پزشکیان در نشست خبری: موشک شلیک‌شده از حوثی‌ها به اسرائیل را ما ندادیم

خلاصه

  • بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۶ شهریور، نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد
  • پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه چینی، درباره ارتباط میان پکن و تهران گفت که بیشترین ارتباط حکومت ایران، با چین و روسیه است
  • رییس دولت چهاردهم سه اولویت اصلی خود برای معیشت مردم را «پیدا کردن نگاه و زبان مشترک، بردن آن در برنامه‌ها و طراحی برنامه‌هایی برای اجرای آن» اعلام کرد و گفت چاره‌ای جز حل مساله اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد
  • ستاد انتخاباتی پزشکیان وعده برگزاری اولین نشست خبری او را در روز ۱۶ تیر و پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ داده بود اما این رویداد بدون اشاره به دلیلی مشخص، لغو شد
  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۱

    پایان نشست خبری مسعود پزشکیان

    نشست خبری مسعود پزشکیان پس از دو ساعت و نیم، در ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران، پایان یافت.

    در این مدت، خبرنگاران ۱۹ رسانه داخلی و ۱۳ رسانه خارجی سوال‌های خود را مطرح کردند.

    این پوشش زنده به پایان رسید و دیگر به‌روز نمی‌شود.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۹

    پزشکیان: از زمان روی کار آمدن دولت من، ایران به روسیه موشک نداده است

    پزشکیان در پاسخ به سوال رسانه ژاپنی درباره ارسال موشک از سوی جمهوری اسلامی به روسیه، گفت: «درباره ارتباط جمهوری اسلامی با روسیه، با قاطعیت می‌گویم از وقتی ما آمدیم چیزی به آن‌ها ندادیم.»

    او درباره ارسال موشک به روسیه در دولت ابراهیم رئیسی و قبل از آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

    رییس دولت چهاردهم گفت: «ما با روسیه ارتباط داریم و خواهیم داشت.»

    پزشکیان ادامه داد: «اما دیدگاه ما در تمام جنگ‌ها این است که هیچ کشوری نباید به خاک کشوری دیگر تجاوز کند.»

    او در این بخش، دو بار از روسیه با نام «شوروی» یاد کرد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴

    پزشکیان درباره تداوم تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد: نیاز تکنیکی و علمی خود را رفع می‌کنیم

    پزشکیان درباره سوال خبرنگار آسوشیتدپرس درباره تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد از سوی جمهوری اسلامی و برنامه دولتش برای چگونگی پاسخ به نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ما نیاز تکنیکی و علمی خود را حل می‌کنیم و دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.»

    او ادامه داد: «به چارچوب برجام پایبند بودیم، آن‌ها {آمریکا} آن را پاره کردند، آن‌ها ادامه ندهند ما هم ادامه نمی‌دهیم.»

    رییس دولت چهاردهم گفت: «در چارچوب قوانین انرژی هسته‌ای و توافق‌ها {مسیر را} ادامه خواهیم داد. به تعهدات پایبند باشند، ما هم پایبند خواهیم بود.»

    پزشکیان پیش از آن و در پاسخ به سوال خبرنگار العالم هم گفته بود: «ما که نمی‌خواهیم دعوا کنیم، ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم که به ما زور بگویند.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۹

    پزشکیان: قرار بود گشت ارشاد دیگر اذیت نکند

    مریم شبانی، خبرنگار اندیشه پویا پیش از طرح سوال خود گفت از کلی میان‌بر و کوچه و پس‌کوچه گذشته تا به گشت ارشاد برخورد نکند.

    مسعود پزشکیان در پاسخ گفت: «باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود ادامه دهند، پیگیری می‌کنم.»

    او درباره رای «شکننده» و قهر سیاسی مردم و تلاشش برای ایجاد وفاق بین مخالفان گفت: «اعتقاد ندارم که وفاق در بالا شکل بگیرد. چون همان تحکیم در بالا خواهد بود. مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم و موفق نشویم همه ما ضرر خواهیم کرد.»

    او با تاکید بر اینکه «باید همه کمک کنیم آرامش شکل بگیرد»، معترضان و مخالفان حجاب اجباری را خطاب قرار داد و گفت: «از بحث‌های توسعه یافتگی، احترام به فرهنگ جامعه است. اینکه عده‌ای با هنجارشکنی باعث عکس‌العمل می‌شوند اسمش توسعه‌یافتگی نیست.»

    پزشکیان مصداق این هنجارشکنی را «توهین به آنچه عبادت می‌کند و به آن اعتقاد دارد» خواند.

    رییس دولت چهاردهم با حمایت از حجاب اجباری گفت: «اگر به اعتقادات توهین شود، طوری برخورد می‌شود که درست نیست.»

    او بدون آنکه به برخوردهای نیروهای امنیتی و پرونده‌سازی برای معترضان اشاره کند، گفت: «ما برای اینکه لج هم را دربیاوریم جوری دیگر خود را نشان می‌دهیم که نتیجه‌اش دعواست. هر دو طرف باید کوتاه بیایند. احترام متقابل، گفت‌وگوی متقابل و نشکستن حریم‌ها از اصول توسعه است.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰

    پزشکیان: اگر با دنیا مذاکره کنیم هم دوستانمان روسیه و چین را فراموش نخواهیم کرد

    مسعود پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار روسی راشاتودی، درباره سفر به مسکو و حضور در نشست سران عضو بریکس و توسعه روابط با روسیه، گفت ارتباط جمهوری اسلامی با روسیه و چین «بسیار خوب بوده» و این روند را ادامه خواهد داد.

    او گفت: «اینطور نیست که اگر با دنیا مذاکره، معامله و صلح کنیم، دوستان‌مان را فراموش کنیم.»

    رییس دولت چهاردهم افزود: «روسیه همسایه ماست و ارتباطات اقتصادی خوبی باهم داریم که این دیدارها می‌تواند نگاهی که ابراهیم رئیسی داشت را اجرایی کند.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۶

    پزشکیان درباره دیدار با ترامپ: آمریکا اول برادری‌اش را ثابت کند بعد ارثیه بخواهد

    پزشکیان درباره رفع تحریم‌ها و گفت‌وگوی احتمالی با آمریکا، به ترور اسماعیل هنیه اشاره کرد و گفت: «آن‌ها دلشان می‌خواهند ما را به جنگ منطقه‌ای بکشانند. ما تا الان خویشتن‌داری کرده‌ایم.»

    او در ادامه گفت: «اما حق پاسخ را در زمان مشخص برای خود محفوظ می‌دانیم.»

    پزشکیان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «آمریکا از ما [تصویر] آدم‌هایی را ساخته که انگار جنگ‌طلبیم. ما صلح‌طلبیم.»

    رییس دولت چهاردهم گفت که هر وقت همه کشورهای منطقه «خلع سلاح» شدند می‌توان از جمهوری اسلامی انتظار داشت قدرت دفاعی نداشته باشد اما درباره روش خود برای رفع تحریم‌ها پاسخی به سوال خبرنگار نداد.

    رییس دولت چهاردهم در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر درباره دیدار احتمالی با دونالد ترامپ، در صورت انتخاب او به‌عنوان رییس‌جمهوری جدید آمریکا گفت: «اول برادری خود را ثابت کنند بعد از ما ارثیه بخواهند.»

    پزشکیان در ادامه گفت: «اول آنچه نوشتیم و گفتیم [برجام] را پاره نکنند، بگذارند زندگی کنیم و نشان دهند که با ما دشمنی ندارند، بعد.»

    او افزود: «ما که دور آمریکا پایگاه نظامی نزدیم و تحریمشان نکردیم. آن‌ها هم نکنند. ما با آن‌ها هم برادریم. کاری نداریم.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۳

    پزشکیان: قرار نیست دانشجویان و اساتید «خائن، جاسوس و توطئه‌گر» به دانشگاه برگردند

    پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره بازگرداندن دانشجویان و استادان اخراج‌شده، گفت: «معنی این حرف این نیست که توطئه‌گرها را بازگردانیم.»

    او گفت با اخراج، زور و تبعید کردن، مملکت درست نمی‌شود و افزود: «اگر نه، آدم خائن و جاسوس را ما نگفتیم برگردانید به دانشگاه.»

    پزشکیان تاکید کرد چنین دانشجو و استادی، «باید به قوه قضاییه سپرده و محاکمه شود».

    رییس دولت چهاردهم در عین‌ حال وعده داد: «جلوی پرونده‌سازی‌ها را خواهیم گرفت. کرسی آزاداندیشی معنی‌اش این نیست که اگر کسی حرفی زد، فردا او را از کارش اخراج کنیم.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰

    پزشکیان: ترکیه قوم و خویش ماست

    مسعود پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی ترکیه درباره ارتباط تهران و آنکارا، گفت: «ترکیه دوست و برادر ما و می‌شود گفت، قوم و خویش ماست.»

    او در ادامه گفت: «خط بین ما کشیدند، در غیر این صورت این طرف و آن طرف مرز یکی بودند.»

    پزشکیان تاکید کرد در آینده‌ای نزدیک، سفری به ترکیه خواهد داشت.

    رییس دولت چهاردهم از مقام‌های سیاسی، دانشگاهی و تجاری ترکیه دعوت کرد تا برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری به ایران بیایند.

    او افزود این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند تنها در ایران نباشند بلکه ترکیه از طریق ایران با دیگر کشورها مثل پاکستان، ترکمنستان و قرقیزستان ارتباط برقرار کند.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۶

    پزشکیان: از هر حرکتی که ایران را به کشورهای اسلامی نزدیک کند، استقبال می‌کنیم

    خبرنگار المیادین در نشست خبری رییس‌جمهوری اسلامی ایران، به طرح سوالی درباره احتمال سفر پزشکیان به ریاض یا آمدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به تهران پرداخت.

    پزشکیان بدون اعلام نظر قطعی درباره چنین سفری گفت: «در گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان سعودی از او دعوت کردم به ایران بیاید و اگر فرصتی باشد، دیدار خواهیم داشت.»

    او تاکید کرد: «می‌کوشیم ارتباطمان را با عربستان سعودی، مصر، اردن و همه کشورهای اسلامی تقویت کنیم.»

    رییس دولت چهاردهم افزود: «باورم این است که با هم [کشورهای اسلامی] برادریم. چرا نباید رفت و آمد داشته باشیم؟ چرا باید اختلاف داشته باشیم؟ هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند از آن استقبال می‌کنم.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲

    پزشکیان: آن نوع موشک هایپرسونیکی را که حوثی‌ها به اسرائیل شلیک کردند، نداریم

    خبرنگار الجزیره با طرح موضوع شلیک اخیر موشک از سوی حوثی‌ها به سوی اسرائیل، از مسعود پزشکیان پرسید که آیا جمهوری اسلامی موشک هایپرسونیک یا تکنولوژی آن را به حوثی‌ها داده است؟

    پزشکیان در پاسخ گفت که اکنون رفتن «یک نفر» به یمن با یک هفته تاخیر اتفاق می‌افتد و افزود: «موشک چطور رفته که کسی ندیده؟»

    او در ادامه گفت: «ما از این موشک‌ها در ایران نداریم. اینکه حوثی‌ها چنین توانی یافتند کار یکی-دو سال نیست. به دست آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ غزه غیر‌ممکن است اما با هم [با حوثی‌ها] هماهنگیم و در مقابل اسرائیل که نسل‌کشی می‌کند، همکاری می‌کنیم.»

    به گفته پزشکیان، «دنیا ایستاده و در مقابل دیدگانش نسل‌کشی می‌کنند و آمریکا و اروپا به اسرائیل تسلیحات می‌دهند و دفاع می‌کنند».

    پزشکیان گفت که اگر غرب درباره اسرائیل و امنیتش نگران‌ است، چرا درباره مرگ فلسطینی‌ها ابراز نگرانی نمی‌کند.

    شماری از رهبران غربی در طول ماه‌های گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را برای پذیرفتن توافق آتش‌بس با حماس تحت فشار گذاشته‌اند.

    رییس دولت چهاردهم گفت جهان نباید اجازه دهد «این نسل‌کشی در غزه» اتفاق بیفتد و بعد بگوید ایران (به حوثی‌ها) موشک داده است.

    او بار دیگر تکرار کرد: «ایران نمی‌تواند به یمن موشک بفرستد و چنین موشکی ندارد.»

    خبرنگار الجزیره به پزشکیان یادآوری کرد که جمهوری اسلامی موشک هایپرسونیک در اختیار دارد که رییس دولت چهاردهم در پاسخ گفت: «دارد اما از آن نوع ندارد.»

    پزشکیان در ادامه گفت: «ما ماهواره به آسمان می‌فرستیم و قدرت موشکی داریم اما به حوثی‌ها نداده‌ایم. قبل از جنگ غزه خودشان به تکنولوژی موشک دست یافته‌اند. ما با هم در ارتباطیم و اشتراک نظر داریم.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۷

    پزشکیان: قطعا شریک مطمئن و استراتژیکی برای چین خواهیم بود

    پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه چینی، درباره ارتباط میان پکن و تهران گفت: «بیشترین ارتباط ما با چین و روسیه است.»

    او اقدام پکن را برای میانجی‌گری میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی ستود.

    رییس دولت چهاردهم وعده داد: «ما با چین، یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و می‌کوشیم در ارتباطات بعدی، آنچه در توافق‌ها نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری‌ها را افزایش دهیم.»

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱

    پزشکیان: برای مشکل فقر و اقتصاد، چاره‌ای نداریم جز اینکه اف‌ای‌تی‌اف را حل کنیم

    پزشکیان در پاسخ به نخستین سوال، درباره سیاست خارجی و وعده‌اش برای برداشتن مرزهای بین ایران و همسایگانش، گفت این ایده را از جوانی در ذهن داشته است که چرا مسلمانان نباید رفتارشان باهم طوری باشد که «دیگران حسرت بخورند».

    او رفت و آمد راحت بین کشورهای مسلمان را به معنای رونق بازار و تامین امنیت خواند و گفت: «چرا نباید کسی که در پاکستان و افغانستان است سوار قطار شود و به کربلا و نجف برود؟»

    پزشکیان افزود: «ما ید واحده در مقابل کسانی می‌شویم که می‌خواهند حق و حقوق مسلمانان را نادیده بگیرند.»

    او روز جمعه ۲۳ شهریور در جمع سران عشایر عراق با اشاره به سفر بدون ویزا در کشورهای حوزه شینگن باز هم این پرسش را مطرح کرده بود که چرا مسلمانان از افغانستان و پاکستان نمی‌توانند با قطار به کربلا و مکه سفر کنند.

    هم‌زمان با این اظهارات رییس دولت چهاردهم، جمهوری اسلامی در حال کشیدن دیوار در مرزهای خود با افغانستان و پاکستان است.

    پزشکیان در پاسخ به سوالی، سه اولویت اصلی خود برای معیشت مردم را «پیدا کردن نگاه و زبان مشترک، بردن آن در برنامه‌ها و طراحی برنامه‌هایی برای اجرای آن» خواند.

    رییس دولت چهاردهم در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد فقرا و وضعیت اقتصادی کشور گفت: «چاره‌ای نداریم جز اینکه مساله اف‌ای‌تی‌اف را حل کنیم.»

    پزشکیان گفت در این راستا نامه‌ای به رییس مجمع تشخیص مصلحت خواهد نوشت.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲

    آغاز سخنرانی مسعود پزشکیان در نشست خبری

    مسعود پزشکیان در بخش ابتدایی سخنان خود، درباره هم‌زمانی این نشست خبری با آغاز هفته «وحدت» (فاصله سالروز تولد پیامبر مسلمانان بین روایات شیعه و سنی) صحبت کرد.

    او به تمجید از پیامبر اسلام پرداخت و گفت دولتش بر اساس وفاق حرکت خواهد کرد.

    پزشکیان افزود: «البته اگر الان شما گیر بدهید هم می‌شود چیزهایی پیدا و نقد کرد.»

    پس از سخنان او، قرعه‌کشی برای طرح پرسش از سوی خبرنگاران مختلف آغاز شد.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴

    معاون ارتباطات پزشکیان: تعداد سوالاتی که پرسیده می‌شود افزایش چشمگیری خواهد داشت

    مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری در ابتدای این نشست، دعوت از بیش از ۳۰۰ خبرنگار را برای حضور در نشست «بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت تعداد سوالات هم افزایشی «چشمگیر» خواهد داشت.

    او گفت در این نشست خبری برخلاف ادوار پیشین، از نشریات و مجلات ادواری و رسانه‌های محلی و شهرستانی نیز دعوت شده است.

  • دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶.۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰

    نخستین نشست خبری رییس دولت چهاردهم

    نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، روز دوشنبه ۲۶ شهریور از ساعت ۱۵ به وقت ایران، با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

    بر اساس گزارش رسانه‌ها در ایران، قرار است حدود ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برای شرکت در این نشست، در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی حاضر شوند.

    مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری، پیش‌تر گفته بود قرار است این نشست «با تغییراتی نسبت به ادوار گذشته» برگزار شود.

    نخستین نشست خبری پزشکیان، حدود دو ماه و نیم پس از رسیدن او به ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

    مساله برگزار کردن نشست خبری پیش‌تر با حاشیه‌هایی همراه شده بود.

    وعده داده شده بود که این نشست در روز شانزدهم تیر برگزار شود که لغو شد.

    قرار بود یک روز پس از برگزاری دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در روز ۱۵ تیر، پزشکیان به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد اما ستاد انتخاباتی او، بدون اشاره به دلیلی مشخص اعلام کرد این رویداد به زمان دیگری موکول شده است.

    همان زمان سایت امتداد، وابسته به اصلاح‌طلبان نوشت دلیل لغو نشست مطبوعاتی، رفتن پزشکیان به دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در همان ساعات بوده است.

    محمدحسین رنجبران، مجری صداوسیما هم در حساب ایکس خود به این دیدار اشاره کرد و نوشت خامنه‌ای در این دیدار «توصیه‌های مهمی» به پزشکیان کرد.