رییس کمیسیون اروپا درباره خطر جنگ در خاورمیانه هشدار داد

جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۷

اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، در نشست شورای اروپا از افزایش خطر جنگ منطقه‌ای در پی تنش‌های اخیر در لبنان و حملات موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل خبر داد. در این نشست، وام ۳۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین تصویب شد.

فون‌ در لاین در مراسم افتتاحیه نشست شورای اروپا، گفت که اتحادیه اروپا از برقراری آتش‌بس فوری در غزه و لبنان و آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها حمایت می‌کند.

او همچنین از اختصاص کمک انسان‌دوستانه ۳۰ میلیون یورویی این اتحادیه به لبنان خبر داد و گفت از اصلاحات لازم در دولت فلسطین به‌عنوان لازمه‌ای برای دست‌یابی به صلح دو دولت، دو ملت حمایت می‌کند.

فون در لاین، شب گذشته در واکنش به کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس و از طراحان حمله هفتم اکتبر گفت این اتفاق مسلما حماس را به طور قابل توجهی تضعیف می‌کند.

پلیس اسرائیل پیش‌ از اعلام مقامات ارشد اسرائیل خبر داد جسد پیدا شده از یک فرد پس از درگیری در رفح متعلق به یحیی سنوار، رهبر حماس است و از طریق تصاویر دندان‌هایش شناسایی شده است.

کمک ۳۵ میلیارد یوروی به اوکراین

فون‌ در لاین شب‌ گذشته در شبکه ایکس با ابراز خوشحالی از حضور زلنسکی در نشست اتحادیه اروپا بر حمایت همه جانبه از اوکراین تاکید کرد و از تایید وام ۳۵ میلیارد یوروی اتحادیه اروپا به اوکراین خبر داد.

این وام از طریق دارایی‌های مسدود شده روسیه تامین می‌شود. همچنین برنامه‌ای به ارزش ۵۰ میلیارد یورو برای کمک به روند اصلاحات و دسترسی اوکراین به عضویت در اتحادیه اروپا تصویب شده است.

رییس کمیسیون اروپا حمایت‌ها از اوکراین را شامل ارسال تجهیزات نظامی و تامین انرژی در طول زمستان عنوان کرد و گفت روسیه تاکنون حدود ۷۵ درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین را تخریب کرده است.

به گفته او، اروپا به دنبال غیرمتمرکز کردن تامین انرژی است تا بتوان از طریق روش‌هایی مانند پنل‌های خورشیدی، به دفاع بهتر از زیرساخت‌ها کمک کرد.

موضوع مهاجرت و تلاش برای کاهش فشارها

بر اساس گزارشی که فون‌ در لاین در زمینه مهاجرت ارائه کرد، پیمان مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا اکنون به قانون تبدیل شده است.

او با اشاره به همکاری‌های مستمر با کشورهای همسایه، به ویژه در منطقه مدیترانه مرکزی و بالکان غربی گفت ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا کاهش ۶۴ درصدی یافته است.

روز پنج‌شنبه و در حاشیه اجلاس اتحادیه اروپا، نشستی ویژه درباره مهاجرت از سوی ایتالیا، دانمارک و هلند، با حضور فون‌ در‌ لاین و نمایندگان هشت کشور عضو، در بروکسل برپا شد.

فرانسه در مخالفت با سیاست‌های ضد مهاجرتی این کشورها، در این نشست شرکت نکرد.

در نشست اخیر اتحادیه اروپا، موضوعاتی چون بازگشت مهاجرانی که حق اقامت در این اتحادیه را ندارند و مقابله با قاچاق انسان نیز در دستور کار قرار گرفت و اقدامات فوری شامل تقویت امنیت مرزهای شرقی اتحادیه و جلوگیری از حملات ترکیبی از سوی دولت‌های روسیه و بلاروس پیش‌بینی شد.

در هفته‌ای که گذشت، ایتالیا ۱۶ مهاجر بنگلادشی و مصری را که مقصدشان اروپا بود، در قایق‌هایی کوچک در آب‌های بین‌المللی رهگیری و به مراکز مهاجران در آلبانی منتقل کرد.

آن‌ها اولین کسانی هستند که طبق توافق رم و تیرانا، به مراکز تازه تاسیس در آلبانی فرستاده می‌شوند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
گفت‌وگوی ویژه
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها