تجمع دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد در اعتراض به شهریه‌های بالا

شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۸

دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد که از هفته گذشته در اعتراض به افزایش ۲۰۰ درصدی شهریه و فشارهای اقتصادی ناشی از آن دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند، روز شنبه ۲۸ مهر به اعتراض خود ادامه دادند و در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

اعتراضات دانشجویان از هفته گذشته و در پی اعلام افزایش میزان شهریه از ۳۰ میلیون تومان برای هر نیم‌سال در سال قبل به ۹۰ میلیون تومان برای هر نیم‌سال در سال جدید، آغاز شد.

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از تجمع دانشجویان معترض در روز شنبه نشان می‌دهند معترضان پلاکارهایی با شعارهایی از جمله «نه به افزایش شهریه نجومی دانشگاه آزاد بدون اطلاع قبلی» در دست گرفتند.

دانشجویان معترض رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد، افزایش ۲۰۰ درصدی شهریه‌های خود را نشانه‌ای از «سرکوب نخبه‌پروی در ایران، سرکوب عدالت در دانشگاه آزاد با هدف حذف نخبگان و ترویج اشراف‌گرایی» دانستند.

خبرگزاری دانشجو روز ۲۸ مهر در گزارشی درباره این اعتراض‌ها نوشت که پس از اعتراض در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنگوی دانشگاه آزاد اعلام کرد «افزایش شهریه، قانونی و مصوبه هیات امنای این دانشگاه» است.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند گروهی از دانشجویان علوم‌پزشکی نیز روز ۲۸ مهر در اعتراض به بخشنامه ممنوعیت فروش تعهدات مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند.

طبق بخشنامه‌ای که سوم مرداد ماه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده، دانشجویان نمی‌توانند مدرک تحصیلی خود را خریداری و آزاد کنند. اتفاقی که تا پیش از این در یک روند اداری، رخ می‌داد.

افزایش شهریه بدون اطلاع‌رسانی قبلی

شماری از دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی دانشگاه آزاد، روز ۲۵ مهر با تجمع در مقابل ساختمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی، اعتراض خود را به افزایش شهریه دانشگاه آزاد اعلام کردند.

قاضی‌زاده که به عنوان یکی از نمایندگان دانشجویان معترض معرفی شده، همان روز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «دانشگاه آزاد علی‌رغم بخشنامه داخلی خود که دستور درج افزایش شهریه در دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۳ صادر کرده، این مصوبه افزایش شهریه را در دفترچه مشاور درج نکرده و در هیچ سایت و رسانه‌ای نیز در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده است.»

او با بیان این که تمامی اولیا و دانشجویان بر اساس اطلاعات گرفته شده از امور مالی دانشگاه آزاد بر اساس شهریه ۳۰ تا ۴۰ میلیونی پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی و برابر تمکن مالی خود اقدام به انتخاب این رشته‌ها کردند، گفت: «اکنون پس از اعلام نتایج و در زمان مراجعه برای ثبت‌نام دانشگاه، افزایش ۲۰۰ درصدی و غیر‌متعارف شهریه را اعلام و پذیرفته‌شدگان را از ثبت‌نام مایوس کردند.»

به گفته قاضی‌زاده، مسئولان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به دانشجویان ورودی سال جدید اعلام کرده‌اند در صورت نارضایتی از شهریه‌های اعلام شده، می‌توانند برای تحصیل به دانشگاه‌های ترکیه و گرجستان بروند.

وزیر علوم: مذاکره می‌کنیم

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره افزایش شهریه دوره دکتری حرفه‌ای رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: «با دانشگاه آزاد در حال مذاکره هستم تا مشخص شود که با چه دلیلی افزایش داشته است.»

سیمایی صراف در پاسخ به این سوال که آیا از نظر قانونی امکان این مقدار افزایش شهریه وجود دارد، گفت: «در موسسات غیر‌دولتی این گونه از تصمیمات در اختیار خود آن‌هاست.»

وزیر علوم با بیان این که این وزارتخانه تنها نظارت کلی بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی دارد، گفت که ما موازینی داریم که سعی می‌کنیم با توجه به آن‌ها نرخ جدید برای دانشجویان تعدیل شود.

او درباره اینکه چه زمانی نتیجه اعلام خواهد شد، گفت: «صبر کنید تا دانشگاه آزاد به ما جواب بدهد حتما پیگیر هستیم.»

موضوع افزایش شهریه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد، در سال‌های گذشته نیز اعتراضات دانشجویان را به همراه داشت.

محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد، در خرداد ماه ۱۴۰۱ افزایش شهریه را امری طبیعی نامید و در توجیه این امر گفت: «ما یک سازمان هزینه-درآمد هستیم و روی دوش دولت‌ها حرکت نمی‌کنیم.»

او همان زمان گفت: «به دانشجویان قول می‌دهم که افزایش شهریه به اندازه افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد نباشد.»

دانشگاه آزاد در اردیبهشت ۱۳۶۱ به پیشنهاد اکبر هاشمی رفسنجانی تاسیس شد و ثروتمندترین دانشگاه ایران محسوب می‌شود.

هزینه‌های این دانشگاه بر اساس اساسنامه آن، از طریق گرفتن شهریه از دانشجویان و کمک‌های دولتی و مردمی و نهادهای انقلاب اسلامی تامین می‌شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها