تهدید و بازداشت شهروندان به دلیل اظهار نظر درباره سقوط بالگرد رئیسی

خلاصه

  • بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینتنرنشنال، تعدادی از دانشجویانی که در رسانه‌های اجتماعی نسبت به مرگ رئیسی ابراز خوشحالی کرده یا جوک‌ها را بازنشر کرده‌اند به کمیته انضباطی احضار شده‌اند
  • جسد ابراهیم رئیسی عصر روز پنج‌شنبه سوم خرداد پس از «طواف»، در دارالسلام حرم امام هشتم شیعیان دفن شد
  • صبح روز پنج‌شنبه مراسم نهایی تشییع و خاکسپاری محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و کادر پروازی بالگرد حامل رئیسی برگزار شد
  • بشار اسد، رییس دولت سوريه، ابراهیم رئیسی را از نظر تاثیرگذاری در این کشور با قاسم سلیمانی مقایسه کرد و گفت برای تسلیت‌گویی به ایران سفر خواهد کرد
  • ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد خلبان بالگرد رئیسی یک و نیم دقیقه پیش از وقوع حادثه با کادر پرواز دو بالگرد دیگر ارتباط برقرار کرد
  • بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، یک شهروند به دلیل بیان برخی شبهات در خصوص سقوط بالگرد رئیسی بازداشت و محتویات صفحه اینستاگرام او پاک شده است
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳

    شیرین عبادی: سازمان ملل با برگزاری مجلس یادبود برای رئیسی نهادهای خود را به مسخره نگیرد

    با وجود انتقادها از پیام‌های تسلیت مقام‌های برخی کشورها برای مرگ ابراهیم رئیسی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌خواهد روز ۱۰ خرداد مجلس یادبودی برای او برگزار کند. شیرین عبادی، حقوقدان و برنده نوبل صلح از سازمان ملل خواست این جلسه را لغو کند و نهادهای زیردست خود را به مسخره نگیرد.

    بر اساس جدول اعلام شده برنامه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل، قرار است در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی این سازمان، مجلس یادبودی برای رئیسی در روز ۱۰ خرداد برگزار شود.

    عبادی در اینستاگرام خود به این خبر واکنش نشان داد و در مطلبی با عنوان «برگزاری یادبود برای قصاب تهران در سازمان ملل متحد؟!» نوشت برگزاری این مراسم در حالی است که هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل اخیرا خشونت‌های اعمال شده به دست جمهوری اسلامی را در سطح «جنایت علیه بشریت» برشمرده و گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل سال‌هاست در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ایران اطلاع‌رسانی می‌کند.

    ادامه این مطلب را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۷

    میرسلیم: رئیسی صندوقی از اسرار نظام را با خود برد تا آبروی کسانی نرود

    مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیسی از میان ما رفت و با اخلاق خدایی‌اش صندوقی از اسرار نظام را با خود برد تا آبروی کسانی که اراده اصلاح خود کرده‌اند، نرود و بتوانند در این فرصت باقیمانده از عمر خود، برای اعتلای کشور مفید واقع شوند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵

    مرگ رئیسی و یک انتخابات دیگر در ایران

    سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رییس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی و چهره محوری در اردوگاه اصول‌گرایان تندرو، آشفتگی سیاسی در پی داشته است.

    با مرگ رئیسی، جریان محافظه‌کار حاکم با چالش بزرگی در انتخاب جانشین مناسب برای او در مقام رییس‌جمهوری و حتی انتخاب رهبر بعدی مواجه‌ است.

    بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری جدید باید ظرف ۵۰ روز از زمان فوت رییس‌جمهوری مستقر، برگزار شود.

    نامزدهای ریاست جمهوری از ۱۰ تا ۱۴ خرداد مجاز به ثبت‌نام هستند و صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان بررسی خواهد‌ شد.

    نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که برای دهه‌ها، رهبران جمهوری اسلامی می‌توانستند به مشارکت بالای رای‌دهندگان در انتخابات خود به عنوان مدرکی بر مشروعیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی اشاره کنند اما از آنجا که مشارکت رای‌دهندگان در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، انتخاباتی که اکنون حاکمیت پس از مرگ رئیسی مجبور به برگزاری آن است، تشکیلات سیاسی را با چالش بزرگی روبه‌رو خواهد‌ کرد.

    این نشریه نوشت که اکنون علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، دو انتخاب پیش روی خود دارد: «یکی انتخابات آزاد و رقابتی که می‌تواند به پیروزی نیروهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب منجر شود که این گزینه مغایر با خواست رهبری است. دیگری محدود کردن گزینه‌های نامزدی به چهره‌های وفادار به نظام که موجب کاهش بیشتر مشارکت مردمی و [ادامه] زیر سوال رفتن مشروعیت حکومت خواهد‌ شد.»

    میزان مشارکت رای‌دهندگان ایرانی در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته‌ است. در انتخابات اخیر مجلس، میزان مشارکت به کمتر از ۴۱ درصد رسید. حتی در تهران، پایتخت کشور، تنها هشت درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند که این ارقام پایین، نشان‌دهنده بیگانگی روزافزون مردم با حکومت است.

    صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس، به نیویورک تایمز گفت: «این فاصله و جدایی بین دولت و جامعه، مشکل بزرگی برای رژیم است. آن‌ها می‌خواهند وحدت محافظه‌کاران را حفظ کنند اما پر کردن جای خالی رئیسی دشوار خواهد‌بود.»

    رئیسی، روحانی سرسختی بود که سابقه درخشانی در سرکوب مخالفان داشت. اکنون و پس از مرگ ناگهانی او، اردوگاه محافظه‌کاران باید برای پر کردن این خلاء، تصمیم سختی بگیرد.

    ادامه این گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۹

    فرمانده سپاه پاسداران: رییس‌جمهوری ما یک شخصیت الهی و آسمانی بود

    حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه «کشته‌شدگان سانحه بالگرد انسان‌هایی اهل عبادت بودند»، گفت: «رییس‌جمهوری ما یک شخصیت الهی و آسمانی و معیار یک رییس‌جمهوری کامل بود که در شبانه‌روز، مدت محدودی استراحت داشت.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۶

    علیرضابیگی: معلوم نیست چرا رئیسی را به‌جای هواپیما، سوار بالگرد کردند؟

    احمد علیرضابیگی، استاندار سابق آذربایجان‌ شرقی و نماینده‌ای که برای دور جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شد، در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران به بررسی ابهامات مرتبط با سقوط بالگرد رئیسی و همراهانش پرداخت.

    او گفت: «برایم مبهم است که چرا فاصله میان تبریز تا سد قیز قلعه‌سی را که فاصله کمی دارند، با هلی‌کوپتر طی کردند؟ چرا پرواز در فرودگاه پارس‌آباد فرود نیامد که با محل برگزاری مراسم فاصله ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای دارد؟»

    علیرضابیگی ادامه داد: «فرودگاه پارس‌آباد از نظر عملیاتی فعال است اما نمی‌دانم چرا تصمیم گرفتند این فاصله را با بالگرد طی کنند؛ آن هم در شرایطی که وضعیت آب و هوایی نارنجی اعلام شده است و اصلا استفاده از بالگرد به صرفه نیست.»

    روز پنج‌شنبه روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود با عنوان «ضعف‌های ادامه‌دار» به ابهامات سانحه سقوط بالگرد رئیسی و همراهانش پرداخت و نوشت احتمال حضور اضافه بر ظرفیت سرنشینان بالگرد و استفاده از مسیر کوهستانی به‌جای حرکت بر فراز جاده اصلی در این ماجرا وجود دارد.

    در بخشی از این سرمقاله تاکید شد: «هیچ توضیحی داده نمی‌شود که چرا گفتند وضع آب‌وهوا برای پرواز خوب بوده؟ یا چرا این سفر هوایی مطابق معمول از پارس‌آباد مغان انجام نشده است که نیازی به این مسیر اضافه با بالگرد نباشد؟»

    روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز در همین روز به بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وجود «توطئه خارجی» در سقوط بالگرد و مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش پرداخت.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۳

    ایران‌وایر: امنیتی‌ها به علم‌الهدی اجازه برگزاری جلسه درس خارج فقه را ندادند

    سایت ایران وایر در گزارشی اختصاصی خبر داد نیروهای امنیتی روز دوم خرداد اجازه برگزاری جلسه درس خارج فقه را به احمد علم‌الهدی، پدر همسر ابراهیم رئیسی و امام جمعه مشهد ندادند.

    بر اساس این گزارش، نهادهای امنیتی به علم‌الهدی گفته‌اند که باید از «وخامت حال» به‌عنوان دلیل لغو کلاس خارج فقهش یاد شود.

    یک منبع مطلع به این رسانه گفته است نهادهای امنیتی «خانواده رئیسی را هم در چند مورد وادار به سکوت کرده‌اند».

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۵

    فکت‌نامه: تعداد شرکت‌کنندگان در تشییع رئیسی در مشهد بین ۴۸۶ تا ۹۶۷ هزار نفر بود

    فکت‌نامه ادعای شهردار مشهد درباره حضور «دست‌کم سه میلیون نفر» در این شهر برای تشییع ابراهیم رئیسی را «نادرست» خواند و تاکید کرد: «می‌توان با اطمینان گفت این عدد اختلاف بسیار زیادی با واقعیت دارد.»

    بر اساس این درستی‌سنجی، سه میلیون نفر معادل بیش از ۸۰ درصد کل جمعیت مشهد شامل همه گروه‌های سنی از نوزاد تا افراد مسن است.

    کل ظرفیت جمعیتی تمام مسیر در نظر گرفته شده برای مراسم تشییع رئیسی، با فرض تراکم دو نفر در متر مربع در نقاط کانونی و یک نفر در در نقاط حاشیه‌ای، در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۴۸۶ تا ۹۶۷ هزار نفر است.

    به گفته فکت‌نامه، این عدد با در نظر گرفتن تمام مسیرهای اعلام شده، شامل، سواره‌رو، پیاده‌رو، تاسیسات شهری، فضای سبز و تمام محوطه باز و ساختمان‌های حرم امام هشتم شیعیان محاسبه شده است.

    محمدرضا قلندر شریف‌، شهردار مشهد روز سوم خرداد به ایرنا گفت «تاکنون دست‌کم سه میلیون نفر» در آیین تشییع رئیسی شرکت دارند و به همین دلیل حرکت خودرو حامل اجساد به کندی انجام می‌شود.

    جنازه ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه سوم خرداد در حرم امام هشتم شیعیان دفن شد.

    تصاویر منتشر شده در گزارش درستی‌سنجی فکت‌نامه
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۹

    احضار دانشجویان به کمیته انضباطی به دلیل ابراز خوشحالی از مرگ رئیسی

    بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، تعدادی از دانشجویانی که در رسانه‌های اجتماعی نسبت به مرگ رئیسی ابراز خوشحالی کرده یا جوک‌ها را بازنشر داده‌اند به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

    برای شماری دیگر از این دانشجویان پیامکی مبنی بر رعایت نکردن موازین دانشگاه ارسال شده است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۰

    تشییع استاندار آذربایجان‌شرقی و سر تیم محافظان رئیسی در روز جمعه

    سلسله مراسم حکومتی تشییع کشته‌شدگان بالگرد حامل رئیسی، چهارم خرداد و یک روز پس از دفن او نیز ادامه یافت.

    روز جمعه مراسم تشییع مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی و مهدی موسوی رییس تیم حفاظت ابراهیم رئیسی به ترتیب در مراغه و شهر ری برگزار شد.

    روز پنج‌شنبه سوم خرداد جنازه رئیسی پس از پنج دور تشییع در شهرهای تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد، در حرم امام هشتم شیعیان دفن شد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۵

    رسانه‌های ایران: سازمان ملل برای رئیسی مجلس یادبود برگزار می‌کند

    رسانه‌های ایران خبر دادند مجمع عمومی سازمان ملل هفته آینده مراسم یادبودی برای ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان برگزار می‌کند.

    این رسانه‌ها به نقل از دنیس فرانسیس، رییس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل نوشتند که این جلسه روز ۳۰ می برابر با پنج‌شنبه ۱۰ خرداد برگزار خواهد شد.

    ساعاتی پیش خبری درباره حضور دنیس فرانسیس در نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک، برای تسلیت‌گویی مرگ رئیسی و همراهانش منتشر شد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۷

    نامزدهای انتخابات زودهنگام پس از کشته شدن رئیسی: از فتاح تا آذری‌ جهرمی

    پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی، حالا گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در تیر ماه ۱۴۰۳ داغ شده است. محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران گفته وقتی نامزد مطلوبی وجود نداشته باشد، رقابت کردن بی معناست و اصول‌گرایان درگیر جنگ قدرت هستند.

    نامزدهای بالقوه این انتخابات زودهنگام چه کسانی هستند؟

    گزارش ایران‌اینترنشنال درباره این نامزدها را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۴

    تحلیل

    عکس «نود» زنان در شادی مرگ رئیسی؛ بازپس‌گیری بدن‌های سرکوب‌شده

    انبوه بدن‌ها با انبوه مطالبات و نیازها در نظام سلطه‌ تبعیض و سرکوب زیر سایه حکومت، مجال «بودن» پیدا نکرده‌اند؛ پس چرا نباید از بدن‌ها حرف بزنیم؟ و چرا زنان نمی‌توانند پیش‌قراولان تظاهرات بدن‌های ستمدیده باشند؟

    آزاده آزاد، محقق فمینیست ایرانی در کتاب «پدریت غاصب» توضیح می‌دهد که از نظر تاریخی مردان چگونه با تصاحب «لحظه شکل گرفتن نطفه»، خود را مالک فرزند و در نتیجه مالک تن زن اعلام کردند.

    این مالکیت و تصاحب تاریخی بدن زن به مرور شکل‌های مختلف به خود گرفته است؛ ممنوعیت سقط جنین، ازدواج و بارداری اجباری، خشونت‌های ناموسی، تجاوز و آزار جنسی، حجاب اجباری و حتی اجباری بودن برداشتن حجاب، و موارد دیگر که گویای این هستند: بدن زنان همواره محل تاخت و تاز و سلطه پدر/مردسالاری بوده است.

    از سوی دیگر، نظام‌های سلطه بدن‌ها را می‌شکنند تا آن‌ها را بر اساس معیارها و ارزش‌هایی که می‌پسندند شکل دهند، خواه بدن زنان باشد، خواه بدن معلولان و سایر بدن‌هایی که از نظر نظام‌های سلطه «کامل» نیستند. نظام سلطه‌ مردسالاری بیشترین ضدیت را با بدن‌هایی دارد که از مردانگی تهی هستند: بدن زنان و جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو. اما حتی کودکان و افراد دارای معلولیت هم در نظام‌های سلطه بدن‌هایی تحت‌ستم هستند؛ عناصری از جامعه که به عنوان «دیگری» شناخته می‌شوند، به عنوان «آن‌ها» در برابر «ما» ی یکدستی که با معیارهای نظام حاکم بیشتر انطباق دارد.

    متن کامل این تحلیل را در این‌جا ببینید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۸

    شبکه جهانی «زن، زندگی، آزادی»: قاتلان فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم

    شبکه جهانی «زن، زندگی، آزادی» در بیانیه‌ای با اشاره به شادمانی مردم ایران از مرگ ابراهیم رئیسی تاکید کرد راه رسیدن به عدالت و آزادی برای ایران ادامه دارد و گفت: «ما قاتلان فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۰

    رییس مجمع عمومی سازمان ملل برای تسلیت مرگ رئیسی به محل نمایندگی جمهوری اسلامی رفت

    دنیس فرانسیس، رییس مجمع عمومی سازمان ملل، با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک، مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴.۰۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۴

    تلویزیون جمهوری اسلامی با خانواده تکنسین بالگرد رئیسی و از اقوام پویا بختیاری مصاحبه کرد

    تلویزیون جمهوری اسلامی پنج‌شنبه سوم خرداد در برنامه‌ای با اجرای علی رضوانی، بازجو-خبرنگار، با خانواده بهروز قدیمی، مسئول فنی هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، مصاحبه کرد.

    همسر بهروز قدیمی در ابتدای مصاحبه گفت که او و همسرش اهل ابهر هستند و در بخشی دیگر از مصاحبه نیز گفت از اینکه خامنه‌ای بر پیکر شوهرش نماز خوانده «احساس غرور» می‌کند.

    مهرداد بختیاری و صبا بختیاری، عمو و عمه پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، سه‌شنبه اول خرداد با انتشار پست‌های جداگانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که بهروز قدیمی پسر عمه آنها بوده است. آنها توضیح بیشتری ندادند و نوشتند: «یاد و نامش گرامی، روحش شاد.»

    پیش‌تر و در روز سه‌شنبه اول خرداد، محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، خواستار بررسی سقوط بالگرد حامل رئیسی شد و گفت: «گزارش و صحبت‌هایی شده که ممکن است این حادثه صرفا سانحه به خاطر آب و هوا نباشد و مسائل دیگری در کار باشد. دستگاه‌های امنیتی با دقت بررسی کنند.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۲

    زندانی پیشین استرالیایی در ایران: غرب باز نشان داد که با جمهوری اسلامی همدلی می‌کند

    کایلی مور گیلبرت، زندانی پیشین استرالیایی در ایران، در مطلبی در روزنامه «ایج» استرالیا، ضمن اعتراض به پیام‌های تسلیت کشورهای غربی برای مرگ ابراهیم رئیسی نوشت: دولت‌های غربی همانطور که در جنبش «زن، زندگی، آزادی» به جز اظهارنظر در توییتر، از مردم ایران حمایتی نکردند، دوباره به مردمی که حاضرند برای رسیدن به ایرانی آزاد و دموکراتیک جان خودشان را فدا کنند این پیام را دادند که با رژیم ایران همدردی می‌کنند.

    گیلبرت افزود: از آنجا که رئیسی بیش از چهار دهه مسئول نقض وحشت‌آور حقوق بشر علیه مردمانی بود که برخی از آنها شهروندان استرالیا بودند، «ما نیز باید در حال پخش شیرینی باشیم.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۴

    ادامه بازداشت شهروندان به دلیل اظهار نظر درباره سقوط بالگرد رئیسی

    بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، یک شهروند به نام ارسلان نیک، به دلیل بیان برخی شبهات در خصوص سقوط بالگرد رئیسی بازداشت و محتویات صفحه اینستاگرام او پاک شده است.

    خبرگزاری هرانا هم خبر داد شهروند دیگری به نام علی ریحانی کجوار، در پی انتشار مطالبی درباره سانحه هوایی برای رئیسی بازداشت و به زندان تبریز منتقل شده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰

    ستاد کل نیروهای مسلح: مورد مشکوکی در مکالمات برج مراقبت با بالگرد رئیسی مشاهده نشد

    ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نخستین گزارش خود را در خصوص سانحه هوایی برای ابراهیم رئیسی و همراهانش منتشر کرد.

    در این گزارش آمده است: «آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی‌مانده بالگرد سانحه‌دیده مشاهده نگردیده است. بالگرد سانحه‌دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش‌سوزی شده است.»

    بر اساس این گزارش، خلبان بالگرد رئیسی یک و نیم دقیقه پیش از وقوع حادثه با کادر پرواز دو بالگرد دیگر ارتباط برقرار کرد.

    ستاد کل نیروهای مسلح افزود «مورد مشکوکی» در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی بالگرد رئیسی مشاهده نشده است.

    به گفته این ستاد، «بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین‌شده پروازی خارج نگردیده است.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۰

    محسن رضایی: آمریکا در سانحه سقوط بالگرد رئیسی مقصر است

    محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران، ایالات متحده را مقصر سانحه مرگبار سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهانش دانست.

    رضایی در مصاحبه با شبکه خبری راشا تودی گفت: «آمریکا از دو جهت در وقوع این حادثه مقصر است. اول این‌که آمریکا از قبل از انقلاب تعهداتی درباره سیستم‌ها و تجهیزات هوایی ایران داشته است که به آن‌ها عمل نکردند؛ از طرف دیگر، تحریم‌های آمریکا سامانه‌ها و تجهیزات هوایی غیرنظامی ایران را نیز هدف قرار دادند.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰

    نماینده مجلس: تیمی از ستاد کل نیروهای مسلح مامور بررسی سقوط بالگرد رئیسی شده

    اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم اعلام کرد «تیمی از ستاد کل نیروهای مسلح» مامور بررسی سانحه هوایی برای ابراهیم رئیسی و هیات همراه او شده است.

    کوثری افزود: «تمام مسائل از جمله روایت سرنشینان و خلبانان دو بالگرد دیگر، افراد حاضر در میدان، وسایل الکترونیکی و... در گزارش آورده می‌شود.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۰

    سپاه یک نفر را به دلیل «شایعه‌پراکنی» درباره سقوط بالگرد رئیسی بازداشت کرد

    خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد یک نفر به دلیل آن‌چه این رسانه «شایعه‌پراکنی و انتشار مطالب کذب» درباره حادثه سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی خواند، بازداشت شده است.

    سازمان اطلاعات سپاه پس از بازداشت این فرد، او را در اختیار مقام قضایی قرار داده است.

    به گزارش فارس، فرد بازداشت شده با انتشار کلیپی در فضای مجازی گفته بود: «دُم هواپیمای رییس جمهور با دُم هواپیمایی که در تصاویر قطعات بازمانده از سانحه منتشر شده، متفاوت است.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱

    یک دقیقه سکوت در مجمع عمومی سازمان ملل برای مرگ رئیسی

    جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز پنج‌شنبه سوم خرداد با یک دقیقه سکوت به مناسبت کشته شدن ابراهیم رئیسی همراه بود.

    اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز در جلسه روز یکم خرداد خود، به همین مناسبت یک دقیقه سکوت کرده بودند.

    این اقدام و همچنین تسلیت‌گویی برخی کشورها به جمهوری اسلامی، با انتقادات فراوانی از سوی مردم ایران، خانواده‌های دادخواه و فعالان سیاسی و مدنی روبه‌رو شده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱

    تحلیل

    امید معماریان، تحلیل‌گر: جمهوری اسلامی می‌کوشد اقلیت حامی خود را «مردم» معرفی کند

    امید معماریان، تحلیل‌گر سیاسی و روزنامه‌نگار در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت جمهوری اسلامی، مردم ایران و جامعه جهانی می‌دانند ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری انتصابی و یک جنایت‌کار بود.

    او افزود شکافی بزرگیمیان اکثریت مردم ایران و اقلیت طرفدار حکومت به وجود آمده است و رسانه‌های حکومتی در تلاشند تا گروه دوم را که در مراسمی مانند تشییع جنازه رئیسی حضور می‌یابند، به عنوان «مردم» معرفی کنند.

    او شرکت نکردن سه رییس‌جمهور پیشین در مراسم تشییع رئیسی را نشانه تنگ‌تر شدن حلقه قدرت در جمهوری اسلامی دانست.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۷

    جنازه ابراهیم رئیسی در حرم امام هشتم شیعیان دفن شد

    جسد ابراهیم رئیسی عصر روز پنج‌شنبه سوم خرداد پس از «طواف» در دارالسلام حرم امام هشتم شیعیان دفن شد.

    سلسله مراسم حکومتی تشییع او شامل پنج مرحله در شهرهای تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۰

    انتشار تصویری از محافظ ابراهیم رئیسی در مشهد

    شماری از رسانه‌های حکومتی در ایران مانند خبرگزاری فارس تصویری را از جواد مهرابی، محافظ رئیسی منتشر کردند و نوشتند که او برای فراهم کردن مقدمات تدفین رئیسی در مشهد حضور دارد.

    فارس در ادامه نوشت که با وجود تکذیب جان باختن این محافظ «اما دوباره عده‌ای از رسانه‌ها عدم انتشار تصویری از او را به شایعات دیگر ارتباط دادند».

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۵

    معاون فرمانده ارتش: خلبانان بالگرد رئیسی برای ماموریت ویژه انتخاب می‌شدند

    حبیب‌الله سیاری، معاون فرمانده ارتش جمهوری اسلامی درباره کادر پرواز بالگرد رئیسی گفت که خلبانان و مسئول فنی آن از بهترین خلبانان آشیانه ارتش بوده‌اند.

    او افزود هرکسی برای بالگرد رییس‌جمهور انتخاب نمی‌شود و مهارت این افراد «آن قدر بالا بوده که برای ماموریت ویژه انتخاب شده بودند».

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۶

    رهبر انصارالله یمن: جمهوری اسلامی بی‌توجه به فشار آمریکا از حوثی‌ها حمایت کرد

    عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر گروه انصارالله یمن در مراسم تشییع و تدفین ابراهیم رئیسی در مشهد گفت موضع جمهوری اسلامی در قبال حمایت از فلسطین طی این سال‌ها ثابت مانده و تغییری نکرده است.

    او ایران را تنها کشوری خواند که «در برابر دولت یمن موضع رسمی گرفته» و با حوثی‌ها اعلام هم‌بستگی کرده است.

    حوثی ادامه داد: «بعضی از رهبران کشورهای عربی به خاطر ترس از آمریکا موضع رسمی ندارند با لحنی نرم صحبت می‌کنند اما رئیسی این‌طور نبود و مواضع رسمی جمهوری اسلامی را با شجاعت بیان می‌کرد.»

    رهبر گروه انصارالله یمن گفت خلاف مقامات کشورهای عربی، ابراهیم رئیسی در حمایت از حوثی‌ها «موضع روشن و قوی داشت و از فشار آمریکا و استکبار نمی‌ترسید».

    شبه‌نظامیان حوثی وابسته به جمهوری اسلامی هستند که در سال‌های اخیر کنترل اکثر مناطق پرجمعیت یمن را در یک جنگ داخلی به دست گرفته‌اند.

    جمهوری اسلامی بارها مدعی شده که از حوثی‌ها حمایت تسلیحاتی نمی‌کند.

    حوثی‌های یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها علیه کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ حملاتی انجام داده‌اند و حمل‌ونقل دریایی در این منطقه را تهدید کرده‌اند.

    دی سال گذشته و در پی این حملات، دولت یمن گفت حوثی‌ها مسئول کشاندن کشور به عرصه جنگ‌اند و منافع مردم یمن را برای اجرای دستورات جمهوری اسلامی هزینه می‌کنند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۳

    حضور معاون حسن نصرالله در مشهد برای تدفین رئیسی

    رسانه‌های ایران با انتشار عکسی، از حضور نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در حرم امام هشتم شیعیان خبر دادند.

    معاون حسن نصرالله برای شرکت در تشییع و تدفین ابراهیم رئیسی به مشهد رفته است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۰

    سخنگوی دولت: باید بررسی شود که چرا بالگرد حامل رئیسی داخل ابر یا مه رفت

    علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با صداوسیما، توضیحاتی درباره سقوط بالگرد رئیسی ارائه داد و گفت: «ما ساعت ۱۴:۳۰ متوجه سقوط بالگرد شدیم.»

    او ادامه داد: «ما هم‌زمان با مردم متوجه نتیجه حادثه شدیم و موضوع محرمانه‌ای وجود نداشت.»

    بهادری جهرمی با اشاره به اینکه محمد مخبر «به‌سرعت تیمی را برای پیگیری مامور کرد»، گفت: «به اعضای دولت چیزی نگفتیم و جلسه دولت تشکیل دادیم چون نظم کاری برای رئیسی مهم بود. انتهای جلسه به اعضای دولت اعلام کردند و جلسه بحران تشکیل شد.»

    سخنگوی دولت رئیسی گفت شرایط آب‌وهوایی موقع پرواز بد نبوده و مجوز داده شده بود.

    او در ادامه اضافه کرد: «باید بررسی شود که چرا بالگرد بالا نرفته و داخل ابر یا مه رفته است.»

    سرمقاله سوم خرداد روزنامه هم‌میهن به انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست و ابهام‌آمیز حکومت در ماجرای سقوط بالگرد پرداخت.

    این روزنامه به خبر سایت هواشناسی و سخنان مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس اشاره کرد که درباره هوای نامناسب برای پرواز با بالگرد «هشدار نارنجی» داده شده بود.

    روزنامه جمهوری اسلامی نیز در مطلبی تحلیلی به بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره دست داشتن «توطئه خارجی» از جمله از سوی اسرائیل در سقوط بالگرد و مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش پرداخت.

    این روزنامه نوشت اینکه از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز فقط بالگرد حامل رئیسی دچار حادثه شد، می‌تواند ارتباطش با عوامل جوی را منتفی و احتمال توطئه را تقویت کند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۱

    متصدی یک رستوران به دلیل «توهین به مرگ رئیسی» بازداشت و محل کسبش پلمب شد

    خبرگزاری برنا گزارش داد که متصدی یک رستوران در شهرستان کهک استان قم به اتهام «انتشار اخبار کذب و محتوای توهین‌آمیز» درباره مرگ رئیسی و همراهانش در سقوط بالگرد بازداشت شد.

    رستوران این شهروند نیز پلمب شده است.

    برنا نوشت این فرد موجب «آزرده خاطر» شدن خانواده کشته‌های بالگرد شد.

    پیش‌تر دادستانی کل کشور کاربران رسانه‌های اجتماعی را تهدید کرد در صورت اقدام به «توهین» یا «مخدوش ساختن امنیت روانی جامعه و تشویش اذهان عمومی» در پی مرگ رئیسی و همراهانش، با آنان به شکل «سریع، موثر و بازدارنده» برخورد می‌شود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۲

    حضور رهبر جریان حکمت ملی عراق در مشهد برای تدفین رئیسی

    نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی با انتشار عکسی از حضور عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و رییس اسبق مجلس اعلای اسلامی این کشور در حرم امام هشتم شیعیان خبر داد.

    بر اساس این گزارش،‌ عمار حکیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی به مشهد رفته است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۲

    سرپرست وزارت امور خارجه: حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت ادامه می‌یابد

    علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، به شبکه خبری الجزیره گفت حمایت جمهوری اسلامی از «گروه‌های مقاومت» ادامه پیدا خواهد کرد چرا که این بخشی از راهبرد تهران است.

    باقری در ادامه گفت جمهوری اسلامی سیاست‌هایش را در قبال کشورهای همسایه پی می‌گیرد: «برای متنوع کردن زمینه‌های همکاری با این کشورها گفت‌وگو می‌کنیم.»

    در حاشیه تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش، روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با حضور جمعی از نمایندگان شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی که حکومت از آنان با عنوان «گروه‌های مقاومت» نام می‌برد، در تهران برگزار شد.

    نقش «جبهه مقاومت» و ضرورت مشارکت همه گروه‌ها و جبهه‌های مقاومت منطقه در تلاش برای «پیروزی کامل فلسطین» از مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶

    هم‌زمانی پیش‌‌بینی یک طالع‌بین تُرک با مرگ رئیسی، توجه کاربران ایرانی را جلب کرد

    شماری از کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی هم‌زمانی پیش‌بینی یک طالع‌بین ترکیه را با سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و مرگ او و همراهانش جالب توجه توصیف کردند.

    برخی نیز از او خواستند پیش‌بینی کند جمهوری اسلامی چه زمانی سقوط خواهد کرد؟

    این طالع‌بین که خود را «ستاره‌شناس» معرفی می‌کند، ایلایدا آشکین (ilayda aşkin) نام داد.

    او در تاریخ ۱۲ آوریل (برابر با ۲۴ فروردین) در ایکس نوشت: «برای ایران پس از ۲۹ آوریل مخصوصا حوالی ۱۹ می، پرده‌ها کنار خواهد رفت. دستور کار اصلی برای آن زمان است.»

    نوزدهم ماه می برابر با ۳۰ اردیبهشت، هم‌زمان است با اعلام خبر سقوط بالگرد رئیسی.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰

    روایت خبرنگار آلمانی از جو پر تنش تهران در روز تشییع رئیسی و شادی شهروندان

    کاترینا ویلینگر، خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان که شماری از حامیان حکومت هنگام پوشش خبری مراسم تشییع رئیسی به هتل محل اقامتش حمله کردند، در گزارشی جو تهران را در روزهای گذشته «بسیار عجیب» توصیف کرد.

    او در گزارش زنده تلویزیونی خود از تهران گفت: «ما در روزهای گذشته در محله‌های مختلف تهران بودیم و فضای شهر بین عزاداری و نوعی شادی یا دل‌خنک شدگی متغیر بود.»

    به گفته این خبرنگار آلمانی، شهروندانی که هیچ نقطه اشتراکی با سیستم ندارند و با جمهوری اسلامی مخالف‌اند از مرگ رئیسی اظهار شادمانی کرده‌اند و حضوری هم در مراسم تشییع جنازه نداشته‌اند.

    ویلینگر در تشریح مراسم تشییع روز چهارشنبه در تهران گفت از صبح زود تعداد زیادی اتوبوس، افرادی از وابستگان حکومت را به مراسم آوردند که می‌خواستند هر طور شده در مراسم نماز به امامت خامنه‌ای شرکت کنند: «این جماعت اتوبوسی عکس‌های رئیسی را در دست داشتند و می‌گفتند از مرگش ناراحت هستند.»

    او جو پایتخت تهران را در روز تشییع به ویژه برای خبرنگاران خارجی «بسیار تنش‌آلود» توصیف کرد و گفت: «مدام ما را متهم می‌کردند که بی‌طرفانه و متوازن گزارش نمی‌دهیم و تصویر غلطی از جمهوری اسلامی ارائه می‌کنیم.»

    به گفته این خبرنگار آلمانی، چنین وهم و شبهه‌ای از سوی هواداران حکومت «نماد شکاف عمیقی است که در ایران وجود دارد و به وضوح قابل لمس است».

    در جریان مراسم تشییع اجساد ابراهیم رئیسی و همراهانش در تهران شماری از عزاداران او به تیم خبری شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) حمله کردند.

    در ویدیویی که برخی کاربران حکومتی در ایران منتشر کردند شماری از شهروندان دیده می‌شوند که در مقابل هتل اسپیناس شعار «مرگ بر آدم‌فروش خائن» سر می‌دهند.

    این کاربران نوشتند خبرنگاران آلمانی از خیابان‌های خالی از جمعیت فیلم‌برداری کرده و قصد داشتند بگویند جمعیت زیادی برای تشییع رئیسی نیامده است.

    ویلینگر در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چالش‌هایی که رییس دولت بعدی در ایران با آن مواجه است، بزرگ‌ترین مشکل را «اقتصاد» دانست.

    به گفته او، وقتی رئیسی به قدرت رسید گفت می‌خواهد با بحران اقتصادی مبارزه کند؛ بحرانی بسیار قدیمی که مدام بدتر می‌شود.

    خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان گفت تحریم‌های غرب در این زمینه موثر است اما مشکلات داخلی و خودساخته‌ای مانند فساد و اقتصاد غلط هم در مشکلات اقتصادی ایران نقش دارند.

    ویلینگر تاکید کرد رئیسی در سه سال از عمر دولت سیزدهم نتوانست به هیچ یک از وعده‌هایی که داده بود از جمله نجات طبقات پایین و متوسط جامعه از بحران اقتصادی عمل کند؛ طبقاتی که در گذشته «پایگاه مردمی رژیم» محسوب می‌شدند اما حالا این «پایگاه» در حال فروریختن و نابودی است.

    او با اشاره به برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری در روز هشتم تیر برای انتخاب جایگزین رئیسی، یادآوری کرد که این رویداد در ایران به هیچ وجه «انتخابات آزاد» نیست و نامزدهایش از فیلتر و گزینش شورای نگهبان شدیدا محافظه‌کار عبور می‌کنند.

    این خبرنگار آلمانی اضافه کرد: «به نظر من کشاندن مردم پای صندوق رای یا همان ایجاد مشارکت حداکثری، چالش بزرگی برای حکومت خواهد بود.»

    روز پنج‌شنبه یک خبرنگار خارجی که برای پوشش خبری مراسم تشییع رئیسی به تهران رفته است به خبرنگار ایران‌اینترنشنال در برلین گفت: «تیم خبری شبکه یک تلویزیون آلمان در حال فیلمبرداری از اتوبوس‌هایی بودند که عزاداران را به تهران منتقل کرده‌اند.»

    ‏به گفته این خبرنگار، هیچ مورد غیر‌عادی‌ای در این گزارش وجود نداشت و مشخص نیست چه روایتی برایشان تعریف شد که عصبانیت آنان را در پی داشت.

    ‏این خبرنگار یادآور شد با این‌ حال نیروهای امنیتی کارت‌های خبرنگاری صادر شده برای دیگران را چک کردند و آنان به کارشان ادامه دادند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

    جنازه حسین امیرعبداللهیان دفن شد

    با پایان مراسم تشییع حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، جسد او در داخل «حرم شاه عبدالعظیم حسنی» در شهر ری دفن شد.

    در مراسم خاکسپاری او، محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری حضور داشت.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰

    محل دفن رئیسی با طلای نفیس، سنگ مرمر و لوستر کریستالی احاطه شده است

    بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی، قرار است جسد ابراهیم رئیسی در «رواق دارالسلام حرم امام رضا» دفن شود.

    ایرنا در توصیف این محل نوشت که کف آن سنگ مرمر بوده و درِ آن با «طلای نفیس» ساخته شده است.

    بر این اساس، یکی از قدیمی‌ترین لوسترهای کریستالی با عمر ۲۰۰ ساله با ۱۴۴ شاخه، ارتفاع چهار متر و وزن حدود دو تن در این رواق نصب شده است.

    درباره قیمت قبر در این رواق اطلاعات دقیقی در سایت‌های رسمی منتشر نشده اما قیمت قبور در رواق‌های دیگر چند صد میلیون تومان و از جمله در رواق «حضرت زهرا»، تا نزدیک یک میلیارد تومان است.

    حامیان حکومت از ابراهیم رئیسی در مقام رییس‌جمهوری به‌عنوان «سید محرومان» یاد می‌کردند.

    سایت آستان قدس رضوی نوشت که رواق محل دفن او، مدفن افرادی از جمله هاشم نجف‌آبادی، جد مادری علی خامنه‌ای است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵

    هم‌میهن خطاب به حکومت: چرا درباره ابهامات سقوط بالگرد رئیسی توضیح نمی‌دهید؟

    روزنامه هم‌میهن در سرمقاله روز پنج‌شنبه سوم خرداد خود با عنوان «ضعف‌های ادامه‌دار» به انتقاد از عملکرد حکومت در «اطلاع‌رسانی نادرست و ابهام‌آمیز» و خودداری از «توضیح چرایی» سانحه سقوط بالگرد رئیسی و همراهانش پرداخت.

    این رسانه، گزارش مستقیم روزنامه‌نگاران ترکیه از محل سقوط و حضور نیروهای مردمی موتورسوار در محل حادثه پیش از نیروهای رسمی را از جمله این ابهامات خواند.

    احتمال حضور اضافه بر ظرفیت سرنشینان بالگرد و استفاده از مسیر کوهستانی به‌جای حرکت بر فراز جاده اصلی از دیگر احتمالاتی است که هم‌میهن در سرمقاله خود به آن‌ها پرداخت.

    هم‌میهن به سخنان غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر رئیسی درباره گفت‌وگوی تلفنی با محمدعلی آل‌هاشم تا چهار ساعت پس از سقوط اشاره کرد و آن را به معنی وجود سیگنال و ارتباط با دکل‌های مخابراتی دانست که می‌توانست به سهولت محل سقوط را روشن کند اما این اتفاق رخ نداد.

    نویسنده سرمقاله دسترسی آل‌هاشم به تلفن خلبان پس از چنان سقوطی را زیر سوال برد و احتمال سالم بودن تلفن و سیگنال داشتنش را «در حد صفر» خواند.

    در بخشی از این سرمقاله آمده است: «هیچ توضیحی داده نمی‌شود که چرا گفتند وضع آب‌وهوا برای پرواز خوب بوده؟ یا چرا این سفر هوایی مطابق معمول از پارس‌آباد مغان انجام نشده است که نیازی به این مسیر اضافه با بالگرد نباشد؟»

    هم‌میهن به خبر سایت هواشناسی و سخنان مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس اشاره کرد که درباره هوای نامناسب برای پرواز با بالگرد «هشدار نارنجی» داده شده بود.

    این روزنامه در انتها نوشت: «نکات و شایعات دیگری هم وجود دارد و تاخیر در پاسخگویی، موجب رسوب ابهامات در اذهان مردم شده است.»

    روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز به بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وجود «توطئه خارجی» در سقوط بالگرد و مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش پرداخت.

    این روزنامه روز پنج‌شنبه سوم خرداد در مطلبی تحلیلی نوشت هر چند در ابتدا تصور بر این بود که شرایط جوی باعث سقوط بالگرد شده اما: «اکنون تمام ذهن‌ها مشغول گمانه‌های پررنگ درباره "توطئه بودن حادثه" است.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۵

    سخنگوی دولت: رئیسی می‌گفت ما سرباز خامنه‌ای هستیم

    علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در گفت‌وگو با صداوسیما دلیل مشکلات اقتصادی را عمل نکردن به حرف علی خامنه‌ای درباره اقتصاد مقاومتی دانست.

    او گفت: «رئیسی با تمام وجود این موضوع را لمس می‌کرد و از این وضعیت می‌‌سوخت.»

    بهادری جهرمی در این گفت‌وگو اضافه کرد: «رئیسی می‌گفت ما سرباز رهبری هستیم و اینجا نشسته‌ایم که امانت‌داری و سربازی کنیم.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۲

    رسانه‌های داخلی: دختر قاسم سلیمانی انگشتر پدرش را برای دفن در کنار امیرعبداللهیان اهدا کرد

    ویدیویی منتشر شده از خاکسپاری حسین امیرعبداللهیان نشان می‌دهد دختر قاسم سلیمانی انگشتری را برای دفن در کنار او اهدا می‌کند.

    رسانه‌های داخلی از جمله تسنیم، فارس، مهر و ایسنا نوشتند که این انگشتر متعلق به قاسم سلیمانی بوده است.

    نرجس سلیمانی، فرزند قاسم سلیمانی و رییس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران اخیرا خواهان تغییر نام «بزرگراه شهید سلیمانی به نام شهید رئیسی» شده بود.

    مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت معبر دیگری به اسم رئیسی نام‌گذاری خواهد شد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۵

    روزنامه جمهوری اسلامی: احتمال «توطئه خارجی» در سقوط بالگرد رئیسی وجود دارد

    روزنامه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در مطلبی تحلیلی به بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وجود «توطئه خارجی» در سقوط بالگرد و مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش پرداخت.

    به گفته این رسانه، هر چند در ابتدا تصور بر این بود که شرایط جوی باعث سقوط بالگرد شده اما: «اکنون تمام ذهن‌ها مشغول گمانه‌های پررنگ درباره "توطئه بودن حادثه" است.»

    روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به محل حادثه در نزدیکی مرز ایران و جمهوری آذربایجان، نوشت استقرار امکانات «نظامی، اطلاعاتی و مخابراتی اسرائیل» در جدار مرزی جمهوری آذربایجان، احتمال دست داشتن اسرائیل را در سقوط بالگرد رئیسی پر‌رنگ می‌کند.

    در بخشی از این مطلب آمده است: «اینکه از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز فقط بالگرد حامل رئیسی دچار حادثه شد، می‌تواند ارتباطش با عوامل جوی را منتفی و احتمال توطئه را تقویت کند.»

    این گزارش با استناد به اظهار‌نظر بعضی متخصصان فنی که گفته بودند «ابتدا بالگرد در هوا منفجر شد و سپس سقوط کرد» نوشت: «در این فرض، ماجرا می‌تواند ناشی از مداخلات بیرونی یا درون بالگرد باشد.»

    جمهوری اسلامی فرض سوم را در زمینه احتمال وجود توطئه خارجی در سقوط بالگرد، ایجاد «اختلال و از کار افتادن تجهیزات راداری و ناوبری» آن خواند.

    در ادامه این فرض آمده است: «در این فرض هم احتمال توطئه وجود دارد و تمام این موارد را می‌توان ناشی از عوامل بیرونی دانست.»

    این مطلب در انتها بر «ضعف اساسی تدبیرکنندگان امور سفر رئیسی و بی‌توجهی‌شان به نکات ایمنی»، «ضعف ناوبری ایران» و همچنین «ضعف شدید در بخش تامین امنیت در برابر توطئه‌های خارجی» تاکید کرد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۳

    سفر اردوغان به ایران تکذیب شد

    حزب عدالت و توسعه ترکیه، سفر رجب طیب اردوغان را به ایران برای شرکت در مراسم تشییع جنازه رئیسی که پیش‌تر اعلام شده بود انجام می‌شود، تکذیب کرد.

    اعلام خبر سفر اردوغان به مشهد برای حضور در خاکسپاری رئیسی مورد توجه رسانه‌های ایران قرار گرفته بود.

    روز چهارشنبه مراسم یادبود رئیسی با حضور مقام‌های عالی‌رتبه شماری از کشورهای جهان در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۵

    رییس صداوسیما: مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را متفاوت از قبل برگزار می‌کنیم

    پیمان جبلی، رییس صداوسیما با اشاره به فرصت ۵۰ روزه پس از مرگ رئیسی برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید، گفت: «صداوسیما می‌تواند نقش موثری داشته باشد.»

    جبلی گفت صداوسیما تلاش می‌کند تا «کاری استثنایی» در این زمینه انجام دهد.

    او در ادامه گفت مناظره‌های ریاست‌جمهوری دور از «آسیب‌های مناظره‌های دوره‌های قبل» برگزار می‌شود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۱

    بی‌نظمی و ناهماهنگی رژه ارتش در مراسم تشییع آل‌هاشم

    ویدیوی منتشر شده از مراسم تشییع محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و عضو مجلس خبرگان رهبری، بی‌نظمی و ناهماهنگی رژه ارتش را در مراسم حمل تابوت او در تبریز نشان می‌دهد.

    مراسم تشییع او از صبح روز پنج‌شنبه در تبریز برگزار شد.

    قرار است جسد آل‌هاشم در «گلزار شهدای» این شهر دفن شود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۰

    بشار اسد: برای تسلیت مرگ رئیسی به ایران می‌آیم

    رسانه‌های ایران از تماس تلفنی بشار اسد، رییس دولت سوریه با محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری خبر دادند و به نقل از او نوشتند که «در اولین فرصت» برای تسلیت‌گویی مرگ ابراهیم رئیسی به تهران سفر خواهد کرد.

    اسد در این گفت‌وگو، ابراهیم رئیسی را از نظر «تاثیرگذاری در سوریه» با قاسم سلیمانی مقایسه کرد و گفت: «به همین دلیل در کشورمان عزای عمومی اعلام کردیم.»

    او یادآور شد: «محور مقاومت حمایت‌های همیشگی رئیسی را از یاد نخواهد برد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۸

    خبر فوری
    جسد ابراهیم رئیسی برای تشییع و دفن به مشهد رسید

    جسد ابراهیم رئیسی برای تشییع و دفن به شهر مشهد منتقل شد.

    صبح روز پنج‌شنبه جسد او در دور چهارم مراسم حکومتی تشییع به شهر بیرجند رفته بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۰

    جلسه گروه‌های موسوم به «مقاومت» در تهران برگزار شد

    در حاشیه تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش، روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با حضور جمعی از نمایندگان شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی که حکومت از آنان با عنوان «گروه‌های مقاومت» نام می‌برد، در تهران برگزار شد.

    در این جلسه اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس و حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران میزبان بودند.

    علاوه بر اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس که روز چهارشنبه برای تشییع رئیسی به تهران رفت، در این جلسه نمایندگانی از گروه‌های «جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های مقاومت عراق» شرکت داشتند.

    رسانه‌های ایران نوشتند آخرین تحولات منطقه و وضعیت سیاسی، اجتماعی و نظامی غزه در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

    بر اساس این گزارش، نقش «جبهه مقاومت» و ضرورت مشارکت همه گروه‌ها و جبهه‌های مقاومت منطقه در تلاش برای «پیروزی کامل فلسطین» از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰

    تشییع جنازه آل‌هاشم در تبریز

    مراسم تشییع جنازه محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده علی خامنه‌ای در استان آذربایجان شرقی، صبح روز پنج‌شنبه سوم خرداد در تبریز برگزار شد.

    قرار است جسد او در «گلزار شهدای تبریز» دفن شود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۵

    خامنه‌ای برای رئیسی مراسم بزرگداشت عمومی برگزار می‌کند

    رسانه‌های ایران خبر دادند علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار است روز شنبه پنج خرداد مراسم بزرگداشتی برای رئیسی و همراهانش برگزار کند.

    این مراسم از ساعت ۹:۳۰ صبح در حسینیه خمینی برگزار می‌شود.

    در اطلاعیه مربوط به مراسم آمده که «ورود عموم» برای شرکت در این مراسم آزاد است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۵

    باقری‌کنی: خون امیرعبداللهیان تضمین کرد وزارت امور خارجه، انقلابی است

    علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در مراسم تشییع حسین امیرعبداللهیان، او را «امیر دپیلماسی» و «بسیجی عزیز» خطاب کرد.

    باقری‌کنی گفت خون امیرعبداللهیان «انقلابی بودن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی» را تضمین کرد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۵

    توضیح یک خبرنگار خارجی درباره حمله عزاداران رئیسی به تیم خبری تلویزیون آلمان در تهران

    ‏در جریان مراسم تشییع اجساد ابراهیم رئیسی و همراهانش در تهران، شماری از عزاداران او به تیم خبری شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) حمله کردند.

    ‏یک خبرنگار خارجی که برای پوشش خبری مراسم تشییع رئیسی به تهران رفته است به خبرنگار ایران‌اینترنشنال در برلین گفت: «تیم خبری شبکه یک تلویزیون آلمان در حال فیلم‌برداری از اتوبوس‌هایی بودند که عزاداران را به تهران منتقل کرده‌ بودند.»

    ‏به گفته این خبرنگار، هیچ مورد غیر‌عادی‌ای در این گزارش وجود نداشت و مشخص نیست چه روایتی برای آنان تعریف شد که عصبانیت ایشان را در پی داشت.

    ‏این خبرنگار یادآور شد با این‌ حال نیروهای امنیتی کارت‌های خبرنگاری صادر شده برای دیگران را چک کردند و آنان به کارشان ادامه دادند.

    ‏در ویدیویی که برخی کاربران حکومتی در ایران منتشر کرده‌اند شماری از شهروندان در مقابل هتل اسپیناس شعار می‌دهند: «مرگ بر آدم‌فروش خائن!»

    این کاربران نوشته‌اند خبرنگاران آلمانی از خیابان‌های خالی از جمعیت فیلم‌برداری کرده و قصد داشتند بگویند جمعیت زیادی برای تشییع ابراهیم رئیسی نیامده است.

    ‏با وجود ارسال پیام تسلیت از سوی صدراعظم آلمان برای مقام‌های جمهوری اسلامی، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه بیلد گفت او با مردم ایران به ویژه زنان ابراز همبستگی می‌کند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۱

    حضور اژه‌ای در خانه ۲ تن از اعضای کشته‌شده کادر پروازی ابراهیم رئیسی

    غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، صبح روز پنج‌شنبه سوم خرداد به خانه طاهر مصطفوی و محسن دریانوش، خلبان و کمک‌خلبان بالگرد سقوط‌ کرده ابراهیم رئیسی رفت.

    او در این دیدارها حضور حامیان حکومت را در مراسم تشییع جنازه رئیسی و همراهانش «باشکوه و باعظمت» خواند و گفت: «قطعا خناسان و معاندان با مشاهده‌اش واقف شده‌اند که ملت ما با مسیر نورانی شهادت عهدی ناگسستنی دارند.»

    پیش‌تر عمو و عمه پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان خونین ۹۸، با انتشار پست‌های جداگانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که بهروز قدیمی، مسئول فنی هلی‌کوپتر حامل رئیسی، پسر عمه آنان بوده است.

    آن‌ها توضیح بیشتری در این زمینه ندادند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰

    مراسم نهایی تشییع امیرعبداللهیان در میدان مشق وزارت امور خارجه

    مراسم نهایی تشییع حسین امیرعبداللهیان صبح روز پنج‌شنبه در میدان مشق وزارت امور خارجه برگزار شد.

    بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، در این مراسم محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی، وزیران پیشین امور خارجه، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی و معاونان، مدیران و کارکنان وزارت امور خارجه حضور یافتند.

    قرار است جسد امیرعبداللهیان در «حرم شاه عبدالعظیم حسنی» در شهر ری به خاک سپرده شود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۵

    جسد رئیسی در چهارمین دور از مراسم تشییع به بیرجند رسید

    از صبح روز پنج‌شنبه سوم خرداد مراسم تشییع ابراهیم رئیسی در شهر بیرجند آغاز شد.

    این شهر، مرکز استان خراسان جنوبی است و حوزه انتخابیه رئیسی در مجلس خبرگان رهبری بود.

    پیش از بیرجند، جسد رئیسی به ترتیب در شهرهای تبریز، قم و تهران تشییع شد.

    قرار است پس از بیرجند، جسد رئیسی در آخرین دور از مراسم حکومتی تشییع و برای دفن، به حرم امام هشتم شیعیان منتقل شود.

    به گفته رسانه‌ها، او در «رواق دارالحفاظ، در نزدیکی ورودی مقبره امام رضا» دفن می‌شود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳.۰۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰

    تحولات برنامه تشییع رئیسی در تهران طی روز چهارشنبه

    صبح روز چهارشنبه دوم خرداد مراسم تشییع جنازه رئیسی و همراهانش در دانشگاه تهران برگزار شد و علی خامنه‌ای بر جنازه‌های آنان نماز خواند.

    پس از آن در ساعت ۱۶ مراسم یادبود رئیسی و هیات همراهش در سالن اجلاس سران کشور در پایتخت با حضور مقام‌هایی از چندین کشور جهان برگزار شد.

    خامنه‌ای عصر چهارشنبه به خانه ابراهیم رئیسی رفت و با خانواده او دیدار کرد.

    روز گذشته، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از نقض گسترده حقوق بشر به دست ابراهیم رئیسی، به عنوان «میراث شوم» او نام برد.

    این سازمان اعلام کرد رئیسی در زمان حیات خود باید به دلیل «جنایات علیه بشریت، نظیر قتل، ناپدیدسازی اجباری و شکنجه»، مورد پیگرد قرار می‌گرفت.

    در همین روز وب‌سایت خبری پولیتیکو نوشت کشته شدن رئیسی روند انتقال قدرت را به گروهی که در پی نهایی کردن برنامه هسته‌ای تسلیحاتی جمهوری اسلامی هستند، تسریع خواهد کرد.

    وال استریت ژورنال نیز نوشت پس از مرگ رئیسی، احتمال رسیدن مجتبی خامنه‌ای به مقام رهبری جمهوری اسلامی و جانشینی پدرش افزایش یافته است.

    مشروح رویدادهای مرتبط با مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش را طی روز چهارشنبه دوم خرداد در این‌جا بخوانید.

ویدیوهای مرتبط