واکنش شهروندان به حملات هوایی اسرائیل: خامنه‌ای مقصر وضع موجود است

شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵

به دنبال حملات هوایی اسرائیل به جمهوری اسلامی در بامداد شنبه پنجم آبان، شماری از شهروندان در ایران با ارسال ویدیوهایی برای ایران‌اینترنشنال مشاهدات خود را از وضعیت شهرهای مختلف به اشتراک گذاشتند. برخی از شهروندان، علی خامنه‌ای را مسئول به وجود آمدن وضع موجود در ایران دانسته‌اند.

شماری از مردم در پیام‌های ارسالی خود برای ایران‌اینترنشنال، با بیان این که با شنیدن صدای انفجارها از خواب بیدار شده‌اند، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول به وجود آمدن وضع موجود و ایجاد استرس برای مردم دانستند.

آنان تاکید کردند که جمهوری اسلامی اهمیتی برای جان شهروندان قائل نیست.

مردم در روایت‌های خود از مشاهده موشک‌های اسرائیل بر فراز آسمان ایران خبر داده و تاکید کردند در پی انفجارهای ناشی از حملات اسرائیل، خانه‌هایشان به شدت لرزیده است.

آن‌ها در ویدیوهای ارسالی خود اظهار امیدواری کردند که در این بین، غیرنظامیان آسیب نبینند.

یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی، دود شدید بر فراز آسمان جنوب تهران را نشان می‌دهد و می‌گوید: «احتمالا این دود در نزدیکی‌های قبر خمینی است و تازه در نور روز است که آثار حمله اسرائیل مشخص می‌شود.»

ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال از شلوغ شدن پمپ‌ بنزین‌ها پس از شنیده شدن صدای انفجار‌ها حکایت داشتند.

یکی از شهروندان از تهران با ارسال ویدیویی درباره وضعیت جایگا‌ه‌های سوخت گفت: «مردم پس از شنیدن خبر حمله اسرائیل، در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها هستند.»

برخی از شهروندان با ارسال ویدیو‌هایی از شهرهای مختلف کشور از جمله پایتخت، خاطرنشان کردند که دود ناشی از حملات اسرائیل دیده شده است.

یکی از مخاطبان ایران‌اینترنشنال در پیامی خطاب به هواداران جمهوری اسلامی که می‌گویند جمهوری اسلامی قدرت اول منطقه است، گفت: «قدرت اول منطقه بودن اقتصاد قوی می‌خواهد. از لحاظ علمی هم باید از کشورهای دیگر جلوتر باشید که نیستید.»

این شهروند با اشاره به این که جمهوری اسلامی بیش از ۴۵ سال است در ایران روی کار آمده، می‌گوید: «جنگ با عراق، تحریم و حالا هم اسرائیل زده پدرتان را درآورده است. به جای آن که در ایران بایستید و رجزخوانی کنید، بروید در سوریه و لبنان و عراق بجنگید.»

او در پایان با بیان این که مسئولان جمهوری اسلامی قدرت اول خانه‌هایشان هم نیستند، پرسید: «مردم ایران تا کی باید از دست شما و سیاست‌هایتان در عذاب باشند؟»

یکی از شهروندان نیز با ارسال ویدیویی برای ایران‌اینترنشنال گفت: «تلویزیون جمهوری اسلامی مدام زیرنویس می‌رود که اخبار را فقط از صدا و سیما پیگیری کنید و رسانه‌های دیگر را دنبال نکنید. خب، مردم دنبال خبرهای راست هستند و به صدا و سیما کاری ندارند.»

آمدند، زدند، رفتند

کاربران رسانه‌های اجتماعی از دقایق اولیه آغاز حملات اسرائیل به جمهوری اسلامی به این حملات واکنش نشان دادند و تاکید کردند اطلاع‌رسانی‌های دروغ رسانه‌های حکومتی درباره شدت خسارت‌های وارد شده به پایگاه‌های نظامی جمهوری اسلامی، نمی‌تواند واقعیت‌های موجود را پنهان کند.

یکی از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آمدند، زدند، رفتند. نه رهگیری شدند، نه آژیری به صدا درآمد. اصلا انگار اتفاق خاصی نیفتاد و تجاوزی رخ نداد. رهبری در سوراخش بود، مردم در خانه‌هایشان، سربازها در پادگان و تسنیم (رسانه سپاه) هم گفت اصلا درد نداشت.»

شهروند دیگری در حساب ایکس خود با اشاره به سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۸ خاطرنشان کرد: «تا اینجا معلوم شد پدافند هوایی جمهوری اسلامی تنها توانایی شلیک به هواپیمای مسافربری را دارد.»

کاربران رسانه‌های اجتماعی با کنار هم گذاشتن ویدیوهایی از اتاق‌های فرماندهی عملیات جمهوری اسلامی و اسرائیل در زمان حملات به یکدیگر، به مقایسه رفتار فرماندهان پرداختند.

یکی از کاربران شبکه ایکس نیز با بیان این که جمهوری اسلامی زنان ایرانی را با دوربین، نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌ها کنترل و سرکوب می‌کند، نوشت: «۱۲۰ هواپیما آمده نقاط مختلف ایران را زده و رفته‌اند. آقایان خواب بودند. خاک بر سر سپاه، بسیج و ارتش با هم.»

شماری از کاربران با اشاره به پیامدهای اقتصادی حملات اسرائیل به جمهوری اسلامی یادآور شدند که انفجار اصلی در ساعت‌ها و روزهای آینده با قیمت دلار حس خواهد شد.

کامیار بهرنگ، عضو تحریریه ایران‌اینترنشنال، با اشاره به این که مردم در رسانه‌های اجتماعی روایت حملات اسرائیل را منتشر کردند، گفت که آن‌ها به این سادگی سانسور حکومت را در خبررسانی شکستند.

جمهوری اسلامی مردم ایران را تهدید کرد

ارتش اسرائیل بامداد شنبه پنجم آبان ۱۴۰۳ (به وقت ایران)، مجموعه‌ای از حملات هوایی را علیه مواضع جمهوری اسلامی در خاک ایران انجام داد.

این حملات، اولین حمله گسترده خارجی به خاک ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ بود.

صبح شنبه و پس از پایان حملات اسرائیل، «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران» در اطلاعیه‌ای تهدیدآمیز خطاب به مردم نوشت هر گونه ارسال تصویر یا خبر برای رسانه‌های خارج کشور، «جرم» است.

این اطلاعیه با اشاره به موادی از قانون مجازات اسلامی، شهروندان را به زندان تهدید کرد و نوشت: «هر فرد یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی‌ که محارب شناخته نشود، به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌گردد.»

نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در موارد بسیاری از جمله پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم و نیز برخی فرماندهان سپاه پاسداران و جنگ بین جمهوری اسلامی و اسرائیل، برای افرادی که درباره این موضوعات اظهار نظر کردند، پرونده قضایی تشکیل داد یا آن‌ها را تهدید کرد.

در یکی از این موارد، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز ۱۱ مهر با صدور اطلاعیه‌ای شهروندان را تهدید کرد در صورت «حمایت از دولت اسرائیل در فضای مجازی» با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

روز ۱۳ مهر نیز خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی در همین زمینه به نقل از دادستانی تهران نوشت با رصد فضای مجازی، علیه برخی افراد اعلام جرم شده است.

شماری از فعالان حقوق بشر از این اقدامات حکومت به عنوان نمونه‌هایی واضح از نقض آزادی بیان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نام می‌برند.

با وجود تلاش حکومت برای تهدید و سرکوب شهروندان منتقد، مردم همچنان به شیوه‌های مختلف و از جمله در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض خود را به سیاست‌های حکومت ایران نشان می‌دهند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها