آکسیوس: بایدن قرار است چهارشنبه با نتانیاهو درباره حمله اسرائیل به ایران گفت‌وگو کند

خلاصه

  • آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داده جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده قرار است صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر در تماسی مهم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره برنامه‌های اسرائیل برای حمله به ایران و همچنین جنگ غزه و لبنان گفت‌وگو کند
  • بنا بر آن‌چه سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد دولت بایدن حمایت خود را از آتش‌بس فوری در لبنان کنار گذاشته و به طور علنی از حمله زمینی اسرائیل حمایت می‌کند
  • کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد آمریکا و کشورهای عربی مذاکرات پنهانی را با جمهوری اسلامی برای دست‌یابی به یک آتش‌بس جامع به‌منظور آرام کردن تمام جبهه‌های جنگ به‌طور هم‌زمان آغاز کرده‌اند
  • بنا بر اعلام وزارت بهداشت لبنان، در یک سال گذشته و از هشت اکتبر ۲۰۲۳ که حزب‌الله موشک‌پراکنی خود را به اسرائیل یک روز پس از حمله هفتم اکتبر حماس شروع کرد، دست‌کم دو هزار و ۱۱۹ نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند
  • هم‌زمان با سخنرانی نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، حملات راکتی گسترده حزب‌الله به حیفا انجام شد و قاسم گفت با وجود «ضربات دردناک» اسرائیل، این گروه هنوز تواناست و به زودی جانشین حسن نصرالله، دبیر‌کل کشته شده خود را نیز معرفی می‌کند
  • ارتش اسرائیل خبر داد شامگاه دوشنبه لشکر چهارم خود را برای عملیات زمینی علیه حزب‌الله به جنوب لبنان اعزام کرد
  • ویلیام برنز، رییس سی‌آی‌ای هشدار داد جامعه اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارد نه اسرائیل و نه ایران به دنبال «جنگ تمام‌عیار» نیستند اما خطر اشتباه محاسباتی بسیار بالاست
  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸.۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۷

    سفر وزیر امور خارجه بریتانیا به اردن و بحرین

    دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، این هفته در ارتباط با تنش‌های خاورمیانه به بحرین و اردن سفر خواهد کرد.

    بر اساس اعلام وزارت امور خارجه بریتانیا، لمی روز چهارشنبه وارد خاورمیانه می‌شود.

    او در دیدارهای خود درباره تلا‌ش‌ها برای آتش‌بس در غزه و لبنان و لزوم توقف حمله‌های جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن گفت‌وگو خواهد کرد

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸.۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۵

    آکسیوس: نتانیاهو با وجود اطلاع از هماهنگی برای تماس با بایدن، سفر گالانت را لغو کرد

    خبرنگار آکسیوس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد بنیامین نتانیاهو پیش از درگیری لفظی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، می‌دانست که قرار تماس تلفنی چهارشنبه با بایدن هماهنگ شده است.

    به این ترتیب، با وجود این‌که برنامه این تماس بین دو رهبر مشخص شده بود، نتانیاهو پس از مشاجره با یوآو گالانت، گفت تا زمانی که بایدن با او گفتگو نکند، سفر گالانت به آمریکا را لغو می‌کند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸.۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۰

    هشدار سازمان ملل: تجربه مارپیچ ویرانی غزه ممکن است برای لبنان تکرار شود

    شماری از مقامات بشردوستانه سازمان ملل متحد، سه‌شنبه در جریان یک نشست خبری، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از تشدید درگیری‌های لبنان و تبدیل آن به غزه‌ای دیگر شدند.

    متیو هالینگ‌ورث، مدیر کشوری برنامه جهانی غذا در لبنان، با اشاره به این‌که نیمی از سال را در هماهنگی عملیات برنامه جهانی غذا در غزه گذرانده و اکنون به شدت نگران شباهت‌های بین این دو منطقه است، گفت: «ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا از رُخ دادن چنین فاجعه‌ای جلوگیری کنیم.»

    جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) هم با اشاره به شباهت‌های غزه و لبنان، هشدار داد «شباهت‌های این دو وضعیت به وضوح قابل مشاهده است، چه در زمینه آوارگی مردم و چه در تاثیر بر کودکان یا زبان به کار رفته برای توجیه آن‌چه در جریان است.»

    جرمی لارنس، سخنگوی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در همین مورد هشدار داد و گفت «ما الگوهای مشابهی را که در غزه مشاهده کرده‌ایم، این‌جا نیز می‌بینیم ... ویرانی برای تمام مردم لبنان به همان اندازه که در غزه بود، غیرقابل باور است. نباید اجازه دهیم این اتفاق دوباره رخ دهد.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸.۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۰

    آکسیوس: بایدن قرار است چهارشنبه با نتانیاهو درباره حمله اسرائیل به ایران گفتگو کند

    آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داده جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده قرار است صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر در تماسی مهم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره برنامه‌های اسرائیل برای حمله به ایران، و همچنین جنگ غزه و لبنان گفتگو کند.

    این تماس تلفنی، اولین مکالمه بین بایدن و نتانیاهو در دو ماه اخیر خواهد بود و در شرایطی انجام می‌شود که به نوشته آکسیوس «اسرائیل در حال بررسی حملات گسترده‌ای به ایران است که می‌تواند جنگ منطقه‌ای را به شدت تشدید کند.»

    بنا بر همین گزارش و به نقل از دو مقام اسرائیلی، نتانیاهو سه‌شنبه شب ۱۷ مهر، چندین ساعت با وزرای ارشد و روسای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور برای تصمیم‌گیری در مورد ابعاد و زمان‌بندی حملات اسرائیل جلسه داشت.

    آکسیوس نوشته مقامات اسرائیلی انتظار دارند این حملات تلافی‌جویانه قابل‌توجه باشد و احتمالا شامل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی در ایران و عملیات‌های مخفیانه مشابه آن‌چه که منجر به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران شد، باشد.

    اسرائیل همچنین در حال بررسی حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران است که بایدن پیشتر گفته بود با آن مخالف است و به گفته یک مشاور نتانیاهو در گفتگو با آکسیوس، نتانیاهو می‌خواهد پس از اتخاذ تصمیم نهایی، بایدن را در جریان بگذارد.

    در همین حال، یک مقام آمریکایی در گفتگو با آکسیوس، با اشاره به این‌که یالات متحده می‌خواهد مطمئن شود که اسرائیل به اهداف مهم در ایران حمله می‌کند، بدون این‌که این حملات نامتناسب باشد، گفت: «ما می‌خواهیم از این تماس استفاده کنیم تا بتوانیم محدودیت‌هایی بر حملات تلافی‌جویانه اسرائیل اعمال کنیم.»

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸.۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۷

    احتمال استفاده گسترده‌تر از نیروی دریایی اسرائیل در تهاجم به لبنان

    به باور شماری از کارشناسان نظامی، دستورات اسرائیل برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق ساحلی لبنان در جنوب رودخانه آولی شاید به این دلیل باشد که نیروی دریایی اسرائیل ممکن است به زودی نقش «برجسته‌تری» در تهاجم این کشور به لبنان ایفا کند.

    مایکل هوروویتز، تحلیل‌گر ژئوپلیتیک و امنیت، یکی از این کارشناسان در تحلیل این وضعیت برای ان‌بی‌سی نیوز، ضمن اشاره به تجربه حمله اسرائیل به نوار غزه که در آن از نیروی دریایی هم استفاده شد، گفته او معتقد است از دیدگاه نظامی، «این شاید به معنای دادن نقش برجسته‌تر به نیروی دریایی در این جنگ باشد، همان‌طور که در غزه چنین شد.»

    ان‌بی‌سی نیوز نوشته گسترش دستورات تخلیه اسرائیل، باعث سردرگمی و ترس در میان کسانی شده است که در نزدیکی سواحل مدیترانه پناه گرفته‌اند و بسیاری نگران هستند که آیا در روزهای آینده از عملیات‌های اسرائیل در امان خواهند بود یا خیر.

    زیردریایی اسرائیلی در آب‌های بندر حیفا در دریای مدیترانه


  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸.۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۰

    رهبر حزب محافظه‌کار کانادا: حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران «هدیه‌ای» به بشریت است

    پی‌یر پولی‌ویر، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا، سه‌شنبه ۱۷ مهرماه، بار دیگر درخواست خود را برای حمله پیشگیرانه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تکرار کرد و گفت چنین اقدامی «هدیه‌ای از سوی دولت یهود به بشریت» خواهد بود.

    پولی‌ویر، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در اوتاوا در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی، این باور خود را دوباره تکرار کرد که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مانع از دستیابی این کشور به سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد.

    پولیور به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای به یک دیکتاتوری تئوکراتیک، ناپایدار و نسل‌کشی که به شدت تلاش می‌کند به دست مردم خودش ساقط نشود، یکی از خطرناک‌ترین و غیرمسئولانه‌ترین کارهایی است که جهان می‌تواند اجازه دهد.»

    او در ادامه با اشاره به احتمال حمله اسرائیل به ایران گفت: «اگر اسرائیل بخواهد از دستیابی حکومت دین‌سالار و بی‌ثبات ایران به سلاح‌های اتمی جلوگیری کند، این اقدام به منزله هدیه این کشور یهودی به بشریت خواهد بود»

    پولی‌ویر، دوشنبه ۱۶ مهرماه برای نخستین‌بار در مراسمی در اتاوا که به مناسبت سالگرد حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ برگزار شد، از این موضع حمایت کرده بود.

    پیر پولیور که مدت‌هاست رویکرد سخت‌گیرانه‌ای نسبت به ایران اتخاذ کرده، جمهوری اسلامی را مسئول حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل و خشونت‌های کلی در خاورمیانه دانسته و گفت تهران قصد داشته است مذاکرات صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی را تخریب کند.

    پولیور در سخنرانی روز دوشنبه خود که پس از سخنرانی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، انجام شد، گفت کانادا باید از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ایران و سایر تهدیدات منطقه‌ای، از جمله از طریق «حملات پیشگیرانه به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران برای کاهش منابع مالی رژیم تروریستی» حمایت کند.

  • چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸.۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۰

    وزارت بهداشت لبنان: در یک سال گذشته دست‌کم ۲۱۱۹ نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند

    بنا بر اعلام وزارت بهداشت لبنان، در یک سال گذشته از ۸ اکتبر ۲۰۲۳، که حزب‌الله موشک‌پراکنی خود به اسرائیل را یک روز پس از حمله ۷ اکتبر حماس شروع کرد، دست‌کم ۲۱۱۹ نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

    بر اساس این گزارش، بیشتر این تلفات در ماه گذشته رخ داده است، زمانی که اسرائیل بمباران‌های خود در لبنان را تشدید کرد و تهاجم زمینی به این کشور را آغاز کرد.

    وزارت بهداشت لبنان همچنین تاکید کرده در حملات روز سه‌شنبه ۱۷ مهر اسرائیل به سراسر لبنان هم دست‌کم ۳۶ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر در سراسر لبنان زخمی شده‌اند.

    وزارت بهداشت لبنان گزارش داده این تلفات در استان‌های نبطیه، بقاع، بعلبک-هرمل و جبل در جنوب لبنان به ثبت رسیده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۲

    ارتش اسرائیل اعلام کرد پهپادی را که از عراق پرتاب شده بود، رهگیری کرده است

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک پهپاد را که «از سمت شرق» به سمت اسرائیل پرتاب شده بود، رهگیری کرده است.

    اصطلاح «از سمت شرق» در بیانیه‌های ارتش اسرائیل معمولا برای اشاره به عراق استفاده می‌شود.

    هیچ آژیر خطر هوایی قبل از رهگیری به صدا در نیامده و بیانیه ارتش اسرائیل اعلام کرد این اقدام، «مطابق با سیاست‌ها» انجام شده است.

    این بیانیه کمی پس از آن منتشر شد که شبکه شبه‌نظامی مقاومت اسلامی در عراق، که یکی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی است، گفته بود پهپادهایی به اسرائیل فرستاده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۹

    ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل: عدم پاسخ اسرائیل به ایران، ضعف تلقی می‌شود

    ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در گفتگو با اسکای نیوز استرالیا با اشاره به این‌که اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران حتمی است، گفت ایران هفته گذشته با حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به اسرائیل حمله کرده و پاسخ ندادن به آن، از سوی جمهوری اسلامی به منزله نمایش ضعف تلقی می‌شود و می‌تواند منجر به حملات بیشتری به اسرائیل شود.

    اولمرت در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به این‌که موساد و ارتش اسرائیل نمی‌دانند یحیی سنوار، رهبر حماس، زنده است یا مرده، گفت این بی‌اطلاعی به این دلیل است که آن‌ها نتوانسته‌اند سنوار را در چند هفته گذشته ردیابی کنند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۸

    آکسیوس: تلاش‌هایی در جریان است تا یک تماس بین بایدن و نتانیاهو برنامه‌ریزی شود

    به گزارش آکسیوس، تلاش‌هایی در جریان است تا یک تماس بین بایدن و نتانیاهو برنامه‌ریزی شود و انتظار می‌رود این تماس در روزهای آینده صورت گیرد.

    در همین حال، فایننشال تایمز هم به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بایدن و نتانیاهو به زودی در تماسی با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۵

    دو مقام آمریکایی: اسرائیل درباره جزییات حمله به ایران، هنوز به آمریکا چیزی نگفته است

    ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد اسرائیل هنوز جزییات تصمیم خود درباره چگونگی واکنش تلافی‌جویانه علیه جمهوری اسلامی را به اطلاع آمریکا نرسانده است.

    طبق این گزارش، وزیر دفاع اسرائیل در تماسی که یک‌شنبه با همتای آمریکایی خود داشت، درباره تصمیم نهایی اسرائیل در این مورد چیزی نگفت.

    دو مقام آمریکایی به ان‌بی‌سی‌نیوز گفتند مقام‌های اسرائیل صبح یک‌شنبه درباره گزینه‌های این کشور برای واکنش به تهران، نشستی را برگزار کردند

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۵

    دولت بایدن حمایت خود از آتش‌بس فوری در لبنان را کنار گذاشت

    بنا بر آن‌چه سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد دولت بایدن حمایت خود را از آتش‌بس فوری در لبنان کنار گذاشته و به طور علنی از حمله زمینی اسرائیل حمایت می‌کند.

    متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه‌شنبه ۱۷ مهر اعلام کرد این تغییر موضع به معنای بازگشت کاخ سفید از تلاش‌های اخیر دولت بایدن برای یک آتش‌بس ۲۱ روزه است، که پیش‌تر به عنوان راهی برای دستیابی به ثبات بلندمدت در مرز اسرائیل و لبنان ضروری خوانده شده بود.

    میلر در نشست خبری روزانه به خبرنگاران گفت: «بله، ما از انجام این تهاجمات از سمت اسرائیل برای تضعیف زیرساخت‌های حزب‌الله حمایت می‌کنیم.»

    میلر در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده در حمایت از آتش‌بس ۲۱ روزه اشتباه کرده است، پاسخ داد: «خیر. در آن مقطع، نتیجه‌گیری ایالات متحده و شرکای آن در سراسر جهان این بود که در آن زمان این مسیر به جلو بود. اما وضعیت در میدان تغییر کرده است.»

    حمایت اولیه واشنگتن از آتش‌بس و سپس بازگشت از آن، باعث شده مجموعه‌ای از مقامات فعلی و سابق آمریکایی، جو بایدن را متهم به از دست دادن کنترل بحران منطقه‌ای و عدم اولویت دادن به منافع ایالات متحده نسبت به اسرائیل کنند.

    میلر در پاسخ به این انتقاد با اشاره به این‌که تشدید درگیری اسرائیل در لبنان یک فرصت راهبردی فراهم کرده است، گفت: «دنیایی که امروز با آن مواجه هستید، با چند هفته پیش متفاوت است.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰

    دبیرکل سازمان ملل می‌گوید ممنوعیت آنروا در سرزمین‌های اشغالی، «فاجعه» به بار می‌آورد

    آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، سه‌شنبه ۱۷ مهر نسبت به پیش‌نویس قانون اسرائیلی که به گفته وی مانع از ادامه فعالیت آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خواهد شد، ابراز نگرانی کرد و این آژانس را «غیرقابل جایگزین» و «بخش حیاتی» از واکنش بشردوستانه در غزه توصیف کرد.

    گوترش گفت مستقیما به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره دو لایحه‌ای که در صورت تصویب، روابط اسرائیل با این آژانس را قطع کرده و فعالیت‌ها و امتیازات آن در منطقه را به شدت محدود خواهد کرد، نامه نوشته است.

    اسرائیل آژانس آنروا را متهم به استخدام افرادی کرده که با حماس ارتباط دارند و خواستار انحلال آن شده است.

    آنروا در ماه ژانویه سال جاری، نزدیک به دوازده کارمند را که به مشارکت در حمله‌ ۷ اکتبر متهم شده بودند، اخراج کرد.

    بررسی مستقلی که ماه آوریل منتشر شد، هرچند نشان داد که اسرائیل شواهد کافی برای اثبات ارتباط تعداد زیادی از کارکنان آنروا با گروه‌های شبه‌نظامی ارائه نکرده است، اما تاکید کرد که آژانس باید فرآیندهای بازبینی کارمندان خود را برای اطمینان از بی‌طرفی تقویت کند.

    گوترش با اشاره به این‌که قانون منجر به منع فالیت‌های آنروا، کاملا مغایر با منشور سازمان ملل است، گفت: «آنروا تلاش‌ها برای کاهش رنج انسانی در غزه را خفه می‌کند و این امر منجر به بروز فاجعه‌ در شرایطی است که قبلا نیز فاجعه‌بار است.»

    گوترش هشدار داده بدون حضور آنروا؛ ارائه غذا، سرپناه و خدمات بهداشتی برای اکثر جمعیت غزه متوقف خواهد شد و ۶۶۰ هزار کودک غزه که آموزش آن‌ها به فعالیت آنروا وابسته است، از تحصیل بازمی‌مانند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۰

    اسرائیل دستور تخلیه سه بیمارستان اصلی در شمال غزه را صادر کرد

    به گزارش گاردین، سازمان اکشن‌اید (ActionAid) اعلام کرد شدیدا نگران گزارش‌های وزارت بهداشت غزه است که نشان می‌دهد ارتش اسرائیل دستور تخلیه کامل بیمارستان‌های العوده، بیمارستان اندونزیایی و بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه را صادر کرده است.

    حسام ابوصافیه، مدیر بیمارستان کمال عدوان، که بین بیت‌لاهیا و جبالیا قرار دارد، روز سه‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ارتش به صورت مستقیم با من با زبان تهدید‌آمیز صحبت کرد و گفت که فردا همه بیماران از بیمارستان کمال عدوان خارج خواهند شد ... در غیر این صورت جان خود را به خطر خواهیم انداخت.»

    به گفته این مقام درمانی، این بیمارستان تنها بیمارستان فعال در شمال غزه است و همچنان به ارائه خدمات پزشکی ادامه خواهد داد: «قطع خدمات بیمارستانی، برای مردمی که به آن نیاز دارند فاجعه بزرگی خواهد بود... هنوز تعداد زیادی بیمار از جمله بسیاری از نوزادان و کودکان در بخش نوزادان در بیمارستان بستری هستند و بنابراین تخلیه آن دشوار است.»

    بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، نیروهای اسرائیلی به دفتر اداری بیمارستان کمال عدوان شلیک کردند و این مجموعه تحت محاصره قرار دارد.

    بر اساس این گزارش، دستورات مشابه تخلیه به بیمارستان اندونزیایی و بیمارستان العوده نیز ابلاغ شده است.

    سازمان اکشن‌اید اعلام کرده بیمارستان العوده یک «مرکز بهداشتی حیاتی است که به آسیب‌پذیرترین افراد در غزه خدمات می‌دهد و تعطیلی و تخلیه اجباری آن، نه تنها غیرقابل قبول، بلکه نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲

    لبنان: ۳۶ نفر در یک روز در حملات اسرائیل کشته شدند

    وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد ۳۶ نفر در حملات اسرائیل در این کشور در روز دوشنبه کشته شدند.

    بر اساس همین گزارش، در روز دوشنبه ۱۵۰ نفر دیگر در حملات اسرائیل مجروح شدند.

    نعیم قاسم که اکنون مقام ارشد حزب‌الله پس از کشته شدن حسن نصرالله است، گفت که از تلاش‌های نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، یکی از متحدان حزب‌الله، برای برقراری آتش‌بس حمایت می‌کند.

    متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تغییر لحن حزب‌الله لبنان گفت: «یک سال، جهان خواستار آتش‌بس بود، حزب‌الله از پذیرش آن امتناع می‌کرد، و حالا که حزب‌الله در موقعیت ضعیفی قرار دارد و ضربات زیادی خورده است، ناگهان موضع خود را تغییر داده و خواهان آتش‌بس شده‌ است»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۹

    تلویزیون اسرائیل از مذاکره آمریکا و کشورهای عربی با جمهوری اسلامی برای آتش‌بس خبر داد

    کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد آمریکا و کشورهای عربی مذاکرات پنهانی را با جمهوری اسلامی برای دستیابی به یک آتش‌بس جامع به‌منظور آرام کردن تمام جبهه‌های جنگ به‌طور هم‌زمان آغاز کرده‌اند.

    این گزارش اضافه کرد اسرائیل در حال حاضر در این ابتکار عمل دخیل نیست، اما مقام‌های ارشد اسرائیلی از آن مطلع شده‌اند.

    به گزارش این شبکه، مشخص نیست این تلاش‌ها چه تاثیری بر غزه خواهد داشت.

    یکی از مقامات ارشد اسرائیلی گفت: «ما در حال حاضر در موضع قدرت هستیم، آتش‌بس بر اساس شرایط ما خواهد بود، از جمله عقب‌نشینی [حزب‌الله] و برچیدن همه سایت‌های نظامی حزب‌الله در مناطق نزدیک مرز.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۹

    مقام ارشد اسرائیلی: کابینه اسرائیل قرار است در مورد حمله به جمهوری اسلامی رای‌گیری کند

    شبکه ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد سفر وزیر دفاع این کشور به آمریکا با این دلیل به تعویق افتاده که کابینه این کشور قرار است در مورد پاسخ به حمله جمهوری اسلامی رای‌گیری کند.

    این مقام ارشد اسرائیلی افزود تا زمان رای‌گیری، نتانیاهو نمی‌خواهد این عضو کابینه به آمریکا برود.

    پنتاگون روز سه‌شنبه، ۱۷ مهر، اعلام کرد که اسرائیل به وزارت دفاع آمریکا اطلاع داده است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به واشینگتن سفر نخواهد کرد.

    پیشتر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای انجام این سفر دو شرط گذاشته و از یوآو گالانت خواسته است تا برآورده نشدن این شروط سفرش به آمریکا را به تاخیر اندازد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۱

    جروزالم‌پست: اسرائیل در حمله خود بر پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی تمرکز می‌کند

    روزنامه ‌جروزالم‌پست گزارش داد انتظار نمی‌رود اسرائیل به اماکن هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند.

    بر اساس این گزارش،، اسرائیل در حمله احتمالی خود به جمهوری اسلامی، بیشتر بر روی انواع پایگاه‌های نظامی و اماکن اطلاعاتی تمرکز خواهد کرد.

    این روزنامه افزود حمله احتمالی اسرائیل از پاسخ محدود آن پس از حمله نخست ایران، به مراتب گسترده‌تر خواهد بود.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۳

    صداوسیما: جانشین قاآنی و زیاد نخاله در ساختمانی که در دمشق هدف حمله قرار گرفت حضور نداشتند

    صداوسیما در گزارشی اعلام کرد که محمدرضا فلاح‌زاده،‌ جانشین اسماعیل قاآنی و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در ساختمانی که در منطقه مزه دمشق هدف حمله قرار گرفت حضور نداشتند.

    سفارت جمهوری اسلامی در سوریه اعلام کرد که هیچ‌کدام از کشته‌شدگان حمله در دمشق ایرانی نبوده‌اند.

    کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از منابع خود اعلام کرده که ساختمان محله المزه که مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته، محل تردد اعضای ارشد سپاه بوده است.

    رسانه‌های دولتی سوریه شامگاه سه‌شنبه گزارش دادند که حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان در مزه در غرب دمشق پایتخت سوریه، هفت کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشت.

    این رسانه‌ها به نقل از یک منبع نظامی افزودند که این حمله همچنین خسارت‌های مادی «شدید» وارد کرده است.

    به گفته این منبع، این حمله هوایی از طریق سه فروند موشک از سمت ارتفاعات جولان انجام شد.

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد اطلاعات اولیه حاکی از آن است که حمله دمشق به قصد کشتن افرادی مشخص صورت گرفته است، همانطور که پیشتر در این منطقه داماد نصرالله و یکی از نیروهای ایرانی کشته شدند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۶

    یک مقام ارشد ایرانی از هشدار جمهوری اسلامی به کشورهای عربی خلیج فارس خبر داد

    خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی نوشت تهران به کشورهای خلیج فارس گفته است که اگر اجازه دهند حریم هوایی آن‌ها علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد، این اقدام «غیرقابل قبول» خواهد بود.

    این مقام ارشد ایرانی افزود که چنین اقدامی با واکنش مواجه خواهد شد.

    او به رویترز گفت: «ایران به صراحت اعلام کرد که هرگونه اقدام یک کشور حاشیه خلیج فارس علیه تهران، چه از طریق استفاده از حریم هوایی و چه از طریق پایگاه‌های نظامی، از سوی تهران به عنوان اقدامی از سوی کل گروه تلقی خواهد شد و تهران بر این اساس پاسخ خواهد داد.»

    این اظهارات در حالی است که سفیر جمهوری اسلامی در عربستان سعودی اعلام کرد عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۴

    تهران‌تایمز: درخواست برای داشتن سلاح اتمی در ایران افزایش یافته است

    تهران تایمز، روزنامه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، در مطلبی با عنوان افزایش درخواست‌ها برای سلاح اتمی، با اشاره به احتمال حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی نوشت «باور فزاینده‌ای» در منطقه وجود دارد که حکومت ایران باید به تولید سلاح اتمی بپردازد.

    این روزنامه افزود که گفتمان مربوط به سلاح اتمی در ایران در حال گسترش است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵

    تحلیل

    مریم معمارصادقی: اولویت اسرائیل در شرایط کنونی حزب‌الله لبنان است

    مریم معمارصادقی، فعال سیاسی به ایران اینترنشنال گفت: «اولویت اسرائیل در شرایط کنونی حزب‌الله لبنان است.»

    او افزود: «با حذف این نیروهای نیابتی، مسیر اسرائیل برای مواجهه با جمهوری اسلامی آسان‌تر است.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۱

    پنتاگون: وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا سفر نمی‌کند

    پنتاگون روز سه‌شنبه، ۱۷ مهر، اعلام کرد که اسرائیل به وزارت دفاع آمریکا اطلاع داده است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به واشینگتن سفر نخواهد کرد.

    پیشتر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای انجام این سفر دو شرط گذاشته و از یوآو گالانت خواسته است تا برآورده نشدن این شروط سفرش به آمریکا را به تاخیر اندازد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۳

    پرچم اسرائیل در «باغ ایران» در جنوب لبنان به اهتزاز درآمد

    نیروهای اسرائیلی کنترل مارون الراس در جنوب لبنان و در نزدیکی مرز اسرائیل را به دست گرفتند و پرچم اسرائیل را در آن به اهتزاز درآوردند.

    این روستا جایی است که منطقه موسوم به «باغ ایران» با حمایت مالی جمهوری اسلامی در آن ساخته شده است.

    تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که مجسمه قاسم سلیمانی در این منطقه نصب شده که با دستش اسرائیل را نشان می‌دهد.

    این باغ بعد از جنگ سال ۲۰۰۶ میان حزب‌الله و اسرائیل ساخته شد و دارای زمین فوتبال و یک سالن بزرگ به نام «تالار امام خمینی» است.

    آلاچیق‌هایی در این باغ ساخته شده که در کنار هر کدام، نام یکی از استان‌های ایران به همراه جزئیات مختصری از آن استان در یک قاب نوشته شده است.

    گروه حزب‌الله در هفته‌های اخیر ضربات سنگینی را متحمل شده و تسلط آشکار اسرائیل بر ارتفاعات روستای مارون الرأس در روز سه‌شنبه یک شکست نمادین برای جمهوری اسلامی است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸

    سخنگوی ارتش اسرائیل گفت مطمئن نیست که جانشین نصرالله کشته شده باشد

    پس از اینکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که جانشین احتمالی حسن نصرالله، کشته شده است، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش همچنان در حال بررسی نتایج حمله خود است.

    هاگاری در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد حمله پنجشنبه اسرائیل به حومه بیروت گفت: «ما مقر اطلاعات حزب‌الله در بیروت را هدف قرار دادیم. اینجا مقر رئیس بخش اطلاعات، ابوعبدالله مرتضی است.»

    او افزود: «می‌دانیم که هاشم صفی‌الدین در آنجا با او بوده است. نتایج این حمله همچنان در حال بررسی است، حزب‌الله سعی دارد جزئیات را پنهان کند. وقتی مطلع شویم، مردم را مطلع خواهیم کرد.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۵

    هشدار جدید اسرائیل برای تخلیه به ساکنان مناطقی از بیروت

    ارتش اسرائیل هشدار جدیدی برای تخلیه به ساکنان مناطقی از بیروت صادر کرد.

    این هشدار، به ویژه ساکنان ساختمان‌های خاصی در حومه جنوبی این شهر از جمله منطقه حاره حریک را شامل می‌شود.

    این منطقه جایی است که حسن نصرالله در آن هدف قرار گرفت.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۶

    نخست‌وزیر پیشین لبنان: کشورمان به دست حزب‌الله به تاراج رفته است

    فؤاد سنیوره، نخست‌وزیر پیشین لبنان گفت که این کشور به دست حزب‌الله به تاراج رفته و پشت حزب‌الله، جمهوری اسلامی قرار دارد.

    او افزود: «سلاحی که در دست حزب‌الله قرار گرفته به جای اسرائیل، به سمت داخل کشور نشانه‌گیری شده و به ابزاری برای دخالت ایران در سوریه، عراق و یمن تبدیل شد.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۴

    نتانیاهو از وزیر دفاع اسرائیل خواست که به آمریکا سفر نکند

    جروزالم‌پست به نقل از یک منبع گزارش داد که بنیامین نتانیاهو به وزیر دفاع این کشور دستور داد که تا زمانی که جو بایدن با او تماس نگیرد، برای گفت‌وگو درباره تنش با جمهوری اسلامی به آمریکا سفر نکند.

    یوآو گالانت قرار بود سه‌شنبه شب برای دیدار با وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، به ایالات متحده سفر کند.

    آمیخای اشتاین، خبرنگار اسرائیلی شبکه کان نیز در شبکه ایکس نوشت: «بنیامین نتانیاهو دو شرط برای سفر یوآو گالانت به ایالات متحده تعیین کرده است: تایید کابینه امنیتی اسرائیل درباره اقدامات بعدی این کشور(در قبال ایران) و برقراری تماس تلفنی بین نتانیاهو و جو بایدن.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۱

    کشته‌شدن دست‌کم چهار نفر در حمله منتسب به اسرائیل به دمشق

    رسانه‌های دولتی گزارش دادند که پدافند هوایی این کشور «اهداف متخاصم» را در اطراف دمشق رهگیری کرده است.

    العربیه گزارش داد که حملات هوایی اسرائیل یک ساختمان را در محله مزه دمشق هدف قرار داده است.

    گزارش‌ها حاکی از هدف قرار گرفتن یک ساختمان مسکونی بلند در دمشق در جریان این حمله است.

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته‌شدن دست‌کم چهار نفر در حمله به دمشق خبر داد.

    سفارت جمهوری اسلامی در دمشق نیز در منطقه مزه واقع شده که این حملات در آن صورت گرفته است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۲

    نتانیاهو از لبنانی‌ها خواست که کشور خود را از حزب‌الله «پس بگیرند»

    بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در پیام ویدیویی خود که روز سه‌شنبه منتشر شد گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. اسرائیل نیز حق دارد پیروز شود. و اسرائیل پیروز خواهد شد.»

    او از لبنانی‌ها خواست که «کشور خود را پس بگیرند» و آن را به مسیر صلح و رفاه برگرداند و از فرصتی که در دهه‌های گذشته وجود نداشته استفاده کند.

    نتانیاهو گفت: «اگر این کار را نکنید، حزب‌الله به تلاش برای مبارزه با اسرائیل از مناطق پرجمعیت به هزینه شما ادامه خواهد داد. مسیحیان، دروزی‌ها، مسلمانان – سنی‌ها و شیعیان - همه شما به خاطر جنگ بیهوده حزب‌الله علیه اسرائیل رنج می‌برید.»

    نتانیاهو افزود: «اجازه ندهید این تروریست‌ها آینده شما را بیش از آنچه قبلا انجام داده‌اند تخریب کنند».

    نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «شما این فرصت را دارید که لبنان را قبل از سقوط به ورطه جنگی طولانی که منجر به ویرانی و رنج می‌شود، نجات دهید، مانند آنچه در غزه می‌بینیم. لازم نیست اینطور باشد.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱

    اسرائیل یک تونل کوچک حزب‌الله را تخریب کرد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک تونل کوچک حزب‌الله که از لبنان چند متر وارد خاک اسرائیل شده بود را تخریب کرده است.

    طبق گزارش ارتش اسرائیل، این تونل هیچ ورودی در خاک اسرائیل نداشت و مسیر آن حدود ۱۰ متر از خط آبی شناسایی‌شده از سوی سازمان ملل در بخش غربی مرز عبور می‌کرد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۴

    نخست‌وزیر اسرائیل: جانشین‌های حسن نصرالله را کشته‌ایم

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که ارتش کشورش جانشینان حسن نصرالله را کشته است.

    او افزود: «حزب‌الله ضعیف‌تر از آن چیزی است که سال‌های سال‌های بوده.»

    نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما هزاران تروریست از جمله خود نصرالله و جانشین نصرالله و جانشین جانشین او را از بین برده‌ایم.»

    از هاشم صفی‌الدین، به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه جانشینی حسن نصرالله یاد می‌شد اما اکنون از سرنوشت او خبر تایید‌شده‌ای در دست نیست.

    هاشم صفی‌الدین پدر همسر زینب سلیمانی، دختر فرمانده کشته‌شده سپاه قدس است.

    کمی قبل از آن، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در سخنانی، حزب‌الله را یک «سازمان بدون رییس» خواند و گفت: «حسن نصرالله کشته شده و به نظر می‌رسد که جایگزین او نیز حذف شده است.»

    به گفته گالانت، حزب‌الله به یک سازمان «فرسوده و از هم‌ گسیخته» تبدیل شده است.

    او تاکید کرد که اسرائیل به هدف قرار دادن بالاترین سطوح رهبری در حزب‌الله ادامه خواهد داد.

    همچنین بنیامین نتانیاهو با اشاره به خروج کشورش از لبنان در ۲۵ سال قبل گفت که جمهوری اسلامی اقدام به تامین مالی و تسلیحاتی حزب‌الله کرد و بر لبنان غلبه کرد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که دو پرتابه از نوار غزه را رهگیری کرد

    ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو پرتابه را که در حال عبور از نوار غزه بودند شناسایی و رهگیری کرده است.

    اندکی قبل از آن، شاخه مسلح جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد به سمت سدروت در جنوب اسرائیل موشک پرتاب کرده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۶

    اکسیوس: آمریکا از اسرائیل انتظار دارد در مورد برنامه انتقام‌ از ایران شفاف باشد

    دو مقام آمریکایی به سایت اکسیوس گفتند جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه ۱۳ مهر در تماسی تلفنی به ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفت کشورش از اسرائیل انتظار دارد در مورد برنامه‌‌اش برای انتقام‌ از ایران روشن و شفاف باشد زیرا برای نیروها و منافع آمریکا در منطقه پیامد دارد.

    یکی از مقامات گفت سالیوان اشاره کرده اگر آمریکا نداند اسرائیل چه برنامه‌ای دارد، به‌طور خودکار برای مقابله با یک حمله موشکی دیگر جمهوری اسلامی حاضر نخواهد شد.

    این مقامات گفتند که درمر تاکید کرد اسرائیل می‌خواهد با آمریکا هماهنگ شود اما آن‌ها افزودند که دولت جو بایدن نمی‌داند تا چه اندازه می‌تواند به این موضوع اعتماد کند.

    اکسیوس نوشت مقامات آمریکایی می‌گویند دولت بایدن اخیرا چندین بار از عملیات نظامی یا اطلاعاتی اسرائیل غافلگیر شده است.

    در برخی موارد، از قبل با ایالات متحده مشورت یا اطلاع‌رسانی نشده یا او تنها زمانی از ماجرا آگاه شده که جت‌های اسرائیلی برای انجام یک حمله هوایی در خاورمیانه در راه بوده‌اند.

    بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن مخالف واکنش اسرائیل به حمله هفته گذشته تهران نیست اما می‌خواهد این واکنش سنجیده باشد.

    نشریه آلمانی اشپیگل نیز در گزارشی، به چهار سناریوی حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران پرداخت.

    اشپیگل پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی از سوی اسرائیل را امری قطعی دانست.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۹

    یحیی سنوار و خامنه‌ای در یک سال گذشته چه بر سر ایران آوردند

    یک سال پس از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پس از درگیر کردن تمام گروه‌های جبهه موسوم به مقاومت در نبرد با اسرائیل، و کشته شدن شمار زیادی از رهبران نیروهای نیابتی و فرماندهان ارشد سپاه، حالا جنگ را به داخل ایران کشانده است.

    گزارشی از مجتبا پورمحسن

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۵

    تعطیلی مدارس حیفا پس از حمله موشکی حزب‌الله در روز سه‌شنبه

    فرماندهی جبهه داخلی ارتش اسرائیل دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تری را در چندین شهر نزدیک حیفا صادر کرد که مانع از فعالیت مدارس می‌شود.

    بر اساس این دستورالعمل‌ها، مدارس در کریات آتا، کریات بیالیک، کریات یام و کریات موتسکین نمی‌توانند فعلا فعالیت کنند.

    در خود حیفا، مدارس با این شرط که پناهگاه‌های اضطراری‌شان به سرعت در دسترس باشد، همچنان باز خواهند بود.

    این دستورالعمل‌ها پس از شلیک ۱۰۵ موشک حزب‌الله به منطقه حیفا در صبح سه‌شنبه اعلام شد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵

    سایت وای‌نت، تماس دوباره یحیی سنوار با میانجی‌های قطری را برای آزادی گروگان‌ها رد کرد

    وب‌سایت خبری وای‌نت به نقل از منابع نامشخص اسرائیلی، گزارش‌های منتشر شده درباره تماس دوباره یحیی سنوار، رهبر حماس با میانجی‌ها در قطر را تکذیب کرد.

    در این گزارش‌ها گفته شده بود که سنوار پس از چند هفته سکوت، روز دوشنبه درباره توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها با میانجی‌ها وارد صحبت شده است.

    وای‌نت به نقل از یک منبع نوشت: «این موضوع درست نیست. سنوار با کشورهای میانجی تماس نداشته است.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

    نخست‌وزیر پیشین لبنان: این کشور به دست حزب‌الله سرقت شده است

    فواد سنیوره، نخست‌وزیر پیشین لبنان گفت که این کشور به دست حزب‌الله «به سرقت رفته» و از سوی جامعه بین‌المللی رها شده است.

    سینیوره در زمان جنگ لبنان با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ کفیل ریاست‌جمهوری لبنان بود.

    او گفت که در حال حاضر در مقایسه با آن زمان، کمبود ابتکار عمل برای بازگرداندن صلح وجود دارد.

    نخست‌وزیر پیشین لبنان تاکید کرد عملا لبنان به‌عنوان یک کشور، از سوی حزب‌الله سرقت شده و افزود که پشت این گروه، جمهوری اسلامی قرار دارد.

    سینیوره افزود: «این سلاحی که از سوی حزب‌الله در دست گرفته شده، به جای اینکه به سمت اسرائیل نشانه رود، شروع به نشانه‌گیری به سمت داخل کشور کرد و به ابزاری برای دخالت ایران در سوریه، عراق و یمن تبدیل شد.»

    او تاکید کرد که لبنان نمی‌تواند در چنین جنگی دخالت کند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵

    بایدن نتانیاهو را «عوضی»، «آدم بد» و «دروغ‌گوی لعنتی» خطاب کرد

    باب وودوارد، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی، در کتاب در آستانه انتشارش با عنوان «جنگ» که بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شده، به اختلاف نظر و تنش کلامی ماه‌های گذشته میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در زمینه حملات اسرائیل در خاورمیانه اشاره کرده است.

    او نوشت که در فروردین امسال، بایدن در یکی از مکالمات تلفنی از نتانیاهو پرسید: «استراتژی‌ات چیست، مرد؟»

    نتانیاهو گفت که اسرائیل باید به رفح حمله کند.

    بایدن پاسخ داد: «بی‌بی، تو اصلا استراتژی نداری.»

    اواخر فروردین، اسرائیل با حمله به به کنسول‌گری جمهوری اسلامی در دمشق، چندین فرمانده و نیروی رده بالای سپاه پاسداران را کشت و ایران در مقابل به اسرائیل حمله موشکی کرد.

    پس از اینکه آمریکا و دیگر متحدانش به اسرائیل کمک کردند تا اکثر موشک‌های شلیک‌شده را رهگیری و ساقط کنند، بایدن از نتانیاهو خواست که واکنشی نشان ندهد و «پیروزی را بپذیرد».

    طبق این کتاب، بایدن پاسخ محدود اسرائیل به حمله جمهوری اسلامی را موفقیت تلقی کرد و به مشاورانش گفت: «می‌دانم نتانیاهو قرار است کاری انجام دهد، اما راهی که با آن محدودش می‌کنم این است که به او بگویم "هیچ کاری نکن."»

    پس از ورود اسرائیل به رفح نیز بایدن درباره نتانیاهو گفت: «او یک دروغ‌گوی لعنتی است.»

    به گفته وودوارد، بایدن در جمعی خصوصی گفت: «آن عوضی، بی‌بی نتانیاهو، آدم بدی است. لعنتی واقعا آدم بدی است!»

    پولیتیکو اولین بار گزارش داده بود که بایدن در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) از این عبارات برای توصیف نتانیاهو استفاده کرده است، اما کاخ سفید به سرعت این موضوع را رد کرد.

    نهم مرداد امسال اسرائیل توانست فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله را از بین ببرد.

    در مکالمه بعدی، بایدن با فریاد از نتانیاهو پرسید: «بی‌بی، چه خبر است لعنتی؟ می‌دانی که تصور از اسرائیل در جهان هر روز بیشتر به این سمت می‌رود که تو و دولت سرکش هستید.»

    وودوارد همچنین به جلسه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل اشاره کرد.

    به گفته او، بلینکن در این دیدار درباره این پرسید که آیا سعودی‌ها بر سر ایجاد یک دولت فلسطینی به‌عنوان بهای عادی‌سازی اصرار دارند یا خیر.

    بن سلمان هم در پاسخ گفت: «اینکه آیا من آن را می‌خواهم، خیلی هم مهم نیست. اما آیا به آن نیاز دارم؟ قطعا.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰

    شلیک ۲۵ موشک حزب‌الله به سمت شهر کریات شمونا در شمال اسرائیل

    ارتش اسرائیل خبر داد ساعتی پیش رگباری از ۲۵ موشک حزب‌الله به سمت شهر کریات شمونا در شمال اسرائیل شلیک شد.

    به گفته ارتش، برخی از راکت‌ها رهگیری شدند اما برخی دیگر در منطقه فرود آمدند.

    گزارشی از خسارات یا تلفات عمده در این حملات منتشر نشده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۰

    یک لشکر ارتش اسرائیل: در یک هفته، ۲۰۰ عضو حزب‌الله را در جنوب لبنان کشتیم

    لشکر ۹۸ ارتش اسرائیل، گزارشی از عملیات یک هفته‌ای خود در جنوب لبنان ارائه و اعلام کرد که در این مدت، بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای حزب‌الله را در چندین روستا نزدیک به مرز اسرائیل کشته است.

    این واحد که شامل نیروهای چترباز و کماندو است، جزو نخستین نیروهای اسرائیلی است که با آغاز عملیات‌های زمینی رسمی در نهم مهر، وارد لبنان شد.

    ارتش اسرائیل گفت که این لشکر، چندین تونل را تخریب و صدها سلاح متعلق به حزب‌الله را در روستاهای نزدیک به مرز پیدا کرده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۵

    خبر فوری
    آژیر هشدار حملات راکتی در شمال اسرائیل به صدا درآمد

    زنگ‌های هشدار حملات راکتی در شمال اسرائیل به صدا درآمدند.

    این هشدارها در کریات شمونا و اطراف آن، روش نیکرا و متولا به گوش رسیدند.

    تاکنون گزارشی از اصابت راکت یا خسارات احتمالی آن منتشر نشده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵

    اسماعیل قاآنی کجاست؟

    حدود ۱۰ روز می‌گذرد از آخرین باری که اسماعیل قاآنی دیده شده است.

    فرمانده سپاه قدس در نماز جمعه ۱۳ مهر علی خامنه‌ای و مراسم دریافت نشان امیرعلی حاجی‌زاده حضور نداشت.

    اگرچه مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند او زنده است اما آن‌ها سابقه قابل قبولی در اطلاع‌رسانی وقایع مشابه ندارند.

    آخرین‌ بار که تصویری از فرمانده قدس سپاه دیده شد، هشتم مهر ۱۴۰۳ بود که قاآنی برای ادای احترام در ماجرای کشته شدن حسن نصرالله، دبیر‌کل گروه حزب‌الله لبنان، به دفتر این گروه در تهران رفت.

    روز ۱۵ مهر، ایرج مسجدی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه، در همایش «تجلیل از موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی» درباره سلامتی قاآنی گفت: «بسیاری از ما می‌پرسند که سردار قاآنی چه شد؟ ایشان در صحت و سلامت است و مشغول فعالیت هستند.»

    او در ادامه با اشاره به این که «برخی می‌گویند که بیانیه بدهید»، گفت: «چرا بیانیه؟ نیازی نیست چنین اقدامی انجام شود.»

    همین تکذیب‌ها با توجه به سابقه این دست رخدادها در جمهوری اسلامی، تردیدها را درباره وضعیت قاآنی بیشتر کرده است.

    مشروح گزارش ایران‌اینترنشنال را در همین زمینه، در این‌جا بخوانید.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰

    لحظه رهگیری راکت‌ها بر آسمان حیفا در اسرائیل

    ویدیوی منتشرشده در خبرگزاری فرانسه، لحظه رهگیری راکت‌های شلیک ‌شده از سوی لبنان را بر آسمان حیفا در اسرائیل نشان می‌دهد.

    شبکه الحدث عربستان سعودی گفت روز سه‌شنبه ۱۷ مهر حدود ۱۰۵ راکت از لبنان به سمت حیفا پرتاب شد که خسارات قابل توجهی بر جای گذاشت.

    سامانه‌های دفاعی اسرائیل بسیاری از این راکت‌ها را رهگیری کردند اما برخی از آن‌ها به خانه‌های شهروندان برخوردند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۵

    وزیر دفاع اسرائیل: حزب‌الله سازمانی بدون رییس و فرسوده است

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در سخنانی، حزب‌الله را یک «سازمان بدون رییس» خواند و گفت: «حسن نصرالله کشته شده و به نظر می‌رسد که جایگزین او نیز حذف شده است.»

    به گفته گالانت، حزب‌الله به یک سازمان «فرسوده و از هم‌ گسیخته» تبدیل شده است.

    او تاکید کرد که اسرائیل به هدف قرار دادن بالاترین سطوح رهبری در حزب‌الله ادامه خواهد داد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰

    حزب‌الله روز سه‌شنبه ۱۳۵ موشک به اسرائیل شلیک کرد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد که تا ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه (به وقت محلی)، حدود ۱۳۵ موشک از سوی حزب‌الله به سمت اسرائیل شلیک شده است.

    ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد که به عملیات خود علیه تهدید «سازمان تروریستی حزب‌الله» برای دفاع از کشور و مردم اسرائیل ادامه خواهد داد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰

    رهبران آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه درباره وضعیت خاورمیانه دیدار و گفت‌وگو می‌کنند

    سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا خبر داد که کی‌یر استارمر روز شنبه ۲۱ مهر، در نشستی با رهبران آمریکا، فرانسه و آلمان در برلین شرکت خواهد کرد.

    این رهبران در مورد وضعیت اوکراین و خاورمیانه بحث خواهند کرد.

    یک منبع در دولت آلمان نیز ضمن تایید خبر این نشست، گفت این دیدار در خلال سفر سه ‌روزه جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به آلمان که از ۱۰ اکتبر آغاز می‌شود، برگزار خواهد شد.

    پس از این دیدار، جو بایدن، اولاف شولتس، امانوئل مکرون و کی‌یر استارمر قرار است به پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین سفر کنند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۵

    ویدیویی از حملات هوایی سنگین اسرائیل به جنوب بیروت

    ویدیوهای منتشر شده در خبرگزاری فرانسه در روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه، حملات هوایی پی در پی و سنگین اسرائیل را در حومه جنوب بیروت نشان می‌دهد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۵

    نشریه آلمانی: حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران، قیمت را تا ۱۰۰ دلار بالا می‌برد

    نشریه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه در گزارشی نوشت در صورت گسترده بودن حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران، بازارهای جهانی با دست‌کم یک‌و‌نیم میلیون بشکه کسری مواجه خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، قیمت نفت در چنین شرایطی به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

    این نشریه افزود در صورت حمله محدود به این تاسیسات، کسری نفت در بازارهای جهانی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار بشکه خواهد بود.

    فرانکفورتر آلگماینه اشاره کرد در این شرایط، جمهوری اسلامی می‌تواند عرضه و حمل و نقل نفت را از طریق تنگه هرمز مختل کند و افزود: «هر شکلی از چنین حمله‌ای، شرکای اسرائیل را نگران می‌کند.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۵

    الحدث: ترس و لکنت نعیم قاسم در سخنرانی‌اش، نشانه پذیرش شکست حزب‌الله بود

    الحدث، رسانه عربستان سعودی، سخنرانی نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان را در روز سه‌شنبه «غیر منتظره» و همراه با «ترس، عرق و لکنت زبان» توصیف کرد.

    این رسانه نوشت قاسم در سخنرانی خود از پذیرش آتش‌بس و راه‌حل سیاسی از سوی حزب‌الله خبر داد و افزود: «برخی لبنانی‌ها این سخنرانی را نشانه تسلیم و پذیرش شکست دانستند.»

    الحدث ادامه داد: «لبنانی‌ها می‌پرسند چرا قبل از کشته شدن صدها نفر، آواره شدن میلیون‌ها تن و ویرانی شهرها، آتش‌بس را قبول نکردید؟»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵

    تانک‌ها و توپ‌های اسرائیلی آماده ورود به خاک لبنان

    ویدیوهای منتشر شده از سوی ارتش اسرائیل نشان می‌دهند روز سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه تانک‌ها، توپ‌ها و خودروهای زرهی این ارتش در حال آماده شدن برای عملیات در جنوب غربی لبنان هستند.

    در هفته‌های گذشته، حملات هوایی اسرائیل در این منطقه از لبنان تشدید شده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰

    اسرائیل از تصرف مواضع جنگی حزب‌الله در باغ زیتونی واقع در جنوب لبنان خبر داد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهایش یکی از مواضع جنگی حزب‌الله را در جنوب لبنان تصرف کرده‌اند.

    این موضع در یک باغ زیتون و خانه مجاور آن قرار داشته است.

    بر اساس گزارش ارتش، سربازان یک خمپاره‌انداز آماده شلیک به سمت اسرائیل، مهمات، زیرساخت‌های تونل و استراحتگاه‌های نیروهای حزب‌الله را در این مکان پیدا کردند.

    در داخل خانه نیز یک انبار سلاح شامل تفنگ‌ها، موشک‌های ضد تانک و سایر تجهیزات کشف شد.

    ارتش اسرائیل گفت این تجهیزات و اماکن در کمین علیه سربازان اسرائیلی و حمله به شهرهای شمال اسرائیل استفاده می‌شدند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵

    تصاویر منتشر شده از حملات راکتی حزب‌الله به حیفا و تخریب منازل مسکونی

    ویدیوهای منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی، اصابت راکت‌های شلیک‌شده از سوی لبنان را به منازل اسرائیلی‌ها در شهر حیفا نشان می‌دهند.

    به گفته ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه در مجموع دو حمله پیاپی، بیش از ۱۰۰ راکت به سمت حیفا شلیک شده که بسیاری از آن‌ها رهگیری شدند.

    برخی از این راکت‌ها به مناطق شهری اصابت کرده و خساراتی به بار آوردند.

    یک زن ۷۰ ساله هم بر اثر اصابت ترکش راکت‌ها مجروح شده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

    نخست‌وزیر سابق اسرائیل: حالا که جمهوری اسلامی و بازوهایش ضعیف شده‌اند وقت حمله است

    نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در یک سخنرانی تصویری گفت: «رژیم ترور ایران برای نخستین بار بی‌دفاع شده، ملت ایران هم خواستار سقوط رژیم هستند. این یک فرصت تکرار نشدنی است.»

    او افزود: «باید برنامه اتمی ایران را زد و به رهبری اقتصاد آن ضربه شدیدی وارد کرد.»

    بنت تاکید کرد حالا که بازوهای اختاپوس جمهوری‌اسلامی یعنی حماس و حزب‌الله ضعیف شده‌اند، اسرائیل این فرصت را دارد که علیه تهران اقدام کند؛ بدون این که نگران «واکنش شدید و غیرقابل تحمل آن» باشد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰

    خبر فوری
    ۲۰ راکت دیگر از لبنان به سمت حیفا شلیک شد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد ۲۰ راکت دیگر از لبنان به سمت منطقه حیفا شلیک شده است.

    مجموع تعداد موشک‌های شلیک شده از سوی حزب‌الله به این شهر در مدت حدود نیم ساعت به بیش از ۱۰۰ مورد رسید.

    بر اساس گزارش ارتش، برخی از این موشک‌ها از سوی سیستم‌های دفاع هوایی منهدم و برخی از نقاط برخورد نیز شناسایی شده‌اند.

    در این حمله، زنی حدود ۷۰ ساله به دلیل اصابت ترکش‌ها زخمی شد و خساراتی به چندین خانه وارد آمد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۰

    ارتش اسرائیل: اکثر راکت‌های شلیک شده حزب‌الله را با موفقیت رهگیری کردیم

    ارتش اسرائیل اعلام کرد از حدود ۸۵ راکتی که ساعتی پیش از سوی حزب‌الله به سمت حیفا شلیک شد، اکثرشان به‌طور موفقیت‌آمیزی به وسیله سیستم‌های دفاع هوایی رهگیری شده‌اند.

    با این حال برخی از راکت‌ها به مناطق شهری برخورد کرده‌اند که بر اساس گزارش پلیس، باعث خساراتی در حومه‌های حیفا، شامل کریات یام و کریات موتسکین شده‌اند.

    یک زن ۷۰ ساله بر اثر اصابت ترکش موشک‌ها، دچار جراحت شده که میزان آن متوسط برآورد شده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

    اسرائیل از حمله به اهداف حزب‌الله در جنوب بیروت خبر داد

    ارتش اسرائیل ظهر سه‌شنبه خبر داد در حال انجام حملاتی علیه اهداف حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت است.

    جزییات بیشتری از این حمله منتشر نشده است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۵

    خبر فوری
    ۸۵ راکت از لبنان به سمت حیفا در شمال اسرائیل شلیک شد

    بر اساس گزارش‌ها، ظهر روز سه‌شنبه حدود ۸۵ راکت از لبنان به سمت حیفا در شمال اسرائیل شلیک شده است.

    این سنگین‌ترین بارش راکتی است که از آغاز جنگ به سمت این شهر ساحلی انجام می‌شود.

    ارتش اسرائیل اعلام کرد تلاش‌هایی برای رهگیری راکت‌ها صورت گرفته و جزییات بیشتر در حال بررسی است.

    مشخص نیست چند راکت در این حمله ساقط شده‌اند.

    تاکنون گزارشی از مجروحیت در این حمله منتشر نشده اما برخی از راکت‌ها و ترکش‌ها در شهر سقوط کرده و خساراتی به بار آورده‌اند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰

    معاون دبیرکل حزب‌الله: جمهوری اسلامی هر طور که صلاح بداند از ما و مقاومت حمایت می‌کند

    نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که با وجود «ضربات دردناکی» که اسرائیل در هفته‌های اخیر به این گروه وارد کرده، توانایی‌های حزب‌الله همچنان برقرار است و نیروهایش در حال مقابله با عملیات زمینی اسرائیل هستند.

    او گفت: «دستاوردهای روزانه ما بزرگ است. صدها موشک و ده‌ها پهپاد. تعداد زیادی از شهرک‌ها و شهرهای اسرائیلی را زیر آتش موشک قرار دادند. می‌خواهم به شما اطمینان دهم که توانایی‌های ما خوب است و مدیریت حزب‌الله منسجم است.»

    معاون دبیرکل حزب‌الله گفت رهبری عالی این گروه در حال هدایت جنگ است و فرماندهانی که به دست اسرائیل کشته شده‌اند، جایگزین شده‌اند.

    او افزود: «ما هیچ پست خالی‌ای نداریم.»

    قاسم اعلام کرد که حزب‌الله به زودی یک رهبر جدید برای جانشینی حسن نصرالله، دبیر‌کل کشته شده خود معرفی خواهد کرد اما افزود که شرایط به خاطر جنگ، دشوار است.

    او همچنین گفت که این گروه از تلاش‌های نبیه بری، رییس مجلس لبنان و متحد حزب‌الله، برای تامین آتش‌بس حمایت می‌کند اما جزییات بیشتری از شرایط مورد درخواست حزب‌الله ارائه نداد.

    قاسم به «حمایت آشکار» جمهوری اسلامی از آن‌چه «محور مقاومت» در فلسطین، لبنان و منطقه می‌خواند، اشاره کرد و گفت: «ایران تصمیم می‌گیرد چگونه از ما حمایت کند و در این سال‌ها به ما کمک‌های زیادی کرده است.»

    به گفته او، جمهوری اسلامی «هر طور که صلاح می‌داند»، حمایت می‌کند.

    معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: «این نبرد، جنگ برای نفوذ ایران نیست بلکه برای کمک به فلسطینیان است.»

    این دومین سخنرانی عمومی نعیم قاسم از زمان کشته شدن نصرالله بود.

    در یک هفته اخیر و پس از هدف قرار گرفتن هاشم صفی‌الدین، جانشین مورد انتظار نصرالله در حمله اسرائیل به بیروت، هیچ خبری از او نیست.

    از هشتم اکتبر ۲۰۲۳، نیروهای تحت رهبری حزب‌الله به‌طور تقریبا روزانه به مناطقی از اسرائیل و پایگاه‌های نظامی در امتداد مرز حمله کرده‌اند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۰

    شلیک ۲۵ موشک از لبنان به سمت طبریه در شمال اسرائیل

    ارتش اسرائیل خبر داد در یک حمله، حدود ۲۵ موشک از لبنان به سمت طبریه شلیک شده است.

    برخی از موشک‌ها از سوی سامانه‌های دفاع هوایی رهگیری شدند و دیگر موشک‌ها در منطقه باز و خالی از سکنه فرود آمده‌اند.

    تاکنون گزارشی از جراحات یا خسارات عمده در این حمله وجود نداشته است.

    ساعتی پیش آژیرهای خطر در طبریه و دیگر مناطق اطراف دریاچه جلیل در اسرائیل به صدا درآمده بودند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۰

    خبر فوری
    آژیر حملات موشکی از سوی لبنان، در حیفا و عکا به صدا درآمد

    آژیرهای خطر دقایقی پیش در حيفا، عکا و چندین شهر و روستای اطراف آن در اسرائیل به صدا درآمدند.

    رسانه‌های اسرائیلی نوشتند دلیل این اتفاق، شلیک چندین موشک از لبنان به سوی شمال اسرائیل است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    هلال احمر از ارسال سومین محموله بزرگ کمک‌های جمهوری اسلامی به لبنان خبر داد

    میثم افشار، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران روز سه‌شنبه از ارسال «سومین محموله امدادی و زیستی جمهوری اسلامی برای مردم لبنان» خبر داد.

    او افزود: «با جمع‌آوری کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی، محموله بزرگ هوایی برای کمک به جنگ‌زدگان لبنانی به کشور سوریه اعزام شد.»

    دبیرکل هلال احمر از آمادگی برای برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در دمشق برای جنگ‌زدگان و آوارگان لبنان خبر داد و گفت در صورت نیاز، بیمارستان صحرایی جمعیت هلال احمر آماده کمک‌رسانی به لبنانی‌هاست.

    برخی منابع اطلاعاتی می‌گویند جمهوری اسلامی در قالب آن‌چه کمک‌های امدادی خوانده می‌شود، برای نیروهای نیابتی خود اسلحه و مهمات ارسال می‌کند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵

    اسرائیل: سه نیروی حماس که در حمله هفت اکتبر بودند، در حملات هوایی اخیر کشته شدند

    ارتش اسرائیل و شین‌بت روز سه‌شنبه اعلام کردند «سه تروریست حماس» که در حمله هفتم اکتبر شرکت داشتند، در حملات هوایی اخیر کشته شدند.

    اسرائیل گفت در جریان حمله روز نهم مهر به اتاق فرمان حماس واقع در مدرسه‌ای در شهر غزه، چندین نفر از عوامل حماس از جمله محمد رفاعی را کشته است.

    بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، رفاعی در کشتارهای کفر عزه و ناحل عوز در تاریخ هفتم اکتبر و در سایر حملات به نیروهای اسرائیلی در طول جنگ شرکت داشته است.

    در جریان حمله‌ دیگر اسرائیل که در تاریخ دهم مهر انجام شد، دو عضو دیگر حماس به نام‌های محمد زنون و باسل اخرس کشته شدند که در حمله هفت اکتبر شرکت داشته‌اند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۵

    آژیر حمله موشکی در شمال اسرائیل به صدا درآمد

    آژیرهای خطر در طبریه و دیگر مناطق اطراف دریاچه جلیل در اسرائیل به صدا درآمدند.

    این آژیرها از حملات موشکی قریب‌الوقوع خبر دادند.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۰

    پزشکیان: اسرائیل یک «حکومت وحشی» است که آمریکا و اروپا از آن حمایت می‌کنند

    مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در یک سخنرانی، اسرائیل را «یک حکومت وحشی» خواند که آمریکا و اروپا آن را به منطقه آورده‌اند و حمایتش می‌کنند.

    او در جریان دیدار با مدیران و فعالان میراث‌ فرهنگی افزود: «این رژیم در کشتار به هیچ قاعده‌ای پای‌بند نیست و از سویی دیگر هم دم از حقوق بشر می‌زنند.»

    پزشکیان با اشاره به انتقاد نهادهای حقوق بشری از رشد فزاینده اعدام‌ها در جمهوری اسلامی گفت: «اینان به ما می‌گویند چرا یک قاتل را اعدام می‌کنید؟ اتفاقا باید به آنان گفته شود شما چرا در برابر کشتار زنان و کودکان چیزی نمی‌گویید؟»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵

    مقام‌های سازمان ملل در سالگرد حمله هشتم اکتبر حزب‌الله، خواستار راه‌حلی دیپلماتیک شدند

    جنین هنیس پلاسخارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان و آرولدو لازارو، فرمانده نیروهای حافظ صلح مستقر در مرز با اسرائیل، تنها راه بازگرداندن ثبات را «یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک از طریق مذاکره» خواندند و گفتند اکنون زمان اقدام فرا رسیده است.

    این بیانیه روز سه‌شنبه هشت اکتبر و در اولین سالگرد حملات حزب‌الله لبنان به شهرها و پست‌های نظامی اسرائیل صادر شد.

    پلاسخارت و لازارو تاکید کردند که این حملات، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بود که به جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ پایان داد.

    در هفته‌های اخیر، درگیری‌های مرزی به حملات هوایی اسرائیل و حملات موشکی حزب‌الله گسترش یافته که به عمق هر دو کشور رسیده است.

    این حملات باعث تخلیه حدود ۶۰ هزار نفر از ساکنان شهرهای مرزی شمال اسرائیل شده است و آن‌ها به مدت یک سال نتوانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند.

    در بیانیه آمده است: «تعداد زیادی جان باخته‌اند، زندگی‌ها ویران شده و مردم دو سوی خط آبی در انتظار امنیت و ثبات هستند. اکنون و یک سال پس از آن حمله، تبادل تقریبا روزانه آتش به یک کارزار نظامی بی‌وقفه تبدیل شده که اثرات انسانی آن چیزی جز فاجعه نیست.»

    در ادامه بیانیه هشدار داده شد که خشونت و ویرانی بیشتر نه مسائل اصلی را حل خواهد کرد و نه در درازمدت منجر به امنیت کسی خواهد شد.

    این بیانیه تاکید کرد: «تنها راه‌حلی که از طریق مذاکره به دست آمده باشد می‌تواند امنیت و ثباتی را که مردم دو طرف به شدت خواهان آن هستند، بازگرداند. اکنون زمان اقدام فرا رسیده است.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۵

    رییس سی‌آی‌ای: ایران و اسرائیل دنبال جنگ تمام‌عیار نیستند اما خطر اشتباه محاسباتی بالاست

    ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در جریان یک کنفرانس، گفت جامعه اطلاعاتی ایالت متحده اعتقاد دارد نه اسرائیل و نه ایران به دنبال «درگیری تمام‌عیار» نیستند اما خطر اشتباه محاسباتی بسیار زیاد است.

    او افزود که اسرائیل «با دقت زیادی در حال ارزیابی» چگونگی پاسخ به شلیک حدود ۲۰۰ موشک بالستیک از سوی جمهوری اسلامی است اما هشدار داد که احتمال «سوء‌محاسبات» وجود دارد.

    برنز درباره «خطر بسیار واقعی» افزایش بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داد و گفت: «خاورمیانه جایی است که مسائل پیچیده همیشه در آن اتفاق می‌افتد.»

    او همچنین بیان کرد که اگرچه حمله جمهوری اسلامی برخی محدودیت‌های توانایی‌های نظامی ایران را آشکار کرد اما: «این به معنای آن نیست که این توانایی‌ها هنوز کاملا قدرتمند نیستند و بنابراین، نه تنها اسرائیل، بلکه ایالات متحده نیز باید آن‌ها را بسیار جدی بگیرد.»

    رییس سی‌آی‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت به نظر می‌رسد این برنامه سرعت گرفته اما نشانه‌ای مبنی بر این وجود ندارد که ایران تصمیم خود را برای تعلیق بخش تسلیحاتی، تغییر داده باشد.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۵

    اعزام لشکر چهارم اسرائیل به جنوب لبنان برای عملیات زمینی علیه حزب‌الله

    ارتش اسرائیل گفت شامگاه دوشنبه، لشکر چهارم خود را برای عملیات زمینی علیه حزب‌الله به جنوب لبنان اعزام کرد.

    ارتش اعلام کرد که لشکر ۱۴۶ ذخیره، دوشنبه‌شب عملیات زمینی خود را در بخش غربی جنوب لبنان آغاز کرده است.

    این اقدام باعث افزایش هزاران سرباز به عملیات‌های زمینی اسرائیل شده و اکنون تعداد سربازان مستقر در داخل لبنان احتمالا به بیش از ۱۵ هزار نفر رسیده است.

    عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان از سوی ارتش اسرائیل به عنوان «حملات محدود، موضعی و هدفمند» توصیف شده است که هدف آن تخریب زیرساخت‌های حزب‌الله در منطقه مرزی، به ویژه روستاهای همجوار اسرائیل، برای فراهم ‌کردن امکان بازگشت ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان است.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۵

    دو هزار شهروند ترکیه از طریق دریا لبنان را ترک می‌کنند

    وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد اتباعی که برای خروج از لبنان درخواست داده بودند، روز چهارشنبه ۱۸ مهر از طریق دریا تخلیه خواهند شد.

    حدود دو هزار نفر از شهروندان ترکیه‌ای خواهان ترک لبنان شده‌اند.

    دو کشتی نیروی دریایی ترکیه روز سه‌شنبه از بندری در استان مرسین در جنوب این کشور به مقصد بیروت حرکت خواهند کرد.

    روند تخلیه در صورت نیاز در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

    عباس عراقچی: حمله اسرائیل به تاسیسات زیربنایی ما، با پاسخ محکم‌تر مواجه می‌شود

    عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه گفت: «گذشت زمان، شکست اسرائیل بعد از طوقان‌الاقصی را بیشتر نشان خواهد داد.»

    او با اشاره به کشته شدن نیروهای حماس و حزب‌الله، گفت «مسیر مقاومت قربانیان زیادی را تقدیم کرده اما مسیرش ادامه خواهد» و افزود: «جریان مقاومت قائم به شخص نبوده و نیست.»

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین پیام سفرهایش به بیروت و دمشق را «کاملا مشخص» و «حمایت بی چون و چرا از مقاومت» توصیف کرد.

    عراقچی درباره حمله تلافی‌جویانه اسرائیل گفت: «به آن‌ها می‌گوییم اراده ما را آزمایش نکنند. واکنش به هر گونه خطایی پرقدرت خواهد بود و پاسخی متناسب و محکم ارائه خواهد شد.»

    او در ادامه افزود: «هر گونه حمله اسرائیل به تاسیسات زیربنایی جمهوری اسلامی، با پاسخ محکم‌تر مواجه خواهد شد.»

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    ارتش اسرائیل: سهيل حسين حسينی، رییس ستاد حزب‌الله را کشتیم

    ارتش اسرائیل اعلام کرد سهيل حسين حسينی، رییس ستاد حزب‌الله لبنان، با حمله‌ روز دوشنبه جنگنده‌های نیروی هوایی در بیروت کشته شده است.

    در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که او نقش تعیین‌کننده‌ای در انتقال تسلیحات بین حکومت ایران و حزب‌الله داشت و مسئول توزیع تسلیحات پیشرفته بین یگان‌های حزب‌الله و نظارت بر حمل‌ و تحویل این سلاح‌ها بود.

  • سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۷.۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰

    مروری بر تحولات منطقه در روز دوشنبه

    روز دوشنبه و هم‌زمان با نخستین سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس، درگیری‌ها و تبادل آتش میان اسرائیل با این گروه در غزه و نیز با حزب‌الله لبنان ادامه یافت.

    در این روز، رهبران سیاسی جهان با ارسال پیام‌هایی، حمله هفتم اکتبر را محکوم کردند و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر گروگان‌های در بند حماس شدند.

    وزارت خزانه‌داری آمریکا در سالگرد حمله حماس به اسرائیل، تحریم‌های جدیدی را علیه حامیان مالی، خیریه‌ها و شرکت‌های مرتبط با این گروه وضع کرد.

    گمانه‌زنی‌ها درباره بی‌خبری از وضعیت اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز ادامه داشت و وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل به نقل از منابع نظامی گزارش داد او، هدف حمله اخیر اسرائیل به ضاحیه بیروت نبوده است.

    معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران هم گفت حال قاآنی خوب است و نیازی به صدور بیانیه رسمی درباره سلامتی‌ او نیست.

    روز دوشنبه خبرهایی هم درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران منتشر شد.

    نیویورک‌ تایمز در گزارشی نوشت آسیب رساندن به تاسیسات نفتی می‌تواند اقتصاد شکننده ایران را تضعیف و بازارهای جهانی نفت را یک ماه پیش از انتخابات آمریکا مختل کند.

    مشروح رویدادهای روز دوشنبه ۱۷ مهر را درباره درگیری‌ها و تنش‌های منطقه‌ای در این‌جا بخوانید.

ویدیوهای مرتبط