افزایش ۵۵ درصدی بهای آب «پرمصرف‌ها»؛ تعرفه‌های جدید در انتظار تصویب دولت

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۶

با اجرای طرح افزایش پلکانی تعرفه آب برای «مشترکان پرمصرف» از ابتدای مهر ماه، بهای آب تا ۵۵ درصد افزایش می‌یابد. هم‌زمان، گزارش‌ها نشان می‌دهند تعرفه‌گذاری‌های جدید در بخش آب و برق به‌زودی و پس از تصویب نهایی دولت، اعمال خواهند شد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۱۶ مهر از افزایش پلکانی نرخ آب‌بها برای مصارف بالاتر از الگوی مصرف خبر داد و نوشت: «قبض آب ۴۸ درصد بدمصرف‌ها تاکنون بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان صادر می‌شد که اگر اکنون میزان مصرف آن‌ها در پله‌های آخر باشد، مشمول افزایش ۵۵ درصدی خواهد شد.»

به گفته ایسنا، ۷۰ درصد آب شرب کشور صرف ۴۸ درصد «خانوارهای بدمصرف» می‌شود و این طرح تنها برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگو، مصرف داشته باشند، اعمال خواهد شد.

خبرگزاری دانشجو هم در خبری مشابه از تغییر تعرفه‌های آب از ابتدای مهر ماه خبر داد و نوشت: «آب‌بهای مشترکان پرمصرف رشدی ۱۰ تا ۵۵ درصدی داشته اما برای بیش از نیمی از مشترکان که مطابق یا زیر الگو مصرف می‌کنند، هیچ تغییر تعرفه‌ای اعمال نشده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت نیرو از ابتدای سال جاری برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف پیشنهاداتی بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ ارائه داده و حتی متن نهایی آن در کارگروه‌های مربوطه آماده امضای علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی وقت در دولت سیزدهم بوده اما او این مصوبه را امضا و ابلاغ نکرده است

به گفته تجارت نیوز، در روزهای اخیر این مصوبه به امضای علی علی‌آبادی، وزیر نیروی جدید رسیده و برای اجرا از ابتدای مهر ماه ابلاغ شده است.

واکنش سخنگوی صنعت آب

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه مصرف آب افزایش داشته، با اشاره به چارچوب‌های برنامه هفتم برای تعرفه‌گذاری قیمت آب گفت: «این افزایش قیمت تاکنون اعمال نشده و ابتدا باید در دولت مصوب شود و مشخص گردد که تعرفه‌ها به چه میزان تغییر پیدا می‌کنند.»

از مجموع گزارش‌ها و واکنش‌ها به نظر می‌رسد تغییر تعرفه آب اگر تا امروز اعمال نشده باشد، در آینده نزدیک از سوی مقامات دولت مسعود پزشکیان ابلاغ خواهد شد.

افزایش تعرفه‌های برق

هم‌زمان عبدالامیر یاقوتی، مدیر‌کل امور انرژی و مشتریان توانیر، روز یک‌شنبه از تغییر الگو در محاسبه قبض برق مشترکانی که بیش از حد مصرف کرده‌اند خبر داد و گفت: «آن‌ها که در زمره پرمصرف‌ترین‌ها قرار می‌گیرند، بیشتر تحت تاثیر تغییر الگو قرار خواهند گرفت.»

به گفته یاقوتی، مصرف برق ۷۵ درصد مشترکین زیر الگو (۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه) است که هزینه قبض آن‌ها حدود ۱۸ هزار تومان می‌شود اما این مبلغ برای مشترکانی که بیش از الگو و تا مرز ۸۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند، پلکانی افزایش یافته و به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

ذخیره سدها

خبرگزاری دانشجو روز یک‌شنبه از وجود ۲۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره‌ شده در سدهای کشور خبر داد و نوشت ۴۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۴ درصد این ظرفیت خالی است.

به گفته این خبرگزاری، در ۱۴ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۳ تا چهاردهم مهر) در مجموع ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۵۳۰ میلیون متر مکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۳ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، به منظور تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، یک میلیارد و ۹۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون متر مکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل، کاهشی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

روزنامه گاردین چهارم مهر از رسیدن ایران به نقطه بحرانی بر اثر کاهش آب‌های زیرزمینی خبر داد و نوشت طبق تصاویر ماهواره‌ای، شکاف‌ها و فروچاله‌های وسیعی در ایران ظاهر شده و مناطق گسترده‌ای با سرعت بیش از ۱۰ سانتی‌متر در سال فرونشست می‌کنند.

نرخ فرونشست از جمله در کرمان به ۳۵ سانتی‌متر در سال رسیده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها