ريیس بسیج جامعه پزشکی:‌ بسیج مانع از سقط بیش از ۶ هزار جنین در بیمارستان‌ها شد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۹

محمدحسین زارع‌زاده، رییس بسیج جامعه پزشکی، از حضور مشاوران بسیجی برای شناسایی زوجینی خبر داد که قصد سقط جنین در بیمارستان‌ها و مطب‌ها دارند. او گفت که مشاوران بسیج تاکنون در ۹۰ درصد موارد مراجعه موفق بوده و توانسته‌اند از سقط بیش از شش هزار جنین جلوگیری کنند.

زارع‌زاده روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر در گفت‌و‌گو با اعتماد آنلاین با اشاره به این‌که در ایران راه‌های سقط جنین سهل و آسان است، گفت بسیج از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته‌‌ است توزیع داروهای سقط جنین را در داروخانه‌ها محدود کنند.

تلاش برای افزایش جمعیت

قانون جوانی جمعیت با توصیه‌ها و تاکیدات خامنه‌ای، روز ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در مجلس یازدهم تصویب شد و آبان همان سال، ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم، آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

در بندهای مختلف این قانون، هر اقدام مغایر با فرزندآوری، لغو و مشمول مجازات شد.

پس از آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به‌طور مستقیم به وزیر بهداشت دستور داد با انجام اقداماتی مانند «نظارت بر شبکه بهداشت»، موانع افزایش جمعیت را برطرف کند.

خامنه‌ای در دیداری با پزشکیان و کابینه او به محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، دستور داد با توجه به نیاز کشور به جمعیت جوان، شخصا موضوع جوانی جمعیت و برطرف کردن موانع آن را پیگیری کند و با اقدامات لازم از جمله نظارت بر شبکه بهداشت، جلوی موانع افزایش جمعیت را بگیرد.

رفع محدودیت‌هایی که اعمال نمی‌شد

به گفته زارع‌زاده، پای سازمان بسیج از نخستین روزهای دولت رئیسی به مساله فرزندآوری در کشور گشوده شد و این سازمان در سال‌های گذشته تلاش کرد تا از سقط جنین در کشور جلوگیری کرده و به تسهیل فرزندآوری کمک کند.

یکی از این اقدامات راه‌اندازی مراکز «نفس» برای جلوگیری از «قتل نفس و سقط جنین» بود.

صابر جباری، مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، روز چهارشنبه از لغو محدودیت بارداری در سن زیر ۱۸ سال خبر داد و گفت: «گزاره‌های غلط و نادرستی در زمینه ازدواج، باروری و بارداری در شبکه بهداشت کشور از جمله رفع محدودیت بارداری در سن زیر ۱۸ و بالای ۳۵ سال و حرمت سقط جنین قبل از دمیده شدن روح، تبیین و اصلاح شده است.»

هم‌زمان علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با تایید این که محدودیت سنی برای بارداری برداشته شده، گفت که سنین ۱۵ تا ۴۹ سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود.

سقط جنین در ایران

جباری در اردیبهشت سال جاری از راه‌اندازی کارگروه «پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین» برای اولین بار در کشور خبر داده و گفته بود این کارگروه جزو برنامه‌های وزارت بهداشت پس از ابلاغ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» بوده است.

او به تازگی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد روزانه حداقل یک هزار (سالانه ۳۶۰ هزار) جنین در ایران سقط می‌شوند.

این آمار رسمی نیست و برخی مسئولان آمار واقعی را بالاتر و میلیونی می‌دانند.

زارع‌زاده با اشاره به این‌که یکی از دلایل عمده سقط جنین در کشور، مشکلات اقتصادی و فرهنگی است، درصد بارداری‌های ناخواسته منجر به سقط جنین در دوران عقد را قابل توجه اعلام کرد و از تماس مراکز نفس با خیرین، برای تامین جهیزیه این افراد خبر داد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها