلی بر اثر اصابت راکت به الجلیل غربی

    ارتش اسرائیل تایید کرد شش سرباز این کشور روز جمعه چهارم آبان بر اثر یک حمله راکتی به منطقه شومرا در الجلیل غربی زخمی شدند.

    وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل نوشت جراحات این سربازان جدی نیست.

    خودروهای نظامی ارتش اسرائیل در شمال این کشور در نزدیکی مرز لبنان، ۲۹ مهر
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰

    وال استریت ژورنال: اسرائیل به رهبران حماس پیشنهاد داده می‌توانند از غزه خارج شوند

    روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از میانجی‌گران عرب گزارش داد اسرائیل در روزهای اخیر به رهبران حماس در غزه پیشنهاد داده در ازای خلع سلاح و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، در امنیت به کشور دیگری منتقل شوند.

    این روزنامه نوشت رهبران حماس این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند.

    به گزارش وال استریت ژورنال، این پیشنهاد در جریان سفر اخیر دیوید بارنیا، رییس موساد، به مصر مطرح شده بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴

    تحلیل

    مجید محمدی: نتانیاهو برای حمله به جمهوری اسلامی منتظر نتایج انتخابات آمریکا نمی‌ماند

    مجید محمدی، جامعه‌شناس، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت بسیار بعید است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای حمله به جمهوری اسلامی منتظر مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بماند.

    محمدی افزود: «نتانیاهو در چارچوب منافع و امنیت ملی اسرائیل عمل می‌کند.»

    به گفته این تحلیل‌گر، نتانیاهو به‌عنوان یک سیاستمدار خبره، کاخ سفید را به‌خوبی می‌شناسد و می‌کوشد هم‌زمان با حفظ آبروی آمریکا، اهداف اسرائیل را در خاورمیانه پیش ببرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۸

    ارتش اسرائیل خواستار تخلیه ۲ منطقه در حومه جنوبی بیروت شد

    افیخای ادرعی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل، از غیرنظامیان ساکن در ضاحیه بیروت، به‌ویژه دو منطقه برج البراجنه و حاره حریک، خواست این مناطق را ترک کنند.

    او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت سه ساختمان متعلق به حزب‌الله در این مناطق از سوی ارتش اسرائیل هدف قرار خواهند گرفت.

    ادرعی از غیرنظامیان خواست تا شعاع دست‌کم ۵۰۰ متری از این ساختمان‌ها فاصله بگیرند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۱

    هشدار یک مقام اسرائیلی: باید در مذاکرات آزادی گروگان‌ها از خود انعطاف نشان دهیم

    یک مقام ارشد اسرائیلی که در جریان مذاکرات برای آزادی گروگان‌های در بند حماس قرار دارد، در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این کشور هشدار داد در صورتی که دولت اسرائیل از خود انعطاف نشان ندهد، پیشرفتی در مذاکرات حاصل نخواهد شد.

    او تاکید کرد: «اگر در موضع اسرائیل انعطافی وجود نداشته باشد، توافقی صورت نخواهد گرفت، همان‌طور که توافقات قبلی به نتیجه نرسیدند.»

    هویت این مقام اسرائیلی در گزارش کانال ۱۲ ذکر نشده است.

    قرار است دور جدیدی از مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها روز یک‌شنبه ششم آبان در دوحه آغاز شود.

    تظاهرات برای آزادی گروگان‌های در بند حماس، تل‌آویو، سوم آبان
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰

    رسانه‌های اسرائیلی از پایان مراحل آماده‌سازی ارتش این کشور برای حمله به ایران خبر دادند

    رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند ارتش این کشور مراحل آماده‌سازی خود را برای حمله به جمهوری اسلامی به پایان رسانده و هم‌اکنون در انتظار فرمان رهبری سیاسی اسرائیل برای انجام این عملیات است.

    کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد این کشور در هفته‌های اخیر «چند بار» حمله ‌برنامه‌ریزی شده خود به جمهوری اسلامی را به تاخیر انداخته است.

    کانال ۱۱ افزود نمی‌توان دلیل این موضوع را فاش کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۴

    ظریف: ایران تنها کشوری است که توانسته گنبد آهنین اسرائیل را بشکند

    محمدجواد ظریف، معاون راهبردی دولت جمهوری اسلامی، در نشستی در کلاب هاوس گفت: «ایران تنها کشوری است که به پایگاه آمریکایی حمله کرده، توانسته گنبد آهنین اسرائیل را بشکند؛ نشان دادیم که می توانیم خودمان امنیت ما را تامین کنیم.»

    او افزود: «اعتماد به نفس جدیدی برای ما ایجاد شده که ما الان می‌توانیم نگاه تهدیدمحور را به نگاه فرصت‌محور تبدیل کنیم و همسایه‌ها را هم جذب کنیم و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم.»

    به گفته این مقام دولت پزشکیان، جمهوری اسلامی پس از ۴۵سال «از لحاظ امنیتی به بلوغ رسیده است».

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۴

    کشته شدن ۴۱ نفر در حملات اسرائیل به لبنان در ۲۴ ساعت گذشته

    وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد بر اثر حملات اسرائیل به این کشور در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱ نفر کشته و ۱۳۳ نفر زخمی شدند.

    همچنین بر اساس آمار رسمی دولت لبنان، بیش از ۵۰۰ هزار شهروند این کشور در پی شدت گرفتن درگیری‌ها، راهی سوریه شده‌اند.

    آوارگان لبنانی در بیروت، ۲۵ مهر
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶

    اعلام هویت ۲ قربانی حمله راکتی حزب‌الله به شهر مجدالکروم در شمال اسرائیل

    رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند دو تن در حمله راکتی حزب‌الله به شهر مجدالکروم در شمال اسرائیل جان خود را از دست دادند.

    بر اساس این گزارش، یک مردم ۲۱ ساله با نام حسن سواعد و یک زن ۱۹ ساله با نام ارجوان مناع در این حمله کشته شدند.

    پیش‌تر شمار قربانیان این حمله سه نفر اعلام شده بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۶

    گزارش وای‌نت از درز یک سند دیگر درباره حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی

    پایگاه خبری وای‌نت گزارش داد بر اساس یکی دیگر از اسنادی که ظاهرا از پنتاگون به بیرون درز پیدا کرده، حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی قرار بوده روز ۲۸ مهر انجام شود.

    وای‌نت با استناد به این مدرک افزود حمله اسرائیل قرار بوده بین ساعت سه تا چهار بامداد و با هماهنگی آمریکا صورت گیرد و «تاسیسات نظامی کلیدی» در ایران را هدف قرار دهد.

    بر اساس این سند، جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، قرار بوده در زمان حمله اسرائیل، در پروازی به مقصد واشینگتن باشد.

    این سند همچنین از افزایش توانمندی‌های حکومت ایران در انجام حملات سایبری علیه زیرساخت‌های مهم در آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

    هنوز اصالت این سند مورد تایید قرار نگرفته است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۹

    بلومبرگ: آمریکا به عربستان سعودی تضمین داده در صورت حمله ایران، از این کشور دفاع کند

    پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد آمریکا به عربستان سعودی تضمین‌های دفاعی ارائه کرده است تا در صورت حمله جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی‌اش، از این کشور دفاع کند.

    این رسانه نوشت این اقدام ایالت متحده رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در آستانه حمله احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی، آسوده‌خاطر کرده است.

    به گزارش بلومبرگ، کشورهای عربی منطقه بیم آن دارند که تشدید تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، به منافع اقتصادی و امنیتی آن‌ها آسیب جدی وارد کند.

    یک مقام آمریکایی در همین رابطه گفت دولت بایدن در حال گفت‌وگو با شرکای خود، از جمله عربستان سعودی، است تا برای سناریوهای مختلف در منطقه آماده شوند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۹

    الجزیره: ۸۸ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته شدند

    شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع پزشکی گزارش داد در جریان حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه از بامداد جمعه چهارم آبان تاکنون، ۸۸ نفر جان خود را از دست دادند.

    از این تعداد، ۴۹ نفر بر اثر درگیری‌ها در شمال غزه کشته شدند.

    بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، شمار فلسطینیان کشته شده در این باریکه از زمان آغاز مناقشه کنونی به حدود ۴۳ هزار تن افزایش یافته است.

    آوارگان فلسطینی در حال گریختن از درگیری‌ها در شمال نوار غزه، دوم آبان
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۷

    تاکید آمریکا بر لزوم استقرار ارتش لبنان در جنوب این کشور

    آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه دولت آمریکا، تاکید کرد ارتش لبنان باید در جنوب این کشور مستقر شود.

    فرانسه نیز از جمع‌آوری کمکی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار برای ارتش لبنان خبر داد و خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت شد.

    قطعنامه ۱۷۰۱ حزب‌الله را ملزم به عقب‌نشینی به ساحل شمالی رودخانه لیتانی می‌کند. بر اساس این قطعنامه، ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل باید به جای حزب‌الله در جنوب لبنان مستقر شوند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۱

    انتقال شمار بیشتری از جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا به خاورمیانه

    فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد جت‌های جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده که در پایگاه اسپنگدالم آلمان مستقر بودند، راهی خاورمیانه شده‌اند.

    این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه در سایه رویارویی احتمالی جمهوری اسلامی و اسرائیل بالا گرفته است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۷

    سازمان جهانی بهداشت از قطع ارتباط خود با بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه خبر داد

    تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد ارتباط این سازمان با بیمارستان کمال عدوان، تنها مرکز درمانی فعال در شمال نوار غزه، قطع شده است.

    او با اشاره به گزارش‌ها درباره حمله ارتش اسرائیل به بیمارستان کمال عدوان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت با توجه به تعداد بیماران و افرادی که در این مرکز درمانی پناه گرفته‌اند، تحولات اخیر «به‌شدت نگران‌کننده» است.

    وزارت بهداشت حماس هم گفت صدها بیمار و عضو کادر درمان در این بیمارستان «بازداشت شده‌اند».

    اسرائیل حماس را به استفاده نظامی از مکان‌های غیرنظامی مانند منازل، بیمارستان‌ها و مدارس متهم می‌کند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۷

    نامه نماینده جمهوری اسلامی به شورای امنیت درباره کشته شدن شهروندان ایرانی در لبنان

    امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به شورای امنیت، کشته شدن دو تن از اتباع ایرانی در حملات اسرائیل به لبنان را «نقض آشکار حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی» خواند.

    ایروانی گفت یک شهروند ایرانی به نام معصومه کرباسی و همسر لبنانی او روز ۲۸ مهر در منطقه جونیه در بیروت هدف قرار گرفتند.

    او افزود: «پس از اینکه این زوج از موشک اول جان سالم به در بردند، به کنار خیابان پناه بردند، اما لحظاتی بعد هدف موشک دوم قرار گرفتند.»

    ایروانی این حمله را «بی‌اعتنایی فاحش» اسرائیل «به جان غیرنظامیان و اصول حقوق بین‌الملل» توصیف کرد.

    ویدیوی منتشر شده در رسانه‌های داخلی نشان می‌دهد فرزند این زوج با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیدار کرده است.

    سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در ادامه نامه خود، به کشته شدن علی حیدری، دیگر شهروند ایرانی، در حمله اسرائیل به لبنان پرداخت.

    او حیدری را «پزشک و امدادگر» خواند و گفت اسرائیل «به‌صورت عمدی و برنامه‌ریزی‌شده» او را هدف قرار داد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۴

    کشته شدن ۳ سرباز اسرائیلی در شمال نوار غزه

    ارتش اسرائیل اعلام کرد سه سرباز این کشور در جریان درگیری‌ها در منطقه جبالیا در شمال نوار غزه جان خود را از دست دادند.

    این سه نفر در اثر انفجار یک بمب در مسیر تانک ارتش اسرائیل جان باختند.

    چند نظامی اسرائیلی دیگر نیز در این رویداد زخمی شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۰

    تشییع جنازه علی حیدری، «پزشک» ایرانی که در لبنان کشته شد

    مراسم تشییع جنازه علی حیدری، فردی که گزارش شده «پزشک» مستقر در لبنان بوده و در آنجا کشته شده، در قم برگزار شد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۶

    وزیر خارجه اسرائیل: دنیا باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، جلوی جمهوری اسلامی را بگیرد

    یسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به حمله حزب‌الله به شهر مجدالکروم در شمال اسرائیل نوشت: «این حمله به شهر مسلمان‌نشین بار دیگر ثابت می‌کند که نیروهای نیابتی ایران یهودیان، مسیحیان، عرب‌های مسلمان، بادیه‌نشینان، دروزی‌ها و هرکس دیگری را می‌کشند.»

    او افزود: «دنیا باید همین الان، قبل از اینکه خیلی دیر شود، جلوی جمهوری اسلامی را بگیرد.»

    در پی حمله راکتی حزب‌الله به یک باشگاه ورزشی در شهر مجدالکروم در منطقه عرب‌نشین شمال اسرائیل دست‌کم سه نفر کشته شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

    دیدار وزرای خارجه آمریکا و اردن در لندن درباره کمک به غزه

    وزرای خارجه آمریکا و اردن در لندن دیدار و درباره جنگ در غزه و تحویل کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق اردن گفت‌و‌گو کردند.

    کمی قبلتر، در روز جمعه و هم‌زمان با تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در لندن دیدار کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۲

    حمله راکتی مرگبار حزب‌الله به یک باشگاه ورزشی در شمال اسرائیل

    در پی حمله راکتی حزب‌الله به یک باشگاه ورزشی در شهر مجدالکروم در منطقه عرب‌نشین شمال اسرائیل دست‌کم سه نفر کشته شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳

    عمليات ارتش اسرائیل در بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال عمليات در بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه است.

    ارتش اسرائیل افزود که امکان تخلیه بیماران و کارکنان از بیمارستان را فراهم کرده است.

    بر اساس این گزارش، سیستم‌های اورژانس بیمارستان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

    ارتش اسرائیل همچنین خبر داد که از زمان عملیات ارتش در جبالیا و بیت‌لاهیا در شمال نوار غزه ۴۵ هزار شهروند غیرنظامی این مناطق را تخلیه کرده و ۳۰۰ مظنون دستگیر شدند.

    بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، ۶۰۰ نیروی مسلح فلسطینی نیز کشته شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹

    حمله احتمالی اسرائیل به پایگاه‌های سپاه پاسداران و بسیج

    رسانه‌های اسرائیلی از حمله احتمالی اسرائیل به پایگاه‌های سپاه پاسداران و بسیج خبر دادند.

    این رسانه‌ها اعلام کردند در روزهای آینده معلوم خواهد شد که آیا بیت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم بخشی از اهداف اسرائیل در حمله به جمهوری‌اسلامی خواهد بود یا نه.


  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴

    تخریب دو تونل حزب‌الله در جنوب لبنان

    ارتش اسرائیل خبر داد که دو تونل حزب‌الله در جنوب لبنان را کشف و تخریب کرده است.

    ارتش اسرائیل پیش از این نیز تونل‌هایی را در مرز لبنان و سوریه تخریب کرده بود که گفته شده است برای انتقال سلاح به منظور استفاده حزب‌الله به کار گرفته می‌شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵

    رییس موساد پس از دیدار با رییس سازمان امنیت مصر به اسرائیل بازگشت

    سایت وای‌نت خبر داد که دیوید بارنیا رییس موساد پس از دیدار با رییس سازمان امنیت مصر به اسرائیل بازگشت.

    بارنیا روز جمعه برای گفت‌وگو درباره مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس به مصر رفت.

    او روز یکشنبه برای شرکت در مذاکرات آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه به قطر سفر خواهد کرد.

    هیاتی از حماس به رهبری خلیل الحیه، معاون دفتر سیاسی این گروه، روز پنج‌شنبه با مقام‌های مصری در قاهره بر سر راه‌های برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی گفت‌وگو کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۲

    رییس ستاد کل ارتش اسرائیل: حذف سنوار تصادفی هم نبود

    هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل اعلام کرد: «حذف سنوار اگر چه برنامه‌ریزی نشده بود، اما تصادفی هم نبود.»

    او افزود: «این نتیجه فشار بر حماس در رفح و برچیده شدن نیروهای آن است.»


  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۸

    تعداد سربازان اسرائیلی کشته‌‌شده در جنوب لبنان طی شبانه‌روز گذشته به ۱۰ نفر رسید

    ارتش اسرائیل روز جمعه از کشته شدن ۱۰ سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۳

    تمرینات نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به جمهوری اسلامی

    کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی این کشور تمرینات خود را برای حمله به مواضع جمهوری اسلامی انجام می‌دهد.

    دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با العربیه گفت: «اسرائیل، افسران جمهوری‌ اسلامی و سپاه پاسداران را در بیروت زیر نظر دارد.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۸

    دیدار وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر لبنان در لندن

    آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در لندن دیدار کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۹

    تحلیل

    حسن هاشمیان: با تضعیف حزب‌الله، امکان تشکیل یک دولت مستقل در لبنان وجود دارد

    حسن هاشمیان، تحلیلگر مسائل جهان عرب، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال درباره امکان تشکیل دولت مستقل در لبنان پس از تضعیف زنجیره رهبری ارشد حزب‌الله گفت: «با توجه به از بین رفتن رهبری سیاسی و تضعیف فرماندهی نظامی میانی حزب‌الله و در کنار آن، تحولات جدید در گروه‌های سیاسی لبنان، امکان تشکیل یک دولت مستقل وجود دارد.»

    او افزود: «با این حال موانعی نیز وجود دارد که این مسیر را پیچیده می‌کند.»

    به گفته این تحلیلگر سیاسی، در حال حاضر، جمهوری اسلامی فرماندهان میانی حزب‌الله را با اعضایی از سپاه پاسداران جایگزین کرده و عملا هدایت سیاسی و نظامی این گروه مسلح شیعه را به‌دست گرفته است.

    بر اساس اظهارات هاشمیان، «کنترل و هدایت درگیری‌های جاری از سوی حزب‌الله مستقیما در اختیار علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران» است.

    او تاکید کرد: «انتخاب رییس‌جمهوری جدید برای لبنان نیز امری حیاتی است چرا که مساله ریاست‌جمهوری ارتباط تنگاتنگی با خلع سلاح شبه‌نظامیان دارد.»

    هاشمیان گفت: «تمامی گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی طی فرآیندی از سال‌ ۱۹۹۰ میلادی تاکنون، سلاح‌های خود را به دولت تحویل داده‌اند، به‌ جز حزب‌الله که با توجیه جنگ آزادی‌بخش علیه اسرائیل از این کار سر باز زده است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۶

    پنج سرباز اسرائیلی در حمله راکتی حزب‌الله کشته شدند

    ارتش اسرائیل اعلام کرد در جریان درگیری‌های شامگاه پنج‌شنبه در جنوب لبنان، پنج سرباز ذخیره اسرائیلی کشته و چهار سرباز اسرائیلی دیگر به شدت مجروح شدند.

    بر اساس تحقیقات اولیه ارتش اسرائیل، راکت حزب‌الله به ساختمانی در یکی از روستاهای جنوب لبنان که در آن نیروهای اسرائیلی در حال عملیات بودند، اصابت کرد.

    چهار سرباز ذخیره که به شدت مجروح شده‌اند، به همراه یکی دیگر از نیروهای ذخیره که صبح روز جمعه در جریان درگیری در جنوب لبنان شدیدا مجروح شد، برای مداوا به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۲

    دومین گذرگاه مرزی بین لبنان و سوریه مسدود شد

    وزیر حمل و نقل لبنان گفت که دومین گذرگاه مرزی بین لبنان و سوریه در پی حمله اسرائیل مسدود شد.

    پیش از این گزارش‌هایی از انتقال سلاح از مرزهای زمینی لبنان و سوریه برای حزب‌الله منتشر شده بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۸

    رسانه‌های لبنانی از کشته شدن سه خبرنگار در حمله بامداد جمعه اسرائیل خبر دادند

    رسانه‌های لبنانی از کشته شدن سه خبرنگار در حمله بامداد جمعه اسرائیل خبر دادند و وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، کشته شدن سه خبرنگار در حملات اسرائیل را «عمدی و جنایت جنگی» خواند.

    بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یک تصویربردار شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله و یک عکاس و یک نیروی فنی شبکه المیادین، نزدیک به حزب‌الله، در حمله بامداد جمعه اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند.

    این حمله به یک مهمانخانه در منطقه حاصبيا صورت گرفت که از ابتدای جنگ کنونی نسبتا در امان مانده بود.

    خبرنگاران حاضر در محل گفتند جایی که این افراد در آن خوابیده بودند مستقیما هدف قرار گرفته است.

    هنوز هیچ اظهار نظری از سوی اسرائیل در این زمینه منتشر نشده است.

    اسرائیل به طور کلی حمله عمدی به خبرنگاران را رد می‌کند.

    این حمله یک شبانه‌روز پس از حمله اسرائیل به دفتر مورد استفاده شبکه المیادین در حومه جنوبی بیروت صورت گرفته است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۰

    تداوم پرتاب راکت از لبنان به اسرائیل

    ارتش اسرائیل روز جمعه خبر داد که یک موشک پرتاب شده از لبنان به شمال اسرائیل رهگیری شد.

    هم‌زمان با این حمله آژیرهای خطر در بسیاری از شهرهای اسرائیل از جمله قیصریه به صدا درآمد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۶

    بلینکن با مقامات قطری درباره آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کرد

    آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در دوحه با مقامات قطری که در جریان گفت‌وگوها برای آتش‌بس در غزه واسطه‌های اصلی حماس بوده‌اند، دیدار کرد.

    آسوشیتدپرس نوشت که ایالات متحده در تلاش برای شکستن سد مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و گروه مسلح حماس است.

    این یازدهمین سفر بلینکن به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ بوده است.

    بلینکن در نشست مشترک با همتای قطری خود پیش‌بینی کرد دور جدید مذاکرات آتش‌بس در غزه در روزهای آینده آغاز شود.

    او به خبرنگاران گفت اسرائیل اهداف استراتژیک خود را که از یک سال پیش و در آغاز جنگ تعیین کرده بود، همچون اطمینان از نابودی موثر حماس، محقق کرده است.

    بلینکن گفت هنوز مشخص نیست که آیا حماس آماده مشارکت در این مذاکرات است یا خیر اما مذاکره‌کنندگان به زودی گرد هم می‌آیند و در روزهای آینده اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد.

    او از کمک ۱۳۵ میلیون دلاری کشورش به فلسطینیان غزه و کرانه باختری خبر داد و گفت با احتساب این مورد، کل کمک‌های آمریکا به فلسطینیان از زمان حمله حماس در هفت اکتبر سال گذشته، به ۱/۲ میلیارد دلار می‌رسد.

    وزیر خارجه آمریکا به طرح محاصره و تصرف شمال غزه از سوی اسرائیل اشاره و تاکید کرد که ایالات متحده به‌طور کامل با این طرح مخالف است.

    به گفته بلینکن، دولت اسرائیل هم اطمینان داده که چنین سیاستی را در پیش نخواهد گرفت.

    محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز اعلام کرد که کشورش به عنوان میانجی بین اسرائیل و حماس، پس از مرگ یحیی سنوار، با این گروه «دوباره» تماس برقرار کرده است.

    او در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا گفت تبادل نظرهایی با نمایندگان دفتر سیاسی حماس در دوحه انجام گرفته و افزود: «هنوز مشخص نیست که در آینده چگونه باید پیش برویم.»

    به گفته نخست‌وزیر قطر، احتمالا مواضع حماس در برابر آتش‌بس، همان چیزی است که آخرین بار اعلام کرده بودند.

    اشاره آل ثانی به پیشنهادی است که حماس در ماه ژوییه ارائه داد اما اسرائیل آن را رد کرد و شروط جدیدی مانند کنترل گسترده‌تر بر کریدور فیلادلفی در امتداد مرز مصر و غزه را به آن افزود.

    آل ثانی از پاسخ به این سوال که آیا دوحه با آمریکایی‌ها موافق است که سنوار مانع اصلی توافق بوده، خودداری کرد و گفت که قطر به‌عنوان میانجی، این سیاست را دارد که به‌طور عمومی، هیچ یک از طرفین را مقصر نخواند.

    وزیر خارجه قطر یادآور شد که هیاتی آمریکایی به زودی با مذاکره‌کنندگان اسرائیلی در دوحه دیدار خواهد کرد.

    او گفت: «ما درباره راه‌های دست‌یابی به پیشرفت در این مذاکرات صحبت خواهیم کرد.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۸

    حمله گروه‌های مسلح عراقی به اسرائیل

    گروه «مقاومت اسلامی عراق»، از گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، اعلام کرد که به بندر ایلات اسرائیل پهپاد پرتاب کرده است.

    پیش‌تر روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع عراقی گزارش داد مقام‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی خود در عراق اطلاع داده‌اند اسرائیل احتمالا ظرف یک هفته به حمله موشکی اخیر حکومت ایران پاسخ خواهد داد.

    مقام‌های جمهوری اسلامی به متحدان خود در عراق هشدار داده‌اند با احتیاط رفتار کنند، به‌ویژه اگر حمله اسرائیل مواضع گروه‌های مورد حمایت حکومت ایران در عراق را هدف قرار دهد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴.۰۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۰

    تحولات تنش‌ها و درگیری‌های خاورمیانه در روز پنج‌شنبه

    تحولات تنش‌ها و درگیری‌های خاورمیانه در روز پنج‌شنبه سوم آبان ۱۴۰۳ را در اینجا بخوانید.

ویدیوهای مرتبط