امیدواری برای آزادی برادران منندز با شواهد جدید از آزارهای جنسی

شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵

با تصمیم جرج گاسکون، دادستان لس‌آنجلس و ارائه شواهد تازه از آزارهای جنسی، اریک و لایل منندز که به قتل والدینشان محکوم شده‌اند، ممکن است پس از سه دهه حبس آزاد شوند. این تصمیم بار دیگر توجه افکار عمومی را به این پرونده‌ جنجالی جلب کرده و واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، گاسکون با اشاره به این که برادران منندز در زمان محاکمه به درستی محکوم شدند و اکنون باید به آن‌ها فرصتی برای بازبینی داد، گفت کاری که آن‌ها انجام دادند وحشتناک بوده اما: «امروز آن‌ها افراد متفاوتی هستند و نظر ما بر اساس ۳۵ سال رفتارشان شکل گرفته است.»

درباره برادران منندز

لایل و اریک که تحت عنوان برادران منندز شناخته می‌شوند، در سال ۱۹۸۹ به قتل والدین خود، خوزه و کیتی منندز، در خانه خانوادگی‌شان در بورلی هیلز در کالیفرنیا متهم شدند.

این دو برادر که در آن زمان ۲۱ و ۱۸ ساله بودند، یک سال پس از دستگیری، محاکمه‌ای پر سر و صدا داشتند و به دلیل طرح اتهام‌های سوء‌استفاده جسمی و جنسی به پدرشان و نمایش محاکمه به صورت زنده در تلویزیون، به شدت مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت.

در روند اولین محاکمه، هیات منصفه به نتیجه نرسید و محاکمه دوم به دلیل حذف عمده شواهد سوءاستفاده پدر، به محکومیت این دو به قتل عمد و حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط انجامید.

شواهد جدید

اکنون گاسکون اعلام کرده است دادستانی شواهد تازه‌ای از جمله اظهارات اعضای خانواده مبنی بر سوءاستفاده‌های جنسی و خانگی از برادران منندز در سال‌های قبل از قتل‌ها را در اختیار دارد که نشان می‌دهند این دو برادر در دوران کودکی از سوی پدرشان، خوزه منندز، هدف آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

یک نامه‌ از اریک منندز به یکی از بستگان که به‌نوعی به آزارهای جنسی اعمال شده بر او در ماه‌های پیش از قتل اشاره دارد، بخشی از این شواهد است.

مارک گراگوس، یکی از وکیلان این دو برادر، گفته است که باور دارد آن‌ها به زودی آزاد خواهند شد.

کلیف گاردنر، وکیل دیگر نیز ضمن قدردانی از گاسکون، نقش آزارهای جنسی را در انگیزه‌ این دو برادر برای قتل والدین، تایید کرد.

فرآیند بررسی و تصمیم نهایی

دادخواست بازنگری حکم برادران منندز روز جمعه چهارم آبان با ضمایم حمایتی از طرف تیم دفاع و گاسکون، به دادگاه ارائه خواهد شد.

نانسی تبرگ، معاون مسئول واحد بازنگری احکام دادستانی، اعلام کرد که این واحد با تیم دفاع، برای تنظیم تاریخ‌ جلسات بعدی هماهنگی خواهد کرد.

احتمال دارد جلسه‌ای طی ۳۰ تا ۴۵ روز آینده برگزار شود که در آن قاضی دادگاه عالی لس‌آنجلس تصمیم نهایی خود را در مورد صدور مجدد حکم برادران منندز اعلام کند.

در صورت موافقت دادگاه با درخواست دادستانی، امکان آزادی این دو برادر وجود خواهد داشت.

در نهایت، تصمیم نهایی برای آزادی یا کاهش حکم به عهده هیات عفو و آزادی مشروط و فرماندار کالیفرنیا خواهد بود.

پشتیبانی شخصیت‌های عمومی و خانواده‌ها

تصمیم دادستانی مبنی بر بازبینی پرونده برادران منندز‌ با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

کیم کارداشیان، چهره برجسته شبکه‌های اجتماعی و مدافع اصلاحات عدالت کیفری که از حامیان پر سر و صدای برادران منندز است، ضمن حمایت از تصمیم دادستانی در «اصلاح اشتباه مهم»، با انتشار پیامی در اینستاگرام نوشت: «تعهد شما به حقیقت و انصاف قابل تقدیر است. این پرونده چالش‌برانگیز بودن داوری و ضرورت جست‌و‌جوی حقیقت را نشان می‌دهد؛ حتی زمانی که "احساس گناه" مطرح نیست.»

نری اینکلان، تهیه‌کننده مستند «منندز + منودو: پسرانی که به آن ها خیانت شد»، تصمیم دادستانی را برای خانواده منندز «معجزه‌آسا» توصیف کرد.

اینکلان گفت که برادران منندز طی این سال‌ها تمامی راه‌های قانونی را از دست داده بودند و تنها شواهد تازه می‌توانست به آنان امیدی برای آزادی بدهد.

آنا ماریا بارالت، خواهرزاده خوزه منندز، این تصمیم را «شجاعانه و ضروری» دانست و افزود: «امروز روزی پر از امید برای خانواده ماست.»

نقش سریال‌های مستند و توجه عمومی

پرونده برادران منندز با انتشار سریال جدیدی در شبکه نتفلیکس به نام «هیولاها: داستان لایل و اریک منندز»، بار دیگر توجه عمومی را به خود جلب کرد.

نتفلیکس مستندی نیز در مورد پرونده منندزها منتشر کرد که در آن هر دو برادر در مورد آن‌چه باعث شد دست به قتل والدینشان بزنند، صحبت کردند.

مستند دیگری هم که با تمرکز بر زندگی این دو برادر ساخته شده، به اتهامات جدید آزار جنسی پرداخته و نشان می‌دهد که آن‌ها در کودکی در محیطی پر از خشونت و آزار زندگی می‌کردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها