عضو ارشد باند جنایتکار مرتبط با جمهوری اسلامی در دوبی بازداشت شد

شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۱

اینترپل اعلام کرد شان مک‌گاورن، عضو ارشد کارتل ایرلندی جرایم سازمان‌یافته کیناهان و یکی از مهم‌ترین مجرمان تحت تعقیب در جهان را با همکاری مقام‌های امارات متحده عربی و ایرلند، در امارات بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش اینترپل، این مرد ۳۸ ساله که گفته می‌شود یکی از اعضای عالی‌رتبه گروه جنایتکار سازمان‌یافته کیناهان است، روز پنج‌شنبه ۱۰ اکتبر به وسیله پلیس دوبی بازداشت شد.

این دستگیری به دنبال انتشار یک اعلامیه قرمز اینترپل صورت گرفت که برای افراد تحت تعقیب بین‌المللی صادر می‌شود.

یورگن استاک، دبیرکل اینترپل درباره بازداشت این عضو ارشد کارتل کیناهان گفت: «یکی از افراد تحت تعقیب ایرلند به لطف تلاش‌های مشترک مقامات ایرلند و امارات متحده عربی دستگیر شده است. مواردی از این دست بر ارزش همکاری پلیس بین‌المللی از طریق شبکه جهانی اینترپل تاکید می‌کند و بار دیگر نشان می‌دهد هیچ فراری‌ای نمی‌تواند خود را از عدالت مصون بدارد.»

او افزود:‌ «مک گاورن که به اتهاماتی از جمله قتل و هدایت یک گروه جنایتکار سازمان‌یافته تحت تعقیب متهم است، در امارات متحده عربی در انتظار استرداد به ایرلند است.»

اول اردیبهشت ۱۴۰۲ گزارش شده بود که دانیل کیناهان برای فرار از بازداشت و استرداد، به ایران گریخته است.

روزنامه تایمز بریتانیا نیز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در گزارشی از روابط کارتل کیناهان با جمهوری اسلامی و حزب‌الله خبر داده بود.

طبق گزارش تایمز، کیناهان با استفاده از سیستم مالی مخفی حزب‌الله، به گروه‌های خلافکار مختلف از جمله کارتل‌های مواد مخدر آمریکای شمالی پول پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش، کارتل کیناهان همچنین با مدارک جعلی و از طریق شرکت‌های خارجی، برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از کشورهای آفریقایی و آمریکای مرکزی، هواپیماهای دست‌دوم و قطعات آن‌ها را خریداری کرده است.

سال گذشته تایمز نوشت که افسران ضد تروریسم بریتانیا فاش کردند پلیس و سرویس‌های امنیتی، ۱۵ توطئه ایران را برای ربودن یا کشتن «دشمنان رژیم» خنثی کرده‌اند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که تلویزیون ایران‌اینترنشنال استودیوهای خود را در لندن به توصیه پلیس متروپولیتن تعطیل کرد، زیرا پلیس گفت که نمی‌تواند امنیت کارکنان این شبکه را تضمین کند.

اولین شواهد ارتباط این کارتل با ایران و متحدانش در سال ۲۰۱۶ زمانی که نوفل فصیح، یک جنایتکار هلندی مغربی‌الاصل، در آپارتمانی در دوبلین با نام مستعار عمر قزوانی پیدا شد، به دست آمد.

فصیح، ۴۲ ساله، ظاهرا یک فروشنده مواد مخدر خیابانی اما ثروتمند بود. در آن زمان اینترپل به سرویس‌های امنیتی ایرلند گفتند که فصیح تحت‌تعقیب است.

هلندی‌ها به دنبال او در ارتباط با قتل محمدرضا کلاهی صمدی در سال ۲۰۱۵ بودند، یک ایرانی ۵۶ ساله که از سوی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده بود.

صمدی که از سوی جمهوری اسلامی به دست داشتن در انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی متهم بود، به همراه همسر و خانواده‌اش در هلند زندگی می‌کرد.

سرویس امنیتی هلند، به این نتیجه رسید که قتل صمدی یکی از دو ترور سیاسی بود که ایران در خاک هلند انجام داده بود. این قتل‌ها و تحقیقات مشابه نشان داد تهران در یک طرح بمب‌گذاری در پاریس و یک ترور خنثی شده در دانمارک دست داشته است و این تلاش‌های جمهوری اسلامی باعث اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران در سال ۲۰۱۹ شد.

در سال‌های اخیر سرویس‌های امنیتی در اروپا در مورد استفاده جمهوری اسلامی از باندهای جنایتکار برای هدف قرار دادن مخالفان خود تحقیقات زیادی کردند.

همچنین به تازگی، روزنامه وال ‌استریت ژورنال گزارش داد با توجه به سابقه استفاده جمهوری اسلامی از گروه‌های تبهکار برای حمله به اهداف مورد نظر خود در کشورهای غربی، حکومت ایران همچنان در تلاش است با استخدام این گروه‌ها، منافع اسرائیل را در سراسر دنیا هدف قرار دهد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها