ارتش اسرائیل خواستار تخلیه بخش‌هایی از شهر رفح و محله‌هایی در شمال و مرکز غزه شد

خلاصه

  • ارتش اسرائیل از ساکنان شمار دیگری از محله‌های شهر رفح در جنوب نوار غزه خواست این مناطق را ترک کنند. به ساکنان برخی محله‌های مرکز و شمال غزه مانند جبالیا و بیت لاهیا نیز اخطار ترک منطقه داده شده است
  • اتحادیه اروپا بر تعهد خود به حل‌وفصل منصفانه و جامع درگیری اسرائیل و فلسطین از طریق راه‌حل دو کشوری و انتخاب اورشلیم به عنوان پایتخت مشترک آنها تاکید کرد
  • قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت دائم فلسطین در این سازمان، با رای موافق ۱۴۳ کشور به تصویب رسید
  • خبرگزاری رویترز گزارش داد تانک‌های اسرائیلی روز جمعه جاده اصلی‌ در رفح که این منطقه را به نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند، به تصرف خود درآوردند و عملا تمام بخش شرقی این شهر در جنوب نوار غزه را محاصره کردند
  • آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (اونروا) اعلام کرد با تشدید بمباران نیروهای اسرائیلی در رفح، آوارگی اجباری شهروندان فلسطینی همچنان ادامه دارد
  • حماس روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت اسرائیل پیشنهاد توافق آتش‌بس میانجی‌گران را رد و در چند موضوع محوری به آن اعتراض کرده است
  • ارتش اسرائیل گفت نیروهایش طی عملیات‌های جاری در شرق رفح و محله زیتون در شهر غزه افرادی مسلح را کشتند و چندین ورودی تونل حماس را شناسایی کردند
  • هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد غیرنظامیان در غزه در معرض گرسنگی شدید و مرگ هستند
  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۰

    رسانه‌های فسطینی از کشته شدن ۲ نفر در حمله هدف‌مند به خودرویی در رفح خبر دادند

    رسانه‌های فلسطینی از کشته شدن دو تن در حمله هدف‌مند به یک خودرو در مرکز شهر رفح خبر دادند.

    هنوز درباره هویت این افراد اطلاعات و گزارشی منتشر نشده است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۵

    تایمز اسرائیل: یحیی سنوار در رفح نیست

    دو مقام آگاه به تایمز اسرائیل گفته‌اند یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، در شهر رفح پنهان نشده است.

    سنوار یکی از چهره‌های شناخته شده حماس و از رهبران آن است.

    مقام‌های امنیتی اسرائیل مدت‌ها قبل از اینکه شبه‌نظامیان حماس در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) از حصار مرزی غزه عبور کنند، از او به‌عنوان «یکی از ظالم‌ترین دشمنان خود» نام می‌بردند. اگر در حال حاضر اسرائیل یک هدف واضح از جنگ با حماس داشته باشد، آن می‌تواند دستگیری یا کشتن سنوار باشد.

    سنوار ۶۰ ساله از سوی اسرائیل به دلیل استفاده از شیوه‌های خشونت‌آمیز و ظالمانه در شکنجه دشمنانش، اعم از اسرائیلی و فلسطینی، به‌عنوان «قصاب خان یونس» شناخته می‌شود.

    ارتش اسرائیل در حال حرکت برای گسترش عملیات خود در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰

    صدور اخطار تخلیه مناطقی از شهر رفح و محله‌هایی در مرکز و شمال غزه از سوی ارتش اسرائیل

    ارتش اسرائیل از ساکنان شمار دیگری از محله‌های شهر رفح در جنوب نوار غزه خواست که این مناطق را ترک کنند.

    علاوه بر رفح، به ساکنان شماری از محله‌های مرکز و شمال غزه نیز اخطار داده شده که منطقه را ترک کنند. از جمله این مناطق می‌توان به جبالیا و بیت لاهیا اشاره کرد.

    ارتش اسرائیل دلیل صدور این فرمان تخلیه را «تلاش حماس برای بازسازی خود» اعلام کرده است: «به دلیل مستقر شدن دوباره حماس در منطقه جبالیه در نوار غزه، ارتش خود را برای ورود زمینی مجدد به این منطقه آماده می‌کند.»

    شهر رفح در جنوبی‌ترین بخش نوار غزه است که با مصر مرز مشترک دارد و دروازه گذرگاه زمینی رفح در آن واقع است. مساحت رفح بیش از ۵۵ کیلومتر است. تا پیش از حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائیل و آغاز جنگ اخیر در غزه، جمعیت این شهر ۲۸۰ هزار نفر بود اما اکنون شمار ساکنان آن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار رسیده است.

    بیشتر جمعیت کنونی این شهر را آوارگانی تشکیل می‌دهند که از دیگر مناطق غزه به این شهر گریخته‌اند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

    احتمال از سر گرفته شدن مذاکرات برای توافق آتش‌بس در دوحه

    روزنامه نیو عرب چاپ لندن، به نقل از منابع مصری و غربی گزارش داد دیپلمات‌ها در تلاش هستند تا مذاکرات غیرمستقیم در مورد آتش‌بس احتمالی میان اسرائیل و حماس و معامله گروگان‌ها را ظرف چند روز آینده در دوحه از سر بگیرند.

    منابع خبری به این رسانه گفته‌اند محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، از عباس کامل، رییس اطلاعات مصر و ویلیام برنز، رییس سی‌آی‌ای برای احیای مذاکرات دعوت کرده است اما مشخص نیست که آیا آن‌ها در این مذاکرات شرکت خواهند کرد یا نه.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۰

    آمریکا: گستردگی عملیات اسرائیل در رفح هنوز به اندازه‌ای نیست که بایدن با آن مخالف بود

    آمریکا اعلام کرد عملیات کنونی اسرائیل در شهر رفح، هنوز آن عملیات گسترده‌ای نیست که جو بایدن با آن مخالفت کرده بود.

    جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت آنچه در ۲۴ ساعت گذشته در رفح رخ داده است عمدتا «عملیاتی محدود و منطقه‌ای در نزدیکی گذرگاه‌ها» بوده که با همان نیروهای قبلی اسرائیلی مستقر در محل انجام شده است.

    این اظهارات کربی چند روز پس از تهدید جو بایدن علیه اسرائیل بیان شد.

    بایدن گفته بود در صورت انجام عملیات گسترده در رفح، ارسال سلاح تهاجمی به اسرائیل را متوقف می‌کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۹

    ارتش اسرائیل به سایت‌های پرتاب راکت در رفح حمله کرد

    ارتش اسرائیل ویدیویی از حمله هواپیماهای جنگنده این کشور در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت به سایت‌هایی در رفح که ساعاتی قبل از آنجا پرتابه‌هایی به سمت بئرشبع در جنوب اسرائیل شلیک شده بود، منتشر کرد.

    طبق اعلام ارتش اسرائیل، پس از این حمله‌ها، در این سایت‌ها انفجارهای دیگری رخ داد که این امر از احتمال وجود تسلیحات بیشتر در این مکان‌ها خبر می‌دهد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۳

    آمریکا:استفاده اسرائیل از سلاح‌های آمریکا در غزه احتمالا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است

    وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۱ اردیبهشت در گزارشی به کنگره اعلام کرد استفاده اسرائیل از سلاح‌های آمریکا در جنگ غزه ممکن است قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده باشد. این گزارش با ارائه فهرستی از گزارش‌ها درباره آسیب به غیرنظامیان در غزه، گفت به دلیل آشوب موجود در غزه نمی‌توان در هر مورد خاص تایید کرد که استفاده از سلاح‌های آمریکا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

    وزارت خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که اسرائیل در ابتدا در ارتباط با افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، با آمریکا همکاری نکرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۷

    اتحادیه اروپا بر حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین و راه‌حل دو کشوری تاکید کرد

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای با مورد تایید خواندن رای مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت فلسطین، بر تعهد اتحادیه اروپا به حل‌وفصل منصفانه و جامع درگیری اسرائیل و فلسطین از طریق راه‌حل دو کشوری و انتخاب اورشلیم به عنوان پایتخت مشترک آنها تاکید کرد.

    بورل با اشاره به حمایت قاطع اتحادیه اروپا از تشکیل کشور مستقل و دموکراتیک فلسطین، خاطرنشان کرد که این اتحادیه آمادگی دارد با طرف‌های بین‌المللی برای رسیدن به این مقصود همکاری کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۱

    شورای امنیت خواستار تحقیقات فوری درباره گورهای دسته جمعی کشف شده در غزه شد

    شورای امنیت سازمان ملل خواستار تحقیقات فوری، مستقل، شفاف و بی طرفانه درباره گورهای دسته جمعی کشف شده در مراکز پزشکی ناصر و الشفا در غزه شد.

    این شورا بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های درگیر به قوانین بین‌المللی و پاسخگو کردن نقض‌کنندگان این قوانین تاکید کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۲.۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۲

    امارات: نتانیاهو هیچ صلاحیت قانونی برای دعوت از امارات برای اداره غزه ندارد

    وزارت خارجه امارات در واکنش به اظهارات اخیر نتانیاهو درباره تشکیل دولتی غیرنظامی در غزه با میانجی‌گری امارات و سایر کشورهای عربی تاکید کرد که نتانیاهو هیچ صلاحیت قانونی برای دعوت از امارات برای اداره غزه ندارد.

    وزارت خارجه امارات بر مخالفت این کشور با هر طرحی که به عنوان پوششی برای حضور اسرائیل در نوار غزه باشد، تاکید کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶

    حماس: تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه، به نقطه اول بازگشته است

    حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از آنکه اسرائیل طرح میانجی‌های بین‌المللی را برای آتش‌بس غزه رد کرد، تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی برای توقف درگیری‌ها به نقطه اول بازگشته است.

    حماس تاکید کرد برای استرتژی خود در مذاکرات برای رسیدن به آتش‌بس، با سایر گروه‌های فلسطینی مشورت خواهد کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۱

    سناتور ارنست: سازمان‌های حامی اعتراضات یهودستیزانه، باید از معافیت مالیاتی محروم شوند

    جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، در مطلبی در ایکس با اشاره به اینکه سازمان‌های غیرانتفاعی از اعتراضات خشونت‌آمیز یهودستیزانه در کالج‌ها و دانشگاه‌ها حمایت کرده‌اند، تاکید کرد هر سازمانی که قانون را نقض می‌کند باید از معافیت مالیاتی محروم شود و مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

    ۱۶ سناتور آمریکایی روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در نامه‌ای به کمیسیونر خدمات درآمدهای داخلی آمریکا خواستار تحقیق و تفحص درباره نقش برخی سازمان‌ها در حمایت از اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا و لغو معافیت مالیاتی این نهادها در صورت تخلف از قانون شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱

    سناتور کندی: با وجود مبارزه اسرائیل علیه تهدید جمهوری اسلامی، بایدن ضعف نشان می‌دهد

    جان کندی، سناتور جمهوری‌خواه، در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای توقف ارسال برخی سلاح‌ها به اسرائیل، گفت: در حالی که اسرائیل برای حفاظت از خود در برابر جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش می‌جنگد، به نظر می‌رسد دولت بایدن تصمیم گرفته که از خود ضعف نشان دهد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۷

    حملات اسرائیل علیه حزب‌الله

    ارتش اسرائیل اعلام کرد موجی از حملات هوایی علیه مواضع حزب‌الله را در شش منطقه مختلف در جنوب لبنان انجام داده است.

    پیشتر ارتش اسرائیل از شلیک حدود ۳۵ راکت از لبنان به سمت شهر کریات شمونه در شمال اسرائیل خبر داد.

    همچنین ارتش اسرائیل خبر داد که در این هفته نیروهای یک تیپ ذخیره تمرینات مختلفی را برای جنگ احتمالی در مرز لبنان انجام دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۹

    ابراز تاسف فرانسه از آغاز عملیات اسرائیل در رفح

    وزارت خارجه فرانسه شامگاه جمعه اعلام کرد که این کشور از آغاز عملیات نظامی ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه در رفح در جنوب نوار غزه ابراز تاسف می‌کند.

    در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم که بدون تاخیر این عملیات نظامی را متوقف کنند و به مسیر مذاکرات بازگردند که تنها راه ممکن برای آزادی فوری گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس پایدار است».

    وزارت خارجه فرانسه افزود که این کشور از اسرائیل می‌خواهد که فورا گذرگاه رفح به مصر را بازگشایی کند و هر کاری که ممکن است برای تضمین حفاظت از غیرنظامیان و تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه انجام دهد.

    فرانسه همچنین حمله حماس به گذرگاه کرم شالوم را محکوم کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۹

    اسرائیل دو موضع پرتاب موشک حماس در رفح را هدف قرار داد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد دو موضع پرتاب موشک حماس در جنوب رفح را با جت‌های جنگنده مورد هدف قرار داد.

    به گفته ارتش اسرائیل، حماس از این مکان‌ها برای حمله موشکی به بئرشبع در اسرائیل استفاده کرده بود.

    ارتش اسرائیل افزود انفجارهای ثانویه را پس از حمله شناسایی کرده که نشان می‌دهد مهماتی در منطقه انبار شده است.

    حماس روز جمعه راکت‌هایی را به سمت بئرشبع پرتاب کرد که موجب رسیدن آسیب به پارکی در شهر و زخمی شدن یک زن شد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۴

    شمار کشته‌شدگان فلسطینی به ۳۴ هزار و ۹۴۳ تن رسید

    وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار کشته‌شدگان فلسطینی به دست‌کم ۳۴ هزار و ۹۴۳ تن رسیده است.

    وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، آمار کشته‌های فلسطینی غیرنظامی از کشته‌های فلسطینی شبه‌نظامی را تفکیک نمی‌کند.

    جنگ کنونی غزه پس از حمله بی‌سابقه حماس به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته آغاز شد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۴

    آفریقای جنوبی خواستار عقب‌نشینی اسرائیل از رفح شد

    دیوان دادگستری بین‌المللی، نهاد قضایی سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که آفریقای جنوبی از این دیوان خواسته تا به اسرائیل دستور دهد از رفح عقب‌نشینی کند.

    آفریقای جنوبی این خواسته را در چارچوب اقدامات اضطراری در مورد جنگ غزه مطرح کرده است.

    در پرونده‌ای که پیشتر آفریقای جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی علیه اسرائیل گشود، این کشور را به اقدامات «نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها متهم کرد.

    دادگاه لاهه در ژانویه به اسرائیل دستور داد از هرگونه اقدامی که ممکن است تحت کنوانسیون نسل‌کشی قرار گیرد خودداری و اطمینان حاصل کند که سربازانش هیچ گونه اقدامات نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها انجام نمی‌دهند.

    اسرائیل هنوز واکنشی به این درخواست آفریقای جنوبی نشان نداده است.

    اسرائیل پیشتر گفته که در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و پرونده با اتهام «نسل‌کشی» را بی‌اساس خوانده و آفریقای جنوبی را به تبدیل شدن به «بازوی قانونی حماس» متهم کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶

    حماس: نه از مذاکرات خارج شده و نه آن را تعلیق کرده‌ایم

    خلیل الحیه یک مقام ارشد حماس اعلام کرد: «نه از مذاکرات خارج شده و نه آن را تعلیق کرده‌ایم.»

    این مقام گروه شبه‌نظامی حماس افزود که نتانیاهو خواهان ادامه جنگ است.

    به گفته او، حماس خواهان آرامش و یک توافق واقعی برای تبادل گروگان‌های اسرائیلی با فلسطینیان زندانی است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵

    کاخ سفید: ایالات متحده عملیات زمینی اسرائیل در رفح را زیر نظر دارد

    جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده با نگرانی عملیات زمینی اسرائیل در رفح را زیر نظر دارد و خواستار بازگشایی فوری گذرگاه رفح است.

    این مقام کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که کمک‌های بشردوستانه در غزه به شدت مورد نیاز است.

    کربی افزود که مذاکرات حضوری درباره توافق آتش‌بس غزه فعلا بدون توافق به پایان رسیده است.

    او ادامه داد که ایالات متحده معتقد است اختلافات باقی‌مانده هنوز می‌تواند برطرف شود.

    خبرگزاری رویترز گزارش داد تانک‌های اسرائیلی روز جمعه جاده اصلی‌ در رفح که این منطقه را به نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند، به تصرف خود درآوردند.

    بر اساس این گزارش، نیروهای اسرائیلی عملا تمام بخش شرقی این شهر در جنوب نوار غزه را محاصره کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۹

    شلیک ۳۵ راکت از لبنان به شمال اسرائیل

    ارتش اسرائیل از شلیک حدود ۳۵ راکت از لبنان به سمت شهر کریات شمونه در شمال اسرائیل خبر داد.

    همچنین ارتش اسرائیل خبر داد که در این هفته نیروهای یک تیپ ذخیره تمرینات مختلفی را برای جنگ احتمالی در مرز لبنان انجام دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۵

    انتقاد چند عضو دموکرات مجلس نمایندگان از بایدن

    ۲۶ عضو دموکرات مجلس نمایندگان از اقدام بایدن برای توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل انتقاد کردند.

    پیشتر مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا تصمیم دولت بایدن را برای تعلیق ارسال برخی تسلیحات به اسرائیل «مایه تاسف بسیار» دانست.

    هرتزوگ گفت این تصمیم حامل «پیامی نادرست به حماس و دشمنان ما در منطقه» است.

    او افزود اسرائیل باید نهایتا به سراغ رفح برود و حال با تصمیم واشینگتن به «گوشه‌ای» رانده شده است.

    پایگاه خبری واشینگتن‌ فری بیکن گزارش داد یک روز پیش از اعلام تصمیم دولت بایدن برای تعلیق ارسال برخی تسلیحات به اسرائیل، واشینگتن مجوز فروش سلاح به قطر و لبنان را صادر کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۱

    بلژیک: فلسطین باید جایگاه کامل خود را در مجامع بین‌المللی داشته باشد

    حاجه لحبیب وزیر خارجه بلژیک پس از تصویب قعطنامه در حمایت از فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که فلسطین باید جایگاه کامل خود را در مجامع بین‌المللی داشته باشد.

    بلژیک به همراه برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و اسپانیا به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای مثبت داد.

    وزیر خارجه بلژیک در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به این که پیام ارسال شده توسط بلژیک واضح است، افزود: «این یک گام اساسی به سوی راه حل دو دولتی و یک روند صلح معتبر است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۰

    اقدام اعتراضی سفیر اسرائیل در سازمان ملل

    گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان با استفاده از یک دستگاه کاغذخردکن منشور این نهاد را خرد کرد.

    او پیش از رای مجمع عمومی به عضویت کامل فلسطین در سازمان مل متحد این کار را انجام داد.

    از نظر اسرائیل، این قطعنامه عملا به فلسطینی‌ها وضعیت و حقوق دولتی اعطا می‌کند که در تضاد با اصول منشور سازمان ملل است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۹

    آمریکا: راه حل دو کشوری فقط از فرایند مذاکرات انجام می‌شود

    نماینده آمریکا در نشست سازمان ملل متحد گفت که راه حل دو کشوری فقط از فرایند مذاکرات هر دو طرف انجام می‌شود و هیچ راه دیگری برای اینکه امنیت اسرائیل را ضمانت کند و فلسطینیان بتوانند با عزت در کشور خودشان زندگی کنند وجود ندارد.

    ایالات متحده به قطعنامه روز جمعه سازمان ملل متحد رای منفی داد و ماه گذشته قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که راه را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هموار می‌کرد، وتو کرد.

    هیات فلسطینی سازمان ملل در نیویورک که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی می‌شود، روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد پذیرش پیش‌نویس قطعنامه به حفظ راه‌حل دو کشوری کمک می‌کند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۱

    عباس: به تلاش برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ادامه می‌دهیم

    محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که فلسطین به تلاش خود برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد.

    • روز جمعه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت دائم فلسطین در این سازمان، با رای موافق ۱۴۳ کشور به تصویب رسید.
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵

    واکنش اسرائیل به تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل: تئاتری سیاسی، تصمیمی ساختگی گرفت

    اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، در واکنش به تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ارتقای جایگاه فلسطینیان در این سازمان گفت: «تئاتری سیاسی به نام سازمان ملل تصمیمی ساختگی گرفت که به "تروریست‌های حماس" پاداش می‌دهد و به مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها لطمه می‌زند.»

    کاتز تصمیم امروز مجمع عمومی سازمان ملل در تصویب عضویت کامل فلسطین در این سازمان را «مضحک» خواند و گفت: «برای همگان روشن است که انحراف ذاتی نهاد سازمان ملل، این مجموعه را تحت رهبری آنتونیو گوترش، به یک نهاد نامربوط تبدیل کرده است.»

    به گفته کاتز، پیام سازمان ملل برای اسرائیل این است که «خشونت به صرفه» است: «تصمیم برای ارتقای جایگاه فلسطینیان، پاداشی برای "تروریست‌های حماس"، پس از آن است که آن‌ها بزرگ‌ترین قتل عام یهودیان از زمان هولوکاست را انجام دادند. پس از اینکه آن‌ها وحشتناک‌ترین جنایات جنسی را انجام دادند.»

    وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که این تصمیم پشتوانه‌ای برای حماس در بحبوحه مذاکرات برای آزادی ۱۳۲ گروگان و توافق برای آتش‌بس بشردوستانه است و دست‌یابی به این توافق را دشوارتر می‌کند.

    به گفته کاتز، «فلسطینی‌ها -همان‌طور که همه می‌دانند- اصلا استانداردهای یک کشور را ندارند».

    او این تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل را «ناقض آیین‌نامه داخلی» این سازمان خواند که به گفته وی، «اجازه نمی‌دهد» مجمع عمومی در این‌ مورد تصمیم بگیرد اما: «وقتی صحبت از یک جنبش ضد اسرائیلی می‌شود، سازمان ملل اجازه می‌دهد قوانین را زیر پا بگذارد.»

    وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که این تصمیم «فقط تروریسم را تشویق می‌کند».

    او تاکید کرد: «اسرائیل به صلح علاقه‌مند است که تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین به دست خواهد آمد.»

    کاتز در پایان گفت: «اسرائیل از همه کشورهایی که از این حرکت پیچیده حمایت نکردند یا با آن همکاری نکردند و در سمت درست تاریخ و اخلاق قرار گرفتند، تشکر می‌کند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

    رای مثبت مجمع عمومی به درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل

    قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت فلسطین در این سازمان، با رای موافق ۱۴۳ کشور به تصویب رسید.

    ۹ کشور از جمله اسرائیل به این قطعنامه رای مخالف دادند و ۲۵ رای ممتنع داده شد.

    با تصویب این قطعنامه، درخواست تجدید نظر برای عضویت فلسطین در سازمان ملل به شورای امنیت ارسال خواهد شد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۷

    کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف فوری حمله اسرائیل به رفح شدند

    کارشناسان سازمان ملل متحد روز جمعه از اسرائیل خواستند حمله به رفح را فورا متوقف کند.

    این کارشناسان از کشورهای حامی اسرائیل که حمله به رفح را «خط قرمز» دانسته‌اند نیز خواستند از نفوذ خود استفاده‌ کنند و آن‌چه «کارزار فاجعه‌بار» خوانده‌اند، متوقف کنند.

    کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند عملیات زمینی ارتش اسرائیل با هدف قرار دادن شرق رفح، نقطه اوج یک کارزار هفت ماهه برای «انتقال اجباری و نابودی جمعیت غزه» است.

    آ‌نان تاکید کردند حمله به رفح نقض آشکار تعهدات اسرائیل «به عنوان یک قدرت اشغال‌گر» است و با قوانین بین‌المللی بشردوستانه منطبق نیست.

    این کارشناسان یادآوری کردند دادن دستور تخلیه به مردم در رفح با «اقدامات موقت الزام‌آور تعیین شده برای اسرائیل از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری» در تضاد است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۷

    مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه در مورد به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» رای‌گیری می‌کند

    مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار است روز جمعه ۲۱ اردیبهشت در مورد درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل، رای‌گیری و از آن اعلام حمایت کند.

    این حمایت با به رسمیت شناختن شرایط عضویت فلسطین و ارسال درخواست مجدد آن به شورای امنیت سازمان ملل برای «تجدید نظر و رای مساعد» انجام خواهد گرفت.

    اگرچه انتظار نمی‌رود رای‌گیری روز جمعه موقعیت فلسطینیان را در عرصه بین‌المللی تغییر دهد اما اساسا حمایت جهانی از پیشنهاد آن‌ها را ارزیابی می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

    ایالات متحده ماه گذشته پیشنهاد فلسطینی‌ها را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده بود.

    درخواست عضویت کامل در سازمان ملل، ابتدا باید از سوی شورای امنیت ۱۵ عضوی و سپس مجمع عمومی تایید شود.

    دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کنند متن پیش‌نویس احتمالا حمایت لازم را برای تصویب خواهد داشت.

    گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی را محکوم کرد و گفت این قطعنامه عملا به فلسطینی‌ها وضعیت و حقوق دولتی اعطا می‌کند که در تضاد با اصول منشور سازمان ملل است.

    فلسطینی‌ها در حال حاضر یک کشور ناظر غیر عضو هستند که این جایگاه در سال ۲۰۱۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آن‌ها اعطا شد.

    هیات فلسطینی سازمان ملل در نیویورک که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی می‌شود، روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد پذیرش پیش‌نویس قطعنامه به حفظ راه‌حل دو کشوری کمک می‌کند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰

    دبیر‌کل سازمان ملل: حمله زمینی گسترده به رفح باعث فاجعه عظیم انسانی خواهد شد

    آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، حمله زمینی گسترده به رفح را باعث «رخ دادن یک فاجعه انسانی عظیم» دانست.

    گوترش گفت: «جامعه بین‌الملل باید برای آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها و افزایش گسترده کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، هم‌صدا شود.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۶

    حمله زنبورها ۱۲ سرباز اسرائیلی را زخمی کرد

    ارتش اسرائیل خبر داد پس از عبور یک تانک نیروهای نظامی این کشور از روی یک لانه زنبورهای بزرگ در جنوب غزه در نزدیکی منطقه نیریم، زنبورها به سربازان حمله‌ور شده و آن‌ها را نیش زده‌اند.

    در پی حمله این زنبورها، ۱۲ سرباز اسرائیلی مجروح شده و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

    ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل درباره تهدید مقام‌های دیوان دادگستری بین‌المللی

    کارشناسان سازمان ملل متحد نسبت به اظهارات مقام‌های ایالات متحده و اسرائیل درباره تهدید به گرفتن انتقام از دیوان دادگستری بین‌المللی (ICC)، مقامات آن و اعضای خانواده‌های ایشان ابراز نگرانی کردند.

    کارشناسان سازمان ملل تاکید کردند: «دیوان دادگستری بین‌المللی یک دادگاه بین‌المللی مستقل و بی‌طرف است که به دنبال برقراری عدالت است. تهدید اعضای آن از سوی کشورهایی که خود را پاسدار حاکمیت قانون می‌دانند، حیرت‌آور است و می‌تواند جرم علیه اجرای عدالت تلقی شود.»

    کارشناسان سازمان ملل از همه دولت‌ها خواستند به دیوان دادگستری بین‌المللی به عنوان یک نهاد قضایی احترام بگذارند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵

    سی‌ان‌ان: بازداشت‌شدگان فلسطینی را مجبور کرده‌اند پوشک به پا کنند

    شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش تحقیقی مفصلی از «آزار و اذیت سیستماتیک بازداشت‌شدگان فلسطینی» خبر داد که در جریان حمله اسرائیل به نوار غزه دستگیر شده‌اند.

    این گزارش با عنوان «بسته شده، با چشم‌بند، پوشک به پا: افشاگران اسرائیلی جزییات آزار فلسطینیان در بازداشتگاه را شرح می‌دهند» منتشر شده است.

    سی‌ان‌ان گزارش داده که سه افشاگر اسرائیلی گفته‌اند شاهد اعمال «آزار سیستماتیک نیروهای نظامی بر فلسطینی‌های بازداشت شده» بوده‌اند.

    این سه در یک اردوگاه در صحرای نگب، محل نگهداری فلسطینی‌های بازداشت شده در جریان حمله اسرائیل به غزه، کار می‌کنند.

    آنان می‌گویند شاهد مجموعه‌ای از آزارها از جمله اجبار به پوشیدن پوشک به جای اجازه استفاده از سرویس بهداشتی بوده‌اند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    بورل حمله به مقر آژانس امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی در شرق اورشلیم را محکوم کرد

    جوزپ بورل، مسوول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، حمله به مقر آژانس امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) در شرق اورشلیم را به شدت محکوم کرد.

    بورل به نمایندگی از این اتحادیه گفت: «این مسئولیت اسرائیل است که ایمنی کارکنان نهادهای بشردوستانه را تضمین کند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵

    خبر فوری
    تانک‌های اسرائیلی محاصره بخش شرقی رفح را کامل کردند

    خبرگزاری رویترز گزارش داد تانک‌های اسرائیلی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، جاده اصلی‌ در رفح که این منطقه را به نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند، به تصرف خود درآوردند و عملا تمام ضلع شرقی این شهر در جنوب نوار غزه را محاصره کردند.

    بر اساس این گزارش، ساکنان از انفجارها و تیراندازی‌های تقریبا مداوم در شرق و شمال شرق شهر و درگیری شدید میان نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس و جهاد اسلامی خبر دادند.

    حماس اعلام کرد برای تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مسجدی در شرق شهر کمین کرده است؛ نشانه‌ای از اینکه اسرائیلی‌ها چندین کیلومتر از شرق تا حومه منطقه رفح، نفوذ کرده‌اند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

    یونیسف درباره کمبود سوخت در غزه هشدار داد

    صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در غزه اعلام کرد کمبود سوخت ممکن است فعالیت‌های کمک‌رسانی را در این منطقه کاملا متوقف کند.

    این زیرمجموعه سازمان ملل متحد هشدار داد برای اجتناب از مرگ بیشتر کودکان باید کاری کرد، چون غذاهای انبار شده در جنوب غزه طی چند روز آینده به پایان می‌رسد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۰

    آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی: ۱۱۰ هزار نفر از رفح گریخته‌اند

    آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (اونروا) اعلام کرد با تشدید بمباران نیروهای اسرائیلی در رفح، آوارگی اجباری شهروندان فلسطینی همچنان ادامه دارد.

    اونروا تخمین زد که اکنون حدود ۱۱۰ هزار نفر به دنبال پناهگاه، از رفح گریخته‌اند و افزود: «هیچ کجای غزه امن نیست و شرایط بسیار وحشتناک است.»

    این آژانس، تنها امید را «آتش‌بس فوری» در منطقه خواند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰

    الاخبار: اسرائیل می‌خواهد برای حفظ روابطش با آمریکا عملیات‌هایی کوچک را در رفح انجام دهد

    رسانه لبنانی الاخبار به نقل از یک مقام نظامی مصری نوشت که اسرائیل برای جلوگیری از تحریک و ایجاد خشم در آمریکا و جامعه بین‌المللی، قصد دارد عملیات‌هایی جداگانه و کوچک در مناطق مختلف رفح انجام دهد.

    جو بایدن، رییس‌جمهوری اخیرا اسرائیل را تهدید کرده بود که در صورت حمله گسترده به رفح که بیش از یک میلیون فلسطینی در بحبوحه جنگ غزه در آن پناه گرفته‌اند، از تحویل سلاح‌های تهاجمی به اسرائیل خودداری می‌کند.

    الاخبار به نقل از این مقام مصری نوشت که وضعیت رفح رو به وخامت می‌رود.

    اسرائیل می‌گوید حماس در پی جلوگیری از اجرای عملیات نظامی در رفح است. زیرا تهاجم تمام‌عیار اسرائیل می‌تواند آخرین پایگاه اصلی این گروه را در غزه از بین ببرد؛ جایی که گفته می‌شود چهار گردان حماس همچنان در آن پابرجا هستند.

    عملیات اسرائیل برای تصرف بخش فلسطینی گذرگاه مرزی رفح با مصر در روز سه‌شنبه آغاز شد و ظاهرا با تایید دولت بایدن همراه بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۰

    آژیر حملات موشکی در نزدیکی مرز غزه ۲ بار در یک ساعت به صدا درآمد

    به فاصله یک ساعت پس از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهرهای هولیت و صوفا، هشدار موشکی در کرم شالوم، در انتهای جنوبی مرز اسرائیل با غزه هم به صدا درآمد.

    هولیت و صوفا در ۱۰ کیلومتری رفح و جنوبی‌ترین شهر غزه واقع شده‌اند.

    ارتش اسرائیل گفت دو موشک پرتاب شده از منطقه رفح به سوی کرم شالوم از سوی گنبد آهنین رهگیری شدند.

    کرم شالوم روز دوشنبه هدف حمله موشکی حماس قرار گرفت که طی آن چهار سرباز ارتش اسرائیل کشته شدند.

    در پی این حمله، گذرگاه کرم شالوم به مدت سه روز و تا پنج‌شنبه بسته بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۵

    ارتش اسرائیل از کشف چند تونل و کشتن مردانی مسلح در شرق رفح خبر داد

    ارتش اسرائیل گزارش داد که نیروهایش طی عملیات‌های جاری در شرق رفح و محله زیتون در شهر غزه چندین فرد مسلح را کشتند.

    در شرق رفح، تیپ گیواتی چندین ورودی تونل را کشف و شناسایی کرد. تیپ زرهی ۴۰۱ ارتش اسرائیل نیز چندین جنگجوی مسلح را در نبرد نزدیک یا حملات هوایی در نزدیکی گذرگاه رفح با مصر کشت.

    بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه با حملاتی هوایی در رفح، سایت‌های پرتاب راکت و خمپاره حماس را هدف قرار داد.

    در زیتون هواپیماهای جنگنده اسرائیل به چندین فرد مسلح و تاسیسات و زیرساخت‌های حماس، از جمله یک ساختمان بمب‌گذاری شده حمله کردند.

    در مرکز غزه، نیروهای ذخیره تیپ یفتاح، گروهی از افراد مسلح را که از انبار اسلحه خارج می‌شدند، شناسایی و به آن‌ها حمله کردند. انبار تسلیحات و یک عامل دیگر حماس نیز طی حملاتی جداگانه هدف قرار گرفتند.

    نیروی هوایی ارتش اسرائیل در مجموع طی روز پنج‌شنبه به بیش از ۴۰ هدف در سراسر غزه، از جمله تونل‌ها، سایت‌های پرتاب موشک‌های ضد تانک، ساختمان‌ها و پست‌های دیده‌بانی حماس حمله کرد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۵

    وزارت خارجه مصر از حماس و اسرائیل خواست که برای دستیابی به توافق انعطاف نشان دهند

    وزارت امور خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای خطاب به اسرائیل و حماس گفت اگر می‌خواهند در جنگ هفت ماهه نوار غزه به توافقی برای آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها دست یابند، باید از خود «انعطاف» نشان دهند.

    بیانیه مصر پس از آن منتشر شد که حماس اوایل صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت اعلام کرد که مذاکره‌کنندگانش در توافق آتش‌بس این هفته قاهره را ترک کرده و عازم دوحه شده‌اند.

    حماس اعلام کرد اسرائیل «پیشنهاد ارائه شده از سوی میانجی‌ها را رد و به آن اعتراض کرده است».

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۰

    حماس با ترک مذاکرات آتش‌بس قاهره گفت اکنون توپ در زمین اسرائیل است

    حماس صبح روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت هیت مذاکره‌کننده این گروه در زمینه تضمین آتش‌بس موقت و توافق آزادی گروگان‌ها قاهره را به مقصد قطر ترک کرده است.

    این گروه در پیامی به دیگر جناح‌های فلسطینی گفت: «اسرائیل در عمل، پیشنهاد میانجی‌گران را رد و در چند موضوع محوری به آن اعتراض کرد.»

    حماس خاطرنشان کرد: «اکنون توپ به طور کامل در زمین اسرائیل است.»

    حماس چند روز پیش گفت که با یک توافق سه مرحله‌ای برای آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی موافقت کرده است.

    یک مقام اسرائیلی بلافاصله پس از آن گفت که این توافق برای اسرائیل قابل قبول نیست، زیرا شرایطی که قبلا تایید کرده بود نرم‌تر و اصلاح شده است.

    مقامات گروه حماس مدعی شدند که این توافق منجر به پایان جنگ خواهد شد.

    اسرائیل بارها گفته است توافقی که شامل پایان جنگ باشد را نمی‌پذیرد و قصد دارد به طور کامل کارزار خود را برای نابودی حماس ادامه دهد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۸

    معترضان حامی فلسطین مقابل محل اقامت رییس دانشگاه جورج واشینگتن کمپ برپا کردند

    صدها معترض حامی فلسطین با برپایی چادر در خیابان محل اقامت رییس دانشگاه جورج واشینگتن در نزدیکی کاخ سفید، اقدام به تصرف این خیابان‌ کردند. معترضان خواستار جلسه با رییس این دانشگاه برای قطع دریافت کمک از شرکت‌هایی هستند که به گفته آنها از جنگ اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۴

    جکی روزن، سناتور دموکرات، بر لزوم کمک امنیتی بدون قید و شرط به اسرائیل تاکید کرد

    جکی روزن، سناتور دموکرات، در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای توقف ارسال برخی سلاح‌ها به اسرائیل، با تاکید بر لزوم کمک امنیتی بدون قید و شرط به اسرائیل گفت دولت آمریکا باید از هر کاری که توانایی اسرائیل را در شکست حماس و برخورد با تهدیدهای فزاینده منطقه‌ای تضعیف کند، پرهیز کند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۶

    نتانیاهو: اسرائیل در این جنگ با کل محور تروریسم جمهوری اسلامی مواجه است

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در شو تلویزیونی «دکتر فیل» گفت: «اسرائیل در این جنگ تنها با هیولاهای حماس مقابله نمی‌کند بلکه این کشور با کل محور تروریسم جمهوری اسلامی که قصد نابود کردن اسرائیل را دارد و می‌خواهد یک هولوکاست دیگر را برپا کند، مواجه است.»

    نتانیاهو در واکنش به تصمیم دولت بایدن برای توقف ارسال برخی سلاح‌ها به اسرائیل، ابراز امیدواری کرد که او و بایدن بتوانند اختلاف نظرهای خود را حل کنند.

    نخست‌وزیر اسرائیل درباره آینده اداره غزه گفت: پس از نابودی حماس، احتمالا باید با کمک کشورهایی مثل امارات و عربستان سعودی، یک دولت غیرنظامی متشکل از آن دسته از مردم غزه که قصر نابودی اسرائیل را ندارند، این باریکه را اداره کند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱.۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۰

    عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا: توقف ارسال سلاح به اسرائیل پیامی متناقض به تهران می‌دهد

    برد اشنایدر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای از تصمیم دولت بایدن در توقف ارسال برخی سلاح‌ها به اسرائیل به شدت ابراز نگرانی کرد.

    او گفت این ترس وجود دارد که دولت آمریکا با این تصمیم پیام‌های متناقضی را از یک سو به دولت و مردم اسرائیل و از سوی دیگر به جمهوری اسلامی، حماس و حزب‌الله می‌دهد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹

    اسرائیل به مرحله نهایی یوروویژن راه یافت

    ادن گولان، خواننده ۲۰ ساله اسرائیلی، پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت با ترانه «طوفان»، در رقابت‌های موسیقی یوروویژن در مالمو سوئد به مرحله نهایی رسید. اسرائیل پس از تغییر نسخه اصلی این ترانه که در اشاره به حمله حماس به اسرائیل «طوفان اکتبر» نام داشت، اجازه راهیابی به یوروویژن را دریافت کرد.

    چند ساعت پیش از راه یافتن اسرائیل به مرحله نهایی این رقابت‌ها، هزاران نفر از مخالفان جنگ اسرائیل به غزه در اعتراض به حضور این کشور در یوروویژن در مالمو تظاهرات کردند. برای شنبه ۲۲ اردیبهشت نیز اعتراضات مشابهی در مالمو برنامه‌ریزی شده است.

    ادن گولان، خواننده ۲۰ ساله اسرائیلی، در رقابت‌های موسیقی یوروویژن

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۸

    طبق گزارش‌ها، اسرائیل مناطق شرقی رفح را بمباران کرد

    طبق گزارش‌های رسانه‌‌ای، اسرائیل پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت مناطق شرقی رفح در جنوب نوار غزه را بمباران کرد. طبق این گزارش‌ها، حمله اسرائیل به نزدیکی یک مسجد در این منطقه سه کشته بر جای گذاشت و در حمله دیگر اسرائیل به دو ساختمان دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند.

    از سوی دیگر حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند با آتشبار توپخانه‌ای و راکت‌های ضد تانک، تانک‌های اسرائیلی را در حومه شرقی رفح هدف قرار داده‌اند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۹

    سناتور جیم ریش: آمریکا همچنان گستره وسیعی از سلاح‌ها را به اسرائیل خواهد داد

    در پی تصمیم دولت بایدن در توقف ارسال برخی سلاح ها به اسرائیل، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه، به خبرنگاران گفت آمریکا همچنان قرار است گستره وسیعی از دیگر سلاح‌ها را به اسرائیل بدهد که از آن جمله می‌توان به مهمات لازم برای حمله‌های دقیق، گلوله‌های تانک و توپخانه و خودروهای تاکتیکی نظامی اشاره کرد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۰

    مقاومت اسلامی عراق از حمله پهپادی به شمال اسرائیل خبر داد

    مقاومت اسلامی عراق از حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی اسرائیل در منطقه الیفالط در شمال این کشور خبر داد.

    مقاومت اسلامی عراق اسرائیل را به کشتار فلسطینیان در نوار غزه متهم و تاکید کرد به حملات خود علیه مواضع اسرائیل ادامه خواهد داد.

    هنوز ارتش اسرائیل در خصوص این رویداد اظهار نظر نکرده است.

    مقاومت اسلامی عراق شبکه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی در این کشور است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰

    سفیر اسرائیل در آمریکا: تعلیق ارسال تسلیحات حامل پیامی نادرست برای دشمنان ماست

    مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا تصمیم دولت بایدن را برای تعلیق ارسال برخی تسلیحات به اسرائیل «مایه تاسف بسیار» دانست.

    هرتزوگ گفت این تصمیم حامل «پیامی نادرست به حماس و دشمنان ما در منطقه» است.

    او افزود اسرائیل باید نهایتا به سراغ رفح برود و حال با تصمیم واشینگتن به «گوشه‌ای» رانده شده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۴

    اونروا از تعطیلی مقر خود در اورشلیم شرقی در پی حمله «افراط‌گرایان اسرائیلی» خبر داد

    فیلیپ لازارینی، رییس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) از حمله «افراط‌گرایان اسرائیلی» به مقر این آژانس در اورشلیم شرقی خبر داد و گفت آن‌ها محوطه اونروا را به آتش کشیدند.

    به گفته او، این حمله در حالی صورت گرفت که کارمندان سازمان ملل در محل حضور داشتند.

    لازارینی افزود هرچند کسی در این حمله آسیب ندید، اما فعالیت این مقر تا زمان بازگشت امنیت متوقف خواهد شد.

    پیش‌تر ۱۲ نفر از کارکنان اونروا به دست داشتن در حمله مرگبار حماس به اسرائیل متهم شده‌ بودند.

    فیلیپ لازارینی، رییس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا)
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۳

    هم‌زمان با تعلیق ارسال سلاح به اسرائیل، آمریکا مجوز فروش سلاح به قطر و لبنان را صادر کرد

    پایگاه خبری واشینگتن‌ فری بیکن گزارش داد یک روز پیش از اعلام تصمیم دولت بایدن برای تعلیق ارسال برخی تسلیحات به اسرائیل، واشینگتن مجوز فروش سلاح به قطر و لبنان را صادر کرد.

    ایالات متحده فروش سلاح به قطر، لبنان و تعدادی دیگر از کشورهای عربی منطقه را به دلیل تحریم اسرائیل از سوی آن‌ها ممنوع اعلام کرده است.

    با این حال دولت بایدن برای قطر و لبنان معافیت از این قانون در نظر گرفته است.

    به گزارش واشینگتن‌ فری بیکن، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت تصمیم دولت را برای تمدید این معافیت به اطلاع کنگره ایالات متحده رساند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸

    سازمان ملل: غیرنظامیان در غزه در معرض گرسنگی شدید هستند

    مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد نسبت به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه به دنبال بسته شدن گذرگاه‌های مرزی هشدار داد.

    گریفیث در شبکه اجتماعی ایکس نوشت غیرنظامیان در غزه در معرض گرسنگی شدید و مرگ هستند.

    او به معضل کمبود شدید سوخت در غزه اشاره و اضافه کرد بدون سوخت تامین آب و برق، حرکت کامیون‌ها، و جابه‌جایی مردم و کالاها ممکن نخواهد بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱

    عفو بین‌الملل: ارسال سلاح به اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی را متوقف کنید

    سازمان عفو بین‌الملل از جامعه بین‌المللی خواست ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی را فورا متوقف کند.

    عفو بین‌الملل افزود: «این خطر وجود دارد که این تسلیحات برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرند.»

    کودکان فلسطینی در حال حمل بطری‌های آب، رفح، ۲۰ اردیبهشت
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۷

    جروزالم پست: نتانیاهو قصد دارد سفیر اسرائیل در آمریکا را تغییر دهد

    روزنامه جروزالم پست به نقل از شبکه ۱۳ اسرائیل اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور قصد ندارد ماموریت مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا را تمدید کند.

    بر اساس این گزارش، هرتزوگ و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در مواردی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

    دوره ماموریت هرتزوگ چهار ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۳

    سخنگوی ارتش اسرائیل: برای انجام عملیات رفح، تسلیحات کافی در اختیار داریم

    دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد این کشور تسلیحات کافی برای انجام ماموریت‌های مد نظر خود، از جمله عملیات در رفح را دارد.

    او تاکید کرد: «ما آن‌چه نیاز است، در اختیار داریم.»

    هاگاری افزود ایالات متحده در جریان مناقشه کنونی، به طرز بی‌سابقه‌ای کمک‌های امنیتی را در اختیار کشور و ارتش اسرائیل قرار داده است.

    این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که دولت بایدن ارسال برخی تسلیحات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴

    نتانیاهو: اگر لازم باشد، با چنگ و دندان می‌جنگیم

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اولین واکنش خود به تصمیم آمریکا برای تعلیق ارسال برخی تسلیحات گفت اگر لازم باشد، با «چنگ و دندان» خواهیم جنگید.

    او افزود اسرائیل پیش از این نیز تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار داشته اما توانسته با استفاده از روحیه جنگندگی، شجاعت و اتحاد از سختی‌ها عبور کند.

    نتانیاهو تاکید کرد اسرائیل مصمم و متحد است تا دشمن خود را نابود کند.

    سربازان و ادوات جنگی اسرائیل در نزدیکی مرز غزه، ۲۰ اردیبهشت
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۸

    حماس: پرتاب محموله‌های هوایی کمک‌ها از فراز غزه ناکارآمد است

    سلامه معروف، رییس دفتر رسانه‌ای حماس در نوار غزه، خواستار توقف پرتاب کمک‌های بشردوستانه بر فراز آسمان غزه شد.

    در اوایل هفته جاری، دو فلسطینی بر اثر اصابت محموله هوایی کمک‌های بشردوستانه به انباری در شمال غزه جان خود را از دست دادند. چتر این محموله در زمان حادثه باز نشده بود.

    معروف ارسال کمک‌ها از این طریق را «ناکارآمد و اشتباه» خواند و گفت پرتاب محموله‌های هوایی خطری جدی برای زندگی ساکنان غزه به شمار می‌رود.

    با توجه به محدودیت‌های موجود در روند کمک‌رسانی به شمال غزه، تعدادی از کشورها، مانند آمریکا، بریتانیا و فرانسه از این شیوه برای ارسال کمک‌ها به این منطقه استفاده می‌کنند.

    نیروهای مسلح بریتانیا در حال پرتاب کمک‌های بشردوستانه بر فراز غزه، ۲۱ فروردین
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۹

    آتش‌سوزی در شهر شلومی در شمال اسرائیل در پی حمله راکتی از خاک لبنان

    ارتش اسرائیل اعلام کرد چندین راکت از خاک لبنان به سوی شمال اسرائیل شلیک شدند.

    پایگاه خبری تایمز اسرائیل نوشت این حمله راکتی منجر به آتش‌سوزی در شهر شلومی در شمال اسرائیل شده است.

    جت‌های جنگنده اسرائیلی همچنین توانستند دو پهپاد مهاجم را در آسمان لبنان پیش از ورود به حریم هوایی اسرائیل سرنگون کنند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۴

    آمریکا: حمله گسترده به رفح نمی‌تواند حماس را نابود کند

    جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد حمله گسترده به رفح نمی‌تواند به نابودی گروه حماس بیانجامد.

    کربی به خبرنگاران گفت شکست حماس هدف مشترک آمریکا و اسرائیل است اما عملیات گسترده در رفح نمی‌تواند این هدف را محقق کند.

    او افزود: «ایالات متحده به ارائه تمامی ملزومات اسرائیل برای دفاع از خود ادامه خواهد داد، اما نه تسلیحات خاص برای یک ماموریت خاص. ما پیامدهای استفاده از بمب‌هایی با تخریب گسترده در مناطق پرجمعیت را با اسرائیل مطرح کرده‌ایم.»

    به گفته کربی، حمله گسترده به رفح می‌تواند موجب جسور شدن» حماس در جریان مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر در نوار غزه شود.

    جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۲

    ارتش اسرائیل از تخلیه ۱۵۰ هزار فلسطینی از رفح خبر داد

    ارتش اسرائیل اعلام کرد تاکنون ۱۵۰ هزار فلسطینی از منطقه رفح در جنوب نوار غزه تخلیه شده‌اند.

    براساس این گزارش، در جریان عملیات نظامیان این کشور در شرق رفح، ۵۰ شبه‌نظامی فلسطینی از پا درآمده‌اند.

    ورودی ۱۰ تونل زیرزمینی نیز در این منطقه کشف شده‌ است. نیروهای اسرائیلی در حال آماده کردن مقدمات برای نابودی این تونل‌ها هستند.

    آوارگان فلسطینی در حال گریختن از رفح، جنوب نوار غزه، ۲۰ اردیبهشت
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۸

    ترامپ: جو بایدن اسرائیل را رها کرده و اقداماتش شرم‌آور است

    دونالد ترامپ به تهدید جو بایدن مبنی بر لغو ارسال محموله‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل واکنش نشان داد و گفت: «هر یهودی که به بایدن رای می‌دهد باید از خودش خجالت بکشد.»

    رییس‌جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد که بایدن «اسرائیل را به کلی رها کرده» و اقداماتش «شرم‌آور» است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۵

    روزنامه‌نگار لبنانی: اسرائیل خود را برای جنگی همه‌جانبه با لبنان آماده کرده است

    به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، اسرائیل بار دیگر لبنان را به دلیل ماجراجویی‌های حزب‌الله تهدید کرد. در همین حال مرز میان دو کشور طی دو روز گذشته شاهد تنشی بی‌سابقه بود.

    بر اساس این گزارش، تیتر اصلی همه رسانه‌های لبنانی این است که «تشدید تنش در جنوب این کشور بی‌سابقه است». از سوی دیگر، هم‌زمان با شروع درگیری زمینی در جبهه رفح میان اسرائیل و حماس در دو روز گذشته، تشدید تنش در جنوب لبنان نیز آغاز شده است.

    اکنون دو طرف درگیری یعنی حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در حال افزایش بمباران و هدف‌گیری مواضع یکدیگر هستند.

    طی این مدت ارتش اسرائیل حملات گسترده‌ای را آغاز کرد؛ از جمله آن‌ها ٢٠ حمله هم‌زمان در استان بقاع لبنان با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای است. در مقابل، حزب‌الله اعلام کرد خانه‌های سربازان اسرائیلی را در پنج شهرک همراه با سایتی نظامی هدف قرار داده است.

    جوسیان حاج موسی، روزنامه‌نگار لبنانی به ایران‌اینترنشنال گفت پیامدهایاین تهدید پس از کامل شدن نتیجه عملیات نظامی در رفح نمایان خواهد شد.

    به گفته او، لبنان ممکن است نخستین هدف اسرائیل پس از جنگ رفح باشد.

    جوسیان با اتکا به اطلاعات و شواهد موجود گفت اسرائیل «آماده‌سازی‌ها برای جنگ با لبنان» را آغاز کرده است.

    این جنگ احتمالی، به یک محدوده جغرافیایی خاص یا قوانین درگیری‌های کنونی باقی نخواهد ماند.

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که لبنان تابستانی داغ را پیش‌رو خواهد داشت و گفت که ارتش اسرائیل حزب‌الله را از خطوط تماس تا فاصله‌های دور خارج کرده است.

    گالانت تاکید کر: «ما سیستم‌های آتش‌ بسیار بزرگ و سنگینی داریم و در صورت نیاز، مطمئنا آن‌ها را فعال خواهیم کرد. ما باید به آمادگی خود ادامه دهیم چراکه این تابستان ممکن است داغ باشد.»

    تلویزیون الحدث عربستان سعودی اخیرا گزارش داد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران چند هفته پیش به بیروت سفر کرده است.

    بر اساس این گزارش، قاآنی با دبیرکل حزب‌الله درباره گام‌های نظامی بعدی و مورد نیاز در جنگ غزه و افزایش تنش‌ها در لبنان گفت‌وگو کرده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۵

    ان‌بی‌سی: نتانیاهو با توافقی که عملیات رفح را محدود کند موافق نخواهد بود

    ان‌بی‌سی به نقل از چهار مقام فعلی و یک مقام سابق آمریکایی گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با متن پیشنهادی حماس درباره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها موافقت نخواهد کرد؛ مگر اینکه توافق به او «اجازه ادامه عملیات در رفح» را بدهد.

    بر اساس این گزارش، نتانیاهو می‌خواهد اطمینان حاصل کند عملیات جنوب غزه کاملا جدا از هر گونه توافق احتمالی است و به اسرائیل اجازه می‌دهد بدون محدودیت عمل کند.

    یک مقام اسرائیلی این توصیف از موضع اسرائیل را درباره توافق آتش‌بس رد کرد.

    حماس روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات نظامی اسرائیل در گذرگاه رفح به منظور «ایجاد اختلال در تلاش‌های میانجی‌گری» در زمینه آتش‌بس است.

    این بیانیه با اشاره به تعهد حماس به توافق آتش‌بس تاکید کرد: «پیشنهاد کنونی به طور قابل توجهی با متن توافق قبلی که از سوی اسرائیل تصویب شده بود تفاوت دارد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵

    مذاکرات قاهره درباره توافق آتش‌بس در غزه به پایان رسید

    منابع آگاه خبر دادند مذاکرات برای رسیدن به توافق آتش‌بس در جنگ غزه در قاهره پایان یافت و رییس سازمان سی‌آی‌ای و هیات‌های حماس و قطر این شهر را ترک کردند.

    دفتر حماس در بیروت تایید کرد هیات این گروه راهی دوحه شده است.

    تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام دولتی نوشت تیم مذاکره‌کننده این کشور در راه بازگشت از قاهره است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰

    پرتغال از آزادی ۷ خدمه کشتی توقیف شده ام‌اس‌سی اِریز از سوی سپاه پاسداران خبر داد

    وزارت امور خارجه پرتغال خبر داد که جمهوری اسلامی هفت نفر از ۲۵ خدمه کشتی توقیف شده تحت پرچم این کشور را آزاد کرده است. پیش‌تر رسانه‌های ایران اعلام کرده بودند یکی از خدمه‌ این کشتی با تابعیت هندی آزاد شده است.

    کشتی ام‌اس‌سی اِریز روز ۲۵ فروردین به ظن «ارتباط آن با اسرائیل» از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز و در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات متحده عربی توقیف شد.

    وزارت امور خارجه پرتغال روز پنج‌شنبه خبر داد پنج هندی، یک فیلیپینی و یک استونیایی از افراد این کشتی آزاد شدند.

    به گفته این وزارت‌خانه، ۱۷ خدمه دیگر ام‌اس‌سی اِریز همچنان در این کشتی در بازداشت جمهوری اسلامی هستند.

    پیش‌ از این گزارش شده بود که ام‌اس‌سی اِریز از شرکت کشتی‌رانی گورتال اجاره شده که یکی از شرکت‌های وابسته شرکت دریایی زودیاک ماریتایم است.

    ایال عوفر، تاجر اسرائیلی، مالک بخشی از سهام زودیاک ماریتایم است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

    نخست‌وزیر بریتانیا از روسای دانشگاه‌های این کشور خواست با تشدید یهودستیری مقابله کنند

    ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، از روسای دانشگاه‌های این کشور خواست تا با تشدید یهودی‌ستیزی و اختلال در فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها به دلیل تجمعات مرتبط با جنگ اسرائیل و حماس مقابله کنند.

    او با هشدار در این زمینه، رفتارهای یهودی‌ستیزانه را غیرقابل قبول خواند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۵

    وزیر دفاع اسرائیل: دشمنان و بهترین دوستانمان بدانند اسرائیل را نمی‌توان تحت فشار گذاشت

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «ما پیامی مشترک به دشمنان و بهترین دوستانمان می‌دهیم؛ اینکه اسرائیل را نمی‌توان تحت فشار قرار داد.»

    این اظهارات پس از آن مطرح شد که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد در صورت آغاز حمله برنامه‌ریزی شده اسرائیل به رفح در جنوب غزه، از تحویل برخی محموله‌های تسلیحاتی به اسرائیل جلوگیری خواهد کرد.

    گالانت در ادامه سخنرانی روز پنج‌شنبه خود تاکید کرد: «ما به اهداف خود در شمال و جنوب دست می‌یابیم؛ حماس را فلج و حزب‌الله را نابود خواهیم کرد تا امنیت را برای کشورمان به ارمغان بیاوریم.»

    او ادامه داد: «بهای آن هر چه باشد ما موجودیت کشور اسرائیل را تضمین خواهیم کرد.»

    وزیر دفاع اسرائیل دستورالعملی را که هفته گذشته در مراسم یادبود هولوکاست امضا شد یادآوری کرد که در آن صراحتا تاکید شده است «دیگر هرگز» چنین وقایعی تکرار نخواهد شد.

    گالانت افزود: «این کلمات برای من فقط دستورالعملی ساده نیستند بلکه برنامه عملیاتی و کاری سازمان‌های دفاعی و ارتش اسرائیل است.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵

    خبرهای ضد و نقیض درباره لغو محدودیت‌های تجارت ترکیه با اسرائیل

    ترکیه هفته گذشته خبر داد به دلیل جنگ در غزه تصمیم به توقف تجارت با اسرائیل گرفته است اما روز پنج‌شنبه، پایگاه خبری تجارت گلوبس در گزارشی نوشت آنکارا به‌طور موقت اجازه از سر گرفتن صادرات مصالح ساختمانی را به اسرائیل صادر کرده است.

    اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، ساعاتی پس از انتشار این خبر گفت که رییس‌جمهوری ترکیه از موضع قبلی خود عقب‌نشینی و بسیاری از محدودیت‌های تجاری وضع شده علیه اسرائیل را لغو کرده است.

    او گفت اسرائیل باید برای تجارت با ترکیه به دنبال «جایگزین» باشد تا خود را از وابستگی به «مردی با تفکرات اخوان المسلمین» که هر لحظه می‌تواند همه چیز را متوقف کند، برهاند.

    وزیر تجارت ترکیه: ممنوعیت تجارت با اسرائیل تا زمان آتش‌بس دائمی در غزه برقرار است

    عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه، به این اظهارات واکنشی سریع نشان داد و سخنان وزیر امور خارجه اسرائیل را «کاملا تخیلی» و «بی‌ربط به واقعیت» توصیف کرد.

    او در ایکس نوشت دولت ترکیه پشت تصمیم خود درباره ممنوعیت تجارت با اسرائیل ایستاده است.

    بولات تاکید کرد: «این تصمیم ترکیه تا زمانی که شروط ما برای توقف حملات اسرائیل به غزه، تضمین آتش‌بس دائمی و ارسال بی‌وقفه کمک‌های بشردوستانه به برادران فلسطینی‌مان در غزه برآورده شود، پابرجاست.»

    رویترز نیز به نقل از یک مقام وزارت بازرگانی ترکیه نوشت که آنکارا در ممنوعیت صادرات خود به اسرائیل «تجدید نظر نخواهد کرد» اما شرکت‌های تجاری سه ماه فرصت دارند تا سفارش‌های پیشین خود را از طریق کشورهای ثالث تکمیل کنند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰

    اردوغان: سیاست‌های برخی کشورهای غربی در جنگ غزه، اعتماد به ارزش‌های اروپایی را تضعیف کرد

    رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، درباره «کاهش اعتماد به ارزش‌های اروپایی» در جریان بحران غزه ابراز نگرانی کرد.

    او با انتشار پیامی به مناسبت روز اروپا، به کشته شدن بیش از ۳۵ هزار فلسطینی از جمله ۱۵ هزار کودک در جنگ غزه اشاره کرد و گفت سیاست‌های برخی نهادها و کشورهای غربی در این زمینه، اعتماد به ارزش‌های اروپایی را تضعیف کرد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰

    تحلیل

    یک استاد روابط بین‌الملل: افزایش تنش‌ها می‌تواند روی هر مذاکره‌ صلحی تاثیر بگذارد

    افشین شاهی، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کیل انگلستان از لندن درباره تاثیر افزایش تنش‌ها بر مذاکرات صلح میان اسرائیل و حماس به ایران‌اینترنشنال می‌گوید که این تنش‌ها می‌توانند روی هر مذاکره‌ صلحی تاثیرگذار باشند.

    شاهی در ادامه می‌گوید: «اما به نظر من چالش اصلی، آن دو راهی‌ای است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر سر آن قرار گرفته است.»

    به گفته این استاد روابط بین‌الملل، نتانیاهو و کابینه جنگ او از یک سو بزرگ‌ترین هدف حمله نظامی به غزه را از بین بردن کامل زیرساخت‌های نظامی تعریف کرده‌اند و از سوی دیگر، فشارهای بین‌المللی مخصوصا از طرف ایالات متحده علیه نتانیاهو و کابینه جنگ او در حال افزایش است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵

    حزب‌الله لبنان از کشته شدن ۲ عضو خود خبر داد

    حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن دو تن از اعضای خود به نام‌های علی احمد حمزه و احمد حسن معتوق در «مبارزه با اسرائیل» خبر داد.

    در این بیانیه آمده است که علی احمد حمزه متولد سال ۱۹۵۸ از روستای دبعال و ساکن روستای المجادل بود که در جنوب لبنان کشته شد.

    صبح روز پنج‌شنبه رسانه‌های لبنان از حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در منطقه صور این کشور خبر دادند.

    دو منبع امنیتی به رویترز گفتند که چهار تن از اعضای حزب‌الله در حمله به جنوب لبنان کشته شدند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰

    آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی: ۸۰ هزار نفر طی ۳ روز از رفح گریختند

    آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (اونروا) گزارش داد با گذشت سه روز از عملیات نظامی اسرائیل در جنوب شهر غزه، حدود ۸۰ هزار نفر از رفح گریخته‌اند.

    اونروا در رسانه اجتماعی ایکس نوشت از ششم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) تا کنون هزاران نفر از رفح به جای دیگری پناه برده‌اند اما «هیچ کجا امن نیست».

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰

    ترکیه ممنوعیت تجارت با اسرائیل را به طور موقت لغو کرد

    ترکیه با اینکه هفته گذشته به دلیل جنگ در غزه تصمیم به توقف تجارت با اسرائیل گرفته بود، به طور موقت اجازه از سر گرفته شدن صادرات مصالح ساختمانی را به اسرائیل صادر کرد.

    پایگاه خبری تجارت گلوبس در گزارشی به نقل از مقام‌های دو کشور که نامشان فاش نشده است، نوشت وزارت بازرگانی ترکیه تنها نامه‌هایی برای مجوز صادرات و واردات به کارخانه‌های محلی فرستاده است که قبل از ممنوعیت تجارت نیز با اسرائیل کار می‌کردند.

    بنا بر این گزارش، مجوزهای تمدید تجارت «موقتی» و به دلیل شکایت بازرگانان ترکیه‌ای از اعمال محدودیت‌هاست.

    گلوبس تاکید کرد وزارت‌خانه‌های امور خارجه و اقتصاد اسرائیل در حال بررسی راه‌هایی به منظور کاهش وابستگی به واردات ترکیه در دراز‌مدت هستند و در این زمینه تلاش‌هایی برای تقویت روابط خود با تامین‌کنندگان یونانی و قبرسی می‌کنند.

    یکی از بنادر ترکیه
  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰

    امیرعبداللهیان: به تلاشمان برای پایان دادن جنایات اسرائیل در جنگ علیه غزه ادامه می‌دهیم

    وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از گفت‌و‌گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره جنگ در غزه خبر داد.

    بر اساس این خبر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به گوترش گفت که تهران همچنان به «تلاش‌هایش برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه، به خصوص پایان دادن جنایات اسرائیل در جنگ علیه غزه» ادامه می‌دهد.

    امیرعبداللهیان افزود: «اسرائیل اکنون با بستن گذرگاه رفح و کرم ابوسالم (کرم شالوم) در تلاش است فاجعه انسانی دیگری را در منطقه رقم بزند و تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ را بی‌ثمر سازد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۵

    وزیر امنیت ملی اسرائیل: حماس عاشق بایدن است

    ایتامار بن گویر، وزیر راست‌گرای امنیت ملی اسرائیل در پست ایکس خود یک شکلک قلب عاشقانه بین کلمات حماس و بایدن منتشر کرد که به نظر می‌رسد به این معناست که این گروه شبه‌نظامی، رییس‌جمهوری آمریکا را دوست دارد.

    دولت بایدن روز چهارشنبه تایید کرد آمریکا ارسال محموله سلاح به اسرائیل را به دلیل حمله به رفح، لغو کرده است.

    یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل در واکنش به این پست، از بن گویر انتقاد کرد و از نتانیاهو خواست فورا او را برکنار کند.

    لاپید در ایکس نوشت: «اگر نتانیاهو امروز بن گویر را برکنار نکند، همه سربازان و هر شهروند اسرائیلی را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰

    تلفات غزه به ۳۴ هزار و ۹۰۴ نفر افزایش یافت

    وزارت بهداشت حماس خبر داد تعداد فلسطینیان کشته شده در غزه به ۳۴ هزار و ۹۰۴ نفر افزایش یافت.

    این وزارت‌خانه گفت که در همین مدت ۷۸ هزار و ۵۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵

    خبر فوری
    حمله گسترده ارتش اسرائیل به شمال نوار غزه

    ارتش اسرائیل از آغاز یک حمله گسترده در منطقه زیتون در شمال نوار غزه و پیشروی تانک‌ها و نیروی زمینی خود به سمت این منطقه خبر داد.

    این گزارش تایید کرد ارتش اسرائیل در شبانه‌روز اخیر حمله‌ای دقیق به محله زیتون شهر غزه انجام داده که هدف آن ادامه روند نابودی «زیرساخت‌های حماس و از بین بردن تروریست‌ها در این منطقه» است.

    ارتش اسرائیل گفت پیش از حمله زمینی، نیروی هوایی به ۲۵ سایت در این منطقه شامل «ساختمان‌های مورد استفاده گروه‌های تروریستی»، تونل‌ها، پست‌های دیده‌بانی، مواضع تک تیراندازان و دیگر زیرساخت‌ها حمله کرد.

    نخستین عملیات ارتش اسرائیل در منطقه زیتون در سال گذشته و در آغاز حمله زمینی به غزه بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۰

    حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در جنوب لبنان

    رسانه‌های لبنان از حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب این کشور خبر دادند.

    اسکای نیوز به زبان عربی تعداد کشته‌های حمله به خودرویی در منطقه صور در جنوب لبنان را «دو نفر» اعلام کرد.

    دو منبع امنیتی به رویترز گفتند چهار تن از اعضای حزب‌الله در حمله به جنوب لبنان کشته شدند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۵

    سفیر اسرائیل در سازمان ملل از تصمیم بایدن در توقف ارسال سلاح به کشورش ابراز ناامیدی کرد

    گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه از تهدید جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل در صورت حمله به رفح، ابراز ناامیدی کرد.

    او گفت که تصمیم آمریکا برای توقف انتقال سلاح، به طور قابل توجهی توانایی نظامی اسرائیل را مختل می‌کند.

    به گفته اردان، اظهارات بایدن از سوی دشمنان اسرائیل شامل جمهوری اسلامی، حماس و حزب‌الله به عنوان امیدواری برای موفقیت تفسیر می‌شود.

    سفیر اسرائیل در سازمان ملل تاکید کرد: «اگر اسرائیل از ورود به منطقه‌ای مهم و مرکزی مانند رفح که در آن هزاران تروریست، گروگان و رهبر حماس وجود دارد محدود شود، ما دقیقا چگونه باید به اهداف خود برسیم؟»

    اردان گفت: «در نهایت، دولت اسرائیل باید آنچه برای امنیت شهروندانش لازم است، انجام می‌دهد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰

    حوثی‌ها از حمله موشکی به ۳ کشتی در خلیج عدن و اقیانوس هند خبر دادند

    یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها اعلام کرد این گروه دو کشتی را در خلیج عدن با موشک هدف قرار داده است.

    او گفت حوثی‌ها دو کشتی ام‌اس‌سی دیگو (MSC DEGO) و ام‌اس‌سی جینا (MSC GINA) را در خلیج عدن با استفاده از تعدادی موشک بالستیک و پهپاد هدف قرار دادند.

    به گفته سریع، این گروه همچنین کشتی ام‌اس‌سی ویتوریا (MSC VITTORIA) را در اقیانوس هند و بار دیگر در خلیج عدن هدف قرار داده است.

    یک مقام آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود حوثی‌ها از زمان آغاز حملات خود در روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) سال گذشته تا کنون ۱۴۰ حمله در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۹

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه: هدف حملات هوایی اسرائیل، مرکز فرماندهی جنبش نجباء در دمشق بود

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت گزارش داد اسرائیل در حمله‌ای هوایی، مرکز فرماندهی «جنبش نجباء عراق» را در منطقه «سیده زینب» در جنوب دمشق هدف قرار داده است.

    اسرائیل در این حملات مرکز فرهنگی و اردوگاه آموزشی این گروه را نیز هدف گرفته است.

    جنبش مقاومت اسلامی نجباء (حرکة النجباء)، از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل‌دهنده حشد الشعبی عراق و مورد حمایت جمهوری اسلامی است.

    هسته مرکزی این جنبش از سال ۲۰۰۴ در بغداد شکل گرفت و در سال ۲۰۱۳ به‌طور علنی اعلام موجودیت کرد اما این گروه علاوه بر عراق، در سوریه نیز فعالیت نظامی دارد.

    بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، از ابتدای سال ۲۰۲۴ اسرائیل ۳۸ بار خاک سوریه را هدف قرار داده که ۲۶ مورد آن حمله هوایی و ۱۲ مورد، حمله زمینی بوده است.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

    سانا: پدافند هوایی سوریه برخی موشک‌های شلیک‌شده از اسرائیل را سرنگون کرد

    خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی نوشت که اسرائیل از سمت بلندی‌های جولان به ساختمانی در حومه دمشق موشک شلیک کرد که بر اثر این حمله خساراتی به بار آمد.

    این رسانه به نقل از یک منبع نظامی نوشت پدافند هوایی برخی از موشک‌های شلیک شده را ساقط کرد.

    خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مشابه نوشت پدافند هوایی سوریه، موشک‌های اسرائیلی را که به سمت دمشق شلیک شده بودند، سرنگون کرده است.

    سوریه اعلام کرد موشک‌هایی اسرائیلی حدود ساعت ۳:۲۰ بامداد پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، ساختمانی را در حومه پایتخت این کشور هدف قرار دادند.

    این رویداد حدود یک ماه پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق انجام گرفت که تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل را افزایش داد و به حمله‌های مستقیم دو طرف به یکدیگر انجامید.

    متن کامل گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰.۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۵

    تحولات جنگ در غزه در روز چهارشنبه

    نگرانی‌ها از حمله اسرائیل به رفح و تبعات و تاثیرات آن بر توافق آتش‌بس غزه در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت بیش از پیش شدت گرفت.

    آمریکا تایید کرد این کشور با در نظر گرفتن تحولات اخیر در رفح، در حال بازنگری در برخی کمک‌های امنیتی کوتاه‌مدت خود به اسرائیل است.

    جو بایدن گفت از بمب‌هایی که آمریکا ارسال آن‌ها را به اسرائیل متوقف کرده قبلا برای کشتن غیرنظامیان استفاده شده است.

    اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا در مورد متوقف کردن تحویل سلاح به اسرائیل در صورت حمله این کشور به رفح، با واکنش‌های منفی گسترده در اسرائیل و آمریکا روبه‌رو شد.

    مشروح تحولات روز چهارشنبه جنگ اسرائیل و حماس را در این‌جا بخوانید.

ویدیوهای مرتبط